Eentje om eens bij stil te staan...
- Penguin
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1396
- Contacteer:
- Peter Puma
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1062
- Contacteer:
Re: Eentje om eens bij stil te staan...
Het enige dat je hieraan kan doen is een good old Nokia telefoontje gebruiken.
En voor de rest wegblijven van alle digitale dingen.
Is dat realistisch?
Moet ieder voor zich uitmaken hè.
En voor de rest wegblijven van alle digitale dingen.
Is dat realistisch?
Moet ieder voor zich uitmaken hè.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
- Penguin
- LROCB-Member
- Contacteer:
Je kan zelf al heel veel beperken.
Geen spelletjes of andere apps installeren die toegang vragen/nodig hebben tot je contacts, call-log, locatie, sm-profiel, ...
gebruik van sm apps vermijden...
Het wordt binnenkort nog erger, en ik persoonlijk ga dit vermijden: The internet of things.
In elk toestel willen ze een link met het internet steken. Van het logische tot het stomste toestel.
Geen spelletjes of andere apps installeren die toegang vragen/nodig hebben tot je contacts, call-log, locatie, sm-profiel, ...
gebruik van sm apps vermijden...
Het wordt binnenkort nog erger, en ik persoonlijk ga dit vermijden: The internet of things.
In elk toestel willen ze een link met het internet steken. Van het logische tot het stomste toestel.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Contacteer:
Je moet dat gewoon met gezond verstand gebruiken hè.
IoT ... Ik heb net een hoop Wemos spul gekocht.
Toch geweldig wat je daar allemaal mee kan doen

Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
- Penguin
- LROCB-Member
- Contacteer:
Tot een ander het in je plaats gaat doenPeter Puma schreef:Je moet dat gewoon met gezond verstand gebruiken hè.

Ik heb thuis ook een deel van easyhome, maar dit is ENKEL te bedienen via 1 centrale die enkel via mijn smartphone van buitenshuis bediend kan worden. Een ander toestel raakt niet op mijn netwerk

Tussen centrale en toestel zit geen wifi signaal maar eigen radiosignaal.
Die wemo's gebruiken blijkbaar gewone wifi, dus als ik bij thuis aan straat sta zou ik je toestellen kunnen zien, en mits het nodige bedienen....
https://www.kb.cert.org/vuls/id/656302
Er is momenteel wel een patch, maar hoeveel mensen hebben die geïnstalleerd?
- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
op FB t zelfde met die stomme spellekes: slaan je gegevens op, je contacten en je email EN ze verwittigen je zelfs op voorhand hiervan.
Al ik mensen daarvoor verwittig, zeggen ze altijd: "dat kan toch geen kwaad..", of "iedereen doet dat toch..."
Ik heb nog altijd geen nood gehad aan een smartfoon.
Al ik mensen daarvoor verwittig, zeggen ze altijd: "dat kan toch geen kwaad..", of "iedereen doet dat toch..."
Ik heb nog altijd geen nood gehad aan een smartfoon.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Contacteer:
Ik gebruik geen Belkin spul hè.
Maar dit:
http://www.wemos.cc/wiki/doku.php?id=en:d1
Is Arduino based.
Geen off the shelf commercieel spul waar je enkel maar gebruiker van bent. No-no.
Het hangt er ook allemaal vanaf waar je het voor wil gebruiken.
Overigens, een gewoon radio signaal is zeer makkelijk te onderscheppen.
Dat is nog veel minder veilig dan wifi.
Zoek maar eens op RTL-SDR software defined radio en een wereld gaat voor je open.
Kijk, vanaf mensen sleutels zijn beginnen gebruiken om dingen weg te steken (een brandkast bvb
) is het altijd een wedloop geweest tussen the good and the bad guys.
Dat is nu niet anders en zal ook nooit veranderen.
Heb je iets te verbergen ?
Tja, dan moet je voorzichtig zijn en proberen om een stapje voor te blijven.
Je kan dat ook aan pro's overlaten.
Maar wie vertrouw je daarin?
Moeilijke materie hè.
Misschien gelijk MI-6 contracteren ?
Maar dit:
http://www.wemos.cc/wiki/doku.php?id=en:d1
Is Arduino based.
Geen off the shelf commercieel spul waar je enkel maar gebruiker van bent. No-no.
Het hangt er ook allemaal vanaf waar je het voor wil gebruiken.
Overigens, een gewoon radio signaal is zeer makkelijk te onderscheppen.
Dat is nog veel minder veilig dan wifi.
Zoek maar eens op RTL-SDR software defined radio en een wereld gaat voor je open.
Kijk, vanaf mensen sleutels zijn beginnen gebruiken om dingen weg te steken (een brandkast bvb

Dat is nu niet anders en zal ook nooit veranderen.
Heb je iets te verbergen ?
Tja, dan moet je voorzichtig zijn en proberen om een stapje voor te blijven.
Je kan dat ook aan pro's overlaten.
Maar wie vertrouw je daarin?
Moeilijke materie hè.
Misschien gelijk MI-6 contracteren ?

Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
- Penguin
- LROCB-Member
- Contacteer:
Arduino ken ik niet direct, maar als het wifi based is, dan hoeft het voor mij niet.
Een beetje gewone gebruiker kan er voor zorgen dat zijn pc bereikbaar is via een stomme lamp bv...
Dat je een radiosignaal mogelijk zou kunnen opnemen en opnieuw spelen lijkt me inderaad best mogelijk. Werd vroeger via de kabel al gedaan, en op een netwerk, maar je raakt in dit geval niet verder dan een commando te herhalen. (als er geen time-stamp in het signaal zit)
Het is geen kwestie meer van verbergen, maar misbruik voorkomen.
Met je toestellen te automatiseren hoef je niets te verbergen, maar je wil wel de controle behouden. En je wil bv niet dat de leverancier van je koffie toestel weet hoeveel koffie je per dag maakt, hoe dikwijls je de frigo open en toe doet en hoeveel keer je chauffage aanslaat.
Mensen gaan hier mijn inziens veel te nonchalant mee om. Pas als het te laat is gaat er geroepen worden (Zoals altijd)
Een beetje gewone gebruiker kan er voor zorgen dat zijn pc bereikbaar is via een stomme lamp bv...
Dat je een radiosignaal mogelijk zou kunnen opnemen en opnieuw spelen lijkt me inderaad best mogelijk. Werd vroeger via de kabel al gedaan, en op een netwerk, maar je raakt in dit geval niet verder dan een commando te herhalen. (als er geen time-stamp in het signaal zit)
Het is geen kwestie meer van verbergen, maar misbruik voorkomen.
Met je toestellen te automatiseren hoef je niets te verbergen, maar je wil wel de controle behouden. En je wil bv niet dat de leverancier van je koffie toestel weet hoeveel koffie je per dag maakt, hoe dikwijls je de frigo open en toe doet en hoeveel keer je chauffage aanslaat.
Mensen gaan hier mijn inziens veel te nonchalant mee om. Pas als het te laat is gaat er geroepen worden (Zoals altijd)
- eL Tee
- lrocb_lidnr: 538
Ik kan P. alleen maar bijtreden hierin.
Vandaag lijkt 't misschien onschuldig en 'ik heb niks te verbergen'. Morgen wordt de hoeveelheid tassen koffie gelinkt aan jouw gezondheidstoestand gemeten met jouw 'wearable devices'' en jouw gebruikte medicatie gekocht bij apotheek Vanpimperzele, en zal de schudsaldoverzekering gelinkt aan een hypothecaire lening gebaseerd op deze gegevens jouw doodleuk 'njet' zeggen...
Geloof me vrij: de verzekeraars geilen op het IOT en Wearable Devices... Getuige de recent gepubliceerde infographic van Capgemini: https://www.capgemini.com/resources/inf ... e-industry
De richting waar de economie en de mensheid naartoe evolueert (of is 't "gestuurd wordt"?) is écht niet wat je wilt!
En beweren "ik kan er toch niks aan veranderen, dus laat maar komen" is totaal verkeerd: er zal dan inderdaad ook niks veranderen. Verandering gebeurt enkel bij hoogdringendheid (lees: als 't te laat is). Probeer allemaal eens pro-actief ipv. reactief te zijn, en laat fecesboek en al die andere ongein voor wat 't is. De enigen die er voordeel uit halen is fecesboek zelf...
Vandaag lijkt 't misschien onschuldig en 'ik heb niks te verbergen'. Morgen wordt de hoeveelheid tassen koffie gelinkt aan jouw gezondheidstoestand gemeten met jouw 'wearable devices'' en jouw gebruikte medicatie gekocht bij apotheek Vanpimperzele, en zal de schudsaldoverzekering gelinkt aan een hypothecaire lening gebaseerd op deze gegevens jouw doodleuk 'njet' zeggen...
Geloof me vrij: de verzekeraars geilen op het IOT en Wearable Devices... Getuige de recent gepubliceerde infographic van Capgemini: https://www.capgemini.com/resources/inf ... e-industry
De richting waar de economie en de mensheid naartoe evolueert (of is 't "gestuurd wordt"?) is écht niet wat je wilt!
En beweren "ik kan er toch niks aan veranderen, dus laat maar komen" is totaal verkeerd: er zal dan inderdaad ook niks veranderen. Verandering gebeurt enkel bij hoogdringendheid (lees: als 't te laat is). Probeer allemaal eens pro-actief ipv. reactief te zijn, en laat fecesboek en al die andere ongein voor wat 't is. De enigen die er voordeel uit halen is fecesboek zelf...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
-
- lrocb_lidnr: 0
Perfect, ga ik eindelijk eens wat minder mogen betalen!eL Tee schreef:Vandaag lijkt 't misschien onschuldig en 'ik heb niks te verbergen'. Morgen wordt de hoeveelheid tassen koffie gelinkt aan jouw gezondheidstoestand gemeten met jouw 'wearable devices'' en jouw gebruikte medicatie gekocht bij apotheek Vanpimperzele, en zal de schudsaldoverzekering gelinkt aan een hypothecaire lening gebaseerd op deze gegevens jouw doodleuk 'njet' zeggen...
Overigens zou jouw doom scenario nu al perfect mogelijk zijn, want iedereen zijn aankopen zitten al opgeslagen in de databases van Colruyt, Makro en Delhaize... Maar blijkbaar is dat dan toch niet zo erg? Ah nee, dat is juist, want daar is wetgeving rond.
Google kan trouwens ook al zien hoe vaak ik al gezocht heb naar "blauw pillekes". En als ze mij daar dan gerichte reclame voor sturen, perfect, dan moet ik al niet meer zoeken. Maar ze gaan daarvoor geen brief naar mijn huisdokter noch mijn vrouw noch mijn moeder noch de dienst voor kinderbijslag sturen.
- eL Tee
- lrocb_lidnr: 538
Juist, ja. Een wetgeving net zoals het onaantastbare bankgeheim 

