Automaat disco 1

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Landy Bean
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 349

Automaat disco 1

Ongelezen bericht door Landy Bean »

2016, het jaar van de versnellingsbakken bij ons :crazy:
Bij mijn Defender 130 had ik een zingende lager, laten herstellen, wij tevreden
Onze Discovery3 bam automaat naar de vaantjes, ollé laten herstellen, wij tevreden

Vandaag nog eens een toerke gedaan met de Discovery1 V8, je raad het nooit, krak, bam, :wtf: , ...

Hoe het met de V8 allemaal begon, vorig jaar op onze Pyrie trip is er "iets" gebroken, los gekomen en ik kon mijn diff lock niet meer uitschakelen, klein pookje stond los, echt los niets van weerstand erop.
Dus van langs de onderkant de diff lock uitgeschakeld en niet meer aangeraakt, geen problemen meer gehad sinds dien, zeker nog 2000 km zo gereden.

Nu vandaag een krak tijdens het draaien op een parking, lichtje diff lock begon te branden, diff was gesperd, kon ik voelen tijden het draaien.
Maar kan niet meer rijden in drive, als ik de automaat op R zet lukt achteruit rijden wel, op stand 3, 2, doet ze ook niets en op 1 rijdt ze wel... dit vind ik vreemd.
Als de A koppeling om vooruit te rijden stuk is zou het op stand 1 toch ook niet moeten lukken of is dit de prise direct? De achteruit is volgens mij een anders as, juist?

Iemand een juiste uitleg wat de oorzaak zou kunnen zijn, de splines in de gearbox output en transfer input gear zijn door Rob vernieuwd geweest dus deze sluit ik uit.

Ik vrees het ergste.... :oops:
Stef McDef
lrocb_lidnr: 0

Re: Automaat disco 1

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Zou het kunnen zijn dat het een beveiliging is zodat je gesperd enkel in eerste kan rijden ?
Zomaar een eerste idee!

Greetz
Stef McDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Landy Bean
LROCB-Member

Nope, toch bedankt om mee te denken
Landy Bean
LROCB-Member

Nog wat zitten googelen

Q: My Autobox is now only able to select reverse. Why?

A: Your A clutch (forward drive) has failed and you will require a replacment autobox.

kan zijn maar ik rij nog in stand 1 ...

Dus

Fairly common failure on HP22 if you check the web. It's most likely got a failed over run clutch. Usually caused by selecting forward when still rolling backwards. It'll need to come out ot fix it.

Test it as follows:

"A common problem with all ZF 4HP22/24 boxes is the failure of the one way "sprag" clutch. Once the cams in this one way sprag clutch "flip" the unit will slip both ways resulting in the vehicle only pulling off with the shifter in position "1" not "D" and driving OK when shifted up to position 2,3 and D until you stop then you need to pull it back to "1" to start off again."

Dit zou ik moeten testen of het manueel opschakelen werkt
alanius

Ongelezen bericht door alanius »

vermoedelijk koppeling naar de vaantjes. je kan zoveel testen als je wil maar het zal toch open moeten - revisie automaat moeten worden.
toevallig automaat heet gereden - oliekoeler vertstropt ofzo?

Ik zou uw tussenbak toch ook best checken want met diff lock op asfalt rijden is meestal tandwielen soep... Heb hier nog een middendiff liggen dat uit een tussenbak komt die in diff lock stond. Middendiff + asjes in frut van één.... het kraken kan dus goed komen van het middendiff dat aan het breken is.
Landy Bean
LROCB-Member

Alian, oliekoeler is nieuw en of ze bij mij heet heeft gedraaid weet ik niet want er zit geen temperatuur meter op.
Wat ik wel weet Is dat ik de filter in de automaat heb vervangen en in de vier jaar dat ik ze heb al twee keer de olie heb vervangen, de eerste keer ik de olie vervangde Was de oude nog rood en rook ze normaal, zal gewoon weer pech hebben zeker.

Of te wel verkoop ik ze of zet ik ze een paar jaar aan de kant... weet het nog niet
alanius

Ongelezen bericht door alanius »

Dan ga je vermoedelijk pech hebben, jammer maar helaas.
Of toch de oliepomp niet beschadigd bij monteren van de motor? Of is de motor er niet compleet uit geweest?
Landy Bean
LROCB-Member

nope, motor is er niet uit geweest en dan zou ik ook geen 3500km gereden hebben sinds de revisie
Thomasdebock

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Landrover :-)
Fennek
lrocb_lidnr: 1295

Ongelezen bericht door Fennek »

oei oei was dat allemaal.
Landy Bean
LROCB-Member

brokken hé Patriek brokken....
tom D.

Ongelezen bericht door tom D. »

Frans, als het die van mij was zocht ik in nederland(marktplaats) naar 2de hands boite. Daar zijn genoeg slopers met naam en faam. Ge gaat u verschieten wat een revisie van een zf kost...
Landy Bean
LROCB-Member

Tom, revisies kosten idd een arm en een been, heb er nog maar eentje betaald van de D3...
Voorlopig wacht ik met de herstelling, mss naar Achroft rijden om twee andere boiten

Ze staat binnen, ze staat droog, ze staat niet in mijne weg,...
Na al de kosten die ik aan de motor heb gedaan wel ik er toch nog wat plezier aan beleven maar nu even op pauze, Land Rover budget 2016 is op na de boskar
Plaats reactie