"Dubbele" schakelaar achteruitrijcamera
- Fetzl
- lrocb_lidnr: 1397
- Contacteer:
"Dubbele" schakelaar achteruitrijcamera
Heb nog een camera liggen die ik eindelijk eens geïnstalleerd moet krijgen
Speel met het idee om 'hem zowel op de achteruitrijstand te laten reageren alsook op een handmatige inschakeling (dashboard schakelaar)
Nu heb ik al wel wat zitten googlen en het meest aangewezen is een tweetal diodes in het schema te proppen zodat de ene schakelaar (die stroom levert aan de camera) de rest van het circuit niet beïnvloedt (zijnde bv het achteruitrijlicht aanzet) en omgekeerd
'K Vroeg me nu af of daar out-of-the box oplossingen voor bestaan, dan wel zelf in mekaar moet knutselen
Alternatief (en stuk makkelijker) is natuurlijk om 'em altijd handmatig in te schakelen; is het een meerwaarde om 'me deels automatisch aan te schakelen ?
Speel met het idee om 'hem zowel op de achteruitrijstand te laten reageren alsook op een handmatige inschakeling (dashboard schakelaar)
Nu heb ik al wel wat zitten googlen en het meest aangewezen is een tweetal diodes in het schema te proppen zodat de ene schakelaar (die stroom levert aan de camera) de rest van het circuit niet beïnvloedt (zijnde bv het achteruitrijlicht aanzet) en omgekeerd
'K Vroeg me nu af of daar out-of-the box oplossingen voor bestaan, dan wel zelf in mekaar moet knutselen
Alternatief (en stuk makkelijker) is natuurlijk om 'em altijd handmatig in te schakelen; is het een meerwaarde om 'me deels automatisch aan te schakelen ?
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Series III 88 dd 1974
- Henk
- lrocb_lidnr: 30
Re: "Dubbele" schakelaar achteruitrijcamera
Met een relais aangestuurd door je achteruit moet dat toch ook lukken? je relais neemt dan de rol van diode over
- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Je kan een on-on schakelaar gebruiken: de gemeenschappelijke pin naar de camera (al dan niet via een relais), en de twee standen respectievelijk van het achteruitrijlicht of een permanente (of contact) 12V. Met een on-off-on kan je de camera dan ook nog volledige afzetten. Ik gebruik zo'n schakeling oa om extra lichten te bedienen: af, samen met de faren, of apart manueel.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Fetzl
- Contacteer:
Is dat zo.... je relais moet stroom krijgen om te schakelen... die stroom komt ofwel van je achteruitrijlicht ofwel van mijn schakelaarHenk schreef:Met een relais aangestuurd door je achteruit moet dat toch ook lukken? je relais neemt dan de rol van diode over
maar beide komen dus toe op de input van je relais...
waardoor als je de schakelaar aanzet, je stroom zet op het kabeltje van je acheruitrijlicht en die dus aangaan
dat is net niet de bedoeling en dat is wat een diode doet de stroom richting achteruitrijlicht verhinderen
dus - corrigeer me als ik verkeerd ben - maar denk niet dat het met een relais op te lossen is
Series III 88 dd 1974
Series III 88 dd 1974
- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
ik had verschillende schakelaars (3) om mijn werklicht te bedienen; die schakelaars waren gewoon verbonden met enerzijds de massa en anderzijds (allemaal samen) met de minpool van het licht, dus eender welke schakelaar ik gebruikte: het licht werkte.
Als de aansturing van je relais op dezelfde manier aangesloten wordt, lukt dit toch ook..... of is dit te simpel?
En zelfs zonder relais moet dit zo toch werken.
Als de aansturing van je relais op dezelfde manier aangesloten wordt, lukt dit toch ook..... of is dit te simpel?
En zelfs zonder relais moet dit zo toch werken.
