Def TD5: high/low gearing probleem

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
jokerdefender
lrocb_lidnr: 0

Def TD5: high/low gearing probleem

Ongelezen bericht door jokerdefender »

Hoi iedereen,

Ik heb sinds vorige week een probleem met de high/low gearing van mijne def TD5.
Probleem: hij schiet van high gear naar neutraal zonder dat er aan de pook geraakt wordt. Tot nu toe enkel als ik lange tijd (neem 60km) of zo aan een constante snelheid van om en bij de 100km/u op de autostrade gereden heb. Voorlopig heb ik dit probleem enkel vastgesteld in 5de versnelling.

Het gaat dus om een Def TD5 van 10 jaar oud met 144.000km op de teller.

Iemand een idee wat de reden hiervoor zou kunnen zijn?

Alvast ne dikke merci,
Jokerdef
Escape
lrocb_lidnr: 532
Contacteer:

Re: Def TD5: high/low gearing probleem

Ongelezen bericht door Escape »

De boutjes van het stangenmechanisme durven lostrillen, en door de speling kan het pookje zich uiteindelijk uit versnelling werken. Dus beginnen met het stangenmechanisme na te kijken en eventueel terug vast te zetten en bij te regelen.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Ongelezen bericht door De Rob »

Soms zit er spanning op de rubber hoes en de onderliggende mousse....als ge dan ergens nogal ruw afremt wordt het pookje teruggeduwd.komt uiteraart niet veel voor.
Rob
jokerdefender

Het probleem werd helaas frequenter en frequenter. Toen ik vrijdag een remork (+/- 2 ton) aan het slepen was op de autostrade, begon het heel hard te stinken en het geluid dat de def produceerde was echt niet normaal. Om meer miserie te voorkomen, wijselijk aan de kant gaan staan en touring opgebeld.

Die hebben ons dan maar naar mijn garage gesleept. De wegenwachter denkt ambriage, maar aangezien hij in 4 en 5de echt nog wel trekt in stilstand, denk ik niet dat dat het probleem is. De garagist denkt aan een probleem in de boîte.

Ik ga zeker hem aanraden om naar het stangenmechanisme te kijken vooraleer de hele boîte er onderuit te halen en te reviseren.

Ik hou jullie verder op de hoogte!

Thanks
De Rob
LROCB-Member
Contacteer:

jokerdefender schreef:Het probleem werd helaas frequenter en frequenter. Toen ik vrijdag een remork (+/- 2 ton) aan het slepen was op de autostrade, begon het heel hard te stinken en het geluid dat de def produceerde was echt niet normaal. Om meer miserie te voorkomen, wijselijk aan de kant gaan staan en touring opgebeld.

Die hebben ons dan maar naar mijn garage gesleept. De wegenwachter denkt ambriage, maar aangezien hij in 4 en 5de echt nog wel trekt in stilstand, denk ik niet dat dat het probleem is. De garagist denkt aan een probleem in de boîte.

Ik ga zeker hem aanraden om naar het stangenmechanisme te kijken vooraleer de hele boîte er onderuit te halen en te reviseren.

Ik hou jullie verder op de hoogte!

Thanks

Stinken...uwe handrem zit toch niet vast.Zet uw tussenbak eens in neutraal
Handrem af en probeer eens met de remtommel heen en weer te draaien.
Als uw koppeling niet slipt...moet de boite er toch niet van onder.....Hoogst waarschijnlijk alleen te tussenbak.
Rob
Rob
jokerdefender

Hoi Rob,
Heb eigenlijk nog geen problemen met de handrem gehad. Tzou toch raar zijn dat die na +/-60km pas begint te stinken. Heb ook geen verhoogd verbruik gemerkt.
Zie ook niet direct de link tussen een vasthangende handrem en de high/low pook.

Vanavond geen tijd, morgen toch eens testen voor de zekerheid.

Thanks!
De Rob
LROCB-Member
Contacteer:

jokerdefender schreef:Hoi Rob,
Heb eigenlijk nog geen problemen met de handrem gehad. Tzou toch raar zijn dat die na +/-60km pas begint te stinken. Heb ook geen verhoogd verbruik gemerkt.
Zie ook niet direct de link tussen een vasthangende handrem en de high/low pook.

Vanavond geen tijd, morgen toch eens testen voor de zekerheid.

Thanks!
u zegt ...in vierde en vijfde trekt hij nog...dus is het niet de koppeling...Vandaar dat ik vraag ...Is het niet de handrem die stinkt....Heeft inderdaad niks met de tussenbak te maken..maar u veranderd van onderwerp..... van uit vitesse springen naar ...stinken.
Rob
jokerdefender

@ De Rob

Misschien zijn het 2 aparte problemen. Ik beschreef enkel wat er gebeurde en wat ik voelde/rook.
jokerdefender

Verdict: tussenbak versleten. :(:(

Oorzaak: te veel 'autostrade' kilometers => meerdere tandjes te versleten om nog makkelijk te kunnen reviseren.
De Rob
LROCB-Member
Contacteer:

jokerdefender schreef:Verdict: tussenbak versleten. :(:(

Oorzaak: te veel 'autostrade' kilometers => meerdere tandjes te versleten om nog makkelijk te kunnen reviseren.

Is de bak dan nu uit mekaar gehaald of kunnen ze door het aluminium kijken....Die tandwielen verslijten zo toch maar niet. Zitten er maar drie in voor high gear..dan had u al veel langer een gezoem of geratel moeten horen.
ik doe hier drie vier tussenbakken per maand.Om kapotte tandwielen te hebben moet ge al lang zonder olie rijden...en dan gaan nog eerder rollagers vastlopen.
Rob
jokerdefender

ze hebben de bak uit elkaar gehaald.

Sinds het mij de eerste keer opviel, heb ik nog iets van een 500km gereden.
Stef McDef

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Bak binnenbrengen bij de ROB en laten reviseren + de tandwielverhouding laten aanpassen voor de high gear als je veel autosnelweg doet.

Ben vorige zomer met veel stress en zenuwen naar huis geraakt (1000 km) met volledig versleten en kapotte tussenbak. (bij gebrek aan olie blijkbaar)
Alle lagers waren naar de bliksem, tandwielen blauw aangelopen en versleten.
Rob heeft dit deskundig allemaal vervangen en vernieuwd en stalen versterkte bus geplaatst + de tandwielverhouding naar 1 op 1.22 gebracht.
Zodoende kan ik met mijn 130 nu veel later opschakelen en is het nu veel stiller tijdens de autosnelwegritten. Voorheen reed ik meestal al in 5e versnelling tegen 70 km per uur. Nu stel ik soms vast dat ik al tegen de 100 km ga vooraleer ik naar 5e schakel. Vertrekken vanuit stilstand gaat nu ook veel soepeler en met standaardinstelling van de motor nog meer dan genoeg power.
Verbruik moet ik nog eens nakijken als ik wa kilometers gedaan heb maar veronderstel dat dit ook gunstiger zal uitvallen.

@ rob : bedankt nog es voor het fantastische werk.

Stef Mc Def
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
jokerdefender

vanaf 70 pas in 5de, ik rij vanaf 50 al in 5de met mijne 90. :)

De bak is binnen via mijn vaste garage, maar ga hem zeker de tip nog geven om de verhouding aan te passen.
Plaats reactie