Project 130
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Project 130
Zoals gezegd in mijn intro viewtopic.php?f=84&t=57547, wil ik hierbij mijn ervaringen met de restauratie van mijn 130, 300 tdi uit 1995 met jullie delen. Deze auto heeft blijkbaar in het oosten van het land rond gereden en is via verschillende handelaars uiteindelijk bij mij beland. Zo zag hij eruit toen ik hem kocht ...
De keuze van de 130 is vooral om praktische redenen, om met 3 kinderen op vakantie te kunnen gaan met een aanhanger erachter (met oldtimer op) heb je een zwaardere auto nodig ... Aangezien het niet mijn 'daily driver' is, mag het wel een wat oudere auto zijn waar ik zelf nog aan kan (en zeer waarschijnlijk moet ) sleutelen ...
Zoals je hierboven kunt zien, was het (volgens mij toch ) geen slechte auto en bij aankoop was ik er ook van overtuigd dat ik het wel goed ging krijgen, maar ik had alleen nog geen idee hoe dat ik het beste kon doen ... Dus nadat ik er enige tijd had rond gelopen en tegen de banden aan had getrapt , heb ik besloten om de vooras er vanonder te halen ... maar aangezien ik nogal een pietje precies ben .. is dat een beetje uit de hand gelopen ...
Ik ben nu op het punt dat het chassis helemaal kaal en gestraald is. Het is opgemeten door een schadeherstel bedrijf en ik ben nog de laatste slechte plekjes aan het bijwerken ..
Wordt vervolgd ..
De keuze van de 130 is vooral om praktische redenen, om met 3 kinderen op vakantie te kunnen gaan met een aanhanger erachter (met oldtimer op) heb je een zwaardere auto nodig ... Aangezien het niet mijn 'daily driver' is, mag het wel een wat oudere auto zijn waar ik zelf nog aan kan (en zeer waarschijnlijk moet ) sleutelen ...
Zoals je hierboven kunt zien, was het (volgens mij toch ) geen slechte auto en bij aankoop was ik er ook van overtuigd dat ik het wel goed ging krijgen, maar ik had alleen nog geen idee hoe dat ik het beste kon doen ... Dus nadat ik er enige tijd had rond gelopen en tegen de banden aan had getrapt , heb ik besloten om de vooras er vanonder te halen ... maar aangezien ik nogal een pietje precies ben .. is dat een beetje uit de hand gelopen ...
Ik ben nu op het punt dat het chassis helemaal kaal en gestraald is. Het is opgemeten door een schadeherstel bedrijf en ik ben nog de laatste slechte plekjes aan het bijwerken ..
Wordt vervolgd ..
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Project 130
Ongetwijfeld een project waar je nog veel voldoening van zal hebben!
Heeft men het chassis nog moeten rechten of zo? Als je de schade aan jouw 130 vergelijkt met hoe Antares er uitzag na de aanrijding in september, dan lijkt de klap nog enigszins meegevallen te zijn:
Groeten,
Joris
Heeft men het chassis nog moeten rechten of zo? Als je de schade aan jouw 130 vergelijkt met hoe Antares er uitzag na de aanrijding in september, dan lijkt de klap nog enigszins meegevallen te zijn:
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Project 130
Ik ga jou niet vragen om ff een wiel te vervangen, ik heb dan een nieuwe wagen
chapeau, en vooral omdat je het blijkbaar buiten moet doen.
chapeau, en vooral omdat je het blijkbaar buiten moet doen.
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Project 130
Amaai ...om een gardebou vooraan te vervangen achteraan beginnen......Daar gaat ge dit jaar niet meer mee op congé moeten gaan.
Rob
Rob
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: Project 130
Er zijn er nog die zo werken, maar het is iets meer dan een spatbordje.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
@ Joris, nadat ik hem gekocht had, ben ik mij wat gaan informeren wat 'keuring na ongeval' inhoudt. Volgens de persoon waar ik bij informeerde zouden ze op de keuring het gehele chassis nameten aan de hand van vooraf bepaalde meetpunten ... dus om volledig zeker te zijn heb ik hem laten nameten en de achterste balk laten vervangen .. helaas viel dat wat duurder uit dan gepland ... (maar nog altijd goedkoper dan een nieuw chassis )
@ penguin, als het voor iemand anders is kan ik mij redelijk goed inhouden ik weet wat voor werk dingen uiteennemen met zich meebrengt ...
