Het zal wel weer...
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
Da's allemaal leuk, maar gaan ze dan ook de grenzen sluiten en zorgen dat er geen buitenlander binnen komt met een diesel of benzine?
Komt er nooit door hier.
Komt er nooit door hier.
- Bely90
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:52
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Olen
Re: Het zal wel weer...
Gaat idd alleen maar lukken als ze op 1 januari 2030 alle tankstations in België sluiten
Of er gaat nog ergens ne slimmerik met iets strafs moeten afkomen... waar accijnzen op kunnen gehoffen worden

Of er gaat nog ergens ne slimmerik met iets strafs moeten afkomen... waar accijnzen op kunnen gehoffen worden
A dirty mind is a joy forever
-
- LROCB-Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma 26 okt, 2015 16:58
- lrocb_lidnr: 1478
- Woonplaats: Mol
Re: Het zal wel weer...
Aangezien België achterop huppelt in Europa in zo wat alles wat je kan opnoemen... heb ik ook nog enkele jaren vertrouwen
Defender 110 SW - Td5 - 2003
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
In dit geval lopen ze voor. Europa ambieert een totaalverbod op elektrische auto's in 2050.
J
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Fetzl
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
euh... totaalGEbod wellicht ;-)Vogler schreef:.... totaalverbod op elektrische auto's ...
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
Vogler, een beetje te lang blijven plakken gisterenavond? 

avatar = Hammerite-user.
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
Aargh... Je zou het nog gaan denken.
Tijd voor zo'n smiley die zich met een hamer op het hoofd slaat
Groeten,
Joris
Tijd voor zo'n smiley die zich met een hamer op het hoofd slaat
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- olav
- Berichten: 37
- Lid geworden op: vr 04 mar, 2005 17:54
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Leuven
Re: Het zal wel weer...
De ideetjes zijn gepikt in Noorwegen. Wel even vergeten bij te vertellen dat Noorwegen een RIJK land is en heel wat ondersteunende maatregelen geeft aan elektrische voertuigen. Arm België hoeft hier zelfs niet van te dromen...
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
Om niet te vergeten dat Noorwegen het gros -zoniet alles- van zijn elektriciteit uit waterkracht haalt. Ik zag er veel Tesla's etc en dan klopt het plaatje. Ik moet toegeven dat het wel een fijn gevoel moet zijn om te weten dat je in zo'n geval daadwerkelijk milieuvriendelijk rijdt en niet indirect nucleair.
Groeten,
Joris
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
Misschien nog even verder uitwijden met het risico jullie te vervelen. Een vriend van m'n ouders zet zich al jaren in om aandacht los te weken voor thoriumcentrales, een veel onschadelijkere vorm van kernenergie. Ik doe hem waarschijnlijk een plezier door het hier even te vermelden. Hieronder een uitleg die hij ons onlangs mailde.
Thorium/MSR is een vorm van kernenergie die de bezwaren tegen de huidige kerncentrales -het ontploffingsgevaar en het duizenden eeuwen lang gevaarlijk blijvend afval- wegneemt. Een MSR-centrale werkt totaal anders dan de huidige kerncentrales waardoor het ontploffingsgevaar verdwenen is. Wordt in een MSR (Molten Salt Reactor ofwel gesmolten zout reactor) thorium als brandstof gebruikt dan is ook het afvalprobleem opgelost. Een Thorium/MSR kan zelfs het onnoemelijk lang gevaarlijk blijvend afval van de huidige kerncentrales opbranden.
Thorium is ruim voorhanden; het komt op aarde ongeveer evenveel voor als lood. De winning is eenvoudig. In India zit op sommige plaatsen in het rivierzand wel 6% thorium. Zelfs op het waddeneiland Ameland komt thoriumzand voor maar dat is maar weinig. Ultracentrifuges en dergelijke zijn bij thorium niet nodig. Thorium is ongevaarlijk, je kunt het zonder problemen in je broekzak steken.
