Iets groter onderhoud Td5 120000km

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Vogler
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1395
Contacteer:

Iets groter onderhoud Td5 120000km

Ongelezen bericht door Vogler »

Dag allemaal,

ondanks het feit dat ik voorgenomen had om zuinig om te springen met de kilometers, hebben we in de laatste twee jaar bijna veertigduizend km met onze defender afgelegd. Tot nu toe zonder noemenswaardige problemen, al zijn er enkele haperingen en clonken die een keer opgelost moeten worden, maar momenteel logistiek wat te veeleisend zijn.
Kilometerstand is nu 122k, dus tijd voor een B-onderhoud.
Gezien de olie vervangen moet worden, lijkt het me op deze kilometerstand een goed moment om ook de brandplaatjes te vervangen, en om het 'gouden boutje' toch maar eens te checken. Heeft er iemand nog verdere suggesties voor wanneer hij toch openligt?
De injectorkabel is ergens tijdens die 40k al eens vervangen geweest.

Groeten en alvast bedankt,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Bonas
lrocb_lidnr: 0

Re: Iets groter onderhoud Td5 120000km

Ongelezen bericht door Bonas »

Nu lees ik vaak over het gouden boutje (oliepomp?) maar waar zit dit exact zodat ik dit ook eens kan checken?
Vogler
LROCB-Member
Contacteer:

Het is een boutje dat een tandwiel in de oliepomp op zijn plek houdt. Bij de eerste generatie Td5's waarvan het motornummer begint met 10p, zat er geen borgmiddel op. De schroef trilde los, de oliepomp stopte met werken en in geen tijd was de motor afgeschreven.
Bij de latere Td5's zat er wel borgmiddel op maar af en toe kom je wel eens tegen dat ook daar die bout niet goed meer op zijn plek zit.
Je kan ze enkel bereiken door het carter te verwijderen, dus het kost wel wat tijd en nieuwe pakkingen. Hier wordt het uitgelegd voor een Discovery, en hier wordt het getoond en uitgelegd aan de hand van een gedemonteerde motor.

Groeten,

Joris
dafaljan500
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1478

Ongelezen bericht door dafaljan500 »

Het gouden bout probleempje...speelde dit niet af tijdens de eerste jaren vd Td5? M.a.w. met uw MY2005 zit je wel 'safe'...denk ik.
Ik lees echter problemen t.e.m. 2003-2004 ...klopt dit? dan kan ik me ook zorgen beginnen maken :S
Defender 110 SW - Td5 - 2003
Vogler
LROCB-Member
Contacteer:

Ja, zou wel moeten, maar ik heb toch wel enkele getuigenissen gelezen van latere Td5's (zowel Discovery's als Defenders) waar het boutje nog maar handvast zat zonder loctite, en een enkele waar het heeft losgelaten in een 2004. Dus ik ga het toch een keer doen, al was het maar voor de gemoedsrust en het plezier van het sleutelen.
Uiteindelijk kost die gemoedsrust - naast de oliewissel - dan niet meer dan enkele pakkingen, loctite en een namiddagje tijd (en gevloek op overal lekkende olie :| ), terwijl je motor en turbo volledig naar de vaantjes zijn als het fout loopt...
Hier is nog een pagina waar het op een Disco wordt getoond.

Groeten,

Joris

P.S.: de onze is dan wel gebouwd in 2005 maar volgens het VIN is het een model 2006.
Stef McDef

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Oei oei, moet ik mij zorgen maken over mijn td5 van 1999 met vanmorgen net over de 289.500 km gegaan ?
Motor zelf heeft sinds 5 jaar niet gemankeerd buiten alternator + injectorenharnas en rond deksel boven de krukas vooraan vervangen omdat ze beetje olie lekten.
Al heb ik de indruk dat er nu wat olie zweet langs de uitgang van de krukas.
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
sammels
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1160
Contacteer:

Ongelezen bericht door sammels »

Nee ik denk dat dit wel al gecontroleerd zal zijn, anderst was het al wel kapot
Wim 130
LROCB-Member

Ongelezen bericht door Wim 130 »

Brandplaatjes en dichtingen vervangen als er problemen zijn, zorg dat je een degelijke trekker hebt om injectoren er uit te halen

Grts: Wim
One life, live it, love it, enjoy it!!
Vogler
LROCB-Member
Contacteer:

Bedankt Wim. Ik dacht eigenlijk dat het beter was die problemen te voorkomen en ze dus preventief te vervangen. In principe loopt hij goed (op af en toe dat gestotter op slechte wegen na) dus ik laat het dan maar even voor wat het is. Nog genoeg to do's op'de lijst.

Groeten,

Joris
Fetzl
lrocb_lidnr: 1397
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fetzl »

Joris - dit is wat er nu net bij Manny is gebeurd (op 103.000 km) - om je een idee te geven

- 2x nieuwe injector. De andere 2 waren nog goed. (mijn fout - oliepeil te laag laten komen)
- 4x nieuwe brandplaatjes en seals aan de reour leidingen (mijn fout - oliepeil te laag laten komen)
- nieuwe pakking kleppendeksel
- motor intern gereinigd voor de kooldeeltjes af te breken.
- alle filters vernieuwd
- nieuwe motor olie met forte additieven
- olie is assen en tussenbak vernieuwd
- additief tussenbak
- olie hoofdbak vernieuwd
- one shot grease bijgevuld in de bollen.
- cardans gesmeerd
- cardan kruiske vervzngen
- alles verder nagelopen en handrem wat bijgespannen

We zijn weer goed voor de volgende 100k km :-D
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Vogler
LROCB-Member
Contacteer:

Merci voor de lijst Stef. De eerste twee zijn om evidente redenen niet gebeurd, maar de rest is allemaal gepasseerd — op de de interne reiniging van de motor na. Kan je daar meer over vertellen? Dat is iets waar ik bij het eerste onderhoud vragen over had, omdat de motor er nogal zwart uit zag toen ik het kleppendeksel openmaakte om de injectorkabel te vervangen. Consensus was bij de buren om daar geen speciale actie voor te ondernemen.

Verder is alles in de voorbije 30k gebeurd, en verder nog:
- het vervangen van de DOT4 (koppeling en remmen).
- vervangen/revisie van remblokken, - klauwen en -schijven, en dan meteen nieuwe lagers rondom
- het vlakken van de uitlaatcollector (da's eerder reparatie en specifiek Td5)

Moest eigenlijk al gebeurd zijn: olie van de stuurbekrachting vervangen.

Hoe komt het dat een injector kapot gaat door een te laag oliepeil?

Groeten,

Joris
Fetzl
lrocb_lidnr: 1397
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fetzl »

Heb Alain niet meer live gezien... maar 't kan een gevolg zijn van onvoldoende smering tgv laag oliepeil
Ik dacht dat het lampje me wel zou waarschuwen, maar lampje waarschuwt blijkbaar niet voor een laag peil, maar wel voor te lage olieDRUK (wat nefast kan zijn voor 't oliebadje van de turbo)
Nu, die 2 injectors waren niet kapot-kapot, maar wel buiten tolerantie... dan die dan maten zitten is dan toch miserie voor binnen x km
Dus meteen maar vervangen

Reinigen van motor: als ik me niet vergis is dat met een product dat je er in kiepert en dan moet ie een uurtje of 2 blijven draaien met af en toe verhoogd toerental
't maakt aangekoekte partikels los. Kan je in princiepe zelf... hier heeft Alain 't meteen meegepakt
meer info bij Alanius
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Ongelezen bericht door De Rob »

7,5 l olie en 0,5 à 1liter ltr diesel er bij in.Motor is als nieuw van binnen.u moet maar eens kijken hoe proper een motor is waarvan er een O-ring doorlaat van een td5 injector en de diesel bij in de motor is gelopen en er dan nog ekele tientallen ??? km is mee verder gereden .
Ik heb er hier is ene gehad waarvan ik 20 liter heb van de motor afgelaten en nog een andere 14 liter.blonken als een spiegel binnenin..
Rob
Stef McDef

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Hoeveel km rij je daar dan best mee Rob ? Zou binnenkort mijn olie verversen en momenteel wijst mijn pijlstok juist midden tussen min en max, dus als ik nu bijvul met diesel en dan nog x km rij zal mijn td5 motor binnenin het properste onderdeel van heel de auto zijn ?

greetz Stef McDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Ongelezen bericht door De Rob »

Stef McDef schreef:Hoeveel km rij je daar dan best mee Rob ? Zou binnenkort mijn olie verversen en momenteel wijst mijn pijlstok juist midden tussen min en max, dus als ik nu bijvul met diesel en dan nog x km rij zal mijn td5 motor binnenin het properste onderdeel van heel de auto zijn ?

greetz Stef McDef
Ja..mmm.. is dit nu echt aan te raden?!....dan toch niet op vol vermogen er mee rijden om uw turbo te sparen.
Maar al degenen die ik hier gehad heb met inlopende diesel in de motor... hebben er mee gereden onbewust en die motors hebben geen schade en waren blinkende spullen binnenin toen ik ze open deed boven.Van ene weet ik het zeer goed dat het werkt omdat ik een tijdje voordien die nog open had gehad om de kabelboom te vervangen en die zag toen pokkezwart rond de nokkenassen ....nadien blinken.
Als ge het doet nadien alle filters mee vervangen.
Rob
yabba

Ongelezen bericht door yabba »

Ik wil zeker de Rob niet tegenspreken, maar als ge diesel bij uwen olie giet, gaat ge wel heel heel heel veel slijtage krijgen op al uw bewegende interne motoronderdelen, diesel breekt de smerende eigenschappen van olie namelijk bijna volledig af (juist daarom krijgt ge er uwe motor zo schoon mee.... Als ge die een paar dagen of weken voor normaal rijden gaat gebruiken gaat uwe motor even hard slijten als op honderdduizend kilometer of meer met goede olie. Nu kan een TD5 wel tegen een stootje, en zal je daar niet direct wat van merken misschien, maar is dat toch niet aan te raden denk ik... . Ik weet dat bij de Opel Zafira, we veel motoren binnenkregen die enkele duizenden km te lang gereden hadden (onderhoudsinterval overschreden) met diesel in de olie ( door de eerste roetfilters etc waarbij er na-injectie van diesel gebruikt werd, die langs de cilinderwand bij de olie liep) waar er precies met een slijpschijf over lagers, nokkenassen etc gegaan was door het ontbreken van fatsoenlijke smering...
Aquila non captat muscas

Proud Belgian member of the Ychcya2pdthf-club
Bobtail
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1434
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bobtail »

Ik sluit me aan bij Yabba, diesel + olie is geen goeie combinatie om een goede smering te garanderen. Dat diesel een goeie cleaner is, is wel duidelijk. maar niet in deze toepassing.
In elke goede olie zitten additieven die het aankoeken van roet en ander vuil verhinderen/in oplossing houden om te vermijden dat oa de oliekanaaltjes zouden verstoppen en de smering van vitale onderdelen zoals lagers zou wegvallen. Deze vervuiling moet door de oliefilter opgevangen worden. Het heeft dus geen zin om de olie te dopen met diesel of een ander additief. Op tijd olie en oliefilter vervangen is voldoende.
Iedereen heeft het al eens gezien, een motor die binnenin vol zwarte troep zit en waarbij je niks anders kan dan hiervoor een oplossing te zoeken. De oorzaak is slecht onderhoud. In dat geval is er maar 1 goeie oplossing, motor demonteren en volledig reinigen (inclusief oliekanalen), lagers opmeten en visuele inspect van alle onderdelen die gesmeerd worden.
Groet,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
sammels
LROCB-Member
Contacteer:

Bardahl heeft een product om motoren van binnen te reinigen en dat werkt super goed.
Hou er wel rekening mee dat de kans er in zit dat je terug olie gaat verbruiken zoals bij een nieuwe motor.
Landy Bean
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 349

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Reinigen, reinigen, reinigen....

