Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Dag allemaal,
de computer houdt onze Defender Td5 aan de gang als je gewoon het ontkoppelingspedaal loslaat zonder het gaspedaal aan te raken (anti-stall). Nuttig bij bv vertrek op steile hellingen of met een zware aanhanger.
Zijn er daarnaast eigenlijk nog andere zaken die specifiek zijn voor een handgeschakelde Td5 zonder opties als ABS, tractiecontrole etc?
Ik zag in deze vergelijking tussen de Jeep Rubicon en een Td4 Defender bv hoe je met de Td4 (ABS, hill-descent etc) volledig anders - en tegen het gezond verstand in - te werk gaat bij een steile afdaling, wat me deze vraag toch maar eens doet stellen.
Benieuwd of er toch nog iets uit de bus komt!
Groeten,
Joris
de computer houdt onze Defender Td5 aan de gang als je gewoon het ontkoppelingspedaal loslaat zonder het gaspedaal aan te raken (anti-stall). Nuttig bij bv vertrek op steile hellingen of met een zware aanhanger.
Zijn er daarnaast eigenlijk nog andere zaken die specifiek zijn voor een handgeschakelde Td5 zonder opties als ABS, tractiecontrole etc?
Ik zag in deze vergelijking tussen de Jeep Rubicon en een Td4 Defender bv hoe je met de Td4 (ABS, hill-descent etc) volledig anders - en tegen het gezond verstand in - te werk gaat bij een steile afdaling, wat me deze vraag toch maar eens doet stellen.
Benieuwd of er toch nog iets uit de bus komt!
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
een beetje een gevaarlijk filmke om overal te kunnen toepassen.
Doe wat ze hier zeggen op een natte ondergrond, en het loopt mis.
Met onze 110 td5 ooit stijle afdalingen gemaakt, gewoon in klein 1, voet weg van de rem, koppeling los, en laten gaan.
Indien nodig kan je ff een tik op rempedaal geven, maar slechts heel kort. Soms is wat gas bijgeven veiliger dan willen afremmen.
Voor onze D3 met wat meer toeters en bellen gelde dit even zeer, enkel, DSC en hill descent control op en in klein 1 laten gaan.
De afdalingen die we tot nu toe met Olli gedaan hebben, heb ik op dezelfde manier als altijd gedaan. klein 1, koppeling los, en in dit geval DSC laten aanstaan.
Carlos zou hier een gepast antwoord kunnen opgeven. Hij heeft voor LR Experience initiaties gegeven dacht ik.
Doe wat ze hier zeggen op een natte ondergrond, en het loopt mis.
Met onze 110 td5 ooit stijle afdalingen gemaakt, gewoon in klein 1, voet weg van de rem, koppeling los, en laten gaan.
Indien nodig kan je ff een tik op rempedaal geven, maar slechts heel kort. Soms is wat gas bijgeven veiliger dan willen afremmen.
Voor onze D3 met wat meer toeters en bellen gelde dit even zeer, enkel, DSC en hill descent control op en in klein 1 laten gaan.
De afdalingen die we tot nu toe met Olli gedaan hebben, heb ik op dezelfde manier als altijd gedaan. klein 1, koppeling los, en in dit geval DSC laten aanstaan.
Carlos zou hier een gepast antwoord kunnen opgeven. Hij heeft voor LR Experience initiaties gegeven dacht ik.
- christiaan
- Berichten: 306
- Lid geworden op: di 05 aug, 2003 12:08
- lrocb_lidnr: 7
- Woonplaats: Hulshout
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Motorrem TD5 valt toch tegen vind ik.
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Dan toch eentje die wat compressie verloren heeft.
Ik herinner me een van de jaarlijkse events in Limburg waarbij we op een van de mijn terrils naar beneden mochten.
Was zo stijl dat je serieus moest duwen op je stuur om niet tegen het raam te plakken.
Dat heb ik toen toch in 1 klein gedaan met de 110 td5 zonder te moeten bij remmen. Perro deed het voor mij met zijn 90 Td5.
Ik herinner me een van de jaarlijkse events in Limburg waarbij we op een van de mijn terrils naar beneden mochten.
Was zo stijl dat je serieus moest duwen op je stuur om niet tegen het raam te plakken.
Dat heb ik toen toch in 1 klein gedaan met de 110 td5 zonder te moeten bij remmen. Perro deed het voor mij met zijn 90 Td5.
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Aan de hand van wat ik tot nu toe heb gedaan, valt er niet veel te klagen over de motorrem van onze Td5. Maar hoogstwaarschijnlijk heb jij straffere dingen gedaan Christiaan, dus ik wil je zeker niet tegenspreken.
De Td4 heeft blijkbaar teveel motorrem en daar is een digitale mouw aan gepast, volgens wat je hier op def2 kan lezen. De computer houdt hem bij een afdaling op 1200 toeren, omdat de hoge compressie effectief bijna neerkomt op remmen. Maar ik heb ook al beelden gezien waarop een Td4 teveel versnelt bij het afdalen, net doordat die hill descent naar 1200 toeren gaat.
Als ik dat combineer met het filmpje dat ik hierboven vermeldde, lijkt het toch nogal complex met de Td4 wanneer je zo op elektronica moet rekenen en je er aan moet overleveren.
Ik ben nu 'The Land Rover Experience - A user's guide to four-wheel driving' van Tom Sheppard aan het lezen, een uitgave door Land Rover uit 1993, en dus uit de periode van de Tdi's, waar de RRC nog een RR was, en waar Defenders dus geen digitale hulpmiddelen hadden. Ik veronderstel dat de Td5 zich hetzelfde gedraagt als de analoge modellen, op die anti-stall na, en dat ik het boek zonder caveats mag lezen, vandaar eigenlijk mijn initiële vraag...
Groeten,
Joris
De Td4 heeft blijkbaar teveel motorrem en daar is een digitale mouw aan gepast, volgens wat je hier op def2 kan lezen. De computer houdt hem bij een afdaling op 1200 toeren, omdat de hoge compressie effectief bijna neerkomt op remmen. Maar ik heb ook al beelden gezien waarop een Td4 teveel versnelt bij het afdalen, net doordat die hill descent naar 1200 toeren gaat.
Als ik dat combineer met het filmpje dat ik hierboven vermeldde, lijkt het toch nogal complex met de Td4 wanneer je zo op elektronica moet rekenen en je er aan moet overleveren.
Ik ben nu 'The Land Rover Experience - A user's guide to four-wheel driving' van Tom Sheppard aan het lezen, een uitgave door Land Rover uit 1993, en dus uit de periode van de Tdi's, waar de RRC nog een RR was, en waar Defenders dus geen digitale hulpmiddelen hadden. Ik veronderstel dat de Td5 zich hetzelfde gedraagt als de analoge modellen, op die anti-stall na, en dat ik het boek zonder caveats mag lezen, vandaar eigenlijk mijn initiële vraag...
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
- lrocb_lidnr: 0
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Ja soms is die motorrem nog onvoldoende en moet je wel bijremmen (hetgeen vies doet naar mijn mening)
Dat is natuurlijk bij de meer pittige afdalingen
Dat is natuurlijk bij de meer pittige afdalingen
- Waldorf
- LROCB-Member
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
- lrocb_lidnr: 501
- Woonplaats: Aalter
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Mijn 2,4 (RIP) ging verdikke hoog in de toeren bij steile afdalingen. HDC en DSC zit niet op Def, heeft er ook nooit opgezeten. Steil afdalen met een Def is altijd hetzelfde: 1 klein met diff-lock op en van de pedalen blijven. Als je gaat schuiven voorzichtig beetje gas geven. Ik heb nog gehoord dat je de handrem één klikske kunt optrekken, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Anti-stall zit volgens mij niet op de TD5, dat was nieuw op de tdci 2,4.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
DSC zit wel op de laatste defsWaldorf schreef:HDC en DSC zit niet op Def

- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Er zit een stall op een td5!
D2 en ook de def heeft de neiging bij wegrijden met wat te weinig gas nog wel eens te willen stilvallen.
Heb daar indertijd met Pete van BAS over liggen mailen maar daar is niks aan te doen.
D2 en ook de def heeft de neiging bij wegrijden met wat te weinig gas nog wel eens te willen stilvallen.
Heb daar indertijd met Pete van BAS over liggen mailen maar daar is niks aan te doen.
- Waldorf
- LROCB-Member
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
- lrocb_lidnr: 501
- Woonplaats: Aalter
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Stilvallen doen ze allemaal als je geen gazze geeft. Die anti-stall bij de tdci verhoogt het toerental als je op ralenti rijdt en hij het niet meer trekt. Dat de laatste Def DSC hadden wist ik niet.Henk schreef:Er zit een stall op een td5!
D2 en ook de def heeft de neiging bij wegrijden met wat te weinig gas nog wel eens te willen stilvallen.
Heb daar indertijd met Pete van BAS over liggen mailen maar daar is niks aan te doen.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Een Td5 heet volgens mij toch wel anti—stall: hij zal vertrekken als je een beetje gecontroleerd de koppeling loslaat en het gaspedaal niet aanraakt. Van zodra de ECU merkt dat je aan het gaspedaal komt, zal hij de gas niet meer beïnvloeden. Ik heb bet ook maar ontdekt door er over te lezen...
Ik heb toch al posts gelezen van mensen die met een zware trailer vertrekken met behulp van de antistall. Op youtube staat ook ergens een filmpje van iemand die een 90 Td5 met een vrachtwagen laat vertrekken zonder dat er een bestuurder in de defender zit.
J
Ik heb toch al posts gelezen van mensen die met een zware trailer vertrekken met behulp van de antistall. Op youtube staat ook ergens een filmpje van iemand die een 90 Td5 met een vrachtwagen laat vertrekken zonder dat er een bestuurder in de defender zit.
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Dit is toch normaal voor een voertuig?Vogler schreef:Een Td5 heet volgens mij toch wel anti—stall: hij zal vertrekken als je een beetje gecontroleerd de koppeling loslaat en het gaspedaal niet aanraakt.
Zo heb ik moeten leren rijden, en zo heb ik mijn kinderen hier leren rijden. Vertrekken met een auto zonder gas.
Volgende stap is het zelfde maar in bergop
Anti-stall hebben hun auto-tjes niet, en mijn oude kadett had dit ook niet

