Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
- Kris
- LROCB-Member
- Berichten: 500
- Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05
Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
Terecht Afgekeurd voor wielspeling (2-3 mm op wielrand) en dan dus vanmiddag van een sleutelmoment genoten. Juist gesakkerd op de remklauwbouten tot ik doorhad dat het 13 mm torxenkoppen waren ... Wielnaaf gedemonteerd, twee nieuwe timken rollagers erin en alle boiten/moeren nieuw doch wegens hergebruik van de vulring (van ong 15 mm hoog) tussen de twee lagers nog steeds speling.
De manual schrijft voor om te meten om de juiste iets minder hoge vulring te kopen en te plaatsen. Omslachtig op de oprit. Heb ook geen klokmeter.
De fora suggereren om de vulring ertussenuit te halen en op de oude manier af te stellen met moer en klemplaatje of 2 moeren. Zouden jullie dit doen? Er zijn hierover in t verleden al posts geweest.
Voorts spreekt de manual niet van het vervangen van de (timken) lagerschalen. Zijn die te vervangen (maw kunnen deze vlot uit de wielnaven gehaald worden) of is het dan nieuwe wielnaven plaatsen?
De manual schrijft voor om te meten om de juiste iets minder hoge vulring te kopen en te plaatsen. Omslachtig op de oprit. Heb ook geen klokmeter.
De fora suggereren om de vulring ertussenuit te halen en op de oude manier af te stellen met moer en klemplaatje of 2 moeren. Zouden jullie dit doen? Er zijn hierover in t verleden al posts geweest.
Voorts spreekt de manual niet van het vervangen van de (timken) lagerschalen. Zijn die te vervangen (maw kunnen deze vlot uit de wielnaven gehaald worden) of is het dan nieuwe wielnaven plaatsen?
Kris
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
Ik heb vorig jaar de lagers rondom vervangen en de oude opzet gebruikt, dus zonder tussenbus en met twee platte moeren en een borgplaat ertussen. Het is de eerste keer wat moeilijk om in te schatten of de spanning juist is. Ik heb het verschillende keren gedaan alvorens ik gerust was, en ben daarbij uitgegaan van twee verschillende manieren: aantrekken tot een bepaald koppel en dan een kwartslag terug (het verraste me hoe stroef dat nog leek te zijn) en daarna gewoon op gevoel. Ze zitten er nu 20 tot 30k in en gelukkig nog geen probleem gehad.
De lagerschalen kan je er gewoon uit tikken met een hamer en drevel o.i.d. Gebruik een (relatief) zacht materiaal om krassen te vermijden. Ik gebruikte een koperen buis maar die liet stukjes los, dus het was maar goed dat ik een compressor bij me had. De lagerschalen mag je niet van lager verwisselen, schijnbaar zijn de diverse onderdelen delen op elkaar afgestemd.
Zoals voor veel LR-zaken was youtube (naast het forum en de werkplaatshandleiding) een belangrijk houvast, en dan met name de Land Rover Toolbox videos: https://youtu.be/yAL_k3pprN8 en https://youtu.be/ZtbQFAftCV8.
Edit: deze wilde ik nog toevoegen: https://youtu.be/O4A9MTOOC60
Groeten,
Joris
Joris
De lagerschalen kan je er gewoon uit tikken met een hamer en drevel o.i.d. Gebruik een (relatief) zacht materiaal om krassen te vermijden. Ik gebruikte een koperen buis maar die liet stukjes los, dus het was maar goed dat ik een compressor bij me had. De lagerschalen mag je niet van lager verwisselen, schijnbaar zijn de diverse onderdelen delen op elkaar afgestemd.
Zoals voor veel LR-zaken was youtube (naast het forum en de werkplaatshandleiding) een belangrijk houvast, en dan met name de Land Rover Toolbox videos: https://youtu.be/yAL_k3pprN8 en https://youtu.be/ZtbQFAftCV8.
Edit: deze wilde ik nog toevoegen: https://youtu.be/O4A9MTOOC60
Groeten,
Joris
Joris
Laatst gewijzigd door Vogler op zo 16 okt, 2016 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
iK zet tegenwoordig de ring er weer tussen, die is in principe op de maat van de hub aangepast.
De toleranties in de wiellagers zijn zo klein dat die te verwaarlozen zijn. Dit op advies van iemand uit Opwijk.
iK gebruik wel de dubbele moer om eventueel speling in de lagers later makkelijker te kunnen regelen.
Grote voordeel van de pasring is dat je de eerste moer gewoon met de boulonneur kunt vastzetten.
Als ik lagers moet vervangen dan doe ik meestal wel beide kanten van de as gelijktijdig
De toleranties in de wiellagers zijn zo klein dat die te verwaarlozen zijn. Dit op advies van iemand uit Opwijk.

iK gebruik wel de dubbele moer om eventueel speling in de lagers later makkelijker te kunnen regelen.
Grote voordeel van de pasring is dat je de eerste moer gewoon met de boulonneur kunt vastzetten.
