schijfrem
- Fetzl
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
schijfrem
zaterdag remblokken vooraan vervangen want dat slepend geluidje (sinds een weekje) werkte op mijn systeem
ik had het wiel rechtsvoor al een keer af gehaald om de blokken te checken (nog 3 tal mm) en vermoedde dat slepend geluidje aan die kant wegend ongelijkmatige slijtage door de farce met de wiellager in Noorwegen, afgelopen zomer
dus die maar preventief vervangen... all in the green
Vervolgens haal ik wiel linksvoor er vanaf en zie dat van de 2 blokken nog een aardige dikte heeft, maar de andere volledig weg is....daar was enkel nog de metalen basis van de remblok en die had al een deel van de schijf "verjongd"
Vorige week naar keuring geweest (ALL GREEN !) aan dieje gast in de put expliciet gevraagd om even te kijken naar de dikte van de remblokken: "rechts nu nog ok, je hebt nog paar mm, maar best binnenkort vervangen - links heb je veel meer mm's" - dat bevestigde mijn idee van abnormale slijtage rechtsvoor
Maar kan dieje pippo dan niet zien dat die schijfrem toch wat abnormaal gesleten is ?
En vooral dat slechts 1 van beide blokken nog goed is, maar de andere weg !!!
Bon, mijn vraag hier even:
1. zijn beide kanten van de schijf normaal even dik - ik zou denken van wel ?
2. is het wijs om deze nu te vervangen gelet op de slijtage ? D'er zitten wel wat groeven in, dus ik vrees dat de blok aan die kan wat sneller weg gaat zijn
3. alweer een argument om de klauwen te reviseren - zuigertjes gingen wat moeilijk terug in hun behuizing - vooral aan de "schade-kant"
in elk geval weer wijze les: vreemde geluidje zijn er om naar op zoek te gaan - de meest voor de hand liggende oorzaak is niet altijd de juiste
ik had het wiel rechtsvoor al een keer af gehaald om de blokken te checken (nog 3 tal mm) en vermoedde dat slepend geluidje aan die kant wegend ongelijkmatige slijtage door de farce met de wiellager in Noorwegen, afgelopen zomer
dus die maar preventief vervangen... all in the green
Vervolgens haal ik wiel linksvoor er vanaf en zie dat van de 2 blokken nog een aardige dikte heeft, maar de andere volledig weg is....daar was enkel nog de metalen basis van de remblok en die had al een deel van de schijf "verjongd"
Vorige week naar keuring geweest (ALL GREEN !) aan dieje gast in de put expliciet gevraagd om even te kijken naar de dikte van de remblokken: "rechts nu nog ok, je hebt nog paar mm, maar best binnenkort vervangen - links heb je veel meer mm's" - dat bevestigde mijn idee van abnormale slijtage rechtsvoor
Maar kan dieje pippo dan niet zien dat die schijfrem toch wat abnormaal gesleten is ?
En vooral dat slechts 1 van beide blokken nog goed is, maar de andere weg !!!
Bon, mijn vraag hier even:
1. zijn beide kanten van de schijf normaal even dik - ik zou denken van wel ?
2. is het wijs om deze nu te vervangen gelet op de slijtage ? D'er zitten wel wat groeven in, dus ik vrees dat de blok aan die kan wat sneller weg gaat zijn
3. alweer een argument om de klauwen te reviseren - zuigertjes gingen wat moeilijk terug in hun behuizing - vooral aan de "schade-kant"
in elk geval weer wijze les: vreemde geluidje zijn er om naar op zoek te gaan - de meest voor de hand liggende oorzaak is niet altijd de juiste
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: schijfrem
Om je remmen goed te controleren neem je de wielen af, die brave mens van de keuring zo zwart maken! Zeker de schijven vervangen als deze onder de minimale opgegeven dikte vallen en de klauwen reviseren of vervangen.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
- Fetzl
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: schijfrem
Da's dan opdracht voor les 1 he, Zeerover ;-)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: schijfrem
Oneven slijtage heb ik al op alle wagens gezien. Ik denk niet dat er 1 is die gelijkmatig afslijt.
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2396
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: schijfrem
Als al uw rempistonnekes nog voldoende los zitten en de remschijven zijn nog in een goede staat slijten de remblokken allemaal redelijk gelijk af.
Hier zie ik een remschijf waar de corresponderende remblok precies op ijzer heeft geremd waardoor de halve dikte van de schijf weg is.
Op de t.c zal u ook al wel op ijzer aan het remmen geweest zijn....Normaal hangt uw velg dan vol roest.
Rob
Hier zie ik een remschijf waar de corresponderende remblok precies op ijzer heeft geremd waardoor de halve dikte van de schijf weg is.
Op de t.c zal u ook al wel op ijzer aan het remmen geweest zijn....Normaal hangt uw velg dan vol roest.
Rob
- Fetzl
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: schijfrem
achteraf bekeken zal ik idd bij de T.C. ook als wel ijzer-op-ijzer hebben zitten remmen.... maar ik zou dan toch denken dat zoiets naar boven moet komen - remmen zijn toch redelijk basis als veiligheidsuitrusting ?
't is net omdat ik een "'t is bijna tijd, maar nog niet hoogdringend" kreeg, dat ik me nog geen zorgen maakte
't is net omdat ik een "'t is bijna tijd, maar nog niet hoogdringend" kreeg, dat ik me nog geen zorgen maakte
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2396
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: schijfrem
Om op uw vragen van bovenaan terug te komen.Fetzl schreef: ↑ma 22 okt, 2018 13:41 achteraf bekeken zal ik idd bij de T.C. ook als wel ijzer-op-ijzer hebben zitten remmen.... maar ik zou dan toch denken dat zoiets naar boven moet komen - remmen zijn toch redelijk basis als veiligheidsuitrusting ?
't is net omdat ik een "'t is bijna tijd, maar nog niet hoogdringend" kreeg, dat ik me nog geen zorgen maakte
Ja, uw remschijven moeten worden vervangen....en ook de zuigertjes of remklauwen....nieuw rollagervet in de hubs en nieuwe oilseals.
Rob
- Fetzl
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: schijfrem
dat zijn dan volgende part numbers:
* 2x LR017952BM voor de schijven (vented)
* 2x brake piston overhaul kit (vb deze https://bearmach.com/front-brake-calipe ... it-stc1280)
en dan de usual om de boel terug te sluiten vet en oil seals
* 2x LR017952BM voor de schijven (vented)
* 2x brake piston overhaul kit (vb deze https://bearmach.com/front-brake-calipe ... it-stc1280)
en dan de usual om de boel terug te sluiten vet en oil seals
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: schijfrem
Tenzij Rob hier aangeeft dat de Bearmach set goed genoeg is, neem je die, maar o-v-e-r-a-l lees je dat enkel de originele LR dichtingsringen goed passen, dus die best apart kopen. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)
J
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2396
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: schijfrem
ik heb van Bearmach oilseal wheelhub de OEM ones (Cortego) Niet de replica's.Remschijven BM replica zijn dik in orde.Ik rijd er zelf al jaren mee op mijn twee tuuten.Vogler schreef: ↑ma 22 okt, 2018 18:44 Tenzij Rob hier aangeeft dat de Bearmach set goed genoeg is, neem je die, maar o-v-e-r-a-l lees je dat enkel de originele LR dichtingsringen goed passen, dus die best apart kopen. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)
J
Nogmaals ...voor pistonnekes en rubber ringen te veranderen hoeft men niet de klauwen te scheiden.
Rob
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2396
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: schijfrem
Zijn dat inox zuigertjes die hier afgebeeld staan????.NIET....dan is die prijs wel hoog.Fetzl schreef: ↑ma 22 okt, 2018 17:33 dat zijn dan volgende part numbers:
* 2x LR017952BM voor de schijven (vented)
* 2x brake piston overhaul kit (vb deze https://bearmach.com/front-brake-calipe ... it-stc1280)
en dan de usual om de boel terug te sluiten vet en oil seals
Rob
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: schijfrem
Dag Rob,
wat LR vs aftermarket betreft doelde ik enkel op de dichtingsrubbers. Gebruik je die ook van BM?
Groeten,
Joris
wat LR vs aftermarket betreft doelde ik enkel op de dichtingsrubbers. Gebruik je die ook van BM?
Groeten,
Joris
De Rob schreef: ↑ma 22 okt, 2018 20:18ik heb van Bearmach oilseal wheelhub de OEM ones (Cortego) Niet de replica's.Remschijven BM replica zijn dik in orde.Ik rijd er zelf al jaren mee op mijn twee tuuten.Vogler schreef: ↑ma 22 okt, 2018 18:44 Tenzij Rob hier aangeeft dat de Bearmach set goed genoeg is, neem je die, maar o-v-e-r-a-l lees je dat enkel de originele LR dichtingsringen goed passen, dus die best apart kopen. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)
J
Nogmaals ...voor pistonnekes en rubber ringen te veranderen hoeft men niet de klauwen te scheiden.
Rob
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Henk
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: schijfrem
Pistons: https://www.paddockspares.com/stc201s-f ... steel.html
Seals die van Lockheed nemen: https://www.paddockspares.com/smn000060 ... kheed.html
Seals die van Lockheed nemen: https://www.paddockspares.com/smn000060 ... kheed.html
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2396
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: schijfrem
Ja,BM maar van Geneue OEM made in U.KVogler schreef: ↑ma 22 okt, 2018 23:00 Dag Rob,
wat LR vs aftermarket betreft doelde ik enkel op de dichtingsrubbers. Gebruik je die ook van BM?
Groeten,
Joris
De Rob schreef: ↑ma 22 okt, 2018 20:18ik heb van Bearmach oilseal wheelhub de OEM ones (Cortego) Niet de replica's.Remschijven BM replica zijn dik in orde.Ik rijd er zelf al jaren mee op mijn twee tuuten.Vogler schreef: ↑ma 22 okt, 2018 18:44 Tenzij Rob hier aangeeft dat de Bearmach set goed genoeg is, neem je die, maar o-v-e-r-a-l lees je dat enkel de originele LR dichtingsringen goed passen, dus die best apart kopen. Ik heb het zelf ook gemerkt.
Als je de klauwen scheidt, bestel dan ook de nieuwe gallery seals.
Ik zou ook een stel rollagers meebrengen (je weet nooit wat je aantreft). Check misschien ook alvast even de staat van de flexibels en de kleur van de remvloeistof. Als die donker is, kan je ze meteen vervangen (al kan dat ook nog altijd later).
Als je de hubs uit elkaar haalt, hou dan goed bij welke tussenring van welke hub komt, maar dat zal je dan nog wel zeker gezegd worden ;-)
J
Nogmaals ...voor pistonnekes en rubber ringen te veranderen hoeft men niet de klauwen te scheiden.
Rob
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: schijfrem
Goed om te weten, dank je!
J
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell