110 DCPU

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
christiaan
lrocb_lidnr: 7

Re: 110 DCPU

Ongelezen bericht door christiaan »

Basil schreef:
@Christiaan misschien ne groepsaankoop afspreken?

Nog steeds interesse, maar ik weet het momenteel efkes ni meer.
Ik probeer me altijd zo goed mogelijk te informeren voor ik iets beslis, zeker als er wat €'s mee gemoeid zijn, maar in deze materie vind ik het verdomd moeilijk.

Het voorstel van Rob om het eerst eens te proberen vind ik interessant. Nu is het vooral berg-op in high dat ik het wil ervaren, 140 km/h rijden met m'n Defender interesseert me niet. Ik zou het enkel appreciëren mocht ik op de autostrade in de Ardennen 100 km/h kunnen blijven aanhouden. Ideaal zou zijn dat ik het kon uitproberen bij mijn volgende trip richting Joinville in de paasvakantie ;)
Trouwens op de klim naar de Ferme de Sossa moet ik zelfs terugschakelen naar eerste!

Wat me ook aanstaat is dat ik die powerbox eenvoudig kan wegnemen of uitschakelen, want hoe je het draait of keert het komt er toch op neer dat je motor thermisch zwaarder belast wordt. Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat die TD5 motoren nog flink wat reserve hebben. M'n Alfa heeft een 2.0L motor met 170 pk tegenover 122 pk die uit de 2.5L van de TD5 gehaald worden. Dus uit die JTD wordt er dik 40% meer vermogen uitgeperst per liter cilinderinhoud :shock:

Theoretisch gezien heb je een bepaalde hoeveelheid lucht nodig om diesel te verbranden, de stoichiometrische air-fuel ratio, die 14.6 is voor diesel.
Dus om meer vermogen te maken moet je er voor zorgen dat je meer lucht in de cilinders krijgt. Dat kan alleen mechanisch, door een grotere intercooler, meer turbodruk of door eventueel de weerstand bij luchtname en uitlaat te verbeteren (flowen, heb in een ver verleden nog voor SuperFlow gewerkt...).

Die dingen worden echter niet veranderd bij chiptunig. Dus ik denk dat het verhaal van Niels wel klopt, maar dat dat zowel opgaat voor de powerbox als voor een remapping! Ik denk nog steeds dat die Powerbox hetzelfde doet als een remapping ...
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Henk
lrocb_lidnr: 30

Ongelezen bericht door Henk »

De Carl (met de baard) heeft ook een remap gedaan deze zomer. Vraag eens naar zijn ervaringen
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
MEIR DCPU
lrocb_lidnr: 0

Ongelezen bericht door MEIR DCPU »

[/quote] Ik denk nog steeds dat die Powerbox hetzelfde doet als een remapping ...[/quote]

Ben ik bijna zeker van! Ik ben deze week te weten gekomen dat mijnen 'nieuwe' dcpu (waar dit forum over ging :lol: :lol:) geremapped is. Maar is ook aan het verbruik te zien, 13,5L. Wel power onder uw gat en koppel in hoog is buitengewoon maar mijne maat zenne powerbox (die de rob verkoopt) geeft geen verbruikverhoging en heeft dezelfde voordelen! Dus ja nu zit ik me nen ECU die teveel verbruikt... En het is zichtbaar ook, doempen als ge optrekt zeker als em koud is, en zwarten doemp > mazout dus. Ik kan er niets aan doen of ik moet het terug laten zetten... Dus er zullen ook wel weer 100den verschillende remaps zijn. Op de keuring had ik roetuitstoot van 2,85 ... ge moogd 3 hebben. Alléja wa tus ni gemakkelijk om te kiezen. Kunt bij de Rob altijd eens proberen e!

