
Naar de dichtsbijzijnde camping gereden want hij startte ook een aantal keren niet en zelf begonnen want reisbijstand zou m in t beste geval naar Land Rover Reykjavik slepen die er ws niet zouden willen naar kijken wegens “geen tijd want de mechaniekers zijn in verlof ;-)”
Basis hecks kende ik: olie op de connector, klemmende wastegateactuator of defecte luchtmassasensor.
De connector was rap nagekeken maar dat kon het niet zijn want t kabelboompje was 9 maand geleden preventief vervangen.
De wastegateactuator leek muurvast te zitten maar k had er geen idee van hoeveel kracht je moest zetten om er beweging in te krijgen. Dan maar eerst een flinke dot WD40 en kruipolie aangebracht op de stang en het hendeltje onder het hitteschild en dank zij de schitterende 4G (met spotgoedkope Siminn sim kaart) al snel op youtube een filmpje gevonden waarop je zag hoe vlot eea moet kunnen bewegen. Met een fisegrip geklemd op de stang en een grote schroevendraaier als “koevoetje” er toch vrij snel beweging in gekregen. Redelijk wat heen en weer gewrikkeld en wat extra wd40 maakten m weer soepel.
Een testritje bevestigde de goede herstelling. Gaat terug hoog in toeren, geen fuel cuts meer en mooie krachtontplooiing. We kunnen verder.
Twijfel om thuis achteraf toch de actuator te vervangen. Wat denken jullie?