@ Rob, Dit jaar ga ik er inderdaad niet meer mee op congé kunnen gaan, hopelijk volgend jaar wel !
Grtjz,
Glenn
@ penguin, als het voor iemand anders is kan ik mij redelijk goed inhouden ik weet wat voor werk dingen uiteennemen met zich meebrengt ...
@ Rob, Dit jaar ga ik er inderdaad niet meer mee op congé kunnen gaan, hopelijk volgend jaar wel !
Grtjz,
Glenn
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Project 130
project om te volgen, blijven posten, suc6 met de restauratie.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Project 130
Ik ben ook erg nieuwsgierig om te zien hoe dit gaat evolueren.
Veel succes met de opbouw Glenn
Veel succes met de opbouw Glenn
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Fetzl
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Project 130
Als je hetzelfde kwaliteitsniveau van de 88 aanhoudt, gaat dat wel goed komen denk ik
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Project 130
GlennV schreef: ↑ma 05 feb, 2018 22:26 @ Joris, nadat ik hem gekocht had, ben ik mij wat gaan informeren wat 'keuring na ongeval' inhoudt. Volgens de persoon waar ik bij informeerde zouden ze op de keuring het gehele chassis nameten aan de hand van vooraf bepaalde meetpunten ... dus om volledig zeker te zijn heb ik hem laten nameten en de achterste balk laten vervangen .. helaas viel dat wat duurder uit dan gepland ... (maar nog altijd goedkoper dan een nieuw chassis )
@ penguin, als het voor iemand anders is kan ik mij redelijk goed inhouden ik weet wat voor werk dingen uiteennemen met zich meebrengt ...
@ Rob, Dit jaar ga ik er inderdaad niet meer mee op congé kunnen gaan, hopelijk volgend jaar wel !
Grtjz,
Glenn
Bent ge werkelijk zeker dat ge naar de control moet voor "keuring na ongeval"Dan bent ge nog niet aan de "nief patatten"En het chassis is dan nog het minste.Ik heb hier iemand die 8x €144,00 is kunnen terug gaan naar t.c Brasschaat en 6 x € 60,00 bandencentrale om de caster en kamber te laten na meten ....want geen enkele vooras van een Defender voldoet aan hun meetgegevens en ook niet aan welke in de Landrover manuals staat.
Rob
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
Hoi Rob,
Volgens de garagist waar ik langs ben gegaan is het inderdaad een 'keuring na ongeval' ...
Klinkt inderdaad niet zo positief (8 x €144 + 6 x € 60) .. heb je adviezen ?
Merci,
Glenn
Volgens de garagist waar ik langs ben gegaan is het inderdaad een 'keuring na ongeval' ...
Klinkt inderdaad niet zo positief (8 x €144 + 6 x € 60) .. heb je adviezen ?
Merci,
Glenn
- Beerke
- LROCB-Member
- Berichten: 350
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
- lrocb_lidnr: 519
- Woonplaats: Heverlee
Re: Project 130
Heeft die garagist dan een papier van de expert die dit beslist heeft na het ongeval? (technisch totaal verlies of economisch totaal verlies)
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Project 130
Die van Vogler is de expertitie hier bij mij gedaan...Ik heb er dan voor gezorgd dat er geen keuring na ongeval moest komen.....omdat ik er mee in mijn achterhoofd zat wat er die andere mens was overkomen..Ge kunt met die experten wel "klappen"
De foto's van deze twee wagens zijn vergelijkbaar...en zijn zekers geen total loss.En het goedgekeurt bedrag van Vogler zijn wagen was toch niet min....maar niet hoog genoeg voor totaal verlies .
Rob
De foto's van deze twee wagens zijn vergelijkbaar...en zijn zekers geen total loss.En het goedgekeurt bedrag van Vogler zijn wagen was toch niet min....maar niet hoog genoeg voor totaal verlies .
