probleem td5 rijden
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 22 jan, 2007 21:19
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: affligem
probleem td5 rijden
Dag iedereen,
Na lange tijd probleem met de defender td5.
Het begon bij een temperatuurwijzer in dashboard die niet ging.wijzer zelf werkte wel. Ik besloot om zekeringen dus eens te bekijken.alles terug geplaatst zoals voordien temperatuurmeter ook terug aangesloten in dashboard.en nu opeens problemen.motor start maar vanaf ik koppeling loslaat valt motor uit.motor draait ook onregelmatig.had hiervan ervoor geen last.kan dit te maken hebben met het afkoppelen vd batterij?
Iemand raad? Lichte paniek in Affligem!
Alvast hartelijk bedankt
Na lange tijd probleem met de defender td5.
Het begon bij een temperatuurwijzer in dashboard die niet ging.wijzer zelf werkte wel. Ik besloot om zekeringen dus eens te bekijken.alles terug geplaatst zoals voordien temperatuurmeter ook terug aangesloten in dashboard.en nu opeens problemen.motor start maar vanaf ik koppeling loslaat valt motor uit.motor draait ook onregelmatig.had hiervan ervoor geen last.kan dit te maken hebben met het afkoppelen vd batterij?
Iemand raad? Lichte paniek in Affligem!
Alvast hartelijk bedankt
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 21:46
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lede
Re: probleem td5 rijden
Optie 1:Kijk eens of er olie in de stekker van de ecu zit(de rode)
Als die vol olie zit goed reinigen met remmenreiniger of contact spray(je kan het wit plastiekje er uit halen voor grondiger te kuisen), een nieuwe kleppendekseldichting en kabelboom van de injectoren.
Optie 2: slecht werkende opvoerpomp. Contact op zetten,5 x op het gaspedaal duwen (motorlampje begint te pinken als het goed is) en dan moet je de pomp horen draaien in de tank
Als die vol olie zit goed reinigen met remmenreiniger of contact spray(je kan het wit plastiekje er uit halen voor grondiger te kuisen), een nieuwe kleppendekseldichting en kabelboom van de injectoren.
Optie 2: slecht werkende opvoerpomp. Contact op zetten,5 x op het gaspedaal duwen (motorlampje begint te pinken als het goed is) en dan moet je de pomp horen draaien in de tank
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 22 jan, 2007 21:19
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: affligem
Re: probleem td5 rijden
Bedankt Covko voor u reactie.
Lange tijd geleden maar:
Defender draait terug zoals normaal. blijkbaar vele kortsluitingen in de ecu fiches.
MAAR, de temperatuurmeter werkt nog steeds niet.
Volgens de garagist zit er een ECU in van een Disco TD5... en hierdoor zou de temperatuurwijzer nooit werken. Voor de rest werkt ECU prima.
Is dit vooralsnog waar?
Als ik er een nieuwe ECU inplaats, aan wat moet hij dan voldoen? een van een defender TD5 is dat voldoende of zie ik het te simpel?
Op ebay kan je ECU type "plug play" kopen waardoor je geen codes moet aanpassen... Iemand ervaring mee?
Bij het bestellen van een ECU moet je dan rekening houden met cassisnummer of motornummer? stel dat er een nieuwere TD5 inzit?
Iemand raad?
Bedankt!
Bibi
Lange tijd geleden maar:
Defender draait terug zoals normaal. blijkbaar vele kortsluitingen in de ecu fiches.
MAAR, de temperatuurmeter werkt nog steeds niet.
Volgens de garagist zit er een ECU in van een Disco TD5... en hierdoor zou de temperatuurwijzer nooit werken. Voor de rest werkt ECU prima.
Is dit vooralsnog waar?
Als ik er een nieuwe ECU inplaats, aan wat moet hij dan voldoen? een van een defender TD5 is dat voldoende of zie ik het te simpel?
Op ebay kan je ECU type "plug play" kopen waardoor je geen codes moet aanpassen... Iemand ervaring mee?
Bij het bestellen van een ECU moet je dan rekening houden met cassisnummer of motornummer? stel dat er een nieuwere TD5 inzit?
Iemand raad?
Bedankt!
Bibi
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: probleem td5 rijden
Paar vraagjes:
- van welk jaar is je Defender?
- Welk type ECU zit er nu in?
Oudere types TD5 (pre 2002) voldeden aan de Euro2 norm en hebben een 10p type motor met een MSB type ecu,
De nieuwere voldoen aan de Euro3 norm, betreft dan een type 15p type motor met meestal een NNN500020 type ecu voor een handgeschakelde Def
Euro3 Disco TD5 ecu's hebben meer variaties (oa handmatig/automatiek) maar beginnen ook met NNN
Behalve de ecu zijn ook de injectoren gewijzigd bij Euro3 model
Een oudere ecu type MSB gaat wel werken op een 15p motor maar veel kans op zwarte rook omdat de timing van de nieuwe injectoren iets anders is.
Een NNN ecu op een 10p gaat zonder problemen zover ik weet.
Een disco ecu in een defender kan inderdaad af en toe leiden tot temperatuur meter die de andere kant uitwijst
Hoe zie ik wat voor type TD5 ik heb ?
- aan de fuel pressure regulator
- aan de egr koeler vooraan
zie ook: http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html
- van welk jaar is je Defender?
- Welk type ECU zit er nu in?