Als ik lagers moet vervangen dan doe ik meestal wel beide kanten van de as gelijktijdig
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2003 11:08
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Bocholt/Moerbeke
Re: Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
Heb die stjutjube filmkes gezien en zou toch aanraden om de lager in te vetten zoals in dees filmke.
https://www.youtube.com/watch?v=BhL1uAp_WCw
In het filmpje wordt ook lithium vet gebruikt en dat is waterbestendig. Stukken beter als ordinair EP. voor je het monteert vul je nog een kwakje vet tussen de lagers zodat het vet kan bewegen. Als je het te vol steekt blijft het vet op zijn plaats en gaat de smeerlaag verbranden. De meeste lagers halen hun levensduur niet omdat er verkeerde smering is. Deze methode garandeert een lange levensduur.
https://www.youtube.com/watch?v=BhL1uAp_WCw
In het filmpje wordt ook lithium vet gebruikt en dat is waterbestendig. Stukken beter als ordinair EP. voor je het monteert vul je nog een kwakje vet tussen de lagers zodat het vet kan bewegen. Als je het te vol steekt blijft het vet op zijn plaats en gaat de smeerlaag verbranden. De meeste lagers halen hun levensduur niet omdat er verkeerde smering is. Deze methode garandeert een lange levensduur.
- Kris
- LROCB-Member
- Berichten: 500
- Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05
Re: Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
Ben geneigd om Opwijk te volgen. Dat ontwerp was mij tot vorigr week onbekend - vandaar da k mij afvroeg wat er niet klopte want lagers moeten OK zijn. Eerst nog m n broer een 1/2" nut op m n hubsleutel laten lassen om de momentsleutel te kunnen gebruiken. Het slecht gedane wiel moet hoedanook herdaan worden. Da s een revisiesetje met Timken lagers leergeld ;-) dat 1000 keer meer waard was dan vele keren de uitleg (die nodig was om t te snappen als handige maar niet dagelijkse hobbymechanieker ;-)).Henk schreef:iK zet tegenwoordig de ring er weer tussen, die is in principe op de maat van de hub aangepast.
De toleranties in de wiellagers zijn zo klein dat die te verwaarlozen zijn. Dit op advies van iemand uit Opwijk.![]()
iK gebruik wel de dubbele moer om eventueel speling in de lagers later makkelijker te kunnen regelen.g
k Heb nog niet gekeken bij de LR onderdelenboeren in de UK vandaar de vraag waarop hierop vlot het antwoord zal komen: Kan je vlot betaalbaar die setjes van 7 tussenringen kopen?
Ook dank aan p en v voor de constructieve reacties.
Kris
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
Diene uit Opwijk heeft die allemaal liggen, je moet toch een bepaalde spanning hebben met die bus ertussen.
Dus lagers er in met bus ertussen en vastzetten en dan meten hoeveel weerstand je hebt en eventueel andere bus nemen.
In Newbury/Billing/Peterborough kun je ook diepe 52mm doppen vinden waar je de boulonneur op kunt zetten. Wel een diepe anders heb je problemen met de vooras (BTDT)
Dus lagers er in met bus ertussen en vastzetten en dan meten hoeveel weerstand je hebt en eventueel andere bus nemen.
In Newbury/Billing/Peterborough kun je ook diepe 52mm doppen vinden waar je de boulonneur op kunt zetten. Wel een diepe anders heb je problemen met de vooras (BTDT)
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
Kris, graag gedaan. Geen idee of die tussenringen als sets bestaan.
Henk, ik begrijp de 'Opwijkse variant' niet. Dus dubbele moeren à la Tdi en wel de ring tussen de lagers à la Td5? Die ring sluit toch verdere afstelling uit als hij op maat is, en anders is hij te dun om ergens toe te dienen. En als hij te dik is en je trekt aan met het lage moment dat je bij het oudere systeem moet toepassen ipv het veel hogere moment dat bij de Td5 opgegeven wordt, dan zit je met te weinig spanning op de lagers. En als je daarentegen aantrekt met het moment voor de Td5, dan zet je behoorlijk veel kracht op die dunne moeren. Uiteindelijk zie ik alleen maar nadelen aan deze combinatie - of zie ik dan toch iets over het hoofd?
Groeten,
Joris
Henk, ik begrijp de 'Opwijkse variant' niet. Dus dubbele moeren à la Tdi en wel de ring tussen de lagers à la Td5? Die ring sluit toch verdere afstelling uit als hij op maat is, en anders is hij te dun om ergens toe te dienen. En als hij te dik is en je trekt aan met het lage moment dat je bij het oudere systeem moet toepassen ipv het veel hogere moment dat bij de Td5 opgegeven wordt, dan zit je met te weinig spanning op de lagers. En als je daarentegen aantrekt met het moment voor de Td5, dan zet je behoorlijk veel kracht op die dunne moeren. Uiteindelijk zie ik alleen maar nadelen aan deze combinatie - of zie ik dan toch iets over het hoofd?
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Speling wielnaaf vooraan (td5 defender 2002)
De dubbele moer is makkelijker om eventuele opgetreden speling (bv na zwaar terreinrijden) bij te regelen en je kunt ze gewoon hergebruiken.