George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
-
- lrocb_lidnr: 0
De dag dat ze uw bankrekening leegplunderen gaat ge toch content zijn dat ne onderzoeksrechter de identiteit van een titularis kan opvragen. Of als uw vader verdwijnt dat we zijn verrichtingen kunnen nazien. Of als één of andere Kim Degelder of Marc Dutroux weer vreemde ideeën krijgt dat ze daar ook verder kunnen op werken. Staat ook allemaal in die wetgevingeL Tee schreef:Juist, ja. Een wetgeving net zoals het onaantastbare bankgeheim

(als wij twee ooit samen een pint gaan pakken, ik peis dat we voor drie dagen discussievoer hebben

- Penguin
- LROCB-Member
- Contacteer:
En toch is het simpel. Zoals het filmpje zelf aangeeft.
Als een persoon je dezelfde info gaat vragen dewelke je nu al weggeeft aan een firma die achter een app of website zit, is het antwoord neen.... De logica? De onwetendheid, of het niet willen inzien.
Zoek resultaten en prijzen worden nu inderdaad al op veel plaatsen gemanipuleerd, daarom dat ik ook meestal in anonymous mode zoek, en ik disconnect gebruik, dewelke elke vorm van links naar sociale of adverterende media blokkeert.
Het bewijs dat deze info belangrijk is, is dat sommige sites niet eens werken als je dergelijke probeert tegen te houden.
En wet of niet, als je akkoord gaat met de gebruikers overeenkomst, en daar staat in wat ze met je gegevens gaan doen (de kleine letterkes) dan heb je pech. Ook zonder handtekening is die overeenkomst bindend. Zie Sony en hun PS3 perikelen van over een paar jaar.
Als een persoon je dezelfde info gaat vragen dewelke je nu al weggeeft aan een firma die achter een app of website zit, is het antwoord neen.... De logica? De onwetendheid, of het niet willen inzien.
Zoek resultaten en prijzen worden nu inderdaad al op veel plaatsen gemanipuleerd, daarom dat ik ook meestal in anonymous mode zoek, en ik disconnect gebruik, dewelke elke vorm van links naar sociale of adverterende media blokkeert.
Het bewijs dat deze info belangrijk is, is dat sommige sites niet eens werken als je dergelijke probeert tegen te houden.
En wet of niet, als je akkoord gaat met de gebruikers overeenkomst, en daar staat in wat ze met je gegevens gaan doen (de kleine letterkes) dan heb je pech. Ook zonder handtekening is die overeenkomst bindend. Zie Sony en hun PS3 perikelen van over een paar jaar.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Contacteer:
@ P, je gooit de zaken iets te veel op één hoop vind ik.
Wat Google en FB e.d. allemaal doet heeft absoluut een keerzijde.
Dat kadert binnen de context van "what you say can be used against you" .... ook niet bepaald nieuw.
Het is echter meer van hetzelfde, dat moet je ook willen inzien.
Alleen is het nu véél makkelijk geworden om mensen te profilen. Dat heeft voordelen, maar potentieel ook zeer gevaarlijke nadelen.
Maar denk je nu écht dat je dit gaat voorkomen ? In geen duizend jaar.
Daar is al lang geen houden meer aan, en dan mag jij of eL Tee nog zo hard roepen, je staat in een woestijn.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik hier zelf mee instem hè.
In essentie heb je 100% gelijk, dat hoor je me niet beweren. Ik gebruik sommige van die dingen wél, maar probeer daar op een verstandige manier mee om te gaan.
Maar alle sensibiliseringsfilmpjes ten spijt, dit kan je op grote schaal niet stoppen.
Dat wiel is al jaren geleden in beweging gezet. Vroeger met de gecustomiseerde reclames in de brievenbus, en nu gebeurt het electronisch.