- Fetzl
- Contacteer:
kijk, als je een licht wil bedienen maakt het niet uit vanwaar de stroom komt.. en of een 2e, 3e of 4e schakelaar onder stroom komt te staan, is niet erg
maar bij een achteruitrijcamera liggen de kaarten anders... in sé wil je die aanschakelen als je achteruit rijdt, maar 't ook leuk om die te kunenn gebruiken in stilstand of zelfs al vooruit rijdende
Makkelijkst is om die aan te schakelen als je in achteruit zet... maar de versnellingsbak is niet echt een schakelaar
Wat je wel kan doen is het achteruitrijlicht "misbruiken" als schakelaar... als je in achteruit zet, dan gaat je achteruitrijlicht aan doordat die stroom krijgt.... en diezelfde stroom kan je aftakken om dan de camera aan te schakelen (al dan niet met een relais er tussen)
Gebruik je een dashboard schakelaar dat geef je de camera rechtstreeks 12 volt
Wat gebeurt er nu als je de camera zowel verbind met het achteruirijlicht als met de schakelaar...
Wel in achteruit krijgt de camera 12 V en schakelt in; de manuele schakelaar krijgt ook 12V... niet erg, so what
Maar gebruik je de manuele schakelaar, dan geef je de camera EN het achteruitrijlicht 12V
Dus in dat geval gaat je achteruitrijlicht aan tijdens het vooruit rijden... en dat willen we niet
zie je het verschil ?
Een diode er tussen flikkeren zorgt dat er geen 12V vanaf het camera-circuit NAAR de achteruitrijlichten kan stromen
ik was nieuwsgierig om ik ergens iets kant en klaar kan scoren of zelf moet gaan solderen
maar bij een achteruitrijcamera liggen de kaarten anders... in sé wil je die aanschakelen als je achteruit rijdt, maar 't ook leuk om die te kunenn gebruiken in stilstand of zelfs al vooruit rijdende
Makkelijkst is om die aan te schakelen als je in achteruit zet... maar de versnellingsbak is niet echt een schakelaar
Wat je wel kan doen is het achteruitrijlicht "misbruiken" als schakelaar... als je in achteruit zet, dan gaat je achteruitrijlicht aan doordat die stroom krijgt.... en diezelfde stroom kan je aftakken om dan de camera aan te schakelen (al dan niet met een relais er tussen)
Gebruik je een dashboard schakelaar dat geef je de camera rechtstreeks 12 volt
Wat gebeurt er nu als je de camera zowel verbind met het achteruirijlicht als met de schakelaar...
Wel in achteruit krijgt de camera 12 V en schakelt in; de manuele schakelaar krijgt ook 12V... niet erg, so what
Maar gebruik je de manuele schakelaar, dan geef je de camera EN het achteruitrijlicht 12V
Dus in dat geval gaat je achteruitrijlicht aan tijdens het vooruit rijden... en dat willen we niet
zie je het verschil ?
Een diode er tussen flikkeren zorgt dat er geen 12V vanaf het camera-circuit NAAR de achteruitrijlichten kan stromen
ik was nieuwsgierig om ik ergens iets kant en klaar kan scoren of zelf moet gaan solderen
Series III 88 dd 1974
Series III 88 dd 1974
- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
just, niet lang genoeg nagedacht.
- Henk
- lrocb_lidnr: 30
Een relais kun je op 2 manieren aansturen: Je kunt de + schakelbaar maken maar evengoed kun je de - schakelbaar maken.
De - komt dan van je achteruitrijschakelaar
Werking relais:

30: aanvoer positief
85: schakeldraad +
86: schakeldraad -
87 en 87b: positief naar je camera
Als je op 30 en 85 permanent positief zet en je 86 gaat verbinden met je achteruitrijschakelaar dan komt er dus spanning op 87 te staan als je in achteruit zet.
Je kunt je dashboard schakelaar nu ook verbinden met 87 en vandaar naar je camera
De - komt dan van je achteruitrijschakelaar
Werking relais:

30: aanvoer positief
85: schakeldraad +
86: schakeldraad -
87 en 87b: positief naar je camera
Als je op 30 en 85 permanent positief zet en je 86 gaat verbinden met je achteruitrijschakelaar dan komt er dus spanning op 87 te staan als je in achteruit zet.
Je kunt je dashboard schakelaar nu ook verbinden met 87 en vandaar naar je camera
- Beerke
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 519
Bestaat kant en klaar, om aan te sluiten met van die schuifconnectoren.Fetzl schreef: ik was nieuwsgierig om ik ergens iets kant en klaar kan scoren of zelf moet gaan solderen
Dat hebben ze volgens mij bij OK auto wel liggen.
grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))