Def TD5: high/low gearing probleem
- jokerdefender
- Berichten: 50
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 14:07
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Pellenberg
Def TD5: high/low gearing probleem
Hoi iedereen,
Ik heb sinds vorige week een probleem met de high/low gearing van mijne def TD5.
Probleem: hij schiet van high gear naar neutraal zonder dat er aan de pook geraakt wordt. Tot nu toe enkel als ik lange tijd (neem 60km) of zo aan een constante snelheid van om en bij de 100km/u op de autostrade gereden heb. Voorlopig heb ik dit probleem enkel vastgesteld in 5de versnelling.
Het gaat dus om een Def TD5 van 10 jaar oud met 144.000km op de teller.
Iemand een idee wat de reden hiervoor zou kunnen zijn?
Alvast ne dikke merci,
Jokerdef
Ik heb sinds vorige week een probleem met de high/low gearing van mijne def TD5.
Probleem: hij schiet van high gear naar neutraal zonder dat er aan de pook geraakt wordt. Tot nu toe enkel als ik lange tijd (neem 60km) of zo aan een constante snelheid van om en bij de 100km/u op de autostrade gereden heb. Voorlopig heb ik dit probleem enkel vastgesteld in 5de versnelling.
Het gaat dus om een Def TD5 van 10 jaar oud met 144.000km op de teller.
Iemand een idee wat de reden hiervoor zou kunnen zijn?
Alvast ne dikke merci,
Jokerdef
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
De boutjes van het stangenmechanisme durven lostrillen, en door de speling kan het pookje zich uiteindelijk uit versnelling werken. Dus beginnen met het stangenmechanisme na te kijken en eventueel terug vast te zetten en bij te regelen.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
Soms zit er spanning op de rubber hoes en de onderliggende mousse....als ge dan ergens nogal ruw afremt wordt het pookje teruggeduwd.komt uiteraart niet veel voor.
Rob
Rob
- jokerdefender
- Berichten: 50
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 14:07
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Pellenberg
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
Het probleem werd helaas frequenter en frequenter. Toen ik vrijdag een remork (+/- 2 ton) aan het slepen was op de autostrade, begon het heel hard te stinken en het geluid dat de def produceerde was echt niet normaal. Om meer miserie te voorkomen, wijselijk aan de kant gaan staan en touring opgebeld.
Die hebben ons dan maar naar mijn garage gesleept. De wegenwachter denkt ambriage, maar aangezien hij in 4 en 5de echt nog wel trekt in stilstand, denk ik niet dat dat het probleem is. De garagist denkt aan een probleem in de boîte.
Ik ga zeker hem aanraden om naar het stangenmechanisme te kijken vooraleer de hele boîte er onderuit te halen en te reviseren.
Ik hou jullie verder op de hoogte!
Thanks
Die hebben ons dan maar naar mijn garage gesleept. De wegenwachter denkt ambriage, maar aangezien hij in 4 en 5de echt nog wel trekt in stilstand, denk ik niet dat dat het probleem is. De garagist denkt aan een probleem in de boîte.
Ik ga zeker hem aanraden om naar het stangenmechanisme te kijken vooraleer de hele boîte er onderuit te halen en te reviseren.
Ik hou jullie verder op de hoogte!
Thanks
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
jokerdefender schreef:Het probleem werd helaas frequenter en frequenter. Toen ik vrijdag een remork (+/- 2 ton) aan het slepen was op de autostrade, begon het heel hard te stinken en het geluid dat de def produceerde was echt niet normaal. Om meer miserie te voorkomen, wijselijk aan de kant gaan staan en touring opgebeld.
Die hebben ons dan maar naar mijn garage gesleept. De wegenwachter denkt ambriage, maar aangezien hij in 4 en 5de echt nog wel trekt in stilstand, denk ik niet dat dat het probleem is. De garagist denkt aan een probleem in de boîte.
Ik ga zeker hem aanraden om naar het stangenmechanisme te kijken vooraleer de hele boîte er onderuit te halen en te reviseren.
Ik hou jullie verder op de hoogte!
Thanks
Stinken...uwe handrem zit toch niet vast.Zet uw tussenbak eens in neutraal
Handrem af en probeer eens met de remtommel heen en weer te draaien.
Als uw koppeling niet slipt...moet de boite er toch niet van onder.....Hoogst waarschijnlijk alleen te tussenbak.
Rob
Rob
- jokerdefender
- Berichten: 50
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 14:07
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Pellenberg
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
Hoi Rob,
Heb eigenlijk nog geen problemen met de handrem gehad. Tzou toch raar zijn dat die na +/-60km pas begint te stinken. Heb ook geen verhoogd verbruik gemerkt.
Zie ook niet direct de link tussen een vasthangende handrem en de high/low pook.
Vanavond geen tijd, morgen toch eens testen voor de zekerheid.
Thanks!
Heb eigenlijk nog geen problemen met de handrem gehad. Tzou toch raar zijn dat die na +/-60km pas begint te stinken. Heb ook geen verhoogd verbruik gemerkt.
Zie ook niet direct de link tussen een vasthangende handrem en de high/low pook.
Vanavond geen tijd, morgen toch eens testen voor de zekerheid.
Thanks!
