bushings
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
bushings
Een vraag voor de boskar (Defender 130 met Globe Camper unit).
Def heeft nu bijna 180.000km, reis klaar 3500kg mss er wel over... wil het niet weten...
Ik wil preventief alle bushings (ophanging rubbers) vervangen, blijf ik origineel of ga ik naar polyurethaan bussen.
Wat met het rij comfort, wat met de keuring als ik voor polyurethaan ga, bestaat blijkbaar niet in het zwart, wil hier zekerheid! niet van het lukt wel...
Graag jullie echte ervaringen en niet van horen zeggen
Dank!
Def heeft nu bijna 180.000km, reis klaar 3500kg mss er wel over... wil het niet weten...
Ik wil preventief alle bushings (ophanging rubbers) vervangen, blijf ik origineel of ga ik naar polyurethaan bussen.
Wat met het rij comfort, wat met de keuring als ik voor polyurethaan ga, bestaat blijkbaar niet in het zwart, wil hier zekerheid! niet van het lukt wel...
Graag jullie echte ervaringen en niet van horen zeggen
Dank!
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: bushings
Ik kan je niets bijleren over poly vs rubber, maar heb wel gemerkt dat enkele "OEM" rubbers al na hun eerste Ijslandtrip versleten waren, terwijl de originele er twee langere trips op hadden zitten. Die OEM's hebben voor de reis nog geen 10k gedaan. Als je voor rubber gaat, raad ik je aan om origineel Land Rover te kopen.
Joris
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: bushings
In principe is enkel origineel toegelaten. Alle andere oplossingen worden als "modificaties" aanzien en zijn dus per definitie niet toegelaten.
Ik heb op beide 110's onderaan op de achterste dempers deze bushings steken:


In werkelijkheid is de blauwe kleur veel minder fel, zeker als er een laagje "road dust" over zit. Steek je geel / orange of rode dan valt dat natuurlijk zeer erg op.
Tot nu toe 4x mee naar de keuring geweest maar is dit nu een garantie of vrijgeleide ? Ik vrees van niet.
Ik heb op beide 110's onderaan op de achterste dempers deze bushings steken:


In werkelijkheid is de blauwe kleur veel minder fel, zeker als er een laagje "road dust" over zit. Steek je geel / orange of rode dan valt dat natuurlijk zeer erg op.
Tot nu toe 4x mee naar de keuring geweest maar is dit nu een garantie of vrijgeleide ? Ik vrees van niet.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Henk
- Berichten: 3579
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: bushings
Heb nu rode steken en om eerlijk te zijn voel ik geen verschil.
Enkel wel op de control opmerking/waarschuwing gekregen dat deze veel beter zijn dan de originele maar helaas niet mogen
Enkel wel op de control opmerking/waarschuwing gekregen dat deze veel beter zijn dan de originele maar helaas niet mogen
- Fetzl
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: bushings
ik heb vorig jaar op de les bij Sijmen ALLE bushings vervangen door de Super Pro's
Hele wagen rond heeft er nu blauwe
ben onlangs naar de keuring geweest en geen enkele opmerking over gekregen.
dus ik kan zeggen "het lukt wel", maar het was wel een heel soepele controle dit jaar....
Hele wagen rond heeft er nu blauwe
ben onlangs naar de keuring geweest en geen enkele opmerking over gekregen.
dus ik kan zeggen "het lukt wel", maar het was wel een heel soepele controle dit jaar....
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 879
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: bushings
Die van bearmach zijn zwart ben juist bezig deze te plaatsen. Had hier goede reviews van gelezen is wel eerste keer dat ik deze zet. Dus persoonlijk weet ik het nog niet. Diene gast van de toolbox video’s rade deze ook aan toen ik aan het opzoeken was hoe ik deze het beste installeer. Maar weet niet in hoever je daar op mag afgaan. Qua installatie gaat dit zeer goed met enigste opmerking dat ik er twee wat heb moeten afschuren voor ze ertussen gingen. De rubber kwam ook voorbij de ijzeren pin in het midden. Of dit productie fout was of gewoon slechte afmetingen laat ik in het midden.
Land Rover closest thing to heaven on earth
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: bushings
Na deze reacties denk ik toch alles LR origineel te houden, tijdje geleden las ik op FB dat er iemand met blauwe poly's terug na huis mocht met rood...
De ophanging wordt toch altijd zeer goed bekeken hier in Brugge.
De ophanging wordt toch altijd zeer goed bekeken hier in Brugge.
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: bushings
Het zijn juist die hedendaagse bussen van Landrover die dikke brol zijn.
De enige bussen met rubber die goed zijn,zijn deze met tussenring tussen buitenmantel en binnenbus(three tube)..Maar men moet ze nog kunnen vinden. Ik heb er nog kunnen vinden in Newburry sort out.Vanaf 300tdi is die tweede stalen ring er niet meer in ....wat wil zeggen dat er te dikke laag rubber is tussen de binnen bus en de buitenring waardoor de de rubber snel loskomt van de binnen bus.
Ik zou begot niet weten wat er mis is met polybushes die veel taaier zijn dan die kunststof rubber ones.Rode,gele,lichtblauwe,groene polybushes is wel oppassen op de t.c.Ik heb er zwarte liggen en die vallen niet op .Op drie weken tijd heb ik er nu van twee defs die afgekeurt waren op de t,c dergelijke bussen vervangen in de front radiusarms met poly"s.Een drietal jaren geleden heb ik het verhaal gedaan bij BM dat wij problemen hadden op de MOT control met deze felgekleurde sets. Ze hebben toen naaar mij geluistert(vermoed ik) want kortelingd daarna waren ze in donker purper en nu sinds kort zijn ze zwart.
Iemand die zegt dat hij verschil voelt tussen rubber en poly....???? Met dergelijke ijzerwinkel waar wij mee rondrijden...verschil voelen met kapotte da wel .....alhoewel...de meesten weten het pas als ze de t.c buitenkomen.
Rob
De enige bussen met rubber die goed zijn,zijn deze met tussenring tussen buitenmantel en binnenbus(three tube)..Maar men moet ze nog kunnen vinden. Ik heb er nog kunnen vinden in Newburry sort out.Vanaf 300tdi is die tweede stalen ring er niet meer in ....wat wil zeggen dat er te dikke laag rubber is tussen de binnen bus en de buitenring waardoor de de rubber snel loskomt van de binnen bus.
Ik zou begot niet weten wat er mis is met polybushes die veel taaier zijn dan die kunststof rubber ones.Rode,gele,lichtblauwe,groene polybushes is wel oppassen op de t.c.Ik heb er zwarte liggen en die vallen niet op .Op drie weken tijd heb ik er nu van twee defs die afgekeurt waren op de t,c dergelijke bussen vervangen in de front radiusarms met poly"s.Een drietal jaren geleden heb ik het verhaal gedaan bij BM dat wij problemen hadden op de MOT control met deze felgekleurde sets. Ze hebben toen naaar mij geluistert(vermoed ik) want kortelingd daarna waren ze in donker purper en nu sinds kort zijn ze zwart.
Iemand die zegt dat hij verschil voelt tussen rubber en poly....???? Met dergelijke ijzerwinkel waar wij mee rondrijden...verschil voelen met kapotte da wel .....alhoewel...de meesten weten het pas als ze de t.c buitenkomen.
Rob