Relais in de Ninety.
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brasov, Roemenie
- Contacteer:
Relais in de Ninety.
Heren,
Ik moet de elektriciteit van de Ninety wat upgraden.
Oorspronkelijk een 2.5 td, maar momenteel met een 200 tdi Discovery motor erin.
Aan de elektriciteit is redelijk wat geprutst geweest door de vorige eigenaar, en ik had het graag wat uitgekuist.
Vragen:
1) Waarvoor dienen de relais A, B en C.
Alsook het zwarte bakje waarop LUCAS staat, ik weet begot niet waarvoor dit dient.
Ooit zat er een alarm en startvergrendeling op de Defender (toen ik hem kocht) => kan dit het Lucas bakje zijn?
2) De mechanische klep op de ventilator is enkel bedoeld om af te sluiten bij stand 0, zodat geen luchtstroom mogelijk is naar de cabine zonder dat de ventilator draait.
Correct?
De bedoeling is om het eenvoudiger te maken, en alles wat ik niet nodig heb op de "Sunday driver" eraf te gooien.
Startschakelaar (ipv contactslot).
Lichtschakelaar en knipperlichten vanachter het dashboard.... om daar minder kabels te hebben.
Ventilator gewoon aan-uit.
MIddenconsoler erin van TD5 en daar zoveel mogelijk in verwerken (en vereenvoudigen).
3) Ook zou ik de glaszekeringen willen veranderen naar steekzekeringen.
Aftermarket opties ==> iemand ervaring mee?
4) Hoeveel stroom trekken de gloeikaarsen in ampere?
Veel vragen in 1 keer.
Groeten,
Ides
Ik moet de elektriciteit van de Ninety wat upgraden.
Oorspronkelijk een 2.5 td, maar momenteel met een 200 tdi Discovery motor erin.
Aan de elektriciteit is redelijk wat geprutst geweest door de vorige eigenaar, en ik had het graag wat uitgekuist.
Vragen:
1) Waarvoor dienen de relais A, B en C.
Alsook het zwarte bakje waarop LUCAS staat, ik weet begot niet waarvoor dit dient.
Ooit zat er een alarm en startvergrendeling op de Defender (toen ik hem kocht) => kan dit het Lucas bakje zijn?
2) De mechanische klep op de ventilator is enkel bedoeld om af te sluiten bij stand 0, zodat geen luchtstroom mogelijk is naar de cabine zonder dat de ventilator draait.
Correct?
De bedoeling is om het eenvoudiger te maken, en alles wat ik niet nodig heb op de "Sunday driver" eraf te gooien.
Startschakelaar (ipv contactslot).
Lichtschakelaar en knipperlichten vanachter het dashboard.... om daar minder kabels te hebben.
Ventilator gewoon aan-uit.
MIddenconsoler erin van TD5 en daar zoveel mogelijk in verwerken (en vereenvoudigen).
3) Ook zou ik de glaszekeringen willen veranderen naar steekzekeringen.
Aftermarket opties ==> iemand ervaring mee?
4) Hoeveel stroom trekken de gloeikaarsen in ampere?
Veel vragen in 1 keer.
Groeten,
Ides
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Henk
- Berichten: 3579
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Relais in de Ninety.
Ik ben met pt 3 bezig, heb zo'n zekeringkastje waar je die rode/blauwe connectors kunt opschuiven.
Eerst oude goed bekeken en kleuren opgeschreven en dan oude kast er van tussen geknipt en de andere ertussen gezet
De schuifknop van de ventilator heb ik vervangen door een chinese pwm sturing of hoe dat ook heet. Nu kan ik me een draaiknop aanzetten en gelijk toerental regelen, heb dat ergens beschreven in de sectie techniek dacht ik
Eerst oude goed bekeken en kleuren opgeschreven en dan oude kast er van tussen geknipt en de andere ertussen gezet
De schuifknop van de ventilator heb ik vervangen door een chinese pwm sturing of hoe dat ook heet. Nu kan ik me een draaiknop aanzetten en gelijk toerental regelen, heb dat ergens beschreven in de sectie techniek dacht ik
- Waldorf
- LROCB-Member
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
- lrocb_lidnr: 501
- Woonplaats: Aalter
Re: Relais in de Ninety.
Punt 2 is niet correct: die klep regelt de hoeveelheid lucht die over de radiator gaat: veel lucht over de radiator is veel warmte, weinig lucht is weinig warmte. Er is nog een andere klep waarvan de bediening op de zijkant van de chauffagebak zit. Als die sluit stuur je alle warme lucht naar de voorruit om te ontwasemen.
Voor de elektriciteit zou ik eerst eens een schema zoeken van die kar. Hier staat er eentje: https://forums.lr4x4.com/topic/45024-25 ... g-diagram/
Voor de elektriciteit zou ik eerst eens een schema zoeken van die kar. Hier staat er eentje: https://forums.lr4x4.com/topic/45024-25 ... g-diagram/
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Relais in de Ninety.
Ik dacht dat wanneer de hendel in de cabine op 0 staat, de toevoer ook effectief wordt afgesloten.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brasov, Roemenie
- Contacteer:
Re: Relais in de Ninety.
Dit schema gebruikt ik voornamelijk.
Deze als back up (soms een beter om de kleuren te zien), maar minder overzichtelijk als het geprint is.
Voornamelijk het "Lucas" zwartje bakje achter het dashboard kan ik niet uitvissen wat het precies doet (of zou moeten doen).
En als dat standaard van de Defender is, of van het vroegere alarm systeem.
De ventilator box moet toch nog open, want er moet een nieuw element erin (de vorige lekte).
