turbo

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
techniiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 03 feb, 2009 22:04
lrocb_lidnr: 1147
Woonplaats: Aalter

turbo

Ongelezen bericht door techniiek »

Ik las op een forum dat een turbo die geen 10 sec blijft nadraaien stuk is, zijn er nog symptomen om er achter te komen of de turbo kapot is.
Ik zie bij live data op nanocom dat de druk in het inlaat spruitstuk bijna nooit meer is dan de normale lucht druk 104.000 ongeveer
Normaal verwacht ik max 101.000 ambiant pressure(luchtdruk zeeniveau)+ 1.2 bar boost= bij max optrekken een manifold waarde van max 220000.
Dit haal ik bijna nooit ,ik heb een exel file van een rit van 20 min (log file)bij het rijden op instrument mode met de nanocom zie ik wel degelijk turbo druk die volgens mij normaal is.
De darmen van de luchtinlaat naar intercooler en turbo zijn silicone darmen intercooler is een tweedehands (was toen lekvrij) een maand of zes geleden
het rijgedrag van de defender TD5 is afwisselend soms power genoeg dan weer minder.
Alvast bedankt voor een reactie
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: turbo

Ongelezen bericht door De Rob »

Waar halen ze dat...een turbo moet 10 sec nadraaien...Een rotor oilfilter van een td5 die blijft bij warme moto een x aantal sec's nadraaien..
Een turbo is o.k als hij een klein beetje speling op zijn asje heeft en geen olie doorlaat naar in of uitlaat.
Speling gaat weg bij draaiende motor omdat asje op een oliefilm dan draait en 100.000 trm haalt bij vollast.Op stationair toerental kunt ge dat praktisch tegenhouden.
Rob
techniiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 03 feb, 2009 22:04
lrocb_lidnr: 1147
Woonplaats: Aalter

Re: turbo

Ongelezen bericht door techniiek »

Rob,
Heb jij een verklaring waarom de nanocom ongeveer de juiste turbo druk aangeeft en bij de livedata zijn er totaal andere waarden te zien zoals eerdere post.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: turbo

Ongelezen bericht door Peter Puma »

De turbo druk wordt vaak als overdruk aangegeven, dus relatief t.o.v. de omgevingsdruk. Je moet dan inderdaad 1+1 doen ;) .

De makers van software halen wel vaker dergelijke stoten uit; ik zie dat heel de tijd. Consistentie is niet hun sterkste kant :lol:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Plaats reactie