Hier 150.000 km met de Td5, alle 10.000 km goeie degelijke olie en een paar weken geleden kleppendeksel eraf gehad voor nieuwe dichting te steken en niets van zwarte drap te zien, schoon blinken
sammels
LROCB-Member
Contacteer:

Landy Bean schreef:Reinigen, reinigen, reinigen....

Hier 150.000 km met de Td5, alle 10.000 km goeie degelijke olie en een paar weken geleden kleppendeksel eraf gehad voor nieuwe dichting te steken en niets van zwarte drap te zien, schoon blinken
Inderdaad die zwarte drap krijg je enkel van veel te lang met olie te rijden of rommel olie gebruiken.
Vogler
LROCB-Member
Contacteer:

Amai, om de tienduizend, da's vaak.
Mijn nieuwsgierigheid naar die motorreiniging volgde uit het feit dat ik (als compleet groentje in rijden en sleutelen) de motor nogal zwart vond toen ik anderhalf jaar/38000km geleden het kleppendeksel openmaakte om de kabelboom van de injectoren te vervangen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de foto's indertijd bij de buren gepost, en blijkbaar was dit niet zo abnormaal. 500km eerder had ik voor de eerste keer de olie gewisseld, enkele maanden nadat ik hem gekocht had, en intussen is er natuurlijk nog een oliewissel gebeurd.
En nu ik er even bij stilsta: anderhalf jaar geleden, het lijkt veel langer. Ik kan me bijna niet meer voorstellen hoe het zonder onze Defender was...

Groeten,

Joris
Landy Bean
LROCB-Member

Had er ook beter eens een foto van genomen...
en ja idd alle 10.000 zonder overslaan, dat is ongeveer 1 keer per jaar hier
Diff en versnellingsbakken doe ik alle 20.000 km, nu mijn R380 is al hersteld geweest van een wenende lager en tussenbak is ondertussen een ruil van Achroft met een sleeved caising, lekte een beetje te veel naar mijn gedacht...
sammels
LROCB-Member
Contacteer:

In zou toch ook alle 10000 km de olie wisselen, tenzij je heel veel km per jaar rijd dan kan je langer wachten. Laat een paar keer kort na elkaar de olie af en die zwarte smurrie gaat ook weg.
Penguin
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1396
Contacteer:

Ongelezen bericht door Penguin »

20.000 of jaarlijks. En dan nog is de motorolie van vandaag verre van afgeschreven.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member

Penguin schreef: En dan nog is de motorolie van vandaag verre van afgeschreven.
Das juist maar toch wissel ik
Vogler
LROCB-Member
Contacteer:

Bedankt voor de respons allemaal.
Ik ga voortaan een kortere interval hanteren voor de oliewissels

Groeten,

Joris
Vogler
LROCB-Member
Contacteer:

Eergisteren het carter er onderuit gehaald om de bout te checken, en ze zat nog goed vast. Op zich goed nieuws, maar wel redelijk veel werk - zeker de eerste keer, een volgende keer gaat het vast sneller. Ik was trouwens verrast om het vliegwiel te kunnen zien.
Redelijk algemene kennis, maar voor de volledigheid: Ik heb het chassis vooraan zo hoog mogelijk op assteunen gezet en de voorwielen er afgehaald zodat de as maximaal kon zakken. Dat gaf nét genoeg ruimte om het carter tussen chassis en uitlaat door te manoevreren maar het blijft sakkeren (standaard Def zonder lift). De vorige eigenaar heeft een decat gedaan - ik weet niet waar die katalysator hoort te zitten, maar ik kan me voorstellen dat die ook nog in de weg zit. Volgens het werkplaatshandboek moet je de uitlaat dan ook eerst verwijderen, maar omdat ik geen goesting had in vastgeroeste bouten en bijbehorende ellende, besloot ik dat over te slaan, en dat ging dus justekes met een beetje duwen. Nu hopen dat alles goed dicht is. :angel:

Verdere constateringen: servopomp staat vochtig en de remleidingen zullen een keer gedaan moeten worden. Ik vermoed dat er voor de keurder wat teveel corrosie op zit.

Groeten,

Joris
Plaats reactie