opties om de LEZ-waanzin te overleven
-
- LROCB-Member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Wambeek
opties om de LEZ-waanzin te overleven
Er is hier al veel over gesproken geweest, maar aangezien ze hier binnenkort een deel van mijn toegangswegen gaan afsluiten met een LEZ zone, begint het hier toch wat penibel te worden.
Ik zit met een series 3 benzine van 1975, een MGB van 1966, een defender 90 300TDI van 1998 en een 110 van 1984 (in dozen, dus da's voorlopig nog geen probleem ).
vooral de 90 baart me zorgen. Aangezien ombouwen naar LPG bizar genoeg niet telt om uw bak ecoterrorist-friendly te maken is in gans die ellende lijkt het me niet de moeite van een motor ombouwing te doen. Is de enige optie dan gewoon een paard er voor te spannen of mogen die scheten ook al niet meer?
Ik zit met een series 3 benzine van 1975, een MGB van 1966, een defender 90 300TDI van 1998 en een 110 van 1984 (in dozen, dus da's voorlopig nog geen probleem ).
vooral de 90 baart me zorgen. Aangezien ombouwen naar LPG bizar genoeg niet telt om uw bak ecoterrorist-friendly te maken is in gans die ellende lijkt het me niet de moeite van een motor ombouwing te doen. Is de enige optie dan gewoon een paard er voor te spannen of mogen die scheten ook al niet meer?
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 871
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Dit zou nog interessant kunnen worden moest het ooit uitkomen.
https://www.plower.nl/electric-defender/
Zoiets zou ook nog proper zijn.
https://images.hgmsites.net/med/1967-vo ... 0971_m.jpg
had ooit eens een show gezien waar ze iets van deze aard hebben ingebouwd en leek me niet zo moeilijk alleen prijzig. Daar hebben ze deze motor gewoon op de versnellingsbak gemonteerd waardoor de rest van de aandrijving gewoon hetzelfde kon blijven.
https://www.plower.nl/electric-defender/
Zoiets zou ook nog proper zijn.
https://images.hgmsites.net/med/1967-vo ... 0971_m.jpg
had ooit eens een show gezien waar ze iets van deze aard hebben ingebouwd en leek me niet zo moeilijk alleen prijzig. Daar hebben ze deze motor gewoon op de versnellingsbak gemonteerd waardoor de rest van de aandrijving gewoon hetzelfde kon blijven.
Land Rover closest thing to heaven on earth
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Of zoals deze: een RRC met Tesla ingewanden, maar wel met behoud van tussenbak:
https://youtu.be/IGjOY4JBmy4
Maar ach, het is allemaal geen oplossing voor België...
J
https://youtu.be/IGjOY4JBmy4
Maar ach, het is allemaal geen oplossing voor België...
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Fetzl
- Berichten: 1433
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
er zijn voorbeelden genoeg te vinden van DIY EV conversies... in de US is daar een hele subcultuur rond
en dat hoeft echt niet zoveel te kosten - als je een beetje rondkijkt moet een 2ehands motor van een heftruck voor rond de 1000€ te scoren zijn.... nog wat stuivers voor BMS en accessoires en dan de hoofdmoot voor de batterijen.
Daarin kan je zo ver gaan als je wil... meer budget = meer/betere batterijen = grotere range
maar da's allemaal theorie zolang je die in den Belgique niet legaal op de baan krijgt
en dat hoeft echt niet zoveel te kosten - als je een beetje rondkijkt moet een 2ehands motor van een heftruck voor rond de 1000€ te scoren zijn.... nog wat stuivers voor BMS en accessoires en dan de hoofdmoot voor de batterijen.
Daarin kan je zo ver gaan als je wil... meer budget = meer/betere batterijen = grotere range
maar da's allemaal theorie zolang je die in den Belgique niet legaal op de baan krijgt
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Henk
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Belgique: in het voorbeeld van Peter wordt de wagen eerst ingeschreven in Duitsland en daarna hier ge-importeerd, dat is toch absurd ...
