Batterij p38 4,0 trekt leeg
- tom D.
- lrocb_lidnr: 0
Batterij p38 4,0 trekt leeg
Vermits mijn batterij sinds kort op 3 dagen leeg is wou ik het verbruik meten.
Negatieve pool van de batterij, multimeter er tussen en ik meet 0,7 A. Is dit veel ?
Daarna alle zekeringen er 1 voor1uit maar nauwelijks verschil. In de zekeringkast zitten ook van die grotere zekeringen. Op een van de zekeringen daalt het verbruik tot 0,2a. Ik steek deze er terug in en meet ineens 2,2a.... is dit door de becm die terug wakker schiet?
Tot voor de installatie van de winchbumper kon de range 3 weken stil staan en van de eerste keer starten. De dag erna trok de batterij op een half uur leeg en sindsdien heb ik hier last van.
Negatieve pool van de batterij, multimeter er tussen en ik meet 0,7 A. Is dit veel ?
Daarna alle zekeringen er 1 voor1uit maar nauwelijks verschil. In de zekeringkast zitten ook van die grotere zekeringen. Op een van de zekeringen daalt het verbruik tot 0,2a. Ik steek deze er terug in en meet ineens 2,2a.... is dit door de becm die terug wakker schiet?
Tot voor de installatie van de winchbumper kon de range 3 weken stil staan en van de eerste keer starten. De dag erna trok de batterij op een half uur leeg en sindsdien heb ik hier last van.
- svx-066
- lrocb_lidnr: 1127
Re: Batterij p38 4,0 trekt leeg
winch met draadloze afstandsbediening ?
def 110 svx
def 90 tdci
Disco 4
P38 DSE
def 90 tdci
Disco 4
P38 DSE
- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
0.7A verbruik bij stilstand is (veel) te veel. 0.2A is al normaler, maar nog steeds aan de hoge kant.
Welke zekering geeft het grote verschil? Een piek bij terug insteken kan inderdaad aan de BECM liggen die terug wakker wordt.
Aangezien het na het aansluiten van de winch is gebeurd, heb je al geprobeerd die voedingskabel terug los te maken?
Dito voor de mistlampen in de bumper, relais er tijdelijk tussenuit halen als test.
Filip
Welke zekering geeft het grote verschil? Een piek bij terug insteken kan inderdaad aan de BECM liggen die terug wakker wordt.
Aangezien het na het aansluiten van de winch is gebeurd, heb je al geprobeerd die voedingskabel terug los te maken?
Dito voor de mistlampen in de bumper, relais er tijdelijk tussenuit halen als test.
Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Penguin
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1396
- Contacteer:
Is er voor de bumper te kunnen plaatsen ook aan de wagen zelf gelast? Of aan bumper gelast toen deze al aan de wagen verbonden was?
Was de accu toen afgekoppeld?
Was de accu toen afgekoppeld?
- tom D.
De winch steekt er nog maar van vandaag op. De problemen zijn begonnen na het instaleren van de bumper. Dit is besproken dat ze zeker moesten loskoppelen en guy kennende zal hij dat ook wel gedaan hebben.
@filip de zekering is max 1, in instructieboekje staat geen betekenis bij.
Btw de zekering voor de eas gaf ook een verschil van 0,2 A ondanks er een gewone relais in het eas systeem zit.
Alle relais in zekeringkast aan motor zijn er ook uitgetrokken maar gaf geen verschil.
@filip de zekering is max 1, in instructieboekje staat geen betekenis bij.
Btw de zekering voor de eas gaf ook een verschil van 0,2 A ondanks er een gewone relais in het eas systeem zit.
Alle relais in zekeringkast aan motor zijn er ook uitgetrokken maar gaf geen verschil.
- tom D.
Uiteraard met open motorkap gemeten, zie niet hoe ik dat anders kan doen.
Ik las ook dat door de rf receiver zou kunnen, als deze signalen van andere wagens ontvangt start de becm op. Blijkbaar door een stuk van de antenne af te knippen zou dit weg zijn. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? En hoe te testen? Naar een open veld rijden en daar stroom verbruik meten?
of zijn er nog andere tips?
Ik sta niet volledig achter bovenstaande therorie omdat ik hier al 6 jaar woon en de p38 met std bumper had dat probleem niet.