Rob
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Project 130
Na terug in mekaar te hebben geknutselt ...gewoon naar de t.c gaan als gewone keuring van inschrijving voertuig...afwachten wat ze zeggen.
Rob
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: Project 130
Ik heb al een auto gedaan waar ik de voorste steun van de hockey stick, die onder het schutbord, heb vervangen samen met de vooras en de hockeystick, deze was afgekeurd wegens een verkeerde fusee hoek, bleek dat ze de verkeerde gegevens hadden. Ik schrik voor niks gehad, stomme keuring met die zogenaamde autospecialisten.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
Afgelopen weekend eindelijk wat verder kunnen doen .. van dit =>
Naar dit =>
naar dit =>
Nu kan ik eindelijk weer beginnen opbouwen
Grtjz,
Glenn
Naar dit =>
naar dit =>
Nu kan ik eindelijk weer beginnen opbouwen
Grtjz,
Glenn
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Project 130
Success met de puzzel
- Fetzl
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Project 130
post maar voldoende pics.... kan als handleiding dienen dan als ik ook ooit het zot in mijne kop krijg :-D
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: Project 130
Wel je chassis omdraaien.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Project 130
Ik snap niet dat ge uwe trekhaak atributen er niet hebt afgehaald vooraleer uw chassis te bewerken.4 bouten....??
Rob
Rob
- Henk
- Berichten: 3567
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Project 130
En dan gelijk chassis laten galvaniseren
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
Merci voor de aanmoedigingen + adviezen
@ Rob, de bevestiging van de trekhaak is er zeker vanaf geweest .. de achterste balk is ook vervangen ..
@ Henk, ik ben niet zo'n fan van galvaniseren van plaatwerk .. afgezien van het proces voordat je kan galvaniseren, heb je achteraf nog veel werk met het opkuisen en dan moet je het uiteindelijk nog grondverfen + aflakken ... 't zit nu in de 2k grondlak + 2K aflak .. aanstaand weekend wil ik de binnenkant nog behandelen met gekookte lijnolie .. daarna ga ik ervan uit dat het dan mijn tijd wel mee gaat ..
Grtjz,
Glenn
@ Rob, de bevestiging van de trekhaak is er zeker vanaf geweest .. de achterste balk is ook vervangen ..
@ Henk, ik ben niet zo'n fan van galvaniseren van plaatwerk .. afgezien van het proces voordat je kan galvaniseren, heb je achteraf nog veel werk met het opkuisen en dan moet je het uiteindelijk nog grondverfen + aflakken ... 't zit nu in de 2k grondlak + 2K aflak .. aanstaand weekend wil ik de binnenkant nog behandelen met gekookte lijnolie .. daarna ga ik ervan uit dat het dan mijn tijd wel mee gaat ..
Grtjz,
Glenn
- alanius
- Berichten: 294
- Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: zoersel
Re: Project 130
Tof project!
Maar als je hem zo uit elkaar haalt had ik toch voor nieuwe galva chassis gegaan. Kost uiteraard een cent meer maar wel garantie tot perfect blijven van het chassis. Is uiteindelijk toch de ruggengraat van de gehele auto.
En keuring na ongeval is verre van stress, je moet natuurlijk wel alles vervangen dat geraakt is en geen short cuts nemen.
Al zeer veel gedaan ondertussen, vorige week nog eentje en geslaagd met vlag en wimpel.
Succes met uw project!
Maar als je hem zo uit elkaar haalt had ik toch voor nieuwe galva chassis gegaan. Kost uiteraard een cent meer maar wel garantie tot perfect blijven van het chassis. Is uiteindelijk toch de ruggengraat van de gehele auto.
En keuring na ongeval is verre van stress, je moet natuurlijk wel alles vervangen dat geraakt is en geen short cuts nemen.
Al zeer veel gedaan ondertussen, vorige week nog eentje en geslaagd met vlag en wimpel.
Succes met uw project!
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
@ Alain, bedankt voor de aanmoediging ! .. ik begrijp je redenering, maar de kost van een nieuw chassis is op dit moment net even te veel ...
Deze morgen bij de les (van Zeerover) een vooras van een Disco uit elkaar gehaald, dus deze middag ben ik er ook maar aan begonnen
Morgen maar weer verder ..
Deze morgen bij de les (van Zeerover) een vooras van een Disco uit elkaar gehaald, dus deze middag ben ik er ook maar aan begonnen
Morgen maar weer verder ..
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
OK, sorry voor de late reactie, maar schoonmaken en schilderen kosten veel tijd en het weer werkte ook niet zo mee ..
Tevens een andere website gezocht om de foto's eenvoudiger te delen ..
Dus, waar waren we gebleven => de vooras
Na montage (de bussen van de radius arms waren nog niet toegekomen, maar dat is ondertussen in orde) =>
Het logische vervolg van de vooras is de achteras
Helaas is het allemaal meer versleten dan ik gedacht had ... dit lager was gewoon droog en versleten .. =>
Op de tonen van "wat ruist er door het struikgewas" ... "wat glinstert er in mijn differentieel deksel" =>
Al wat verder gestript
Tot zover de achteras. Ook al gewerkt aan het balkje achter de cabine ...
De materiaalkwaliteit moet toch echt verschrikkelijk slecht zijn, dat dit al na 20 jaar weg gerot is .. zelfs op een vlakke plaat .. onbegrijpelijk
Tot zover, wordt vervolgd ... laat de wekelijkse pakjes bezorger maar komen ik ben er klaar voor !
Grtjz,
Glenn
Tevens een andere website gezocht om de foto's eenvoudiger te delen ..
Dus, waar waren we gebleven => de vooras
Na montage (de bussen van de radius arms waren nog niet toegekomen, maar dat is ondertussen in orde) =>
Het logische vervolg van de vooras is de achteras
Helaas is het allemaal meer versleten dan ik gedacht had ... dit lager was gewoon droog en versleten .. =>
Op de tonen van "wat ruist er door het struikgewas" ... "wat glinstert er in mijn differentieel deksel" =>
Al wat verder gestript
Tot zover de achteras. Ook al gewerkt aan het balkje achter de cabine ...
De materiaalkwaliteit moet toch echt verschrikkelijk slecht zijn, dat dit al na 20 jaar weg gerot is .. zelfs op een vlakke plaat .. onbegrijpelijk
Tot zover, wordt vervolgd ... laat de wekelijkse pakjes bezorger maar komen ik ben er klaar voor !
Grtjz,
Glenn
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Project 130
Tijdrovend, maar het zal wel veel voldoening geven. Go Glenn!
J
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
In het verlengde weekend nog een beetje doorgewerkt
Aangezien ik nog aan het wachten ben op onderdelen voor de achteras, toch alvast maar de as op z'n plaats gezet (nadat alle bussen vernieuwd zijn) ...
Before =>
and after =>
Eindelijk (na zeker drie keer monteren en demonteren) de brandstoftank weer op zijn plaats (en de trekhaak van Fetzl )
Tijdens het demonteren vorig jaar heb ik gemerkt dat het ontluchtingsbuisje los zat, deze is ondertussen weer vast gesoldeerd...
Hopelijk kan ik binnenkort de wielen er weer onder zetten
Grtjz,
Glenn
Aangezien ik nog aan het wachten ben op onderdelen voor de achteras, toch alvast maar de as op z'n plaats gezet (nadat alle bussen vernieuwd zijn) ...
Before =>
and after =>
Eindelijk (na zeker drie keer monteren en demonteren) de brandstoftank weer op zijn plaats (en de trekhaak van Fetzl )
Tijdens het demonteren vorig jaar heb ik gemerkt dat het ontluchtingsbuisje los zat, deze is ondertussen weer vast gesoldeerd...
Hopelijk kan ik binnenkort de wielen er weer onder zetten
Grtjz,
Glenn
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Project 130
Knap werk, het gaat goed vooruit zo
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Project 130
Schiet goed op! Heb je het gewricht van het A-frame bovenop het differentieel goed op speling gecheckt? Als die verslijten boenkt hij bij het vertrekken vannuit stilstand, en afgaande op de conditie van de steekassen die je onlangs liet zien, heeft je 130 al wat slijtage te vreten gekregen..
Zet 'em op!
J
Zet 'em op!
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
Joris, ik maak waarschijnlijk te weinig foto's, maar het gehele A-frame is uit elkaar geweest en volledig voorzien van nieuwe bussen en nieuw kogel gewricht ..
Ik neem niet het risico dat ik dit volgen (cursus) jaar weer uit elkaar moet halen
Grtjz,
Glenn
Ik neem niet het risico dat ik dit volgen (cursus) jaar weer uit elkaar moet halen
Grtjz,
Glenn
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
Afgelopen weekend nog een beetje verder gedaan .. de onderdelen waren toegekomen
Eerst nog even een fotootje die ik vergeten was van het A-frame =>
En dus het vervolg .. afgelopen zaterdag de nieuwe lagers, dichtingen en remschijven gemonteerd. Ook de assen en de flenzen vernieuwd .. bij de oude as kon ik de flens zeker 5 mm naar links en rechts bewegen zonder dat de as bewoog ..
En eindelijk kon ik de nieuwe banden monteren .. schoon éhh
De volgende stap is dit stuk ijzer ..
Dus afgelopen zondag nog even een inspanning gedaan ..gelukkig dankzij mijn zelfgemaakt stukje gereedschap, heeft het me geen rug gekost ...
Ik kan weer verder met kuisen
Gelukkig liggen de volgende onderdelen alweer klaar voor de zwarte verf ..
Grtjz,
Glenn
Eerst nog even een fotootje die ik vergeten was van het A-frame =>
En dus het vervolg .. afgelopen zaterdag de nieuwe lagers, dichtingen en remschijven gemonteerd. Ook de assen en de flenzen vernieuwd .. bij de oude as kon ik de flens zeker 5 mm naar links en rechts bewegen zonder dat de as bewoog ..
En eindelijk kon ik de nieuwe banden monteren .. schoon éhh
De volgende stap is dit stuk ijzer ..
Dus afgelopen zondag nog even een inspanning gedaan ..gelukkig dankzij mijn zelfgemaakt stukje gereedschap, heeft het me geen rug gekost ...
Ik kan weer verder met kuisen
Gelukkig liggen de volgende onderdelen alweer klaar voor de zwarte verf ..
Grtjz,
Glenn
- Fetzl
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Project 130
Mss een domme vraag, maar waarom heb je de motor al teruggezet en die ook niet eerst helemaal schoon gemaakt en van een likje verf voorzien
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Project 130
ja idd zo mooi werk, chassis is beter dan nieuw... even een ontvetter erover en een hogedruk reiniger zou al een groot verschil zijn.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
Weeral een lang weekend gehad en afgezien van gras afrijden, moederdag en nog heel wat ander dingen heb ik gelukkig ook nog wel wat kunnen doen aan de 130 ...
Ben begonnen met het schoonmaken van de versnellingsbak, tussenbak en motor ... helaas geen foto, maar gelukkig gaat het schoonmaken wel goed met Dasty
Gisteren begonnen met de bulkhead ... volgens onze trouwe viervoeter hangt er een luchtje aan ..
Fotootje van de andere kant ... waarom hebben ze bij de defender besloten om een dubbele plaat in de voetenbak te gebruiken ??
Dus eerst een keer de slechtste kant bekeken
Daarna de slijpschijf erin gezet
Gelukkig had ik een stukje plaat over van de series (het moest alleen nog even aangepast worden)
Maar uiteindelijk dan toch resultaat
Grtjz,
Glenn
Ben begonnen met het schoonmaken van de versnellingsbak, tussenbak en motor ... helaas geen foto, maar gelukkig gaat het schoonmaken wel goed met Dasty
Gisteren begonnen met de bulkhead ... volgens onze trouwe viervoeter hangt er een luchtje aan ..
Fotootje van de andere kant ... waarom hebben ze bij de defender besloten om een dubbele plaat in de voetenbak te gebruiken ??