Thorium/MSR heeft vele voordelen. Behalve het wegnemen van de nadelen van kernenergie is een belangrijk voordeel dat een thorium/MSR een zogeheten load-follower is. Dat betekent dat zo'n centrale zich vanzelf aanpast aan de vraag naar stroom. Daarmee is het een ideale combinatie met zon- en windenergie. Het maakt de kostbare opslag van electriciteit overbodig en maakt dat de investeringen in zon- en windenergie die nu al gedaan zijn niet verloren gaan. De ruime beschikbaarheid van stroom maakt het mogelijk dat we volop warmtepompen kunnen gaan gebruiken of onze auto's op elektriciteit te laten rijden. Met thorium/MSR centrales kan ook goedkoop waterstof gemaakt worden zodat het vrachtverkeer hetzij op het schone waterstof hetzij op brandstofcellen kunnen rijden, iets wat voor vrachtverkeer met accu's onmogelijk is.
Een thorium/MSR centrale is veel eenvoudiger dan de huidige kerncentrales. Geen reactorvat onder hoge druk. Geen ingewikkelde beveiligingen (een thorium/MSR stopt namelijk vanzelf). De eenvoud maakt het mogelijk kleine thorium/MSR centrales te bouwen, bijvoorbeeld iedere stad een eigen centrale. De vrijkomende warmte kan benut worden voor stadsverwarming in plaats van in een rivier of de zee te lozen.
Kijk op http://www.groenekernenergie.nl.
Voorlopig is er slechts één experimentele centrale. Grootste vraagteken is tot nu toe is hoe metaallegeringen bestand zijn tegen 50 jaar blootstelling aan gesmolten zout.
Groeten,
Joris
Thorium/MSR is een vorm van kernenergie die de bezwaren tegen de huidige kerncentrales -het ontploffingsgevaar en het duizenden eeuwen lang gevaarlijk blijvend afval- wegneemt. Een MSR-centrale werkt totaal anders dan de huidige kerncentrales waardoor het ontploffingsgevaar verdwenen is. Wordt in een MSR (Molten Salt Reactor ofwel gesmolten zout reactor) thorium als brandstof gebruikt dan is ook het afvalprobleem opgelost. Een Thorium/MSR kan zelfs het onnoemelijk lang gevaarlijk blijvend afval van de huidige kerncentrales opbranden.
Thorium is ruim voorhanden; het komt op aarde ongeveer evenveel voor als lood. De winning is eenvoudig. In India zit op sommige plaatsen in het rivierzand wel 6% thorium. Zelfs op het waddeneiland Ameland komt thoriumzand voor maar dat is maar weinig. Ultracentrifuges en dergelijke zijn bij thorium niet nodig. Thorium is ongevaarlijk, je kunt het zonder problemen in je broekzak steken.
Thorium/MSR heeft vele voordelen. Behalve het wegnemen van de nadelen van kernenergie is een belangrijk voordeel dat een thorium/MSR een zogeheten load-follower is. Dat betekent dat zo'n centrale zich vanzelf aanpast aan de vraag naar stroom. Daarmee is het een ideale combinatie met zon- en windenergie. Het maakt de kostbare opslag van electriciteit overbodig en maakt dat de investeringen in zon- en windenergie die nu al gedaan zijn niet verloren gaan. De ruime beschikbaarheid van stroom maakt het mogelijk dat we volop warmtepompen kunnen gaan gebruiken of onze auto's op elektriciteit te laten rijden. Met thorium/MSR centrales kan ook goedkoop waterstof gemaakt worden zodat het vrachtverkeer hetzij op het schone waterstof hetzij op brandstofcellen kunnen rijden, iets wat voor vrachtverkeer met accu's onmogelijk is.
Een thorium/MSR centrale is veel eenvoudiger dan de huidige kerncentrales. Geen reactorvat onder hoge druk. Geen ingewikkelde beveiligingen (een thorium/MSR stopt namelijk vanzelf). De eenvoud maakt het mogelijk kleine thorium/MSR centrales te bouwen, bijvoorbeeld iedere stad een eigen centrale. De vrijkomende warmte kan benut worden voor stadsverwarming in plaats van in een rivier of de zee te lozen.
Kijk op http://www.groenekernenergie.nl.
Voorlopig is er slechts één experimentele centrale. Grootste vraagteken is tot nu toe is hoe metaallegeringen bestand zijn tegen 50 jaar blootstelling aan gesmolten zout.