- Fetzl
- Berichten: 1433
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
my point exactly: zo'n EV-conversie is IN Belgique niet mogelijk
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Fetzl
- Berichten: 1433
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
True, maar het zou niet moeten hoeven.Peter Puma schreef: ↑wo 17 okt, 2018 16:17 Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
voor EV conversie en zelfs een motor-upgrade (zuiniger, Euro+++) zou gewoon een wettelijke regeling moeten bestaan, los van de automobielfederatie (die dat natuurlijk proberen tegenhouden, want liever nieuwe wagens verkopen natuurlijk)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Daar ben ik het volmondig mee eens, op gebied van aanpassingen aan voertuigen is België zowat gelijk aan het hol van Pluto !
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Tegen mij hebben ze eens op de keuring gezegd "België is Europa niet" ....
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Dat kan, maar dacht dat dan moet de wagen minstens 6 maanden ingeschreven zijn in Duitsland, voor je hem terug kan importeren. Je moet dus iemand in vertrouwen kunnen nemen met een adres in Duitsland.Peter Puma schreef: ↑wo 17 okt, 2018 16:17 Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
En dat is ook zo. Europa maakt vooral richtlijnen, die vrij te volgen zijn door de lidstaten. Of ze geven enorm ruime marges.Landy Bean schreef: ↑wo 17 okt, 2018 20:45 Tegen mij hebben ze eens op de keuring gezegd "België is Europa niet" ....
-
- LROCB-Member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Wambeek
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Aha, van die omweg via Duitsland had ik geen weet, da's inderdaad al een interessante optie op lange termijn!
Zowieso ga ik 1 mazoutstoof moeten houden want we zijn nog van plan om wat in de ietwat 'minder ontwikkelde' landen rond te cruisen en ik zie ze daar niet direct laadpalen op zonnecellen installeren.
Zowieso ga ik 1 mazoutstoof moeten houden want we zijn nog van plan om wat in de ietwat 'minder ontwikkelde' landen rond te cruisen en ik zie ze daar niet direct laadpalen op zonnecellen installeren.
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
- lrocb_lidnr: 1295
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Let science solve it. (perfect mogelijk indien de politiek de luchtbel van electrisch rijden doorprikt.)
https://www.youtube.com/watch?v=Mb_8DJF6Hp0&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=My3e-MuhEkU
https://www.youtube.com/watch?v=GFXJUejcXfk
https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/ ... uNo2IuPR9Q
https://www.youtube.com/watch?v=LIXbt-ops-E
https://www.youtube.com/watch?v=i5SqwSU8ns4
https://www.youtube.com/watch?v=63S0t4k_Glw
https://www.youtube.com/watch?v=Mb_8DJF6Hp0&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=My3e-MuhEkU
https://www.youtube.com/watch?v=GFXJUejcXfk
https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/ ... uNo2IuPR9Q
https://www.youtube.com/watch?v=LIXbt-ops-E
https://www.youtube.com/watch?v=i5SqwSU8ns4
https://www.youtube.com/watch?v=63S0t4k_Glw
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
- lrocb_lidnr: 1295
- Escape
- Berichten: 527
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Op die manier geraakt ge aan een aanvraag tot inschrijving, de keuring het volgende jaar is een andere kwestie. Veel kans dat ze een PVG vragen aangezien het voertuig niet meer conform is met het oorsponkelijk CoC. We weten allemaal dan een groen keuringsbewijs na aanpassingen geen garantie geeft op een vrijgeleide voor de volgende keer.Peter Puma schreef: ↑wo 17 okt, 2018 16:17 Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
Dat kunt ge misschien wel winnen, maar da's dan opnieuw een gevecht tegen de bureaucratie...
Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Bely90
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:52
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Olen
Re: opties om de LEZ-waanzin te overleven
Upgrade met goedgekeurd materiaal zou idd altijd moeten kunnen, zeker als veiligheid en milieu er op vooruit gaat. Als het in andere europese landen kan zou het bij ons ook moeten kunnen, dat heeft niets met de verkoop van nieuwe wagens te maken, of toch maar evenveel als in andere landenFetzl schreef: ↑wo 17 okt, 2018 17:27True, maar het zou niet moeten hoeven.Peter Puma schreef: ↑wo 17 okt, 2018 16:17 Vandaar het voorbeeld met het ommetje naar Duitsland. Administratieve rompslomp, maar op die manier kan het wel.
voor EV conversie en zelfs een motor-upgrade (zuiniger, Euro+++) zou gewoon een wettelijke regeling moeten bestaan, los van de automobielfederatie (die dat natuurlijk proberen tegenhouden, want liever nieuwe wagens verkopen natuurlijk)
A dirty mind is a joy forever