WINCHKABEL

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Stef McDef
lrocb_lidnr: 0

WINCHKABEL

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Beste forummers,

Mijn winchkabel is, denk ik, aan vervanging toe en daarom ben ik al een paar dagen op het internet op zoek. ik weet echter efkes niet meer wat te kiezen !

staalkabel : zou sterkst, goedkoopst zijn maar waarschijnlijk heel erg onderhevig aan corrosie
rvs kabel : zou zoals het woord zegt, volledig roestvrij zijn, maar heel duur en minder sterk,
gegalvaniseerde kabel zou corossiebestendig zijn maar na verloop van tijd en gebruik toch beginnen roesten.

Momenteel zit er een kabel op die geen roest vertoont doch enkele nepen en kreuken heeft gehad echter zonder draadbreuk wat zijn jullie bevindingen en wat doe ik het best ?
Bij limatrading kan ik bvb een 8 mm 28 meter vervangkabel met lus kopen voor 50 euro is dat een verstandige keuze ?

mvg,

StefMcDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
dieseldog

Re: WINCHKABEL

Ongelezen bericht door dieseldog »

Why not take a synthetic line such as Dyneema? Equally as strong as steel/galvanized cables, lower weight and it will not rust, it is also more user friendly in my own opinion as it will not whip as hard as steel cable should it snap making it safer, although if you are prone to using your cable over rocks and the like where abrasion is high then it may not be suitable.

Video here

Unfortunately a lot more expensive but especially for occasional use it may last a lot longer in the future by not rusting?

Sorry for writing in English, but I hope that helps.
Roll on Christmas

Discovery 1 1992 2.5 200Tdi rust bucket......Project in the making

Discovery 1 1998 3.9 V8 3door LPG dismantled

[ur=http://projectrusty1992.blogspot.be/2013/09/the-beginning.html]Follow the adventure[/url]
Stef McDef

hi,

Aan synthetisch touw had ik ook al gedacht maar is mij toch iets te duur voor de paar keer dat ik dat nodig zou kunnen hebben. Heb ook nog verschillende andere projecten en een gat in mijn hand, dus probeer het toch wat goedkoop te houden voor ik de deur krijg en in de daktent mag gaan wonen :lol:

Zondag in Buggenhout eens rondkijken en zien wat ik zelf kwijtgeraak.

@dieseldog : no problem for your English, Landroverlovers not wanting/wishing to speak or read English shoud better drive Jeep, Subaru, Toyota or Sangyoung

Greetz StefMcDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
dieseldog

Ongelezen bericht door dieseldog »

Why not try a few of your local winch suppliers to see if they have "new take off" cables from winches that have been converted to plasma before supply to the client? Might be worth a couple of calls? I know it to be common practice in the UK.
Roll on Christmas

Discovery 1 1992 2.5 200Tdi rust bucket......Project in the making

Discovery 1 1998 3.9 V8 3door LPG dismantled

[ur=http://projectrusty1992.blogspot.be/2013/09/the-beginning.html]Follow the adventure[/url]
Stef McDef

Gevonden,

Spiksplinternieuw gekocht op 2ehandsbeurs in Buggenhout.
kwam van nieuwe winch die direkt voorzien werd door synthetisch touw.
Voor de prijs van 20 euro ben ik gediend.

Gelukkig dat ik nog twijfelde of was driedubbele kwijt.

Bedankt voor reacties en organisatoren van 2ehandsbeurs.

StefMcDef.
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Beerke
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 519

Ongelezen bericht door Beerke »

Wanneer het voor sporadisch gebruik is kan je de kabel mischien inspuiten met kabelolie.
Deze strekt in de kabel en voorkomt roest.

zo iets, http://www.dhzdiscount.nl/toevoegen/rol ... r=10017738
Wij hebben dit op het werk in bussen van 20L. (ander merk, weet niet van buiten welk.)

Word gewoon over de opgerolde kabel gegoten.
Liever verschillende keren een kleine hoeveelheid dan in één keer veel, anders lekt de rest op de grond.

grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Stef McDef

@ BEERKE
bedankt voor de goede raad !

Hier zullen velen goede raad aan hebben denk ik.

mvg,
StefMcDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Plaats reactie