Hallo,
Regelmatig vervang in wel eens de banden van mijn defender, van 235/85 naar 255/85 is ongeveer een verschil in hoogte van 3cm.
Stel nu dat ik mijn voertuig moet verplaatsen als er nog maar 1 of 2 banden vervangen zijn, heeft dit een negatief effect op het differentieel.
IK bedoel kan ik een paar meter vooruit en terug achteruitrijden zonder brokken te maken.
Groetjes
Guy
bandenwissel
-
- LROCB-Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma 26 okt, 2015 16:58
- lrocb_lidnr: 1478
- Woonplaats: Mol
Re: bandenwissel
Is het het niet net daarvoor dat n differentieel dient? Verschil opvangen...zolang je de diff-lock maar niet induwt?
Defender 110 SW - Td5 - 2003
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 21:54
Re: bandenwissel
Ja inderdaad daar dient een dif voor maar toch zijn er mensen die er anders over denken de meningen zijn nogal verdeeld.
Sommige zeggen ja maar je mag niet draaien.
Sommige zeggen ja maar je mag niet draaien.
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: bandenwissel
Ik ben er zeker van dat een differentieel meer moet werken wanneer je in normale omstandigheden een bocht maakt, dan wanneer je met twee verschillende wielen rechtdoor rijdt.
Als je even de getallen bekijkt:
De draaicirkel van een 110 is ongeveer 12,8m.
De draaicirkel voor één van de buitenwielen is dus ongeveer 12,8m x 3,14 = 40,2m lang.
De draaicirkel voor één van de binnenwielen (pakweg) 11,3m x 3,14 = 35,5 m
-> dat is ongeveer 15% minder.
Stel dat je banden resp 0,83 en 0,86m hoog zijn, dan is de omtrek 2,60m en 2,70m dan geeft dat 4% verschil, dus je differentieel werkt maar een kwart van wat het anders in een gewone, scherpe bocht zou doen. Ik zou me hier geen zorgen over maken.
J
Als je even de getallen bekijkt:
De draaicirkel van een 110 is ongeveer 12,8m.
De draaicirkel voor één van de buitenwielen is dus ongeveer 12,8m x 3,14 = 40,2m lang.
De draaicirkel voor één van de binnenwielen (pakweg) 11,3m x 3,14 = 35,5 m
-> dat is ongeveer 15% minder.
Stel dat je banden resp 0,83 en 0,86m hoog zijn, dan is de omtrek 2,60m en 2,70m dan geeft dat 4% verschil, dus je differentieel werkt maar een kwart van wat het anders in een gewone, scherpe bocht zou doen. Ik zou me hier geen zorgen over maken.
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: bandenwissel
Het gaat hier voornamelijk over het midden diff in de tussenbak, gewoon verplaatsen kan geen kwaad maar zou er toch geen kilometers mee rijden...
Om de zelfde reden is het altijd beter om op gelijk welke permanente 4x4 alle vier de banden te vernieuwen en te proberen een gelijke slijtage aan te houden door de voorste banden op tijd met de achterste om te wissel.
Om de zelfde reden is het altijd beter om op gelijk welke permanente 4x4 alle vier de banden te vernieuwen en te proberen een gelijke slijtage aan te houden door de voorste banden op tijd met de achterste om te wissel.
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: bandenwissel
I'm with Landy B.
FF verplaatsen ok, km's mee gaan bollen gaat het midden diff onnodig veel laten werken.
FF verplaatsen ok, km's mee gaan bollen gaat het midden diff onnodig veel laten werken.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 21:54
Re: bandenwissel
ok,
dank je wel.
het gaat hier alleen maar om effe vooruit en terug achteruit te rijden om de buren uit hun garage te laten.
dank je wel.
het gaat hier alleen maar om effe vooruit en terug achteruit te rijden om de buren uit hun garage te laten.