Speling aandrijflijn, hoeveel is aanvaardbaar?

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Theo
lrocb_lidnr: 0

Speling aandrijflijn, hoeveel is aanvaardbaar?

Ongelezen bericht door Theo »

Hallo,
Ik heb dus pas een defender 90 van 2012 met dik 100.000 km op de teller gekocht.
Super tevreden, alleen baart de speling op de aandrijflijn me wat zorgen ( misschien onterecht).
Ik heb overal al wat gelezen hierover ( en je vindt veel op het net.....) maar nergens vind je eigenlijk wat nu een aanvaardbare speling is.

Ik moet toch wat voorzichtig zijn met het lossen van de koppeling , vooral bij schakelen tussen de lagere versnellingen om de bewuste 'klonk" te vermijden.
Sommige zeggen "dit is normaal, som van alle kleine spelingen in de aandrijflijn"; anderen zeggen " dringend laten herstellen om grotere kosten te voorkomen"
Ik lees ook dat de Puma modellen er meer last zouden van hebben.

Ik kan de kardanassen met de wielen op de grond, uit versnelling en handrem af, iets van een 15 a 20°verdraaien ( ik lees dat sommige hier veel meer speling hebben, dus aanvaardbaar?)

Ik heb de meenemers op de wielen ook eens gecontroleerd en het valt vooral op dat rechts achter de vertanding helemaal in het vet zit ( meenemer lijkt vervangen en misschien de steekas ook) terwijl de overige drie kurkdroog zonder vet werden gemonteerd.
Op Engelse fora lees ik dat LR dikwijls "vergeet" hier vet aan te brengen bij nieuwe wagens.
Het originele LR werkplaatsboek spreekt hier trouwens niet over vet aanbrengen...
Mijn verwarring is dus compleet :o , vet of niet aan de vertanding van de meenemers?

Als er defender eigenaars in de buurt van Tessenderlo met kennis van zaken eens willen kijken, rijden en vergelijken, wil ik graag eens afspreken of zijn ze hier welkom; de drank staat koud :D ( stuur eventueel maar een PB)

Alvast bedankt voor jullie advies!

Greets, Theo
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Re: Speling aandrijflijn, hoeveel is aanvaardbaar?

Ongelezen bericht door De Rob »

Ik verkies een flens met vet achter dat rubber tsjoepeke.
15 à 20° is aanvaardbaar maar begint toch al..... veel te zijn..Er zijn oplossingen dat die speling praktisch niks meer is.Ik had er twee weken terug ene die al twee jaar rondreed met bijna 180°.
De gaten waar het sattelietasje in zat was dubbel zo groot ovaal uit gesleten ... en het asje was nog gebroken ook,,,,,en het rare was dat dat gebroken asje er niet uit is gevallen.Heb die diff behuizing hier nog liggen..
Inderdaad er wordt/werd bijna geen vet in de rollagers gedaan...Bij nazicht van auto's van klanten doe ik altijd een smak vet in de rollagers en aan de binnenkant van de flenzen
Heeft niks met Puma ter maken...maar vroegere 90's hadden vaste flenzen op de steekassen.
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op za 27 aug, 2016 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo

Ongelezen bericht door Theo »

Rob,

Bedankt voor je reactie; ik heb je een PB gestuurd.
Mvg, Theo
De Rob
LROCB-Member
Contacteer:

Theo schreef:Rob,

Bedankt voor je reactie; ik heb je een PB gestuurd.
Mvg, Theo
pb terug
Rob
alanius

Ongelezen bericht door alanius »

Vet zit er af fabriek geen in de rubbere stopjes - flenzen, helaas want dit is mede te wijten aan de slijtage van de steekassen - flenzen achteraan.
Vet aan de rollagers is eigenlijk zoals het hoort voldoende. alleen wordt er altijd veel meer vet in gedaan dan nodig, met meestal de reden daar kan er al geen water aankomen.
Onze eigen 110 had 195000km's zonder 1 wiellager te veranderen, tijdens de heropbouw alles dan toch maar eens open gegooid en lagers zagen er als nieuw uit. Heeft enkel baan gedaan waardoor de keeringen niet kunnen uitslijten en er geen zand - water bij de wiellagers kan komen.

Al vele malen gezien dat ze de lagers gesmeerd hadden... Voorste lager rijkelijk in't vet... achterste lager gesmeerd door slijk...
Bely90

Ongelezen bericht door Bely90 »

Vetnippel aan de buitenkant en pompen tot het er langs binnen uitkomt?
A dirty mind is a joy forever
De Rob
LROCB-Member
Contacteer:

Bely90 schreef:Vetnippel aan de buitenkant en pompen tot het er langs binnen uitkomt?
door de oilseal achteraan uw wielnaaf ook dan...Komt door de middelpunt vliedende kracht op achterkant van uw remschijf en brol op de autokeuring nadien.
Rob
Plaats reactie