Naar aanleiding van een topic bij de buren over autorijden, CO2 en schuldgevoel herinnerde ik me iets gelezen te hebben over een Gents initiatief dat CO2 uitstootrechten opkoopt voor particulieren. Die certificaten gaan met forse hoeveelheden, en je haalt er industriële uitstootrechten mee uit roulatie.
Ik vond ze meteen na twee zoekopdrachten. Het is de vzw carbon+alt+delete -> https://carbonaltdelete.eu/nl/ , hier het stuk in de Standaard.
Weet je wat? ik heb dat meteen gedaan: op basis van hun rekenmodule 9 ton CO2 opgekocht voor 92 euro, iets meer dan een volle tank voor onze Td5 en goed voor mijn (relatief lage) uitstoot op basis van 15000 kilometer, wonen, eten, reizen etc. Hopelijk heb ik op die manier niet enkel wat CO2 gereduceerd, maar ook mijn schuldgevoel. En ik nodig ander uit om het ook te doen. Land Rover rijders hebben het vaak over reizen in zich in de natuur te bewegen en het is ook een manier om als club zijn bezorgdheid en betrokkenheid te tonen. Ik besef dat er een reeks sceptische en cynische reacties zullen volgen, maar kijk maar wat je ermee doet...
Groeten,
Joris