Gegroet Meir
TD5 110 DCPU 2002
ARB locker rear
Proceeding...

ex.
Def 90 resto TD --> 200tdi '91
lethal weapon
lrocb_lidnr: 1298

Ongelezen bericht door lethal weapon »

[quote="christiaanNog steeds interesse, maar ik weet het momenteel efkes ni meer.
[/quote]
ik ook nie meer probleem is dat iedereen zijn systtem verkoopt als zijnde het beste.
en zoals je zegt een grotere intercooler en eventueel tussenbak van disco zal het ook al wel aangenamer maken
I'm getting too old for this sh*t
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Ongelezen bericht door De Rob »

Zoals ik iets hoger al zei....ik ben vandaag naar Amstelveen in Nederland gereden en heb nog eens getest
309,5 km met 30,28 liter Schell.En de terugweg was met een 300kg ballast er in vanachter zetels opgeklapt.Hoogste snelheid 125km/u want ze flitsen te graag bij onze noorderburen.
Vroeger zonder kaske zat ik konstant rond de 11 liter gewoon rondcrossen en met de aanhanger geladen 13,5 ltr.
Het gaat er hier bij mij niet om ...Da van mij is het beste....Ik was vroeger tegen alles wat wat iets te maken had met chippen ...Maar omdat ik altijd maar sakkerde op die uitrit van de parkeergarage probeerde ik het toch maar eens om er zoiets in te steken(+65Nm).En zoals ik al eerder zei .Ik haal het er niet meer uit.
Rob
nielsc

Ongelezen bericht door nielsc »

De turbodruk wordt bij een remap wel verhoogd. Mechanisch weliswaar. De wastegate actuator wordt korter gemaakt en afgeregeld op 1.3 a 1.4 bar turbodruk (+- max mogelijk bij standaard computer). Nu hebt ge meer lucht, dus wordt bij een remap de programmatie afgesteld op die 1.3 bar, toerentalafhankelijk enzovoort enzovoort.
Ik zeg het, zo een powerboxke kunt ge IN GEEN ENKEL opzicht vergelijken met een remap. Remap is andere programmatie op de motor in kwestie afgesteld. Snorkel ja of nee, open uitlaat ja of nee, egr-klep ja of nee, grotere intercooler ja of nee, variabele turbo of andere turbo ja of nee, ........
Powerbox is gewoon gemeten waarden van diverse sensoren vervalsen waardoor de computer gaat ingrijpen. Dit is niet hetzelfde. Ik heb het al eens uitgelegd.
Escape
lrocb_lidnr: 532
Contacteer:

Ongelezen bericht door Escape »

nielsc schreef:De turbodruk wordt bij een remap wel verhoogd. Mechanisch weliswaar. De wastegate actuator wordt korter gemaakt en afgeregeld op 1.3 a 1.4 bar turbodruk (+- max mogelijk bij standaard computer). Nu hebt ge meer lucht, dus wordt bij een remap de programmatie afgesteld op die 1.3 bar, toerentalafhankelijk enzovoort enzovoort.
Ik zeg het, zo een powerboxke kunt ge IN GEEN ENKEL opzicht vergelijken met een remap. Remap is andere programmatie op de motor in kwestie afgesteld. Snorkel ja of nee, open uitlaat ja of nee, egr-klep ja of nee, grotere intercooler ja of nee, variabele turbo of andere turbo ja of nee, ........
Powerbox is gewoon gemeten waarden van diverse sensoren vervalsen waardoor de computer gaat ingrijpen. Dit is niet hetzelfde. Ik heb het al eens uitgelegd.
Vooral het feit dat een remap een nieuwe map is (logisch niet), dus rekening houdend met alle inputs net zoals de standaard map. Een bakske ertussen gaat gewoon de standaard map wa bijsturen, en kan dus nooit in dezelfde mate rekening houden met alle parameters. :roll:
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Carlos K

Ongelezen bericht door Carlos K »

