Inderdaad, niet twijfelen. Grootste nadeel van Ijsland is dat je terug wil ;-)
Op een groot forum zou ik misschien schrijven er maar weg te blijven. Niets te zien en veel te koud. Ga maar naar het zuiden of zo.
Zeggen dat het toerisme explosief groeit is immers geen understatement:
- In 2010, het jaar na de uitbarsting van de Eyjafallajökull, is het aantal toeristen met 488k voor het eerst groter geweest dan het aantal bewoners (330k).
- Toen we er voor het eerst waren in 2013, sprak men van 800 duizend.
- De vorige keer in 2015: 1 tot 1,2 miljoen.
- Dit jaar: 2,5 miljoen... God weet hoeveel het er volgend jaar zullen zijn.
Gelukkig storten die zich niet allemaal in het binnenland, maar het zuiden zal nu wel véél drukker zijn dan voorheen. Wel even kanttekenen dat er tegenwoordig het hele jaar door van toerisme sprake is waar het vroeger in de zomer geconcentreerd was.
Dit jaar moest ik met spijt in het hart vaststellen dat er rond waterval Godafoss asfaltpaden zijn aangelegd, en dat er zelfs verbodstekens voor drones staan - en ik was bijna de nieuwe parking vergeten. Het is een noodzakelijk kwaad dat ik weliswaar verwachtte maar desalniettemin deed het fors afbreuk aan het sprookjesachtige van een waterval in een groen landschap. We zijn ongepland langs Tingvellir gepasseerd, waar je de scheiding tussen de continentale platen kan zien. We stonden daar op parking 5 van 7, en overal liggen vlonders en paden die je niet mag verlaten....Yohani zal het nog wel in heel andere omstandigheden gezien hebben.
Het land is op zoek naar hoe er mee om te gaan, en je ziet naast het aantal toeristen ook veranderingen in de vorm van (particuliere) betalende parkings en toegangsgelden - al dan niet controversieel- en veranderende regelgeving. Pas bij het vertrek naar huis zagen we in de terminal in Sey∂isfördur een A4'tje hangen waar men wees op nieuwe regels voor kamperen die in november 2015 zijn uitgevaardigd. Dit staat op
de site van het Environment Agency:
'There are various things to keep in mind if you are planning to camp or spend the night outside organised campsites. In November 2015, new conservation legislation came into effect making changes to where it is permissible to camp. For instance, it is now illegal to spend the night in tent trailers, tent campers, caravans, camper vans or similar outside organised campsites or urban areas unless the land owner or rightholder has given their permission'
Niet dat we daar iets van ondervonden hebben, maar het is wel veelzeggend. Zo'n regels ontstaan niet zomaar uit het niets...
Ik acht het bovendien niet onmogelijk dat er ooit quota zullen komen - maar dat waarschijnlijk pas na veel schade, want het toerisme is een grote inkomstenbron.
Maar laat dit niet te pessimistisch in de oren klinken, want het is echt een o-n-w-a-a-r-s-c-h-i-j-n-l-i-j-k mooi land, dus gaan Frans!
Groeten,
Joris