Dus eerst een keer de slechtste kant bekeken
Daarna de slijpschijf erin gezet
Gelukkig had ik een stukje plaat over van de series (het moest alleen nog even aangepast worden)
Maar uiteindelijk dan toch resultaat
Grtjz,
Glenn
-
- LROCB-Member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Wambeek
Re: Project 130
wel straf hoe rot sommige defs al zijn voor hun jonge leeftijd. En ja, die dubbele plaat is echt een 'builtin failure method' vermoed ik, anders zou die te lang meegaan. Bij de mijn ook net mogen bijwerken!
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
De afgelopen 2 weken toch weer een beetje verder geraakt .. de linkerkant van de bulkhead was ook niet best .. weeral de dubbele plaat.
Gelast en in de primer ..
en tada ... witte verf
Eindelijk weer een (wit) carrosserie deel op het chassis.
Ook het stuurhuis weer terug gemonteerd =>
Het volgende gedeelte staat al klaar ...
Maar eerst nog 'even' de bekabeling en de leidingen terug plaatsen.
Wordt vervolgd ..
Grtjz,
Glenn
Gelast en in de primer ..
en tada ... witte verf
Eindelijk weer een (wit) carrosserie deel op het chassis.
Ook het stuurhuis weer terug gemonteerd =>
Het volgende gedeelte staat al klaar ...
Maar eerst nog 'even' de bekabeling en de leidingen terug plaatsen.
Wordt vervolgd ..
Grtjz,
Glenn
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Project 130
Wauw Glenn, dat gaat toch goed vooruit
Voor we het goed doorhebben zit jou Def terug in elkaar
Voor we het goed doorhebben zit jou Def terug in elkaar
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Fetzl
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Project 130
Glenn
van de gelegenheid gebruik maken om die achterste seatbox wat nuttiger te maken, zou ik zeggen... luikjes, schuifjes...
is anders zo'n verloren ruimte
van de gelegenheid gebruik maken om die achterste seatbox wat nuttiger te maken, zou ik zeggen... luikjes, schuifjes...
is anders zo'n verloren ruimte
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
Stefan,
had ik inderdaad nog niet aan gedacht ... heb je een fotootje hoe jij dat hebt gedaan ?
Grtjz,
Glenn
had ik inderdaad nog niet aan gedacht ... heb je een fotootje hoe jij dat hebt gedaan ?
Grtjz,
Glenn
- Fetzl
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Project 130
Ik heb dat nóg niet gedaan.... net omdat er bekleding etc overheen zit
maar ik speel wel met het idee om er een volledig andere seatbox in te zetten (door Landeiziger) met 2 voorstoelen
Onzen oudste gaat toch niet meer mee, en dus zijn 2 stoelen voldoende achteraan - jij zit wellicht nog niet in die fase ?
Zowieso is de achterbank in een 130 niet de meest aangename plek om te zitten en ik denk dat een td5 nog erger is dan een td4
Martin's seatbox heeft een heel andere zithoek, meer steun voor bovenbenen... je kan nog buitenkijken...
Het is wel een custom oplossing waarbij je volledig kan bepalen hoe je de inrichting eronder wil
kijk hier maar eens: http://landreiziger.nl/2015/04/landreiz ... er-hebels/
't Is geen goedkope upgrade (+-1400€) , maar m.i. wel een serieuze verbetering voor de passagiers op langere ritten/reizen
Moet er eens budget voor reserveren - lange termijn planning
maar ik speel wel met het idee om er een volledig andere seatbox in te zetten (door Landeiziger) met 2 voorstoelen
Onzen oudste gaat toch niet meer mee, en dus zijn 2 stoelen voldoende achteraan - jij zit wellicht nog niet in die fase ?
Zowieso is de achterbank in een 130 niet de meest aangename plek om te zitten en ik denk dat een td5 nog erger is dan een td4
Martin's seatbox heeft een heel andere zithoek, meer steun voor bovenbenen... je kan nog buitenkijken...