Dus dan gaan we wel zien wat de klep precies doet.
Regeling hoeveelheid lucht over het verwarmingselement en / of volledig afsluiten bij "0" stand.
Groeten,
Ides
Deze als back up (soms een beter om de kleuren te zien), maar minder overzichtelijk als het geprint is.
Voornamelijk het "Lucas" zwartje bakje achter het dashboard kan ik niet uitvissen wat het precies doet (of zou moeten doen).
En als dat standaard van de Defender is, of van het vroegere alarm systeem.
De ventilator box moet toch nog open, want er moet een nieuw element erin (de vorige lekte).
Dus dan gaan we wel zien wat de klep precies doet.
Regeling hoeveelheid lucht over het verwarmingselement en / of volledig afsluiten bij "0" stand.
Groeten,
Ides
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 879
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: Relais in de Ninety.
Ik heb heel mijn elentric herkegt met bovenste schema. GIng redelijk vlot. Lucas bakje heb ik wel niet. En beetje zelfde situatie als bij u 2.5 NAD waar een 200TDI insteekt van een defender.
Om te veranderen naar steekzekering heb ik ook gwn aftermarket houder gekocht en zoals henk zegt alles goed opschrijven.
Indien je dashboard eruit hallt ga je zien dat je veel kabels kan inkorten indien je deze herlegt. Maakt ongelooflijk veel bochten die onnodig zijn. Ik heb dit bijna kunnen reduceren naar de helft. je kan ook de kabels wat herleggen dat alles dat via motor naa rbinnen komt niet perse in het midden van dashboard naar binnen gaat chter dat je dit meteen op de goed plaats naar binnen kunt laten lopen en zo wat kabel kan besparen
Meteen ook de mogelijkheid genomen om de kabels die naar achter gaan via binnen te laten lopen in de plaat van via onderaan. kwestie dat ze allemaal wat veiliger liggen.
Om te veranderen naar steekzekering heb ik ook gwn aftermarket houder gekocht en zoals henk zegt alles goed opschrijven.
Indien je dashboard eruit hallt ga je zien dat je veel kabels kan inkorten indien je deze herlegt. Maakt ongelooflijk veel bochten die onnodig zijn. Ik heb dit bijna kunnen reduceren naar de helft. je kan ook de kabels wat herleggen dat alles dat via motor naa rbinnen komt niet perse in het midden van dashboard naar binnen gaat chter dat je dit meteen op de goed plaats naar binnen kunt laten lopen en zo wat kabel kan besparen
Meteen ook de mogelijkheid genomen om de kabels die naar achter gaan via binnen te laten lopen in de plaat van via onderaan. kwestie dat ze allemaal wat veiliger liggen.
Land Rover closest thing to heaven on earth
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: Relais in de Ninety.
Op de verwarmingsbak zitten 2 kleppen. Die bovenaan regelt de luchtstroom over de radiator, en bepaalt dus hoeveel warme lucht er naar het interieur gaat (zoals Waldorf schreef). Aan de zijkant zit een tweede klep die de totale luchtstroom regelt, van volledig dicht tot volledig open en dan nog 2 standen voor de ventilator.
De verdeling van de lucht is nog een derde hendel, die de onderste kleppen in het dashboard afsluit zodat alles naar de voorruit gaat om te ontwasemen.
@Ides, bedankt voor de schema's, ga ik ook dankbaar gebruik van maken!
Filip
De verdeling van de lucht is nog een derde hendel, die de onderste kleppen in het dashboard afsluit zodat alles naar de voorruit gaat om te ontwasemen.
@Ides, bedankt voor de schema's, ga ik ook dankbaar gebruik van maken!
Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brasov, Roemenie
- Contacteer:
Re: Relais in de Ninety.
Nog een vraagje.
Hoe worden de gloeibougies aangestuurd?
Via een timer relay?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat die constant onder spanning staan eenmaal het contact op staat?
Groeten,
Ides
Hoe worden de gloeibougies aangestuurd?
Via een timer relay?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat die constant onder spanning staan eenmaal het contact op staat?
Groeten,
Ides
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Relais in de Ninety.
Als uwe tuut nog van het model NAD is dan gaat het gloeien rechtstreeks door uw kontakt als ge de sleutel omdraait tot het lampje brandt .Het kontakt voor nad is van een zwaardere uitvoering om deze spanning op te vangen.Bruin/ rode draad.
Vanaf origineel 200tdi via relais.
Rob
Vanaf origineel 200tdi via relais.
Rob
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brasov, Roemenie
- Contacteer:
Re: Relais in de Ninety.
Merci voor de feedback.
Allee we gaan dan een relais extra erin steken, omdat ik het contactslot gaan suprimeren en via schakelaars werken.
Dan kan ik mijne sleutel niet meer verliezen ;-)
Ides
Allee we gaan dan een relais extra erin steken, omdat ik het contactslot gaan suprimeren en via schakelaars werken.
Dan kan ik mijne sleutel niet meer verliezen ;-)
Ides
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 879
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: Relais in de Ninety.
Dit mag normaal niet voor de keuring. ik had er ook enen die dit deed op zijn samourai en na vijf jaar was hij voor zijn startknop afgekeurd

