slecht starten disco 2

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
peter69
LROCB-Member
Berichten: 117
Lid geworden op: do 31 jan, 2008 11:38

slecht starten disco 2

Ongelezen bericht door peter69 »

Hallo,


men vriend zijne disco 2 start moeilijk als hij een dag heeft stilgestaan.
eens hij draait geen probleem
in de garage hebben ze mazoutpomp en een antiretourklep aan de motor vervangen.
hebben jullie soms enig idee wat dit kan zijn



mvg


Peter
Gebruikersavatar
eL Tee
Berichten: 638
Lid geworden op: do 25 mar, 2004 17:38
lrocb_lidnr: 538

Re: slecht starten disco 2

Ongelezen bericht door eL Tee »

Terug naar de garage gaan en zeggen dat ze er de originele pomp weer insteken en hem z'n geld teruggeven want het heeft het probleem niet verholpen. M.a.w. het is niet de brandstofpomp.

Hieronder wat ik schreef even terug op Xrover om iemand die gelijkaardige problemen had, gekoppeld aan een gierende brandstofpomp.
eL Tee op Xrover schreef:Een gierende brandstofpomp (bij een Td5) is niet altijd te wijten aan een defecte brandstofpomp. Het kan ook liggen aan een dichtslibbend brandstofcircuit.

Wanneer je tijdens rijden jouw gas loslaat, zit er dan wat vertraging op vooraleer de wagen effectief gas terugneemt? En dan spreek ik van een seconde. Indien ja, doe dezelfde oefening maar tik dan na het lossen van de gas onmiddelijk de rem aan. Neemt de wagen dan wél direct gas terug?
Indien wel: hoogst waarschijnlijk een vervuild en dichtslibbend brandstofcircuit. Dit werd door de zéér koude temperaturen versterkt omdat de diesel dan wat dikker werd.

Wat ik eens zou doen in jouw situatie is niet alleen de brandstoffilter vervangen - wat je reeds gedaan hebt - maar ook het ontluchtingsklepje vervangen. Het zit in de achterste aansluiting aan de brandstoffilter, deze weg van het chassis. Kost 5 minuten werk en een 12 euro.

In tweede instantie, het filtertje + dichting achter de FPR (Fuel Pressure Regulator). Deze zit rechts van de motorblok, tegen het schutbord aan. Da's wel een klotewerkske omdat je er niet goed aan kunt. De metalen dichting van de FPR moet je ook vervangen, zoniet zal de FPR lekken. De FPR moet er af, dus brandstofleidingen loskoppelen (dat zijn snelkoppelingen zoals aan de brandstoffilter), 3 boutjes (waar je niet aan kunt) lossen en in het motorblok zit een fijnmazig filtertje afgedicht met een rubberen rondelleke. Het filtertje en rubberen ringetje vervangen. FPR opnieuw monteren met een nieuwe metalen dichting. 3 bouten van FPR vastzetten op koppel (te vast of te los = diesel lekken langs FPR), brandstofleidingen aansluiten.

Niet vergeten te ontluchten door contact op te zetten en 5 keer de gaspedaal volledig in te drukken (het motor-symbooltje in het dashboard zal beginen flikkeren) en dan starten. Onmiddellijk gas geven totdat de motor op een 1100 toeren draait. Klaar is Kees.

In derde instantie de injectoren reinigen en voorzien van een nieuwe koperen rondel en rubberen afdichting. Kleppendeksel eraf, camshaft eraf, injectoren eruit wippen met een L-vormige inbussleutel (het kan zijn dat je de wagen in 2de een paar cm zal moeten verduwen zodat de injector vrij komt). Injector met een koperen borstel reinigen. Rondel en rubberen dichting vervangen. Monteren op koppel en dan de volgende injector aanpakken.

Alles samen hierboven kost je misschien 50 euro aan stukken. En een paar uurtjes werk. Da's stukken goedkoper dan een nieuwe opvoerpomp steken (tegen de 400 € aan), wat niet noodzakelijk jouw probleem op zal lossen.

Indien dit alles niet (echt) helpt, dan moet je het brandstofcircuit eens goed spoelen met Total Diecyl Plus: brandstoffilter eraf, leegkappen, vullen met Total Diecyl Plus, contact op zetten totdat de brandstofpomp stil valt en dan de wagen een paar dagen laten staan zodat de Diecyl in het brandstofcircuit z'n werk kan doen. Let op: de wagen zal de eerste paar brandstoftanks niet al te goed rijden. Geen erg, dat gaat over. Komt door de Diecyl die overmatig overal zit.

Mocht dit nog geen oplossing zijn: brandstofleidingen met hoge luchtdruk uitvoerig doorblazen. Lang, zodat alle vuil erdoor geblazen wordt. En nog eens. En nog eens.

Maar dat laatste zou ik niet zelf doen. 't Is niet moeilijk, maar wanneer een garagist het doet, is 't zijn verantwoordelijkheid wanneer nog losgekomen vuil in de leidingen zit dat iets anders verstopt :-)

Veel plezier!
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Gebruikersavatar
mud diggah
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 25 apr, 2007 12:46
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Oilsjt (Aalst) - België

Re: slecht starten disco 2

Ongelezen bericht door mud diggah »

Ben geen expert op vlak v td5-problemen, maar als eL Tee schrijft dat het een probleem is met het brandstofcircuit en toevoer, kan je heel goed geholpen zijn met een diesel-additief van bvb Wynn's.. Meeste vd producten kan je op de nafttank toevoegen en helpen je zonder dat je iets moet openvijzen... I.m just saying, baadt het niet schaadt het niet!
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: slecht starten disco 2

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Je hebt een probleem met je auto, je gaat naar een garage, ze herstellen het, je probleem is niet opgelost, terug naar de garage

SIMPEL :thumbup:
LRnorway
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 jun, 2006 22:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: antwerpen

Re: slecht starten disco 2

Ongelezen bericht door LRnorway »

koperen rondellekes van injectoren vervangen
(uiteraard ook die rubberen o ringen dan)
bij slijtage van koperen rondellekes wordt luchtdruk van pistons doorheen die rondellen via injectoren in het branbdstofcircuit gestuwd, bij versleten o-ringen wordt diesel van de injectoren met uwen motorolie vermengd
Had hier net hetzelfde met den 110HCPU voor; starte slecht en moeizaam onafhankelijk van temperatuur en zelfs als em al warm was,en pomp die lawaait maakte alsof ie lucht zoog
recent batterij,recent diesel filter, dan maar dat membraan retour-klepje aan dieselfilter vervangen, geen resultaat,
dan dit week-end injectoren d'r uit en bewuste rondellen en o-ringen vervangen (wel originele!!!!),
efkes brandstofsysteem ontluchten ,kontakt er'in, en....niets,...weer ontluchten,en weer,en weer,en weer,en weer, zo'n keer of 8-10, bijna zin om alles weer open te smijten en te vloeken, pintje nemen, nog laatste keer proberen, en ja hoor motor plofte netjes en mooi in gang, defke draait nu super rustig, probleem dus opgelost .
wel d'r op letten dat de tuimelaars juist worden afgesteld
om de motor te "verdraaien" bij verwijderen van injectoren en afstellen tuimelaars volstaat het om rechter-voorwiel op te krikken,as-steuntje d'r onder , wagen in 5e vitesse,en rustig heen en weer aan dat wiel draaien.
nu heb ik rustig mijnen tijd genomen om alles just te doen, op m'n gemakske stap voor stap
handige links:
http://www.landyzone.co.uk/lz/f50/td5-i ... 77950.html
http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html
http://www.landyzone.co.uk/lz/f7/td5-in ... 00403.html
Plaats reactie