Groeten,
Joris
Vogler schreef:Om niet te vergeten dat Noorwegen het gros -zoniet alles- van zijn elektriciteit uit waterkracht haalt. Ik zag er veel Tesla's etc en dan klopt het plaatje. Ik moet toegeven dat het wel een fijn gevoel moet zijn om te weten dat je in zo'n geval daadwerkelijk milieuvriendelijk rijdt en niet indirect nucleair.
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Fetzl
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
Zoals aan elk verhaal zijn er 2 kanten... Het pro lijkt idd veelbelovend, maar is er ook een con ?
En hoe krijgen we dat thorium in onze def gepropt ?
En hoe krijgen we dat thorium in onze def gepropt ?
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
En wat met de productie van al die accu's en het verwerken na ze hun werk niet meer doen?
Ik kan me niet inbeelden dat dit milieu vriendelijk is. Allee toch wel, we maken ze niet hier, maar in China en laten ze in Afrika verwerken als ze niet meer werken.
Ik kan me niet inbeelden dat dit milieu vriendelijk is. Allee toch wel, we maken ze niet hier, maar in China en laten ze in Afrika verwerken als ze niet meer werken.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma 08 sep, 2014 22:16
- lrocb_lidnr: 0
Re: Het zal wel weer...
Op de vraag waar die batterijen terug verwerkt kunnen worden kan ik u direct antwoorden. Bij ons op Umicore. Er staat sinds enkele jaren, in pilootopstelling, een gespecialiseerde batterijsmelter. Echter ligt dit spel 4 maanden per jaar stil omdat dat elektrisch rijden gebeuren niet zo'n grote loop heeft genomen als verwacht. Maar soit, dat kan dus wel degelijk relatief "milieuvriendelijk" verwerkt worden.Penguin schreef:En wat met de productie van al die accu's en het verwerken na ze hun werk niet meer doen?
Ik kan me niet inbeelden dat dit milieu vriendelijk is. Allee toch wel, we maken ze niet hier, maar in China en laten ze in Afrika verwerken als ze niet meer werken.
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Het zal wel weer...
En wat gaat Noorwegen dan doe met al hun olie?
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: Het zal wel weer...
OK, dat is dan 1 deel, maar wat met de aanmaak ervan?Ghenji schreef:Op de vraag waar die batterijen terug verwerkt kunnen worden kan ik u direct antwoorden. Bij ons op Umicore. Er staat sinds enkele jaren, in pilootopstelling, een gespecialiseerde batterijsmelter. Echter ligt dit spel 4 maanden per jaar stil omdat dat elektrisch rijden gebeuren niet zo'n grote loop heeft genomen als verwacht. Maar soit, dat kan dus wel degelijk relatief "milieuvriendelijk" verwerkt worden.Penguin schreef:En wat met de productie van al die accu's en het verwerken na ze hun werk niet meer doen?
Ik kan me niet inbeelden dat dit milieu vriendelijk is. Allee toch wel, we maken ze niet hier, maar in China en laten ze in Afrika verwerken als ze niet meer werken.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma 08 sep, 2014 22:16
- lrocb_lidnr: 0
Re: Het zal wel weer...
Dat is natuurlijk wat anders...dat zal wel een heel pak minder milieuvriendelijker zijn. Zelfs al zou de productie zelf "groen" zijn dan is er nog de al dan niet nodige ontginning van grondstoffen...
- Petrol
- Berichten: 30
- Lid geworden op: di 30 mar, 2010 17:11
Re: Het zal wel weer...
Onderschat de macht van de oliesjeiks niet. Zolang die mannen nog een druppel olie in de grond zitten hebben, zullen we hem duur betalen en op hun olieproducten blijven tuffen. Stel u voor dat we morgen allemaal elektrisch zouden rijden (een ramp voor het milieu trouwens, want slechts 5% is groen, de rest komt uit vuile steenkool, de nog vuilere bruinkool of kernenergie. En dan nog, groen? Die zonnepanelen enzo zitten vol rommel), dan verdienen die oliesjeiks plots geen frank meer. Dat laten die nooit gebeuren. Die mannen hebben wereldwijd een groot deel van de macht in handen. Wat Vogler aanhaalt, kan misschien goed zijn, geen idee, ik heb daar geen verstand van, maar dat komt nooit van de grond zolang er nog olievoorraden zijn...