Ik las ook dat door de rf receiver zou kunnen, als deze signalen van andere wagens ontvangt start de becm op. Blijkbaar door een stuk van de antenne af te knippen zou dit weg zijn. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? En hoe te testen? Naar een open veld rijden en daar stroom verbruik meten?

Ik sta niet volledig achter bovenstaande therorie omdat ik hier al 6 jaar woon en de p38 met std bumper had dat probleem niet.
- tom D.
Dat dacht ik ook daarom dat ik gewacht heb tot vandaag. Voor de winch te monteren moest ik de bumper terug afhalen maar nergens een geknelde kabel te zien.
- Penguin
- LROCB-Member
- Contacteer:
test es met een andere accu....
Als je geen hebt, ik heb hier eentje liggen van onze 110. Ik weet nu ni of die past in een p38
Als je geen hebt, ik heb hier eentje liggen van onze 110. Ik weet nu ni of die past in een p38
- tom D.
Merci voor het voorstel maar heb de batterij laten controleren in de garage en is nog op volle vermogen. Ik betwijfel dat het daar aan ligt.
Straks nog eens opnieuw meten met sensor van motorkap afgekoppeld.
Straks nog eens opnieuw meten met sensor van motorkap afgekoppeld.
- Escape
- Contacteer:
MF1 voedt de BECM: zowel een deel van de BECM zelf als via zekeringen 1 tot 4 de radio, interieurverlichting, ECU automaat en ECU tussenbak.
F29 voor de EAS zou geen stroom mogen trekken mits standard relais ipv timer (en contact af). Haal die relais er eens uit, dan ben je zeker.
F40 is voor de compressor en startrelais
F24 is zowel EAS als ABS maar igntion powered
Het lijkt erop dat de BECM niet (volledig) in slaap gaat.
Een slechte batterij kan nooit het hoge sluipverbruik verklaren.
F29 voor de EAS zou geen stroom mogen trekken mits standard relais ipv timer (en contact af). Haal die relais er eens uit, dan ben je zeker.
F40 is voor de compressor en startrelais
F24 is zowel EAS als ABS maar igntion powered
Het lijkt erop dat de BECM niet (volledig) in slaap gaat.
Een slechte batterij kan nooit het hoge sluipverbruik verklaren.
- tom D.
Dus nieuwe meting met motorkap gesloten, eerst rond de 2 A, na 2 min gezakt naar 0,7A om dan nog verder te zakken naar 0,13A , wat een normale waarde lijkt. Afstandsbediening van mijn Audi maakt de becm alleszins niet wakker. Nu blijft de vraag hoe dat die batterij op 3 dagen leeg is....
Ondertussen antenne van afstandsbediening uitgetrokken. Zal binnen 3 dagen capaciteit van batterij meten.
Ondertussen antenne van afstandsbediening uitgetrokken. Zal binnen 3 dagen capaciteit van batterij meten.
- sammels
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1160
- Contacteer:
Is inderdaad de Becm die niet in slaap valt.
Nu die 1.3A lijkt mij normaal.
Ik heb dat probleem ook al gehad ook zitten achter zoeken en op een gegeven moment heeft dat probleem zijn eigen opgelost.
Ondertussen is dit bij mij nog al eens voorgevallen altijd in de wintermaanden, maar ik laat er nu een druppelader aanhangen.
Ik denk dat dit is door een storing van buiten af die de ontvangen van de afstand bediening ontvangt.
Nu die 1.3A lijkt mij normaal.
Ik heb dat probleem ook al gehad ook zitten achter zoeken en op een gegeven moment heeft dat probleem zijn eigen opgelost.
Ondertussen is dit bij mij nog al eens voorgevallen altijd in de wintermaanden, maar ik laat er nu een druppelader aanhangen.
Ik denk dat dit is door een storing van buiten af die de ontvangen van de afstand bediening ontvangt.
- tom D.
Na 24 uur meet ik 11,92v op de batterij.
Wat is net de formule om te berekenen hoeveel ampere uw batterij verbruikt? Kan je dit doen met enkel volt als gegeven?
Wat is net de formule om te berekenen hoeveel ampere uw batterij verbruikt? Kan je dit doen met enkel volt als gegeven?
- tom D.
En wat is het verschil met mijn eerdere metingen waarbij ik alle zekeringen 1 voor 1 uittrek?
- Escape
- Contacteer:
Als ge die metingen gedaan hebt met een multimeter (of stroommeter) permanent in serie tussen + of - en batterij, dan is er geen verschil. Integendeel, seriemeting zal nauwkeuriger zijn dan met een stroomtang.tom D. schreef:En wat is het verschil met mijn eerdere metingen waarbij ik alle zekeringen 1 voor 1 uittrek?
De capaciteit van de batterij bepalen door alleen de spanning te meten zal u echter niet lukken.
Maar 't is simpel, als uw verbruik bij stilstand inderdaad slechts 0.13A is, dan kunt ge berekenen hoeland een volle batterij dat aankan (capaciteit in Ah delen door 0.13A geeft de theoretische duur in uur). Reken dat er minimum ca 30 Ah moet overblijven in de batterij om vlot te kunnen starten. De eerder lage spanning die ge meet wijst er wel op dat de batterij inderdaad haar beste tijd gehad heeft. Mogelijks omdat ze een paar keer te diep ontladen geweest is.
- Escape
- Contacteer:
Ja, met een tang kunt ge opschuiven langs de kabels indien nodig. Al is dat allesbehalve evident aangezien zowat alle kabels samen zitten in kabelbomen. Bovendien was, bij de laatste meting, het stroomverbruik al normaal met 0.13A. Mijn bedenking bij de tang is vooral dat de meeste tangen bedoelt zijn voor grote stromen en onvoldoende nauwkeurigheid bieden om de laatste lekstromen op te sporen.Peter R. schreef:Escape, ge dwaalt. Met zekeringen te teken kan hij enkel per zekering meten, met een tang per verbruiker. Bovendien kunt ge met een tang 'opschuiven' om de plaats te vinden waar ge nog stroom hebt en waar niet in geval van ks.
Maar wat ik aan het denken was (maar misschien ben ik aan het fantaseren): die bumper is natuurlijk een stuk zwaarder dan de originele. Is het mogelijk dat het extra gewicht een kleine lekkage van de balgen, waarvoor de compressor normaal - bijvoorbeeld - 1 keer per nacht moet bijpompen, nu plots voor een veel grotere lekkage zorgt (de balgen moeten immers op hogere druk staan), waardoor de controller van de vering 'niet meer inslaapt' ?
't Is maar een idee, hoor.
Wat de EAS betreft, de compressor kan nooit automatisch opspringen. De kleppenblok gaat wel regelmatig actief worden (normaal om de 6 uur) om indien nodig de wagen terug level te zetten. Tom heeft echter het automatisch levellen afgezet door de timerrelais te vervangen door een gewone relais (net zoals ik altijd doe). Dus aan de EAS zal het niet liggen.
Wat ik niet kan verklaren, is het effect van de bumper. Zeker als er nergens iets van kabels geklemd zit. Tenzij er toch schade aan de BECM zou gebeurd zijn tijdens lassen zonder afkoppelen...
- tom D.
Net de spanning op de baterij gemeten, na 48h 11,71V. Kan ik hier nu iets uit concluderen?
@peter voorlopig ben ik niet bij machten om zo een ampere tang te bemachtigen.
Ik probeer wel een multimeter met min/max functie vast te krijgen zodat ik over een aantal uren kan zien wat het verbruik is tijdens stilstand.
Ik probeer wel een multimeter met min/max functie vast te krijgen zodat ik over een aantal uren kan zien wat het verbruik is tijdens stilstand.
- tom D.
De mistlichten zijn zekel van chinese makelij. Ze werken en geven geen storing, ik kan ervan de zekering wel eens uittrekken om te zien of dit iets verandert.
Hoeveel verliest een goede batterij dan aan spanning per dag?
Hoeveel verliest een goede batterij dan aan spanning per dag?
- sammels
- LROCB-Member
- Contacteer:
Ampère tang ik heb dat maar dat meet niet nauwkeurig genoeg.tom D. schreef:Net de spanning op de baterij gemeten, na 48h 11,71V. Kan ik hier nu iets uit concluderen?
1a2 ampère is daar moeilijk mee te meten
Op 48 uur naar 11,71v zit je toch ergens met een verlies maar het zal niet aan die 0.13A liggen. Mischien batterij toch kapot ? Wat waren de test gegevens van de batterij
- sammels
- LROCB-Member
- Contacteer:
De zelfontlading van een gezonde batterij moeilijk zo uit te leggen: iets vant www geplukt

- Peter Puma
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1062
- Contacteer:
11,7 volt is plat, zelfs 12,2 volt is veel te weinig voor een batterij in rust, dan is er nauwelijks nog genoeg jus om te starten.
Hier is duidelijk iets flink loos, kan niet zo moeilijk zijn om dat te vinden hè.
Ik heb een stroomtang waarmee je 0,1A kan uitlezen, dus het kàn wel, maar inderdaad, de meeste stroomtangen zijn gemaakt voor het zwaardere werk, en vaak zelfs alleen AC.
Hier is duidelijk iets flink loos, kan niet zo moeilijk zijn om dat te vinden hè.
Ik heb een stroomtang waarmee je 0,1A kan uitlezen, dus het kàn wel, maar inderdaad, de meeste stroomtangen zijn gemaakt voor het zwaardere werk, en vaak zelfs alleen AC.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
- Peter Puma
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1062
- Contacteer:
Da's toch hetzelfde als ik schreef 
Hoe dan ook, Tom heeft een serieus probleem.
't Is dat het niet in de buurt is of ik kwam met plezier effe langs.

Hoe dan ook, Tom heeft een serieus probleem.
't Is dat het niet in de buurt is of ik kwam met plezier effe langs.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
- tom D.
Thx guys,
Ik probeer dit wknd het ampereverbruik te loggen. Als dit onder controle is dan steek ik een nieuwe batterij.wil niet zomaar een nieuwe steken zobder normaal stroomverbruik.
Ik probeer dit wknd het ampereverbruik te loggen. Als dit onder controle is dan steek ik een nieuwe batterij.wil niet zomaar een nieuwe steken zobder normaal stroomverbruik.
-
Tom,
Als ge geen amperetang kunt vastkrijgen, dan wil ik gerust mijn collega nog eens laten langskomen en dan kunt ge die effe lenen.
Groeten
Wouterke
Als ge geen amperetang kunt vastkrijgen, dan wil ik gerust mijn collega nog eens laten langskomen en dan kunt ge die effe lenen.
Groeten
Wouterke
- tom D.
Thx wouter.
Vorlopig ziet het er in orde uit. Nieuwe batterij van vorige dinsdag erin en vandaag gestart zonder problemen.
Oude battererij (varta) was 2 jaar oud, ik blijf er bij dat ze stuk is door de kuren van de p38. We zullen kijken hoe lang deze batterij het zal volhouden.
Aleszins het is idd bewezen dat zo een batrerijtester eigenlijk niets zegt.
Vorlopig ziet het er in orde uit. Nieuwe batterij van vorige dinsdag erin en vandaag gestart zonder problemen.
Oude battererij (varta) was 2 jaar oud, ik blijf er bij dat ze stuk is door de kuren van de p38. We zullen kijken hoe lang deze batterij het zal volhouden.
- Penguin
- LROCB-Member
- Contacteer:
Zie post 4 en 9 .... 

- tom D.
P ik hoop dat je geen gelijk hebt want de becm vervangen......
We zullen kijken wat er gebeurt, alleszins zijn de problemen begonnen na het lassen. Ik kan moeilijk mensen beschuldigen als ik het zelf nietgezien heb
We zullen kijken wat er gebeurt, alleszins zijn de problemen begonnen na het lassen. Ik kan moeilijk mensen beschuldigen als ik het zelf nietgezien heb

- fastpaddy
Ik heb hier nergens gelezen dat de alternator al eens nagekeken is of ontgaat me dat???
- Escape
- Contacteer:
Was die oude batterij eigenlijk ooit aan een goede lader gehangen voor reconditioning na het leegtrekken? In de meeste gevallen komen ze er dan wel door. Sowieso zal een nieuwe batterij meer capaciteit hebben dan een gebruikte, zeker als die al wat heeft afgezien.tom D. schreef: Oude battererij (varta) was 2 jaar oud, ik blijf er bij dat ze stuk is door de kuren van de p38. We zullen kijken hoe lang deze batterij het zal volhouden.
- tom D.
Reeds volledig opgeladen via de lader ( 3 maal)
De alternqtor gaf 14,4-14,5v
- Escape
- Contacteer:
Gewone lader of eentje met intelligentie? Ik heb er zo nog al terug gehaald van de schemerzone en er nog lang mee rondgereden.tom D. schreef:Reeds volledig opgeladen via de lader ( 3 maal)
Hopelijk blijft het met die nieuwe batterij in orde, da's het voornaamste.