Oudere types TD5 (pre 2002) voldeden aan de Euro2 norm en hebben een 10p type motor met een MSB type ecu,
De nieuwere voldoen aan de Euro3 norm, betreft dan een type 15p type motor met meestal een NNN500020 type ecu voor een handgeschakelde Def
Euro3 Disco TD5 ecu's hebben meer variaties (oa handmatig/automatiek) maar beginnen ook met NNN
Behalve de ecu zijn ook de injectoren gewijzigd bij Euro3 model
Een oudere ecu type MSB gaat wel werken op een 15p motor maar veel kans op zwarte rook omdat de timing van de nieuwe injectoren iets anders is.
Een NNN ecu op een 10p gaat zonder problemen zover ik weet.
Een disco ecu in een defender kan inderdaad af en toe leiden tot temperatuur meter die de andere kant uitwijst
Hoe zie ik wat voor type TD5 ik heb ?
- aan de fuel pressure regulator
- aan de egr koeler vooraan
zie ook: http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 22 jan, 2007 21:19
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: affligem
Re: probleem td5 rijden
Henk. Bedankt voor de info. Ik bekijk het vnvd.
- eL Tee
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 25 mar, 2004 17:38
- lrocb_lidnr: 538
Re: probleem td5 rijden
De ECU kan ook verkeerdelijk geremapped zijn geweest met een D2 fuel map.
Indien jouw wagen een 2002 of jonger is, kan ik je jouw map aanpassen...
Indien jouw wagen een 2002 of jonger is, kan ik je jouw map aanpassen...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 22 jan, 2007 21:19
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: affligem
Re: probleem td5 rijden
Probleem opgelost...
Blijkbaar disco ecu in defender. Temp wijzer ging ook niet hierdoor. resultaat wrs temp meter nieuw gekocht voor niets.
Nieuwe ecu met boost (150 pk)in, type plug and play. Blijkbaar moet daar geen injectorcode ingezet worden.
De wagen rijdt goed zegt de garagist.
Ik ga hem straks gaan halen, ik zie dan wel.
Klopt dat, iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten :-D
Alvast bedankt
Blijkbaar disco ecu in defender. Temp wijzer ging ook niet hierdoor. resultaat wrs temp meter nieuw gekocht voor niets.
Nieuwe ecu met boost (150 pk)in, type plug and play. Blijkbaar moet daar geen injectorcode ingezet worden.
De wagen rijdt goed zegt de garagist.
Ik ga hem straks gaan halen, ik zie dan wel.
Klopt dat, iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten :-D
Alvast bedankt
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: probleem td5 rijden
Dat kan kloppen, er bestaan generieke injectorcodes.
En anders zet je jouw injectorcodes erin en dan ben je zeker
En anders zet je jouw injectorcodes erin en dan ben je zeker
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma 25 mei, 2015 11:06
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Leuven
Re: probleem td5 rijden
Even dit onderwerp oprakelen want op het andere forum is er precies geen advies beschikbaar: def 110, 1999, ecu nnn500250: disco ecu
Nu vraag ik mij af, is deze aan te passen met def mapping etc zodat de tempmeter weer de juiste kant opgaat? Ben ook wel benieuwd of deze ecu invloed heeft op de goede werking van de laro. Iemand die hier meer over weet?

Nu vraag ik mij af, is deze aan te passen met def mapping etc zodat de tempmeter weer de juiste kant opgaat? Ben ook wel benieuwd of deze ecu invloed heeft op de goede werking van de laro. Iemand die hier meer over weet?
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: probleem td5 rijden
Aangezien er geen oude MSB ecu's meer geleverd worden, worden oudere Def's indien nodig door JLR nu ook uitgerust met NNN type ecu's.
Sommige Disco ecu's in een Def laten inderdaad de temperatuur meter de verkeerde kant op slaan maar dat is wel te verhelpen door een goede tuner zoals Pete Bell van BAS. Je zou ook Alanius of Bas van Driel kunnen proberen.
Er zijn ook nog wel andere tuners actief op de td5 markt die dat ook kunnen
Verschil tussen de Euro2 (met MSB ecu) en Euro3 (met NNN ecu) motor zit hem ook in de injectoren, de Euro3 spuiten met een hogere druk en hoeven dus iets minder lang open te zijn om eenzelfde hoeveelheid brandstof in je cylinder te krijgen
Als je dus een Euro2 ecu in een Euro3 motor zet gaat dat wel werken maar omdat de oude ECU de injectors langer open zet krijg je teveel brandstof binnen en dus zwarte wolken (BTDT)
Een variabele turbo heeft nog wat andere bijkomende behoeftes
Sommige Disco ecu's in een Def laten inderdaad de temperatuur meter de verkeerde kant op slaan maar dat is wel te verhelpen door een goede tuner zoals Pete Bell van BAS. Je zou ook Alanius of Bas van Driel kunnen proberen.
Er zijn ook nog wel andere tuners actief op de td5 markt die dat ook kunnen
Verschil tussen de Euro2 (met MSB ecu) en Euro3 (met NNN ecu) motor zit hem ook in de injectoren, de Euro3 spuiten met een hogere druk en hoeven dus iets minder lang open te zijn om eenzelfde hoeveelheid brandstof in je cylinder te krijgen
Als je dus een Euro2 ecu in een Euro3 motor zet gaat dat wel werken maar omdat de oude ECU de injectors langer open zet krijg je teveel brandstof binnen en dus zwarte wolken (BTDT)
Een variabele turbo heeft nog wat andere bijkomende behoeftes
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma 25 mei, 2015 11:06
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Leuven
Re: probleem td5 rijden
Bedankt Henk!