kling en klong met een natte swivel bol
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
kling en klong met een natte swivel bol
Enkel op conge maak je het mee.
Ik hoor in de Corsicaanse bochten af en toe een kling en een klang. Telkens bij het uit komen van een bocht.
Af en toe voel je het ook.
Na inspectie gemerkt dat de linkse swivel bol nat staat. Dichting moet dus al zeker vervangen worden.
Gezien de geluiden, nog wat anders ook?
Thx
Ik hoor in de Corsicaanse bochten af en toe een kling en een klang. Telkens bij het uit komen van een bocht.
Af en toe voel je het ook.
Na inspectie gemerkt dat de linkse swivel bol nat staat. Dichting moet dus al zeker vervangen worden.
Gezien de geluiden, nog wat anders ook?
Thx
- Henk
- Berichten: 3579
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Mmm, homokineet gebarsten?
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Geen idee, maar zou ik dan rechtdoor of achteruit ook geen geratel moeten horen?
- Henk
- Berichten: 3579
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Dan komt er niet echt een grotere spanning op. Als je afdraait wel
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Speling op de swivellagers, waardoor de dichting het ook extra te verduren krijgt?
Filip
Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Straks eens nagaan of ik speling kan zien.
Wat als dit zo is, is er dan een risico in verder rijden?
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Tony, kijk ook eens of de twee bouten die op volgende tekening met 11 gemarkeerd staan nog goed vast zitten :

https://www.lrworkshop.com/nl/diagrams/ ... sing_44788
Toen ik m'n 90 kocht (occasie) stonden die los
en zat er bijgevolg speling op de swivel bol met lekkage tot gevolg.
Niet waarschijnlijk dat het in jou geval ook zo is maar controleren kan geen kwaad

https://www.lrworkshop.com/nl/diagrams/ ... sing_44788
Toen ik m'n 90 kocht (occasie) stonden die los

Niet waarschijnlijk dat het in jou geval ook zo is maar controleren kan geen kwaad

Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Thx, kijk ik straks ff na
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Die kling en klang zullen wel de spiraalveren zijn die wat verschuiven bij het maximum uiteengaan van de schokdempers.Op avontuurlijke reizen zoals u zelf zegt.Kan soms wel een serieuze klang zijn. Die klongs zijn er met resonantie wat naar mijn gedacht wil zeggen dat het geluid zich door de spiraalPenguin schreef: ↑zo 29 dec, 2019 18:33 Enkel op conge maak je het mee.
Ik hoor in de Corsicaanse bochten af en toe een kling en een klang. Telkens bij het uit komen van een bocht.
Af en toe voel je het ook.
Na inspectie gemerkt dat de linkse swivel bol nat staat. Dichting moet dus al zeker vervangen worden.
Gezien de geluiden, nog wat anders ook?
Thx
verplaatst.Op zoek naar dergelijk geluid heb ik ooit de proef genomem door de wagen aan één kant op te krikken van onder het chassis...het wiel nog op de grond maar de spiraal nog al ver uit gerokken.Dan met een rubberen hamer tegen de spiraal geklopt ....dan hoort ge ook een klong die nazindert wat lijkt op die klongs die men onderweg hoort. SWIVELS;Er zijn weinig Defenders waar bij die bollen niet zweten.... of een beetje meer
Daarvoor hoeft er geen speling op de swivels te zitten.Een kleine beschadiging of een ingesleten oilseal op de bol is al genoeg.Wiel links en rechts eens volledig weg draaien en dan kunt ge de bollen beter bekijken.
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op ma 30 dec, 2019 13:52, 8 keer totaal gewijzigd.
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Ik moest ook al even denken aan de 'plong' in de onze.
Het leek vanop de chauffeurstoel te horen afkomstig te zijn van rechtsachter, en van buitenaf geluisterd van rechts voor. 't Is maar om te zeggen dat geluid zich soms verraderlijk kan verstoppen.
Die 'plong' voel ik trouwens niet, in tegenstelling tot jij, en komt bij mij enkel voor bij bochten naar links.
De beschrijving 'kli/ang' lijkt wel een helderder, metaliger geluid te suggereren.. Bonne chance!
Het leek vanop de chauffeurstoel te horen afkomstig te zijn van rechtsachter, en van buitenaf geluisterd van rechts voor. 't Is maar om te zeggen dat geluid zich soms verraderlijk kan verstoppen.
Die 'plong' voel ik trouwens niet, in tegenstelling tot jij, en komt bij mij enkel voor bij bochten naar links.
De beschrijving 'kli/ang' lijkt wel een helderder, metaliger geluid te suggereren.. Bonne chance!
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Mijn gedacht gaat ook richting veren, schreef ik al op fb.
Bij de boskar hadden we dit ook regelmatig, door het gewicht van de cel en mij rijstijl durven de veren achteraan wel eens loskomen bovenaan, meestal in de haarspeldbochten berg op, dan moet ik redelijk vlot rijden... of naar low gaan...
Bij ons komen de hulpveren dan ook los en zitten dan verkeerd, schuin, gewrongen... kling klong als gevolg...
Nu heb ik de veren bovenaan vastgelegd ik hoop ik dat het hiermee opgelost is...
Bij de boskar hadden we dit ook regelmatig, door het gewicht van de cel en mij rijstijl durven de veren achteraan wel eens loskomen bovenaan, meestal in de haarspeldbochten berg op, dan moet ik redelijk vlot rijden... of naar low gaan...
Bij ons komen de hulpveren dan ook los en zitten dan verkeerd, schuin, gewrongen... kling klong als gevolg...
Nu heb ik de veren bovenaan vastgelegd ik hoop ik dat het hiermee opgelost is...
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Om de swivellagers te checken, best effe de wielen opkrikken en voelen of er speling is boven/onder. Boven zitten shims die je eruit kan halen om alles meer op te spannen.
Gezien het metaalachtige geluid lijken veren mij ook wel waarschijnlijker. ;-)
Filip
Gezien het metaalachtige geluid lijken veren mij ook wel waarschijnlijker. ;-)
Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Ik verdenk ondertussen ook dat de veren van het klank spel. Sinds gisteren niet meer gehoord.
Zal hun blijk van contentenemt geweest zijn
Zal hun blijk van contentenemt geweest zijn

- Fetzl
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
is de goot toch voor iets goed geweest
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Wie weet welke kit ik moet bestellen voor de het lekkend fuseehuis te herstellen?
deze: DA3180P of deze: DA3178P
Wat meer keuze: https://www.paddockspares.com/parts-and ... /axle.html
thx
deze: DA3180P of deze: DA3178P
Wat meer keuze: https://www.paddockspares.com/parts-and ... /axle.html
thx
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
DA3180, want na '99 en met ABS.
Maar ik zou geen Brittpart nemen, te belangrijk en te veel gedoe wanneer (niet als) ge het terug moet vervangen. Nadeel is dat de OEM sets (DA3180G) altijd met bol zijn, en daardoor een heel pak duurder. Dan zou ik nog liever alles los kopen, met Timken lagers etc.
Filip
Maar ik zou geen Brittpart nemen, te belangrijk en te veel gedoe wanneer (niet als) ge het terug moet vervangen. Nadeel is dat de OEM sets (DA3180G) altijd met bol zijn, en daardoor een heel pak duurder. Dan zou ik nog liever alles los kopen, met Timken lagers etc.
Filip
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Maar niet OEM...
Voor onze Td5 heb ik onlangs DA3179PG besteld. Ik vermoed eigenlijk dat het enige verschil de abs specifieke dichting en koperen fitting zijn. Als ik zo even snel en diagonaal de partnummers bekijk voor MY05 en MY16 dan lijken daar grotendeels dezelfde nummers te staan. In dat geval heb je voldoende aan DA3179PG en voor de ABS LR029522 en FTC1376.
Ik laat het aan jou over om dat goed te checken ;-b
Trouwens, als het alleen de grote seal is die lekt, dan kan je de gehele swivel in één stuk demonteren. Dan volstaan een pakking voor tussen de as en de swivel, de grote keerring en eventueel de plaat om die ring op zijn plek te houden...
J
Succes ermee, ik haal dit weekeinde ook de swivels om de homokineten en dif te checken.
J
Voor onze Td5 heb ik onlangs DA3179PG besteld. Ik vermoed eigenlijk dat het enige verschil de abs specifieke dichting en koperen fitting zijn. Als ik zo even snel en diagonaal de partnummers bekijk voor MY05 en MY16 dan lijken daar grotendeels dezelfde nummers te staan. In dat geval heb je voldoende aan DA3179PG en voor de ABS LR029522 en FTC1376.
Ik laat het aan jou over om dat goed te checken ;-b
Trouwens, als het alleen de grote seal is die lekt, dan kan je de gehele swivel in één stuk demonteren. Dan volstaan een pakking voor tussen de as en de swivel, de grote keerring en eventueel de plaat om die ring op zijn plek te houden...
J
Succes ermee, ik haal dit weekeinde ook de swivels om de homokineten en dif te checken.
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: kling en klong met een natte swivel bol
Ga het niet zelf doen hoor. De tijd dat ik in de winter op de oprit of straat zat te sleutelen is voorbij
In de zomer tot daar aan toe.