Ook dat vertrekken met een zwarte remork moet zo lukken. Wil dat wel es met een 300tdi proberen.
- Yohani
- LROCB-Member
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
- lrocb_lidnr: 64
- Woonplaats: Putte (Mechelen)
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Op de Tc in Mechelen hebben ze dat ook een keer geprobeerd, om mijn Defender 200Tdi camper van 3T op relantie uit de rollen te laten trekken
Eventjes later rode kaart: omdat ze zogenaamd de roettest niet konden doen (de jonge gast vermoedde "dat er aan de pomp gedraaid was", wat trouwens niet waar was); Koste mij wel een herkeuring (samen met een stoplicht dat niet werkte, dus daarom toch een legitieme herkeuring...). Pas na nieuwe poging met de stationsverantwoordelijke dan toch aanvaard.
Yohani

Eventjes later rode kaart: omdat ze zogenaamd de roettest niet konden doen (de jonge gast vermoedde "dat er aan de pomp gedraaid was", wat trouwens niet waar was); Koste mij wel een herkeuring (samen met een stoplicht dat niet werkte, dus daarom toch een legitieme herkeuring...). Pas na nieuwe poging met de stationsverantwoordelijke dan toch aanvaard.
Yohani

Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Td5 heeft nix'ke anti stall, elke diesel vertrekt zonder gas te geven....
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Ok, dan heb ik dat al op zijn minst bijgeleerd. Merci voor de antwoorden!
J
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
- lrocb_lidnr: 0
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Toch wel
In Nederland worden 4x4 cursussen gegeven en dit werd besproken
We moesten een helling nemen in laag , niet aan de gas komen....erger nog....op de rem duwen als wijze van test
Je ziet hem zo gas bijgeven om de last te overwinnen
In Nederland worden 4x4 cursussen gegeven en dit werd besproken
We moesten een helling nemen in laag , niet aan de gas komen....erger nog....op de rem duwen als wijze van test
Je ziet hem zo gas bijgeven om de last te overwinnen
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Ik was net nog wat aan het rondsurfen en vond toch nog enkele vermeldingen van een anti-stall bij de Td5. Er werd specifiek naar de tweede generatie verwezen (de 15p dus) die een aangepaste programmatie kreeg omdat de eerste Td5 nogal verweten werd erg snel stil te vallen.
Frans, welke generatie heb jij? De mijne is in elk geval een 15p.
Trouwens bij nader inzien: ik begrijp niet waarom een Td5 zonder anti-stall zou stilvallen wanneer het gaspedaal gebruikt wordt (gebeurt me wel eens wanneer hij nog koud staat) en niet wanneer ik enkel ontkoppel
Misschien heb ik tijdens het komende roadbook wel enkele gelegenheden om een goeie vergelijking te maken...
J
Frans, welke generatie heb jij? De mijne is in elk geval een 15p.
Trouwens bij nader inzien: ik begrijp niet waarom een Td5 zonder anti-stall zou stilvallen wanneer het gaspedaal gebruikt wordt (gebeurt me wel eens wanneer hij nog koud staat) en niet wanneer ik enkel ontkoppel
Misschien heb ik tijdens het komende roadbook wel enkele gelegenheden om een goeie vergelijking te maken...
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Dat was inderdaad een min punt van de Td5 die wij hadden (2001)
Je moest hem boven 1000tr/min houden bij een klim, of het was gedaan. Zelfs met pedal to the metal, hi of low. Enige wat je kon doen was koppeling indrukken tot hij begon te slepen, en zo hopen dat je hem terug boven 1000 tr/min kreeg zonder naar beneden te bollen.
Je moest hem boven 1000tr/min houden bij een klim, of het was gedaan. Zelfs met pedal to the metal, hi of low. Enige wat je kon doen was koppeling indrukken tot hij begon te slepen, en zo hopen dat je hem terug boven 1000 tr/min kreeg zonder naar beneden te bollen.
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Geloof er niets van mijne is 2006...
De anti stall werd geïntroduceerd in 2006 op de eerste Td4 2.4, Land Rover had zelfs een road show...
Dat er er verschil Is i eerste en tweede generatie Td5'kes is juist.
De anti stall werd geïntroduceerd in 2006 op de eerste Td4 2.4, Land Rover had zelfs een road show...
Dat er er verschil Is i eerste en tweede generatie Td5'kes is juist.
- svx-066
- Berichten: 101
- Lid geworden op: vr 15 jan, 2010 19:44
- lrocb_lidnr: 1127
- Woonplaats: ASSE
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
ze hebben het allemaal hoor, zoek je maar een stijle berg en rijd eens naar boven je toerental zal je wel iets of wat horen veranderen 

