te vinden voor de dieselaansluiting van de Webasto.
Twee mogelijkheden boden zich aan:
- Een apart tankje
- Een aansluiting op de dieselpomp die zich in de dieseltank bevindt.
Ik speelde een hele tijd met het idee van het aparte tankje.
Plaats genoeg onder een Defender en het was voorhanden (tankje van 15 liter).
Na het nodige wikken en wegen besloot ik uiteindelijk om toch maar gebruik te maken van de dieselvoorraad
die we toch reeds mee hebben, m.a.w. de aansluiting op de dieselpomp zou benut worden.
Hierbij had ik alweer twee mogelijkheden:
- Uitbouwen van de dieseltank
- Maken van een opening in de vloer van de kofferruimte net boven de dieselpomp. Hierover staat op internet
reeds e.e.a. beschreven en dit leek me wel doenbaar.
De gebruikte luikjes vond ik echter maar niks, dat moest beter kunnen. Een oplossing vond ik hier:
Inspectieluiken
Dit zijn sterke en waterdichte luiken uit ABS kunststof.
Ik kocht type "B 195382" voor een goeie 12€.
Voortgaande op tekeningen die ik her en der sprokkelde heb ik dan de zaag in de aluminium plaat gezet

De aansluitingen op de pomp zijn nog behoorlijk proper.

Eens de precieze locatie van de pomp duidelijk was heb ik vervolgens het ronde gat kunnen aftekenen.

Doordat er enkele verstevigingsprofielen onder de vloer verwerkt zitten en ik deze niet volledig wilde doorzagen
heb ik de opening een klein beetje verschoven t.o.v. de positie van de pomp.
Het gat is echter ruim groot om eventueel later ook nog de pomp langs daar uit te kunnen nemen.
Bij het uitzagen dient men trouwens op te letten dat de brandstofleidingen of draden van de pomp niet geraakt worden.
Ik heb een zaagblad van de decoupeerzaag ingekort zodat er niks kon misgaan.
Het deels wegzagen van de verstevigingsprofielen is iets dat ook met de nodige aandacht dient te gebeuren,
er is echt niet veel ruimte. Doch e.e.a. is goed te doen als je een beetje handig bent

De rand van de opening heb ik met een fijn schuurpapier een beetje opgeruwd om een goeie hechting van de lijm te
bekomen.
Vervolgens heb ik dan de buitenring van het inspectieluik gemonteerd, voorzien van een ruime laag polyuretaanlijm en
vastgeschroefd met 6 RVS schroeven.

Op bovenstaande foto herkent men ook het kleine aansluitbuisje voorzien van een groene verfstip.
Dit topje kan men voorzichtig afknippen (opletten zodat er niks in de tank valt).
In het gat dat men nu heeft wordt vervolgens het aftapbuisje geplaatst.
Webasto verkoopt specifiek voor de Td5 een aansluitkit. Deze kost ca 85€.
Doch het kan ook anders

Ik gebruikte koudgetrokken stalen buis van 4x1mm. Dit past qua diameter perfect met het Webasto materiaal.
4x1mm_buis
Het buisje stop ongeveer 5 cm boven de bodem van de tank, zo kan de Webasto nooit alle diesel opgebruiken.
Middels een tapse rubber huls, dewelke ik eveneens bij m'n Webasto dealer bekwam, kon ik een goed aansluitende
overgang maken tussen het dunne metalen buisje en de relatief dikke plastic aansluiting op de pomp.
Het buisje heb ik rustig geplooid zodat de aansluiting naar de kunststof dieselleiding makkelijk gemaakt kon worden.
Om corrosie van het stalen buisje te voorkomen heb ik het stukje dat onbedekt bleef voorzien van een stukje
krimpkous.

Men ziet in totaal 4 slangenklemmetjes.
Het is trouwens belangrijk er voor te zorgen dat de leidingen binnenin de rubber hulsjes steeds volledig tegen elkaar komen.
Hierdoor voorkomt men luchtbellen en mogelijke storingen tijdens de werking van de standkachel.
De exacte positie van de opening heb ik als volgt vastgelegd:

De meter raakt langs de linkerkant de metalen zijwand (onder het tapijt).

De meter ligt gelijk met de buitenrand: