Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
LROCB-Inschrijvingen
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:52

Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door LROCB-Inschrijvingen »

Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Weet iemand of er verschil is tussen deze radiatoren?
Op Engelse sites kan ik vinden,Radiator Def 200tdi ook radiatorDisco1 200tdi, met verschillende bestel nummers.
Als ook Radiator200tdi compatibel Defender,Disco 1,en RR.
Volgens sommige sites zou de radiator voor Disco1 iets hoger zijn tegenover de Defender radiator.
Iemand ervaring mee?
Ook zijn sommige radiatoren in plastik , zijn die goed of zijn die af te raden?

Mvg JP.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door De Rob »

Hetzelfde wat betreft het radiatornet zelf....
Anders wat betreft de montage in de wagen..Def toz Discovery
Rob
LROCB-Inschrijvingen
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:52

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door LROCB-Inschrijvingen »

Hoi Rob
Dus als ik het goed begrijp past een disco radiator in het defender freem?
En is die plastiek radiator evenwaardig aan een mentale?
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door De Rob »

LROCB-Inschrijvingen schreef:Hoi Rob
Dus als ik het goed begrijp past een disco radiator in het defender freem?
En is die plastiek radiator evenwaardig aan een mentale?

Ja....die ik hier thuis nieuw in de doos heb passen overal in .
Een disco frame heeft een andere montage aan de zijkanten.....een Defender heeft bovenaan twee pinnen met rubber ringen en steunen naar de dwarslat met motorkapslot.
De intercoolers zijn wem verschillend.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door zeerover »

Er is wel een verschil in jaartal, de aansluiting van de olie koeler is verschillend.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
LROCB-Inschrijvingen
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:52

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door LROCB-Inschrijvingen »

zeerover schreef:Er is wel een verschil in jaartal, de aansluiting van de olie koeler is verschillend.
Wat is het verschil dan?
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door zeerover »

Olieleidingen met een conische aansluiting zonder dichting of rechte met een rubberen o-ring.
http://www.glencoyne.co.uk/tdiguid3.htm
Oil cooler pipes

The engine in a Disco is much closer to the radiator than in a Defender, so the Disco oil cooler pipes will be too short. You have several options:

1. If converting a 2.5TD or late military 2.5NA with oil cooler built into the radiator you already have a suitable set of pipes. Around the end of 1992 Land Rover changed the design of oil cooler pipe union on the Discovery. Older engines have round-ended oil cooler pipes, the same as the 2.5TD. Later engines have pipes with a flanged end and O ring. If you want to use 2.5TD pipes on a later engine you will need to swap over the oil filter housing for the 2.5TD one, and swap the adapters on the oil cooler for the ones on your old oil cooler (taper thread, very tight and hard to shift).

2. You can extend the existing oil cooler pipes either with 1/2" steel pipe and compression fittings, or by taking them to a hydraulic hose specialist and asking them to replace the rubber hoses with longer ones. The pipes need extending around 160mm.

3. Buy new Defender oil cooler pipes. Part number for the older type unions is ESR280/ESR281, for the later type ESR1912/ESR1913.

Wat ze hier zeggen over het oliefilterhuis is fout deze zijn altijd hetzelfde voor de Na tot en met 200tdi, alleen hebben de oudere (voor '92) een tussenstukje tussen de leidingen.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
LROCB-Inschrijvingen
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:52

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door LROCB-Inschrijvingen »

Rob , Zeerover
Bedankt voor de toelichtingen. :thumbup:
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door De Rob »

zeerover schreef:Olieleidingen met een conische aansluiting zonder dichting of rechte met een rubberen o-ring.
http://www.glencoyne.co.uk/tdiguid3.htm
Oil cooler pipes

The engine in a Disco is much closer to the radiator than in a Defender, so the Disco oil cooler pipes will be too short. You have several options:

1. If converting a 2.5TD or late military 2.5NA with oil cooler built into the radiator you already have a suitable set of pipes. Around the end of 1992 Land Rover changed the design of oil cooler pipe union on the Discovery. Older engines have round-ended oil cooler pipes, the same as the 2.5TD. Later engines have pipes with a flanged end and O ring. If you want to use 2.5TD pipes on a later engine you will need to swap over the oil filter housing for the 2.5TD one, and swap the adapters on the oil cooler for the ones on your old oil cooler (taper thread, very tight and hard to shift).

2. You can extend the existing oil cooler pipes either with 1/2" steel pipe and compression fittings, or by taking them to a hydraulic hose specialist and asking them to replace the rubber hoses with longer ones. The pipes need extending around 160mm.

3. Buy new Defender oil cooler pipes. Part number for the older type unions is ESR280/ESR281, for the later type ESR1912/ESR1913.

Wat ze hier zeggen over het oliefilterhuis is fout deze zijn altijd hetzelfde voor de Na tot en met 200tdi, alleen hebben de oudere (voor '92) een tussenstukje tussen de leidingen.

O.K en wat heeft dat met de radiator te maken. nougabollen
Als er al een verschil is in aansluiting op de radiator van de oliekoelerleidingen verwisseld ge die gewoon met de oude...De Lengte van de leidingen is altijd verschillend tussen Def en Disco.....efkes naar o.k oauto in Geel en het is opgelost.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door zeerover »

Rob's belachelijke antwoord "O.K en wat heeft dat met de radiator te maken. nougabollen
Als er al een verschil is in aansluiting op de radiator van de oliekoelerleidingen verwisseld ge die gewoon met de oude"
Rob je weet dus niet hoe het zit, je radiatoren met ingebouwde oliekoeler zijn dus niet voor alle TDI's, maar wel die van daarna, als het niet past moet je dus passende olie leidingen erbij halen.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door De Rob »

zeerover schreef:Rob's belachelijke antwoord "O.K en wat heeft dat met de radiator te maken. nougabollen
Als er al een verschil is in aansluiting op de radiator van de oliekoelerleidingen verwisseld ge die gewoon met de oude"
Rob je weet dus niet hoe het zit, je radiatoren met ingebouwde oliekoeler zijn dus niet voor alle TDI's, maar wel die van daarna, als het niet past moet je dus passende olie leidingen erbij halen.


Ja oud model is met conische bol en nieuw model is met O-ringetjes.....ik heb al die leidingen hier wel liggen...maar waar het hier over gaat moet het dienen voor inbouw in series.
Heb al spijt dat ik er op geantwoord heb bovenaan.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1149
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door Vogler »

Oei, wat een hectiek. Misschien kan iemand wel de mentale radiator gebruiken waar Inschrijvingen over schreef:
LROCB-Inschrijvingen schreef:...En is die plastiek radiator evenwaardig aan een mentale?...
Zou ik af en toe ook wel kunnen gebruiken ;)

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Radiator Def 200 tdi of Disco1 200tdi.

Ongelezen bericht door zeerover »

De Rob schreef:
zeerover schreef:Rob's belachelijke antwoord "O.K en wat heeft dat met de radiator te maken. nougabollen
Als er al een verschil is in aansluiting op de radiator van de oliekoelerleidingen verwisseld ge die gewoon met de oude"
Rob je weet dus niet hoe het zit, je radiatoren met ingebouwde oliekoeler zijn dus niet voor alle TDI's, maar wel die van daarna, als het niet past moet je dus passende olie leidingen erbij halen.


Ja oud model is met conische bol en nieuw model is met O-ringetjes.....ik heb al die leidingen hier wel liggen...maar waar het hier over gaat moet het dienen voor inbouw in series.
Heb al spijt dat ik er op geantwoord heb bovenaan.
Rob
Sorry Rob, ik heb dan ook spijt van mijn reactie. :oops:
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Plaats reactie