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
u zegt ...in vierde en vijfde trekt hij nog...dus is het niet de koppeling...Vandaar dat ik vraag ...Is het niet de handrem die stinkt....Heeft inderdaad niks met de tussenbak te maken..maar u veranderd van onderwerp..... van uit vitesse springen naar ...stinken.jokerdefender schreef:Hoi Rob,
Heb eigenlijk nog geen problemen met de handrem gehad. Tzou toch raar zijn dat die na +/-60km pas begint te stinken. Heb ook geen verhoogd verbruik gemerkt.
Zie ook niet direct de link tussen een vasthangende handrem en de high/low pook.
Vanavond geen tijd, morgen toch eens testen voor de zekerheid.
Thanks!
Rob
- jokerdefender
- Berichten: 50
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 14:07
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Pellenberg
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
@ De Rob
Misschien zijn het 2 aparte problemen. Ik beschreef enkel wat er gebeurde en wat ik voelde/rook.
Misschien zijn het 2 aparte problemen. Ik beschreef enkel wat er gebeurde en wat ik voelde/rook.
- jokerdefender
- Berichten: 50
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 14:07
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Pellenberg
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
Verdict: tussenbak versleten.
:(
Oorzaak: te veel 'autostrade' kilometers => meerdere tandjes te versleten om nog makkelijk te kunnen reviseren.

Oorzaak: te veel 'autostrade' kilometers => meerdere tandjes te versleten om nog makkelijk te kunnen reviseren.
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
jokerdefender schreef:Verdict: tussenbak versleten.:(
Oorzaak: te veel 'autostrade' kilometers => meerdere tandjes te versleten om nog makkelijk te kunnen reviseren.
Is de bak dan nu uit mekaar gehaald of kunnen ze door het aluminium kijken....Die tandwielen verslijten zo toch maar niet. Zitten er maar drie in voor high gear..dan had u al veel langer een gezoem of geratel moeten horen.
ik doe hier drie vier tussenbakken per maand.Om kapotte tandwielen te hebben moet ge al lang zonder olie rijden...en dan gaan nog eerder rollagers vastlopen.
Rob
- jokerdefender
- Berichten: 50
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 14:07
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Pellenberg
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
ze hebben de bak uit elkaar gehaald.
Sinds het mij de eerste keer opviel, heb ik nog iets van een 500km gereden.
Sinds het mij de eerste keer opviel, heb ik nog iets van een 500km gereden.
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Wichelen
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
Bak binnenbrengen bij de ROB en laten reviseren + de tandwielverhouding laten aanpassen voor de high gear als je veel autosnelweg doet.
Ben vorige zomer met veel stress en zenuwen naar huis geraakt (1000 km) met volledig versleten en kapotte tussenbak. (bij gebrek aan olie blijkbaar)
Alle lagers waren naar de bliksem, tandwielen blauw aangelopen en versleten.
Rob heeft dit deskundig allemaal vervangen en vernieuwd en stalen versterkte bus geplaatst + de tandwielverhouding naar 1 op 1.22 gebracht.
Zodoende kan ik met mijn 130 nu veel later opschakelen en is het nu veel stiller tijdens de autosnelwegritten. Voorheen reed ik meestal al in 5e versnelling tegen 70 km per uur. Nu stel ik soms vast dat ik al tegen de 100 km ga vooraleer ik naar 5e schakel. Vertrekken vanuit stilstand gaat nu ook veel soepeler en met standaardinstelling van de motor nog meer dan genoeg power.
Verbruik moet ik nog eens nakijken als ik wa kilometers gedaan heb maar veronderstel dat dit ook gunstiger zal uitvallen.
@ rob : bedankt nog es voor het fantastische werk.
Stef Mc Def
Ben vorige zomer met veel stress en zenuwen naar huis geraakt (1000 km) met volledig versleten en kapotte tussenbak. (bij gebrek aan olie blijkbaar)
Alle lagers waren naar de bliksem, tandwielen blauw aangelopen en versleten.
Rob heeft dit deskundig allemaal vervangen en vernieuwd en stalen versterkte bus geplaatst + de tandwielverhouding naar 1 op 1.22 gebracht.
Zodoende kan ik met mijn 130 nu veel later opschakelen en is het nu veel stiller tijdens de autosnelwegritten. Voorheen reed ik meestal al in 5e versnelling tegen 70 km per uur. Nu stel ik soms vast dat ik al tegen de 100 km ga vooraleer ik naar 5e schakel. Vertrekken vanuit stilstand gaat nu ook veel soepeler en met standaardinstelling van de motor nog meer dan genoeg power.
Verbruik moet ik nog eens nakijken als ik wa kilometers gedaan heb maar veronderstel dat dit ook gunstiger zal uitvallen.
@ rob : bedankt nog es voor het fantastische werk.
Stef Mc Def
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
- jokerdefender
- Berichten: 50
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 14:07
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Pellenberg
Re: Def TD5: high/low gearing probleem
vanaf 70 pas in 5de, ik rij vanaf 50 al in 5de met mijne 90. 
De bak is binnen via mijn vaste garage, maar ga hem zeker de tip nog geven om de verhouding aan te passen.

De bak is binnen via mijn vaste garage, maar ga hem zeker de tip nog geven om de verhouding aan te passen.