Beste allen,
Wie kent de oorzaak ?
VOERTUIG : DEFENDER 130 DUAL CAB TD5 1999
Laatste tijd ondervind ik tijdens het rijden een klikkend geluid onder de passagierszetel.
't is echter niet constant doch regelmatig voor een bepaalde periode met tussenpozen.
Gisteren het zitvlak en deksel verwijderd en motor eens laten draaien en gas geven.
Bij het aanzetten en afleggen van contact merk ik wel dat de voorste zwarte relais (drie gele en 1 kleinere zwarte in mijn geval) durft te klikken. heb de relais eens verwijderd en gestart en alles blijkt normaal te functioneren.
Wou de relais vervangen door een exemplaar dat ik nog liggen had maar moest vaststellen dat de pinnen veel groter zijn dan de standardrelais.
Mijn vragen zijn nu :
Waarvoor dient deze relais?
is de relais defect of zou er ergens een kortsluitingske/slecht contact zijn dat het klikken veroorzaakt?
De auto start en draait normaal zonder deze relais. alle onderdelen blijken te functioneren en er lichten geen controlelampjes op het dashbord op . heb echter niet gereden zonder relais.
mvg,
Stefaan
KLIKKENDE RELAIS !!!
-
- lrocb_lidnr: 0
KLIKKENDE RELAIS !!!
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
- zeerover
- lrocb_lidnr: 548
Re: KLIKKENDE RELAIS !!!
Kijk alle contacten en massapunten na, klikkende relais zijn een gevolg storing maar niet de oorzaak. Probeer te weten welk(e) relais klikt of klikken en waar voor ze dienen. Zoek het juiste schema.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur

-
- lrocb_lidnr: 0
Re: KLIKKENDE RELAIS !!!
@ zeerover,
Wel, heb gisteravond en vanmorgen rit gedaan zonder geklik, zou kunnen zijn door de relais eens te verwijderen en terug te zetten dat de contactpunten weer optimaal doorgeven.
Hopelijk ist hiermee opgelost.
't zou niet de eerste keer zijn dat ik iets openhaal om te kijken wat er scheelt, terug in elkaar zet zonder iets te vernieuwen of te herstellen en dat het dan terug in orde is.
wordt vervolgd
Wel, heb gisteravond en vanmorgen rit gedaan zonder geklik, zou kunnen zijn door de relais eens te verwijderen en terug te zetten dat de contactpunten weer optimaal doorgeven.
Hopelijk ist hiermee opgelost.
't zou niet de eerste keer zijn dat ik iets openhaal om te kijken wat er scheelt, terug in elkaar zet zonder iets te vernieuwen of te herstellen en dat het dan terug in orde is.
wordt vervolgd
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'