Motorkap Tdi op Td5: kan dat?
- Vogler
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1395
- Contacteer:
Motorkap Tdi op Td5: kan dat?
Dag allemaal,
Ik heb een optie genomen op een motorkap met bevestigingspunt voor een reservewiel. Er werd gezegd voor een Td5 maar het blijkt uiteindelijk te gaan om een militaire, versterkte motorkap voor een Tdi. Maar past die wel op een Td5?
Het is niet voor dagelijks gebruik maar wel om de mogelijkheid te hebben een tweede reservewiel mee te nemen.) Dan is het enkel kwestie om gewoon de motorkap te wisselen en het is geregeld...
In Ijsland reed ik naar een bandenboer om een lekke band te repareren, en bij het uitstappen aldaar hoorde ik een tweede band achter me leeglopen. Het had dus maar een haartje gescheeld...
Groeten,
Joris
Ik heb een optie genomen op een motorkap met bevestigingspunt voor een reservewiel. Er werd gezegd voor een Td5 maar het blijkt uiteindelijk te gaan om een militaire, versterkte motorkap voor een Tdi. Maar past die wel op een Td5?
Het is niet voor dagelijks gebruik maar wel om de mogelijkheid te hebben een tweede reservewiel mee te nemen.) Dan is het enkel kwestie om gewoon de motorkap te wisselen en het is geregeld...
In Ijsland reed ik naar een bandenboer om een lekke band te repareren, en bij het uitstappen aldaar hoorde ik een tweede band achter me leeglopen. Het had dus maar een haartje gescheeld...
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Henk
- lrocb_lidnr: 30
Re: Motorkap Tdi op Td5: kan dat?
Denk dat je een klein stukje moet wegslijpen
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Motorkap met rezervewiel houder er op zoals de ex militaire nad drukt op de kunststof bedekking van de td5 motor.De versterkingen in deze motorkappen vreten in de plastiek.
Het kan waarschijnlijk wel met deze kap van de motor te laten ....dat er dan nog wel speling is.
Rob
Het kan waarschijnlijk wel met deze kap van de motor te laten ....dat er dan nog wel speling is.
Rob
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 349
Ik dacht dat Kris Maene er zo één liggen had op zijn camper en idd de plastieken kap van de motor verwijderen is wel nodig
- Kris
- LROCB-Member
M n TD5 rijdt inderdaad door t leven met een in discreet zwart gespoten militaire 300tdi motorkap. Cover ligt nog op moterblok alwaar soms een lieftallig kontakt is met het verstevigingsprofiel op het dichtste punt waardoor - 70.000km later - er plaatselijk wat verf en zo weg is van dat dwarsprofiel (Vandaar dat de TD5 motorkap vanbinnen anders gemaakt is).
k Rij ook meestal rond met reservewiel op motorkap om de achterdeur van m n campertje licht te houden (of om zoals naar Ijsland een tweede reservewiel mee te nemen zonder het op het dak te moeten monteren)
Je moet wel stalen velgen gebruiken of anders zelf een wielmonteerstuk ineenknutselen voor een alu velg (wat ik gedaan heb)
k Rij ook meestal rond met reservewiel op motorkap om de achterdeur van m n campertje licht te houden (of om zoals naar Ijsland een tweede reservewiel mee te nemen zonder het op het dak te moeten monteren)
Je moet wel stalen velgen gebruiken of anders zelf een wielmonteerstuk ineenknutselen voor een alu velg (wat ik gedaan heb)
Kris
- SALLHAMv8
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 0
Same here.
Ik heb de plastieke cover van de TD5 in de garage liggen en de motorkap tegen de muur gehangen.
Het valt toch lelijjk tegen om die motorkap open te doen en open te houden met dat wiel erop.
Ik vertrouw ook nt op dat misserig stangetje van de TD5 als de motorkap openstaat. De TDI's hebben zo een sterk en beter plooi en scharnier stang systeem. Ik los dit op door een valies plank verticaal onder de motorkap te zetten. Ik wil dat ding niet op mijn kop krijgen als ik naar de motor aan het turen ben.
Verder moet je nog 1/2h je ruitenwisser gebruiken als het nat is geweest. Ongeloofelijk hoeveel water er in en rond die band ligt nadat het nat geweest is.
Maar mijn achterdeur rammelt niet meer, en ik heb goed zicht naar achteren.
Ik heb de plastieke cover van de TD5 in de garage liggen en de motorkap tegen de muur gehangen.
Het valt toch lelijjk tegen om die motorkap open te doen en open te houden met dat wiel erop.
Ik vertrouw ook nt op dat misserig stangetje van de TD5 als de motorkap openstaat. De TDI's hebben zo een sterk en beter plooi en scharnier stang systeem. Ik los dit op door een valies plank verticaal onder de motorkap te zetten. Ik wil dat ding niet op mijn kop krijgen als ik naar de motor aan het turen ben.
Verder moet je nog 1/2h je ruitenwisser gebruiken als het nat is geweest. Ongeloofelijk hoeveel water er in en rond die band ligt nadat het nat geweest is.
Land-Rover takes the smooth with the rough.
- Vogler
- LROCB-Member
- Contacteer:
Super, goed nieuws dus. Bedankt voor de reacties allemaal!
Groeten,
Joris
Groeten,
Joris
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 349
Dat water verhaal los je op door er een cover op te liggen, dat schrijft Yohani dan weer.
Toch leuk hé zo'n forum om je ervaringen te delen
Wil ook zo een motor kap
Toch leuk hé zo'n forum om je ervaringen te delen
Wil ook zo een motor kap

- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
ik had zo'n cover er wel geteld 1 dag op liggen: dat spel zit voortdurend lichtjes te wiebelen van de wind en dat stoorde mij (en mij passagier) enorm.
- Yohani
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 64
- Contacteer:
Als cover best één met harde plastiek bovenkant en zachte wand dan wiebelt dat niet zo, en zo glad mogelijk want een randje erin geeft weer hetzelfde probleem van water dat er in blijft staan.
Als het midden van die harde schaal met de jaren wat inzakt, komt daar ook wat water instaan, maar dat is na de eerste bocht of stop weg
En o ja, een reservewiel zorgt er wel voor dat je je sproeiers waarschijnlijk een beetje anders moet afstellen omdat de windflow verandert.
Yohani
Als het midden van die harde schaal met de jaren wat inzakt, komt daar ook wat water instaan, maar dat is na de eerste bocht of stop weg

En o ja, een reservewiel zorgt er wel voor dat je je sproeiers waarschijnlijk een beetje anders moet afstellen omdat de windflow verandert.
Yohani

Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
- Kris
- LROCB-Member
Heb dat dus ook gedaan: houten tweede steun bij want motorkap met reservewiel,erop is pokkezwaar.SALLHAMv8 schreef:Same here.
Kris
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 0
Op mijne td5 ook wiel vooraan,is wel efkes wennen.
- Kris
- LROCB-Member
Tja. Voor t zicht rechts vooraan moet je t niet doen ;-)ronnydef90 schreef:Op mijne td5 ook wiel vooraan,is wel efkes wennen.
Kris
- Vogler
- LROCB-Member
- Contacteer:
Ik heb onlangs de motorkap opgehaald, en het ziet er een DHZ-versie uit waarbij een wielhouder van een Series op een Tdi-motorkap is geschroefd.

Gezien de opmerkingen hierboven over de structuur die de beschermkap van de Td5 raakt, ziet het er naar uit dat ik toch e.e.a. zal moeten wijzigen, want de moeren steken uit. Weet iemand overigens waarvoor deze haak dient?

Ik zal ook nog wat moeten improviseren om het wiel te kunnen vastleggen. Schijnbaar gebeurde dat bij dit model met bouten en Z-lugs.
Foto gepikt van ebay:

Was dit een goed systeem, of gaat er nu iemand met de wenkbrauwen fronsen?
Groeten,
Joris

Gezien de opmerkingen hierboven over de structuur die de beschermkap van de Td5 raakt, ziet het er naar uit dat ik toch e.e.a. zal moeten wijzigen, want de moeren steken uit. Weet iemand overigens waarvoor deze haak dient?

