Ter info
Yet again doing some investigation into the TD5 code and I have to say.... Landrover / Lucas.... What the HELL were you thinking?
Attached is a plot of the temperature gauge output from the ecu to the gauge in a TD5 Defender.
The Plateau in green is actually the temperature range between 75°C and 115°C!
This in laymans terms means that the temperature gauge DOES NOT MOVE between 75°C and 115°C, then shoots up after that maxing out at 127°C.
By the time the temperature hits 115°C the potential for damage by overheating is extremely severe and considering the TD5 is an alloy head on a cast iron block,damage is likely to occur BELOW this temperature.
I implore all TD5 Defender owners to keep an eye on your coolant levels as this gem of information proves beyond a shadow of a doubt that the temperature gauge cannot be relied upon.
As a footnote the Discovery Gauge does not move between 50°C and 70°C and then run quite linear to 133°C, so does not suffer with this monumental cock up in programming.
Te stabiele temperatuurmeter in TD5 ???
- Henk
- lrocb_lidnr: 30
- Beerke
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 519
Re: Te stabiele temperatuurmeter in TD5 ???
Ik kan mis zijn, maar ik zie niet direct een probleem.
Koelvloeistof kan die temperatuur makkelijk aan.
Bij langdurige belasting (berg op, zware aanhanger, ...) wordt de olie ook makkelijk 115°C of meer.
En als dat echt problemen zou geven, dan zouden er na al die jaren toch al veel moeten gesneuveld zijn door oververhitting.
Ik zou zelfs denken dat dit bij meerder merken zo is en met opzet gedaan word, omdat het geen kwaad kan en voor de gemoedsrust van de gemiddelde chauffeur.
Koelvloeistof kan die temperatuur makkelijk aan.
Bij langdurige belasting (berg op, zware aanhanger, ...) wordt de olie ook makkelijk 115°C of meer.
En als dat echt problemen zou geven, dan zouden er na al die jaren toch al veel moeten gesneuveld zijn door oververhitting.
Ik zou zelfs denken dat dit bij meerder merken zo is en met opzet gedaan word, omdat het geen kwaad kan en voor de gemoedsrust van de gemiddelde chauffeur.
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
- christiaan
- lrocb_lidnr: 7
Heb het al voorgehad dat de wagen plots even inhoudt en de T meter dan helemaal uit slaat.
Radiator is toen vervangen geweest en 't probleem was opgelost.
Toen ook de uitleg gekregen dat de T meter boven 90°c een valse waarde aangeeft.
Sindsdien ook een Nanocom gekocht om de juiste T te kunnen aflezen.
Er schijnt een software aanpassing mogelijk te zijn om de T meter de juiste aanduiding te laten geven.
Mocht iemand hierover info hebben, ben ik geïnteresseerd want die Nanocom is veel te omslachtig omwille van de joekel van de aansluitfiche die altijd in de weg zit om dat spel deftig te monteren.
Radiator is toen vervangen geweest en 't probleem was opgelost.
Toen ook de uitleg gekregen dat de T meter boven 90°c een valse waarde aangeeft.
Sindsdien ook een Nanocom gekocht om de juiste T te kunnen aflezen.
Er schijnt een software aanpassing mogelijk te zijn om de T meter de juiste aanduiding te laten geven.
Mocht iemand hierover info hebben, ben ik geïnteresseerd want die Nanocom is veel te omslachtig omwille van de joekel van de aansluitfiche die altijd in de weg zit om dat spel deftig te monteren.
Laatst gewijzigd door christiaan op vr 27 jan, 2017 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
- Henk
- lrocb_lidnr: 30
ik krijg binnenkort een nieuwe mapfile voor mijn td5 die dit zou oplossen.
Zal hier de resultaten posten
Zal hier de resultaten posten
-
- lrocb_lidnr: 374
koelwatertemperturen boven 100 graden , en cilinderkoptemperaturen die ook boven 100 graden uitkomen zijn bij recente motoren geen uitzondering .
ik vermoed dat de bouw van de td5 hier wel tegen kan , hoewel ze niet meer modern is .
k rij zelf soms rond met ne datalogger in een transhitje . ( een 25euro china eobd prul, met gratis forscan suftwre ).
bij t minste dat ge wa powerrrr aanspreekt stijgen de temperaturen snel boven 100 graden uit .
koelwater en cilinderkop temp .
de cilinderkoptemperatuur is een sensor die in t metaal van de kop meet.
en dat terwijl de dashbordmeter heel den tijd in t midden van de schaal meet .
dit is reeds zo voor veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wagens van veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel merken al sinds zeker t begin van deze eeuw .
vroeger toen alles veel eerlijker en rechtuit was in de auto's konden we de echte temperatuur inschatten met t meterke op t dashbord .
nu is dit een gerusstelwijzerke geworden . erg he .
ik vermoed dat de bouw van de td5 hier wel tegen kan , hoewel ze niet meer modern is .
k rij zelf soms rond met ne datalogger in een transhitje . ( een 25euro china eobd prul, met gratis forscan suftwre ).
bij t minste dat ge wa powerrrr aanspreekt stijgen de temperaturen snel boven 100 graden uit .
koelwater en cilinderkop temp .
de cilinderkoptemperatuur is een sensor die in t metaal van de kop meet.
en dat terwijl de dashbordmeter heel den tijd in t midden van de schaal meet .
dit is reeds zo voor veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wagens van veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel merken al sinds zeker t begin van deze eeuw .
vroeger toen alles veel eerlijker en rechtuit was in de auto's konden we de echte temperatuur inschatten met t meterke op t dashbord .
nu is dit een gerusstelwijzerke geworden . erg he .
rijden en sleutelen , t is een hobby
- sammels
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1160
- Contacteer:
Als die file niet beveiligd is, kan ik die ook aanpassen ik weet op welk adres het in de ecu zit