
T-belt 2.5 (na) td
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
T-belt 2.5 (na) td
wat gebeurd er als de riem één tand verkeerd ligt? 

- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: T-belt 2.5 (na) td
safariroof schreef:wat gebeurd er als de riem één tand verkeerd ligt?
Hangt er van af welke pignon...Nokkenas of Injectiepomp.
Ook steeds nakijken of de pignon op de krukas onderaan ...of die nog recht op de spie zit.Het valt regematig voor dat die 'Cal' half is weggeslagen en de spiebaan in de pignon ook breder is geworden. Dan is de timing met de nokkenas ook niet meer juist....en zitten de zuigers tegen de kleppen te kloppen....en doempen ook natuurlijk
Riem één tand verkeert op de nokkenas is ook tiketikketik met uw pistons
Rob
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
ik denk eerder aan de injectiepomp, de motor rookt enorm zwart wat hij vroeger niet deed.
de (revisie)motor komt uit een 109 en liep voordien perfect.
grts Stef.
0475/916050
de (revisie)motor komt uit een 109 en liep voordien perfect.
grts Stef.
0475/916050
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: T-belt 2.5 (na) td
safariroof schreef:ik denk eerder aan de injectiepomp, de motor rookt enorm zwart wat hij vroeger niet deed.
de (revisie)motor komt uit een 109 en liep voordien perfect.
grts Stef.
0475/916050
En u heeft nu pas een nieuwe distributieriem gestoken...?
Zwarte doemp lijkt toch niet op een verkeerde positie van de riem.
Gewoonlijk is het blauwe doemp als er een tand verkeerd staat op de pomp.
Rob
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
heb met de wagen (109) gereden waar de motor uit komt en alles bleek normaal...
de motor uitgebouwd en in de series 3 geplaatst,
dan de riem en nog van alles vernieuwd, bij de eerste testrit blijkt de motor veel meer zwart te roken en heeft ook veel minder macht.
het lijkt er vb. op dat hij een zware aanhanger trekt.
grts Stef.
de motor uitgebouwd en in de series 3 geplaatst,
dan de riem en nog van alles vernieuwd, bij de eerste testrit blijkt de motor veel meer zwart te roken en heeft ook veel minder macht.
het lijkt er vb. op dat hij een zware aanhanger trekt.
grts Stef.
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
iemand zei me dat het de turbo zou zijn???
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 13:19
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Betekom
Re: T-belt 2.5 (na) td
Krijgt dat ding genoeg lucht binnen?
Distributie riem, dat zou kunnen, maar normaal als je die legt kijk je nog een keer de markeringen na dat die juist ligt voor je de boe terug dicht doet.
Turbo is ook mogelijk, maar dan zou het niet van de ene dag op de andere mogen voorkomen.
Zijn der andere verschillen tussen de donorwagen en diegene die de transplant gekregen heeft?
diameter uitlaat/luchtinlaat/afgepitste leidingen...
Distributie riem, dat zou kunnen, maar normaal als je die legt kijk je nog een keer de markeringen na dat die juist ligt voor je de boe terug dicht doet.
Turbo is ook mogelijk, maar dan zou het niet van de ene dag op de andere mogen voorkomen.
Zijn der andere verschillen tussen de donorwagen en diegene die de transplant gekregen heeft?
diameter uitlaat/luchtinlaat/afgepitste leidingen...
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
de uitlaat heeft dezelfde diameter en is korter (de donor was een 109)
de luchtfilter is mee verhuisd, dus is dezelfde,
kan er een fout zitten in het aansluiten van de brandstofleidingen?
moet de onderdruk van de motor (uitlaat van de kleppendekselfilter) verplicht mee in de inlaat?
ik ben niet echt op de hoogte van de werking van een turbo
(HELP)
als het niet verbeterd vliegt hij er uit!
de luchtfilter is mee verhuisd, dus is dezelfde,
kan er een fout zitten in het aansluiten van de brandstofleidingen?
moet de onderdruk van de motor (uitlaat van de kleppendekselfilter) verplicht mee in de inlaat?
ik ben niet echt op de hoogte van de werking van een turbo

als het niet verbeterd vliegt hij er uit!
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: T-belt 2.5 (na) td
Als je twijfelt weet je het niet zeker dus moet je het (laten) controleren.Want als ie verkeerd ligt heb je toch al kosten.safariroof schreef:wat gebeurd er als de riem één tand verkeerd ligt?

Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur


- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
er zal niks anders opzitten zeker...
bedankt allemaal!
ik laat iets weten!
bedankt allemaal!

ik laat iets weten!
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: T-belt 2.5 (na) td
Een 2,5 td is altijd een lekpot en doemper geweest . Eigenlijk is het een veredelde 2,5 nad.
Eens die motoren wat km's hebben krijgen die redelijk veel druk in de motor....welke allemaal door de motorventilatie naar de luchtfilter word geleid en zo mee wordt opgefret door de verbranding.
Het is mogelijk dat de injectie pomp te rijk is afgesteld..wat veel zwarte doemp meebrengt.
Turbo visueel testen.=
Turbo tuben er af en aan het asje voelen hoever ge die kunt op en neer bewegen....enkele tienden mm is volledig normaal.
Verbindingstube van turbo naar inlaatcollector er af...laten draaien en of er mee gaan rijden en kijken of hij dan nog doempt
Aanzuigtube aan de turbo er af....laten draaien.Met veel druk in de motor zal er nu serieus wat motordamp uit die flexibel komen via de tube van de motorventilatie.
Oliepeil meermals cheken op overmatig olieverbruik.
Als de motor veel olie mee verbrand ziet de doemp er grijsblauw uit...niet zwart.
Met een verstopte luchtfilter is het ook zwart.
Rob
Eens die motoren wat km's hebben krijgen die redelijk veel druk in de motor....welke allemaal door de motorventilatie naar de luchtfilter word geleid en zo mee wordt opgefret door de verbranding.
Het is mogelijk dat de injectie pomp te rijk is afgesteld..wat veel zwarte doemp meebrengt.
Turbo visueel testen.=
Turbo tuben er af en aan het asje voelen hoever ge die kunt op en neer bewegen....enkele tienden mm is volledig normaal.
Verbindingstube van turbo naar inlaatcollector er af...laten draaien en of er mee gaan rijden en kijken of hij dan nog doempt
Aanzuigtube aan de turbo er af....laten draaien.Met veel druk in de motor zal er nu serieus wat motordamp uit die flexibel komen via de tube van de motorventilatie.
Oliepeil meermals cheken op overmatig olieverbruik.
Als de motor veel olie mee verbrand ziet de doemp er grijsblauw uit...niet zwart.
Met een verstopte luchtfilter is het ook zwart.
Rob
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
Rob,
de speling op het asje is zeker OK (controle op voorhand)
km's niet gekend maar wel een revisie gehad in de jaren (ongeveer) 1987
daarna beweren ze nog "amper" 40.000km gelopen
de uitgang van de kleppendekselfilter werd niet aangesloten op de inlaat van de motor,
maar de leiding hangt te slingeren onderaan de motor, hij dampt wel wat...
de rook is wel degelijk pek zwart, dus ga ik er van uit dat het olieverbruik zal meevallen.
de luchtfilter is nieuw,
de rest van wat u schrijft moet ik nog testen.
alvast bedankt,
grts Stef.
0475/916050
de speling op het asje is zeker OK (controle op voorhand)
km's niet gekend maar wel een revisie gehad in de jaren (ongeveer) 1987
daarna beweren ze nog "amper" 40.000km gelopen
de uitgang van de kleppendekselfilter werd niet aangesloten op de inlaat van de motor,
maar de leiding hangt te slingeren onderaan de motor, hij dampt wel wat...
de rook is wel degelijk pek zwart, dus ga ik er van uit dat het olieverbruik zal meevallen.
de luchtfilter is nieuw,
de rest van wat u schrijft moet ik nog testen.
alvast bedankt,
grts Stef.
0475/916050
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: T-belt 2.5 (na) td
Kapotte injector(s)??
Rob
Rob
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
zou hij dan niet wat witter roken vanwege onverbrande diesel?
grts Stef.
grts Stef.
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: T-belt 2.5 (na) td
witblauwe rook is dat de timing van de pomp niet juist staat.safariroof schreef:zou hij dan niet wat witter roken vanwege onverbrande diesel?
grts Stef.
Rob
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
zal eerst gewoon nieuwe injectoren plaatsen, dan zien we wel...
grts Stef.
grts Stef.
- zeerover
- Berichten: 448
- Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
- lrocb_lidnr: 548
- Woonplaats: Merelbeke
Re: T-belt 2.5 (na) td
Laat ze even testen, dat kan in bijna elke garage.safariroof schreef:zal eerst gewoon nieuwe injectoren plaatsen, dan zien we wel...
grts Stef.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur


- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
nieuwe zijn reeds aangekocht...
- safariroof
- Berichten: 66
- Lid geworden op: za 28 mei, 2011 11:58
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Lichtervelde
Re: T-belt 2.5 (na) td
ze zijn er, nu nog plaatsen... hopelijk is het dan beter!