Ik heb dit draadje gestart omdat het een interessant topic is, niet omdat National Luna geen goed materiaal zou zijn.
Met hun materiaal heb ik nog nooit gewerkt, dus ik kan daar geen oordeel over vormen en dat is ook niet de bedoeling.
Echter, dat je steeds moet zorgen om geen sluipverbruik te hebben op accu's staat als een paal boven water. Als NaLu hun LED's permanent laat branden dan is dat géén goede aanpak.
Maar dit was niet de insteek van dit topic

.
De bedoeling was om te waarschuwen voor de gevolgen van elektrische brand en hoe een (vermogen-)relais hierbij een rol kan spelen.
Het relais zélf kan de oorzaak zijn. Ingebrande contacten kunnen een afschuwelijk hoge contactweerstand krijgen wat leidt tot een flinke warmteontwikkeling, mogelijks met desastreuze gevolgen. Om een relais tot een gevaarlijke situatie te krijgen moet er altijd een aanleiding zijn die een zeer hoge stroom laat lopen (een [te] zware verbruiker dus).
Echter, omdat relais echt wel ontworpen zijn rond een hoop veiligheidscriteria zit het probleem vaak elders:
- Ondermaatse bekabeling.
- Slecht of niet afgezekerd.
- Onbeschermde kabels die langs een scherpe rand lopen.
- Kabels die niet goed vastgeschroefd werden. Een klein beetje contactweerstand is al snel een flinke boosdoener en leidt in combinatie met hotge stromen eveneens tot veel warmteontwikkeling.
Sowieso moet een relais ook deftig gedimensioneerd (en gemonteerd) zijn. Ik zie soms wel eens installaties waar een gewoon standaard 30A relais gebruikt wordt om accu's te koppelen. Zoiets is waanzin natuurlijk, maar het gebeurt.
Enfin, er zijn nogal wat dingen waar je rekening mee moet houden.
Het is geen rocket science, doch techniek die moet toegepast worden met gezond verstand
Welk type relais je gebruikt om accu's te koppelen is weer een ander verhaal

.
De spanningsgestuurde Cyrix relais zijn tegenwoordig erg populair, logisch ook want het is makkelijk om mee te werken.
Zet er nog een batterij monitor naast (bvb een BMV-700 of 702) en je hebt een mooie opstelling. Mits de massadraad te onderbreken kan je ook zelf nog beslissen of de accu's al dan niet gekoppeld zijn.
Een ander alternatief is een FET battery isolator.
In tegenstelling tot een Cyrix of ander mechanisch relais, die de batterijen gewoon parallel schakelt, creëert een FET battery isolator twee (of meerdere) onafhankelijke stroompaden, meestal vanaf de alternator naar de verschillende accu's.
De accu's hangen dan ook nooit parallel. Een volle accu zal zich niet deels ontladen in een lege accu.
Als je de woonaccu ook ziet als starthulp dan is een FET battery isolator geen goede keuze. Je zal typisch ook meer bekabeling moeten leggen om een FET battery isolator te kunnen gebruiken.
Voordelen en nadelen dus.
In opstellingen met meerdere accu's heeft een FET isolator echter wel snel duidelijke voordelen, het hangt dus een beetje van de toepassing af.
Het parallel schakelen van batterijen heeft ook zo zijn overwegingen.
Maar da's voor straks