Het merendeel van de mensen heeft allemaal geen boodschap aan doemdenkerij. De ver-van-hun-bed-show weet je.
Dat druipt er gewoon af.
Enfin, ook een tof onderwerp om eens over te filosoferen tussen pot en pint
.
Betreffende die radio signalen ... neen mijn vriend, dat gaat veel verder dan "gewoon terug afspelen".
You don't want to know.
Wat Google en FB e.d. allemaal doet heeft absoluut een keerzijde.
Dat kadert binnen de context van "what you say can be used against you" .... ook niet bepaald nieuw.
Het is echter meer van hetzelfde, dat moet je ook willen inzien.
Alleen is het nu véél makkelijk geworden om mensen te profilen. Dat heeft voordelen, maar potentieel ook zeer gevaarlijke nadelen.
Maar denk je nu écht dat je dit gaat voorkomen ? In geen duizend jaar.
Daar is al lang geen houden meer aan, en dan mag jij of eL Tee nog zo hard roepen, je staat in een woestijn.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik hier zelf mee instem hè.
In essentie heb je 100% gelijk, dat hoor je me niet beweren. Ik gebruik sommige van die dingen wél, maar probeer daar op een verstandige manier mee om te gaan.
Maar alle sensibiliseringsfilmpjes ten spijt, dit kan je op grote schaal niet stoppen.
Dat wiel is al jaren geleden in beweging gezet. Vroeger met de gecustomiseerde reclames in de brievenbus, en nu gebeurt het electronisch.
Het merendeel van de mensen heeft allemaal geen boodschap aan doemdenkerij. De ver-van-hun-bed-show weet je.
Dat druipt er gewoon af.
Enfin, ook een tof onderwerp om eens over te filosoferen tussen pot en pint

Betreffende die radio signalen ... neen mijn vriend, dat gaat veel verder dan "gewoon terug afspelen".
You don't want to know.
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
- Penguin
- LROCB-Member
- Contacteer:
Ik vrees inderdaad dat je gelijk hebt dat het vechten is tegen de bierkaai... mo ja... 

Ik kan het me wel inbeelden... Als ik zie met wat we op netwerk gebied kunnen nabootsen en injecteren, zal dit met radiosignalen ook wel lukken.Peter Puma schreef: Betreffende die radio signalen ... neen mijn vriend, dat gaat veel verder dan "gewoon terug afspelen".
You don't want to know.
- wodan
- Vaste Waarde
Heel goed Penguin dat je dit eens onder de aandacht brengt.
Ik installeer niets op de smartphone als ik de rechten niet zo kan instellen dat enkel het hoogstnodige qua toegang in te stellen is.
Dus voor mij geen whatsapp en andere zooi. Van gps, bluetooth, contact info enz blijft alles mooi af, indien het dan niet wil werken,
spijtig, dan gebruik ik het niet. Dus ook geen facebook of twitter op de smartphone. Wel af en toe facebook via de browser.
Beetje hersens gebruiken en respect hebben voor de privacy van je contactpersonen.
Naast Disconnect heb je ook ghostery, no script, adblock, https everywhere enz.
Ik installeer niets op de smartphone als ik de rechten niet zo kan instellen dat enkel het hoogstnodige qua toegang in te stellen is.
Dus voor mij geen whatsapp en andere zooi. Van gps, bluetooth, contact info enz blijft alles mooi af, indien het dan niet wil werken,
spijtig, dan gebruik ik het niet. Dus ook geen facebook of twitter op de smartphone. Wel af en toe facebook via de browser.
Beetje hersens gebruiken en respect hebben voor de privacy van je contactpersonen.
Naast Disconnect heb je ook ghostery, no script, adblock, https everywhere enz.
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT