Basil schreef:
@Christiaan misschien ne groepsaankoop afspreken?
Nog steeds interesse, maar ik weet het momenteel efkes ni meer.
Ik probeer me altijd zo goed mogelijk te informeren voor ik iets beslis, zeker als er wat €'s mee gemoeid zijn, maar in deze materie vind ik het verdomd moeilijk.
Het voorstel van Rob om het eerst eens te proberen vind ik interessant. Nu is het vooral berg-op in high dat ik het wil ervaren, 140 km/h rijden met m'n Defender interesseert me niet. Ik zou het enkel appreciëren mocht ik op de autostrade in de Ardennen 100 km/h kunnen blijven aanhouden. Ideaal zou zijn dat ik het kon uitproberen bij mijn volgende trip richting Joinville in de paasvakantie

Trouwens op de klim naar de Ferme de Sossa moet ik zelfs terugschakelen naar eerste!
Wat me ook aanstaat is dat ik die powerbox eenvoudig kan wegnemen of uitschakelen, want hoe je het draait of keert het komt er toch op neer dat je motor thermisch zwaarder belast wordt. Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat die TD5 motoren nog flink wat reserve hebben. M'n Alfa heeft een 2.0L motor met 170 pk tegenover 122 pk die uit de 2.5L van de TD5 gehaald worden. Dus uit die JTD wordt er dik 40% meer vermogen uitgeperst per liter cilinderinhoud

Theoretisch gezien heb je een bepaalde hoeveelheid lucht nodig om diesel te verbranden, de stoichiometrische air-fuel ratio, die 14.6 is voor diesel.
Dus om meer vermogen te maken moet je er voor zorgen dat je meer lucht in de cilinders krijgt. Dat kan alleen mechanisch, door een grotere intercooler, meer turbodruk of door eventueel de weerstand bij luchtname en uitlaat te verbeteren (flowen, heb in een ver verleden nog voor SuperFlow gewerkt...).
Die dingen worden echter niet veranderd bij chiptunig. Dus ik denk dat het verhaal van Niels wel klopt, maar dat dat zowel opgaat voor de powerbox als voor een remapping! Ik denk nog steeds dat die Powerbox hetzelfde doet als een remapping ...