Goede middag,
Ik heb een probleem met de koeling van mijn Defender TD5.
Tijdens het klimmen naar de paso Agua Negro hadden we geen probleem. Eens de auto stilgelegd bij de Douane overgang loopt er 3 liter koelwater uit de dop (overdruk)van het expansievatje.
We vullen bij na afkoelen en keren voor alle zekerheid terug.
Deze 120 km geen enkel probleem, geen water verlies.
In het dorp zeggen de mechaniekers (twee) dat de visco fan kapot is en daardoor we niet genoeg koeling hebben.
De krantentest (opgerolde krant in de ventilator steken, die dan moet stoppen) wijst er idd op dat de visco kapot is. Bij koude motor draait de visco idd ook niet 'vrij'. Maar ik neem aan dat ik dan juist contast koeling heb, ook als het niet nodig is?
Ik heb toevallig nog de fan van de oude airco condenser meegenomen nadat we een nieuwe condenser hebben gestoken een week geleden.
Is het een goed idee om deze te 'monteren' ipv de fan die dus wel meedraait, maar schijnbaar niet genoeg?
Dank voor de raad.
Jan
cooling fan TD5 Defender
- SALLHAMv8
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 0
cooling fan TD5 Defender
Land-Rover takes the smooth with the rough.
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Re: cooling fan TD5 Defender
Een goede koeling fan kunt ge altijd rond draaien .... maar met enige weerstand.Als de motor draait en de coolingfan draait zachtjes mee wijst er op dat em geen weerstand heeft en dus kapot is.....Als ge de fan dan met één vinger kunt tegenhouden als de motor draait.....is em kapot.
Normaal met goed werkende fan als de motor stationair draait moet ge wind voelen terhoogte van het kleppendeksel tussen cilinderkop/aircopomp.
Met een ac fan gaat het niet lukken mijn gedacht.
Met een goed werkende airco fan...zou deze fan al moeten max toeren meedraaien(ook als de airco afstaat) als de sensor op de inlaat collector "te warme" inlaatlucht meet/voelt.
Als ge in warme landen bent of als de wagen moet bergop trekken bent is het aangeraden om uw Airco af te zetten...Normaal staat dat aangegeven in beschaafde landen doormiddel van een waarschuwingsbord "Switch off AC"
Rob
Normaal met goed werkende fan als de motor stationair draait moet ge wind voelen terhoogte van het kleppendeksel tussen cilinderkop/aircopomp.
Met een ac fan gaat het niet lukken mijn gedacht.
Met een goed werkende airco fan...zou deze fan al moeten max toeren meedraaien(ook als de airco afstaat) als de sensor op de inlaat collector "te warme" inlaatlucht meet/voelt.
Als ge in warme landen bent of als de wagen moet bergop trekken bent is het aangeraden om uw Airco af te zetten...Normaal staat dat aangegeven in beschaafde landen doormiddel van een waarschuwingsbord "Switch off AC"
Rob
- SALLHAMv8
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 0
Re: cooling fan TD5 Defender
Dank Rob, Fan stopt idd niet bij ralenti, getest met de krant 
Ik vind dat de fan toch behoorlijk wat wind maakt.
Morgen gaan we nog eens proberen naar boven te rijden!

Ik vind dat de fan toch behoorlijk wat wind maakt.
Morgen gaan we nog eens proberen naar boven te rijden!
Land-Rover takes the smooth with the rough.