Het is wel een custom oplossing waarbij je volledig kan bepalen hoe je de inrichting eronder wil
kijk hier maar eens: http://landreiziger.nl/2015/04/landreiz ... er-hebels/
't Is geen goedkope upgrade (+-1400€) , maar m.i. wel een serieuze verbetering voor de passagiers op langere ritten/reizen
Moet er eens budget voor reserveren - lange termijn planning
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
Dat is inderdaad wel een grote upgrade, ik dacht eigenlijk dat je bedoelde om er gewoon een beter bruikbare ruimte van te maken ..
Mijn kinderen gaan voorlopig nog alle 3 mee op vakantie, dus de achterbank is zeker nog nodig. Voorlopig ga ik het gewoon zo in elkaar zetten en een beetje ondervinden wat ik zal aanpassen ... ik heb al een heleboel plannen in mijn hoofd om aan te passen, ik denk bijvoorbeeld aan : geluids en warmte isolatie, radio + geluidsboxen, opbergruimte, cubby, andere voorstoelen, hardtop/ camperunit om er maar een paar te noemen.. Maar als ik dat nu allemaal tegelijkertijd ga doen dan ben ik mijn 'goesting' al kwijt voordat hij weer op de baan is. Vandaar dat ik er eerst mee wil kunnen rijden en ervaring mee opdoen voordat ik hem/ haar volledig ga aanpassen ...
@ Peter, het is zeker zo dat het vooruit gaat, maar het was initieel nooit de bedoeling om hem geheel uit elkaar te halen en te restaureren .. dus het moet wel een beetje opschieten, anders ben ik het beu voordat de 'fun' begint
Grtjz,
Glenn
Mijn kinderen gaan voorlopig nog alle 3 mee op vakantie, dus de achterbank is zeker nog nodig. Voorlopig ga ik het gewoon zo in elkaar zetten en een beetje ondervinden wat ik zal aanpassen ... ik heb al een heleboel plannen in mijn hoofd om aan te passen, ik denk bijvoorbeeld aan : geluids en warmte isolatie, radio + geluidsboxen, opbergruimte, cubby, andere voorstoelen, hardtop/ camperunit om er maar een paar te noemen.. Maar als ik dat nu allemaal tegelijkertijd ga doen dan ben ik mijn 'goesting' al kwijt voordat hij weer op de baan is. Vandaar dat ik er eerst mee wil kunnen rijden en ervaring mee opdoen voordat ik hem/ haar volledig ga aanpassen ...
@ Peter, het is zeker zo dat het vooruit gaat, maar het was initieel nooit de bedoeling om hem geheel uit elkaar te halen en te restaureren .. dus het moet wel een beetje opschieten, anders ben ik het beu voordat de 'fun' begint
Grtjz,
Glenn
- Fetzl
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Project 130
soundproofen zou ik zeker nu al doen, nu alles toch open en bereikbaar is
ik denk dat je legio getuigenissen kan vinden hier op forum die het nut daarvan aantonen
Al zeker het dak met 3 mm neopreen bekleden heeft een grote impact op het comfort - en kost is beperkt
en nu de hemel er toch uit is
Hetzelfde geldt voor het paneel achter de achterbank... neopreen d'er tegen
betreffende de seatbox: dan zou ik nu gewoon aan de bovenkant enkele luikjes voorzien zodat je daar wat spullen kan in opbergen.... toegankelijk als je de bank opklapt - dat zou ook mijn tijdelijke oplossing zijn - daar kunnen bv recovery spullen etc in
ik denk dat je legio getuigenissen kan vinden hier op forum die het nut daarvan aantonen
Al zeker het dak met 3 mm neopreen bekleden heeft een grote impact op het comfort - en kost is beperkt
en nu de hemel er toch uit is
Hetzelfde geldt voor het paneel achter de achterbank... neopreen d'er tegen
betreffende de seatbox: dan zou ik nu gewoon aan de bovenkant enkele luikjes voorzien zodat je daar wat spullen kan in opbergen.... toegankelijk als je de bank opklapt - dat zou ook mijn tijdelijke oplossing zijn - daar kunnen bv recovery spullen etc in
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Fetzl
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Project 130
soundproofen zou ik zeker nu al doen, nu alles toch open en bereikbaar is
ik denk dat je legio getuigenissen kan vinden hier op forum die het nut daarvan aantonen
