koppeling voor off-road trailer

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Fetzl
lrocb_lidnr: 1397
Contacteer:

koppeling voor off-road trailer

Ongelezen bericht door Fetzl »

het frame van m'n zelfbouw trailer gaat weer richting rollend... kan bijna beginnen aan de bovenbouw
voor de koppeling zit ik nog met wat twijfels omtrent het type

Origineel zat er zo'n groot en dik NATO oog op, maar dat is niet handig en ook gewoon overkill voor een trailerke van max 750 kg
Ik heb al verschillende alternatieven bekeken, maar ofwel niet te krijgen hier ofwel pokkeduur ofwel niet reglementair

en alles heeft wel zijn voor of nadeel in gebruik (we nemen even de vrijheidsgraden hieronder als illustratie)
Afbeelding

* ik zou een draaibaar DIN trekoog kunnen zetten met dan een combi Dixons trekhaak, maar dan is de "roll" en de "yaw" OK, maar geen vrijheid voor "pitch"

* ik zou een koppeling à la "lock'n'roll" (https://locknroll.com/) kunnen nemen, maar die zijn al even duur in verzending naar europa dan ze kosten
Plus: ik denk niet dat ze hier reglementair zijn

* gewone standaard kogelkoppeling: "yaw" meer dan ok; "pitch" en "roll" binnen bepaalde grenzen

* geremde kogelkoppeling: idem als de gewone al heb je iets méér "roll"-vrijheid (omdat die ook wat geeft)
maar die enkel daarom op een max 750 kg trailerke zetten, leidt mss tot méér vragen (van de pliesie) dan ik wil

of is het allemaal wat overkill en heb je dat in 99% van de gevallen toch niet nodig

Wat gebruiken de trailer-junkies hiero +?
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Henk
lrocb_lidnr: 30

Re: koppeling voor off-road trailer

Ongelezen bericht door Henk »

BTDT...

Heb indertijd alle mogelijkheden bekeken zoals jij nu ook bezig bent. In Australië en US zijn er hele mooie oplossingen te vinden, ook voor de zelfbouw van kampeertrailers maar zoals je zelf al zegt is het pokkeduur om die dingen te laten opsturen en daarenboven niet legaal.

De meeste vrijheid geeft een Natokoppeling met oog maar dan zit je met een relatief hoge dissel.
Na wat liggen testen met een lange baar met koppeling er op om te zien hoe ver de hoeken gaan is het tenslotte een gewone bolkoppeling geworden.

Meestal zet je je aanhanger toch ergens neer als je echt wilt gaan offroaden. Wil je echt gaan trekken met je aanhanger dan zul je verschieten hoe snel je vast gaat zitten met zo'n dood gewicht aan je gat

Ik mag 2 keer per jaar op het strand rijden om een strandcabine op te zetten maar als het zand iet of wat droog en mul is dan moet je alle zeilen bijzetten en flink gas geven om een kleine 200 meter ver te geraken. Met een D4 lukt het al helemaal niet
Indertijd deed ik dat met een dubbelasser maar heb daarvoor speciaal een remork gebouwd, met Land Rover wielen :)
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Penguin
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1396
Contacteer:

Ongelezen bericht door Penguin »

Ga gewoon voor die nato klauw en oog.
Is geen overkill, superhandig en een ideaal recovery punt.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 349

Ongelezen bericht door Landy Bean »

zoek het niet te ver... een gewone standaard is meer dan genoeg, wij zijn onze trailer nooit verloren en ze heeft toch in rare hoeken gestaan...
Nato ring durf nogal kloppen tijdens het rijden
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

Met een gewone koppeling had ik de onze zeker al een paar keer kwijt gespeeld.
Dar kloppen kan inderdaad wel es vervelend zijn.
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
Henk
lrocb_lidnr: 30

Ongelezen bericht door Henk »

Re kloppen: je hebt de echte sankey ogen en die willy's versie die groter en dunner is.
Dan heb je ook nog de echte draaibare dixon-bate nato trekhaak en de vaste ABL versie daarvan die veel dunner en niet draaibaar is.

De draaibare dixon-bate nato haak in combinatie met sankey oog zal niet zo veel rammelen wegens weinig spel en is inderdaad ideaal een recovery punt
Op een 130 wordt dat wel wat moeilijker met een legertype aanhanger wegens dissel die veel te hoog komt en een trekhaak die onder je bak zit
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Fetzl
lrocb_lidnr: 1397
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fetzl »

Draaibare dixon-bate nato 495€ bij nakatenenga
Bijpassend oog kleine 100€

Daarvoor laat ik makkelijk zo'n lock'n'roll systeem afkomen
Met dikke 120$ trailer side en 150$ car side... 125$ verzending is dat systeem een stuk goedkoper
(als de douane tenminste d'er niet nog een zjat bij doet)

Is zo'n nato- koppeling trouwens wel reglementair of zijn enkel bolkoppelingen dat ?
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

Die nato koppelingen vind je wel ergens op een 2dehands beurs. Heb er hier nog een liggen, maar doe ze nog niet weg.
Op onze D3 stond die nato koppeling er permanent op. 1 keer hebben ze naar een nummer gezocht, om het officieel op papier te kunnen zetten. Maar was geen probleem.
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
Plaats reactie