Beste vrienden, ik heb 2 110DCPU's allebei uitgerust met Allisportintercooler.
Ik heb 5 ECU's in totaal. :o 3 getunede en 2 STD
Op één van de twee zit een Matzker kastje. Toch het "betere" merk.
Als ervaringsdeskundige wil ik toch men mening even meegeven. Ik heb al geswitcht en gedaan.
Mijn bevindingen :
1 ECU met overkill tuning => tuner onbekend maar nagekeken dr Piet Bell
Zijn uitleg zonder de auto te zien of info te krijgen : competitietuning die zeer goed zal gaan maar roken.
Gelijk heeft hij, gaat als een speer maar rookt zoals een slechte mazoutstoof bij laag toerental en zware belasting.
2 ECU getuned door Bell voor trekvermogen => merkelijk verschil tov standaard, gewoon rijden 1,5 l minder verbruik. Geen rook
3 ECU getuned door Bell voor trekvermogen Disco II automaat => gigantisch verschil in trekkracht .
1l minder verbruik bij gewone rijstijl. kleine beetje rook bij pedal to the metal.

Matzker:
Positief :op en afzetbaar met sleutel Negatief: gefoefel aan sensor MAF,koppeling,luchtfilter. Gaat goed, geen rook. Wanneer je al de sensoren terug correct aansluit, gestamp en langer nadraaien van motor bij loslaten gaspedaal. niet echt soepel.
Was mij voorspeld door Bell.

Mijn uitendelijke opinie: Ik heb een Matzker kaske te koop....

Gr

Carlos
MEIR DCPU

Carlos K schreef:Beste vrienden, ik heb 2 110DCPU's allebei uitgerust met Allisportintercooler.
Ik heb 5 ECU's in totaal. :o 3 getunede en 2 STD
Op één van de twee zit een Matzker kastje. Toch het "betere" merk.
Als ervaringsdeskundige wil ik toch men mening even meegeven. Ik heb al geswitcht en gedaan.
Mijn bevindingen :
1 ECU met overkill tuning => tuner onbekend maar nagekeken dr Piet Bell
Zijn uitleg zonder de auto te zien of info te krijgen : competitietuning die zeer goed zal gaan maar roken.
Gelijk heeft hij, gaat als een speer maar rookt zoals een slechte mazoutstoof bij laag toerental en zware belasting.

2 ECU getuned door Bell voor trekvermogen => merkelijk verschil tov standaard, gewoon rijden 1,5 l minder verbruik. Geen rook
3 ECU getuned door Bell voor trekvermogen Disco II automaat => gigantisch verschil in trekkracht .
1l minder verbruik bij gewone rijstijl. kleine beetje rook bij pedal to the metal.

Matzker:
Positief :op en afzetbaar met sleutel Negatief: gefoefel aan sensor MAF,koppeling,luchtfilter. Gaat goed, geen rook. Wanneer je al de sensoren terug correct aansluit, gestamp en langer nadraaien van motor bij loslaten gaspedaal. niet echt soepel.
Was mij voorspeld door Bell.

Mijn uitendelijke opinie: Ik heb een Matzker kaske te koop....

Gr

Carlos
Carlos,

Ik heb over een maand terug een 110DCPU gekocht (waar dit topic over ging). Deze is getuned qwa ECU. Ik wist dit niet toen ik hem kocht. Heb er wel mee gereden en eens gelanceerd maar niet toen hij op echte temperatuur was. Ik heb dus hetzelfde voor als jij met je "overkill tuning" zwaar roken in lage toeren en belasting en rijden zoals een speer (verbruik min 13-14L). Nu is mijn vraag of ik in deze ECU een ander programma kan laten schrijven een getuned programma die goed gaat maar er aan het verbruik niet geraakt wordt. Weet jij prijzen of personen die mij kunnen verder helpen?

Gegroet Meir
TD5 110 DCPU 2002
ARB locker rear
Proceeding...

ex.
Henk

Carlos en zijn vader Miel hebben hun ecu ook laten remappen bij Pete ... :P
Prijs wil ik je wel in pb sturen omdat ik niet weet of die voor iedereen gelden
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
MEIR DCPU

Henk schreef:Carlos en zijn vader Miel hebben hun ecu ook laten remappen bij Pete ... :P
Prijs wil ik je wel in pb sturen omdat ik niet weet of die voor iedereen gelden
Ok bedankt
TD5 110 DCPU 2002
ARB locker rear
Proceeding...

ex.
Henk

LROCB Afbeelding
Plaats reactie