Ik zal ook nog wat moeten improviseren om het wiel te kunnen vastleggen. Schijnbaar gebeurde dat bij dit model met bouten en Z-lugs.
Foto gepikt van ebay:

Was dit een goed systeem, of gaat er nu iemand met de wenkbrauwen fronsen?
Groeten,
Joris
- eL Tee
- lrocb_lidnr: 538
Dit is een deftig systeem. Maar 't gene dat je hebt is verre van compleet!
Die ene 'pijp' die zo rechtop staat op de foto met rode ondergrond, daar kan je jouw reservewiel mee beveiligen door er een hangslot door te steken...
Die ene 'pijp' die zo rechtop staat op de foto met rode ondergrond, daar kan je jouw reservewiel mee beveiligen door er een hangslot door te steken...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1478
Nog een vraag ivm deze conversie, omdat ik dit ook overweeg.
Hoe zit het met het ontgrendelingsmechanisme voor de motorkap...schiet de kap wel open/omhoog als je vanbinnen aan de kabel trekt, of valt de kap terug dicht owv het gewicht vh reservewiel nu deze erop ligt? Maw moet je vanaf nu met 2 zijn om de motorkap open te krijgen?
En hoe zit het met de scharnieren, vergrendelpen en draagstang vd kap? Allemaal vervangen door de militaire uitvoering?
Niemand??
Hoe zit het met het ontgrendelingsmechanisme voor de motorkap...schiet de kap wel open/omhoog als je vanbinnen aan de kabel trekt, of valt de kap terug dicht owv het gewicht vh reservewiel nu deze erop ligt? Maw moet je vanaf nu met 2 zijn om de motorkap open te krijgen?
En hoe zit het met de scharnieren, vergrendelpen en draagstang vd kap? Allemaal vervangen door de militaire uitvoering?
Niemand??
Defender 110 SW - Td5 - 2003
- Vogler
- LROCB-Member
- Contacteer:
Volgens een post op defender2 vandaag is dit op te lossen door de veer te vervangen door een klepveer van een 300Tdi.
Groeten,
Joris
Groeten,
Joris
-
- lrocb_lidnr: 1295
Die haak in 90° dient om de stang die de kap open houdt in weg te bergen. Bij de mil versies is er geen scharnier systeem maar een vaste stang. Op die haak komt een clips waar de stang in clipst.
- Vogler
- LROCB-Member
- Contacteer:
Het zou ook maar occasioneel zijn, in functie van de bestemming: zoals in de eerste post vermeld hebben we in ijsland ooit twee lekke banden op één ochtend gehad. Moest dat in het binnenland gebeurd zijn, dan hadden die dagen er heel anders uitgezien. Toegegeven: achteraf bleken de banden versleten te zijn waardoor het staaldraad van de karkassen de binnenbanden lek prikte. Nu nieuwe banden, én geen binnenbanden meer, dus het moet al wreed zijn wil het nog eens voorkomen.
Tot nu toe reisde het reservewiel mee in de laad-/leefruimte maar dat neemt echt te veel plaats in.
Het is sowieso niet legaal op een Td5 en bij een ongeluk kunnen er vieze dingen gebeuren met zo'n wiel voorop, dus voor andere trips zal het eerste reservewiel naar een drager achteraan verhuizen. Maar nog even sparen voor een nakatanegakapegataneneanga.
Groeten,
J
Tot nu toe reisde het reservewiel mee in de laad-/leefruimte maar dat neemt echt te veel plaats in.
Het is sowieso niet legaal op een Td5 en bij een ongeluk kunnen er vieze dingen gebeuren met zo'n wiel voorop, dus voor andere trips zal het eerste reservewiel naar een drager achteraan verhuizen. Maar nog even sparen voor een nakatanegakapegataneneanga.
Groeten,
J