Beste forum(st)ers,
Ik rij met een def 130 td5 van 1999 waarvan de airco niet meer werkt (ofwel defect ofwel geen gas meer, en de gas zou niet meer te verkrijgen zijn? of heel veel kosten.) en de binnenunit zit ferm in de weg voor medepassagiers met redelijk wat beenlengte.
Ik heb er al aan gedacht om de airco uit de auto uit te bouwen om volgende redenen :
hij zit daar toch niets te doen,
meer beenruimte,
meer plaats in motorruimte,
minder verbruik zowel electrisch als vloeibaar,
minder gewicht.
Vraag is nu :
wat met de aandrijflijn ? kan ik die riem door standaardriem vervangen?
kan ik de (buiten)radiator eventueel gebruiken als bvb extra intercooler en zou dat voordelen geven?
wat moet er allemaal verwijderd worden en wat met de ecu?
had ook al gedacht om binnenunit ism eberspacher te gebruiken als extra verwarming in de winter maar dan zit ik weer met die binnenruimte gekweld (allee mijn medepassagiers).
Graag jullie ervaringen/mening/advies.
Mvg,
Stefaan
airco uitbouwen.
-
- lrocb_lidnr: 0
airco uitbouwen.
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
- Kris
- LROCB-Member
Re: airco uitbouwen.
Aandrijflijn : nieuwe (kortere ) riem te kopen en de spanrol voor aircoloze modellen.
Airco demonteren : vijs de 2x2 boutjes los op de koppelingen aan de bulkhead. De volledige unit onder de motorkap (incluis condensor) kan in één stuk gedemonteerd worden. Idemdito nog wat vijsjes (en connectoren) losmaken en de binnenunit kan eruit gehaald worden. De 2 relais in de passagiersvoetenbak kan je gewoon laten zitten.
Buitenradiator is een condensor en dus niet bruikbaar als intercooler. Vervang optioneel je aircogrill door een gewone grill : de aircogrills zijn vrij zeldzaam en gaan 75-100€ tweedehands.
Airco demonteren : vijs de 2x2 boutjes los op de koppelingen aan de bulkhead. De volledige unit onder de motorkap (incluis condensor) kan in één stuk gedemonteerd worden. Idemdito nog wat vijsjes (en connectoren) losmaken en de binnenunit kan eruit gehaald worden. De 2 relais in de passagiersvoetenbak kan je gewoon laten zitten.
Buitenradiator is een condensor en dus niet bruikbaar als intercooler. Vervang optioneel je aircogrill door een gewone grill : de aircogrills zijn vrij zeldzaam en gaan 75-100€ tweedehands.
Kris
-
- lrocb_lidnr: 374
Re: airco uitbouwen.
airco gas r 134 is nog wel makkelijk te vinden ,
en duur zijn is relatief . benzine is ook duur he
en duur zijn is relatief . benzine is ook duur he
rijden en sleutelen , t is een hobby