Ik heb dus pas een defender 90 van 2012 met dik 100.000 km op de teller gekocht.
Super tevreden, alleen baart de speling op de aandrijflijn me wat zorgen ( misschien onterecht).
Ik heb overal al wat gelezen hierover ( en je vindt veel op het net.....) maar nergens vind je eigenlijk wat nu een aanvaardbare speling is.
Ik moet toch wat voorzichtig zijn met het lossen van de koppeling , vooral bij schakelen tussen de lagere versnellingen om de bewuste 'klonk" te vermijden.
Sommige zeggen "dit is normaal, som van alle kleine spelingen in de aandrijflijn"; anderen zeggen " dringend laten herstellen om grotere kosten te voorkomen"
Ik lees ook dat de Puma modellen er meer last zouden van hebben.
Ik kan de kardanassen met de wielen op de grond, uit versnelling en handrem af, iets van een 15 a 20°verdraaien ( ik lees dat sommige hier veel meer speling hebben, dus aanvaardbaar?)
Ik heb de meenemers op de wielen ook eens gecontroleerd en het valt vooral op dat rechts achter de vertanding helemaal in het vet zit ( meenemer lijkt vervangen en misschien de steekas ook) terwijl de overige drie kurkdroog zonder vet werden gemonteerd.
Op Engelse fora lees ik dat LR dikwijls "vergeet" hier vet aan te brengen bij nieuwe wagens.
Het originele LR werkplaatsboek spreekt hier trouwens niet over vet aanbrengen...
Mijn verwarring is dus compleet

Als er defender eigenaars in de buurt van Tessenderlo met kennis van zaken eens willen kijken, rijden en vergelijken, wil ik graag eens afspreken of zijn ze hier welkom; de drank staat koud

Alvast bedankt voor jullie advies!
Greets, Theo