Land Rover closest thing to heaven on earth
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Brasov, Roemenie
- Contacteer:
Re: Relais in de Ninety.
We zullen zien wat dat oplevert hier in Roemenie

Ik zou kijken op de schroot om een mooie startknop erin te steken (eentje ala Volvo of een ander merk) fabriek af (op een 30 jaar oude Defender

Tot nu toe kom ik er altijd goed vanaf.
De 130 is deze zomer ook al tegen het licht gehouden:
* LED lampen erin vooraan
* Alle pinkers en zijlichten LED
* Niet de juiste bandenmaat eronder
* Hardtop er in plaats van open laadbak (ja, hier in Roemenie moet je de hardtop laten registreren op je papieren)
Uiteindelijk enkel afgekeurd voor de LED koplampen.
De provincie verantwoordelijke is erbij gekomen.
3 uur later herkeurd en groene kaart (met dezelfde lichten er nog in

we zullen zien...
Ides
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 879
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: Relais in de Ninety.
Haha typisch
Hier hebben ze niets gezegd op mijn led koplampen. Och de andere led lampen.
Afstelling was gwn niet goed. Bij herkeuring hebben ze laten vallen dat het technisch gezien niet mag. Echter toch buiten gewandeld met groene kaart zonder opmerking erover
Hier hebben ze niets gezegd op mijn led koplampen. Och de andere led lampen.
Afstelling was gwn niet goed. Bij herkeuring hebben ze laten vallen dat het technisch gezien niet mag. Echter toch buiten gewandeld met groene kaart zonder opmerking erover

Land Rover closest thing to heaven on earth