def 110 svx
def 90 tdci
Disco 4
P38 DSE
def 90 tdci
Disco 4
P38 DSE
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Volgens mij hebben de oudere het zeker niet.svx-066 schreef:ze hebben het allemaal hoor, zoek je maar een stijle berg en rijd eens naar boven je toerental zal je wel iets of wat horen veranderen
Diesels hebben nu eenmaal meer koppel op laag toerental, en het minimum aan brandstof die ze krijgen is meestal voldoende op deze aan de gang te houden.
Als de te overwinnen krachten groter worden dan dat minimum koppel, dan ga je zakken in toeren, en voor die TD5 was het dan game over.
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
een 2004 renault: https://www.youtube.com/watch?v=9nt4pVHok7Y
een Marks M37 : https://www.youtube.com/watch?v=JmFJwykPMSo
een Marks M37 : https://www.youtube.com/watch?v=JmFJwykPMSo
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
xxx kan dit ook met zijn 90...
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
van xxx wil ik meer zien?

Maar dat is het em juist he... Zij die zeggen dat het kan met een defender, beweren dat het door de anti-stall is


Maar dat is het em juist he... Zij die zeggen dat het kan met een defender, beweren dat het door de anti-stall is

-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
xxx J A N G E L 

- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?


Doch, dat is dus het bewijs dat als een nad dit kan, dat het fenomeen geen garantie is op het al dan niet aanwezig zijn van een anti-stall.
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
- nielsc
- Berichten: 146
- Lid geworden op: wo 02 jul, 2008 14:37
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Deurne-Diest/Paal-Beringen
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Veel auto's hebben anti stall hoor.
Mijn 2002 Td5 had anti stall.
Een 200 of 300 tdi heeft ook anti stall, mechanisch wel.
Mijn 2002 Td5 had anti stall.
Een 200 of 300 tdi heeft ook anti stall, mechanisch wel.
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Elke motor heeft een zekere vorm van anti stall, al is het effect bij oude carbu's etc niet altijd merkbaar.nielsc schreef:Veel auto's hebben anti stall hoor.
Mijn 2002 Td5 had anti stall.
Een 200 of 300 tdi heeft ook anti stall, mechanisch wel.

Vanaf er electronisch geregeld wordt, zal de ECU moeite doen om het vooropgestelde idle-toerental te behouden, ook als de belasting toeneemt. Afhankelijk van de instellingen, kan dat meer of minder uitgesproken zijn. Moderne motoren gaan vaak in functie van de belasting automatisch het idle-toerental verhogen owv oa emissies en omdat ze te klein zijn zonder hulp van de turbo voor het gewicht van de wagens. Wat rare effecten kan hebben als je het niet verwacht, vooral in de overgang tussen geen gas (en dus automatische anti-stall) en een beetje gas (wat soms minder is dan wat de ECU daarvoor zelf bepaald had).
Ik vond het heel handig in mijn TD5, vooral in de file in Brussel, kruipen in 1-2-3-4 zonder gas afhankelijk van de snelheid van het verkeer.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma 25 mei, 2015 11:06
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Leuven
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Gisterenavond even aan het rijden met de td5 en gemerkt dat hij wanneer je in derde rijdt, de koppeling induwt en dan "planché" geeft hij 2sec op volle gas blijft draaien. Dit doet hij bijvoorbeeld in tweede niet. (Ik moet deze week naar de keuring en ben een zeer rustige rijder, daardoor moest de roet er eens uit)
Kan dit ook een soort van modus zijn of zijn dit de eerste tekenen van een kapotte potentiometer?
Kan dit ook een soort van modus zijn of zijn dit de eerste tekenen van een kapotte potentiometer?
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?
Denk dat eerder de schakelaar bij je koppelingspomp slecht(er) signaal begint door te geven naar je ecu.
Had dat vorig jaar bij schakelen dat motor in toeren bleef hangen, maar na een beetje lezen en googlen wees alles in de richting van die schakelaar dus nieuwe erin en ik kan nu weer vlot opschakelen
Had dat vorig jaar bij schakelen dat motor in toeren bleef hangen, maar na een beetje lezen en googlen wees alles in de richting van die schakelaar dus nieuwe erin en ik kan nu weer vlot opschakelen