Al zeker het dak met 3 mm neopreen bekleden heeft een grote impact op het comfort - en kost is beperkt
en nu de hemel er toch uit is
Hetzelfde geldt voor het paneel achter de achterbank... neopreen d'er tegen
betreffende de seatbox: dan zou ik nu gewoon aan de bovenkant enkele luikjes voorzien zodat je daar wat spullen kan in opbergen.... toegankelijk als je de bank opklapt - dat zou ook mijn tijdelijke oplossing zijn - daar kunnen bv recovery spullen etc in
ik heb ook nog een leuke lijst met upgrade in mijn hoofd... niet alles even dringend, wel leuk en vooral lange termijn (wegens de budgettaire impact)
ik denk dat je legio getuigenissen kan vinden hier op forum die het nut daarvan aantonen
Al zeker het dak met 3 mm neopreen bekleden heeft een grote impact op het comfort - en kost is beperkt
en nu de hemel er toch uit is
Hetzelfde geldt voor het paneel achter de achterbank... neopreen d'er tegen
betreffende de seatbox: dan zou ik nu gewoon aan de bovenkant enkele luikjes voorzien zodat je daar wat spullen kan in opbergen.... toegankelijk als je de bank opklapt - dat zou ook mijn tijdelijke oplossing zijn - daar kunnen bv recovery spullen etc in
ik heb ook nog een leuke lijst met upgrade in mijn hoofd... niet alles even dringend, wel leuk en vooral lange termijn (wegens de budgettaire impact)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Project 130
Wat je ook nog kan doen is de tunnel die over de boite gaat, extra isoleren tegen warmte, zeg maar hitte.
- Fetzl
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Project 130
idd - mar niet enkel tegen hitte... ook tegen de hinderlijke frequenties komende van de boite
dat werkje staat nog op de planning bij mij vóór het groot verlof: tunnel en voorste seatboxen isoleren (de huidige mat is "kuis op" zoals wij zeggen)
Ook hier ga ik voor materiaal van Landreiziger, dat kwalitatiever (sound & heat) en onderhoudsvriendelijker is dan een standaard mat
dat werkje staat nog op de planning bij mij vóór het groot verlof: tunnel en voorste seatboxen isoleren (de huidige mat is "kuis op" zoals wij zeggen)
Ook hier ga ik voor materiaal van Landreiziger, dat kwalitatiever (sound & heat) en onderhoudsvriendelijker is dan een standaard mat
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Project 130
Het hitte werende moet aan de buitenkant, niet binnenkant van de kabine...
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Project 130
Geluidisolatie is de beste upgrade voor een defender… telkens ik met een ander defender mee rij weet ik waarom ik er zo veel geld heb ingestoken...
Rijden op de autosnelweg, naar de muziek luisteren en rustig met elkaar kunnen praten, wat een luxe.
Rijden op de autosnelweg, naar de muziek luisteren en rustig met elkaar kunnen praten, wat een luxe.
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Project 130
Voor een pre puma he.
De Puma's zijn stil en hebben werkende verwarming
De Puma's zijn stil en hebben werkende verwarming
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Project 130
Na mijn isolatie werken ben ik tot de conclusie gekomen dat de verwarming in een Td5 wel degelijk werkt...
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 22 jun, 2007 19:44
Re: Project 130
OK, dus weer even tijd genomen om wat foto's te posten =>
Reviseren van de remmen :
De remleiding van de achteras vernieuwd, before and after :
Blijkbaar heeft er in het verleden een kip het fijne idee gehad om op de tussenbak een ei te leggen =>
Front end monday :
Het vervolg van het in elkaar zetten van de cabine. Het krijgt weer de herkenbare vorm .. :
Tot zover ... grtjz,
Glenn
Reviseren van de remmen :
De remleiding van de achteras vernieuwd, before and after :
Blijkbaar heeft er in het verleden een kip het fijne idee gehad om op de tussenbak een ei te leggen =>
Front end monday :
Het vervolg van het in elkaar zetten van de cabine. Het krijgt weer de herkenbare vorm .. :
Tot zover ... grtjz,
Glenn