cooling fan TD5 Defender
Geplaatst: do 29 dec, 2016 19:28
Goede middag,
Ik heb een probleem met de koeling van mijn Defender TD5.
Tijdens het klimmen naar de paso Agua Negro hadden we geen probleem. Eens de auto stilgelegd bij de Douane overgang loopt er 3 liter koelwater uit de dop (overdruk)van het expansievatje.
We vullen bij na afkoelen en keren voor alle zekerheid terug.
Deze 120 km geen enkel probleem, geen water verlies.
In het dorp zeggen de mechaniekers (twee) dat de visco fan kapot is en daardoor we niet genoeg koeling hebben.
De krantentest (opgerolde krant in de ventilator steken, die dan moet stoppen) wijst er idd op dat de visco kapot is. Bij koude motor draait de visco idd ook niet 'vrij'. Maar ik neem aan dat ik dan juist contast koeling heb, ook als het niet nodig is?
Ik heb toevallig nog de fan van de oude airco condenser meegenomen nadat we een nieuwe condenser hebben gestoken een week geleden.
Is het een goed idee om deze te 'monteren' ipv de fan die dus wel meedraait, maar schijnbaar niet genoeg?
Dank voor de raad.
Jan
Ik heb een probleem met de koeling van mijn Defender TD5.
Tijdens het klimmen naar de paso Agua Negro hadden we geen probleem. Eens de auto stilgelegd bij de Douane overgang loopt er 3 liter koelwater uit de dop (overdruk)van het expansievatje.
We vullen bij na afkoelen en keren voor alle zekerheid terug.
Deze 120 km geen enkel probleem, geen water verlies.
In het dorp zeggen de mechaniekers (twee) dat de visco fan kapot is en daardoor we niet genoeg koeling hebben.
De krantentest (opgerolde krant in de ventilator steken, die dan moet stoppen) wijst er idd op dat de visco kapot is. Bij koude motor draait de visco idd ook niet 'vrij'. Maar ik neem aan dat ik dan juist contast koeling heb, ook als het niet nodig is?
Ik heb toevallig nog de fan van de oude airco condenser meegenomen nadat we een nieuwe condenser hebben gestoken een week geleden.
Is het een goed idee om deze te 'monteren' ipv de fan die dus wel meedraait, maar schijnbaar niet genoeg?
Dank voor de raad.
Jan