Behandelen roest?

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
janpauwels23007
lrocb_lidnr: 0

Behandelen roest?

Ongelezen bericht door janpauwels23007 »

Hallo, mijn chassis(defender td5) begint hier en daar wat plekjes roest te vertonen. ik zou dit graag eens goéd behandelen! Ik heb al gehoord dat je best op de plekjes eerst met een roestoplosser behandelt? (epoxu brunox ofzo) en dan? Verven? iemand een goed merk?...

Ik zou de binnenkant van chassis ook graag behandelen, ik ben al dinitrol spuitbus gaan halen maar zie niet egt hoe ik daarmee in de binnenkant van de balken kan geraken...

Iemand tips aug
Bedankt!
Henk
lrocb_lidnr: 30

Re: Behandelen roest?

Ongelezen bericht door Henk »

Heb gisteren een foldertje van ZINGA doorgelezen en dat ziet er zeer goed uit, volgens hun zelfs beter dan thermisch verzinken.

In de chassisbalken: eh die moet je wel eerst schoon krijgen. De zoon van Rob deed dat vroeger, weet niet of die dat nog doet
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
ronnydef90
LROCB-Member

Ongelezen bericht door ronnydef90 »

Beste,

Binnen enkele weken als het wat warmer is en niet meer regent,dan
ben ik van plan om een chassibalkenclien weekend te doen,dan er iets
in spuiten.Nee geen dinitrol,iets da ge hier ni kunt krijgen.
Bij interesse,hoor ik het wel.
grtn ronny.
Roelandrover

Ongelezen bericht door Roelandrover »

Ik heb mijn chassis van de 110 alsvolgd behandeld:

Eerst licht afgeschuurd, ontvet, behandeld met tanik roestomvormer, na dit droog was heb ik het opnieuw ontvet, en dan gespoten met chassislak.

Het resultaat is meer dan bevredigend.

Foto's ervan vind je bij wie-is-wie: viewtopic.php?f=84&t=53634
Series-III 88 4X4 2.25P Deep bronze green "The moaning minnie"
Land Rover 110 ex-MOD 3.5V8 Lybian sand " Belgian rattlesnake"
Land Rover 110 TD5 stawag. (in restauratie)
Mr Arnold
lrocb_lidnr: 1195

Ongelezen bericht door Mr Arnold »

Zinga is idd ni slecht, wel zeer duur, maar dat het beter is dan thermisch verzinken betwijfel ik (en geen klein beetje)
De binnnenbalk kan je eventueel laten opspuiten met pur (zo kan er ook geen vuiligheid meer in met roest tot gevolg)
Thangt allemaal van u budget af, kben eigenlijk zeer tevreden van gwne rutex, ondanks dat dit bij sommige luchtbellen geeft na een paar jaar
Net zoals bij schilderen dient er ook een zeer grondige reiniging aan te pas te komen voor het aanbrengen (kuisen, ontvetten enz, zowel chemisch als mechanisch)
Hanging on in quiet desperation is the English way
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef:Heb gisteren een foldertje van ZINGA doorgelezen en dat ziet er zeer goed uit, volgens hun zelfs beter dan thermisch verzinken.

In de chassisbalken: eh die moet je wel eerst schoon krijgen. De zoon van Rob deed dat vroeger, weet niet of die dat nog doet

Ja, die doet dat nog steeds....zelfs veel...recht van de dealer.
Rob
De Rob
LROCB-Member
Contacteer:

Mr Arnold schreef:Zinga is idd ni slecht, wel zeer duur, maar dat het beter is dan thermisch verzinken betwijfel ik (en geen klein beetje)
De binnnenbalk kan je eventueel laten opspuiten met pur (zo kan er ook geen vuiligheid meer in met roest tot gevolg)
Thangt allemaal van u budget af, kben eigenlijk zeer tevreden van gwne rutex, ondanks dat dit bij sommige luchtbellen geeft na een paar jaar
Net zoals bij schilderen dient er ook een zeer grondige reiniging aan te pas te komen voor het aanbrengen (kuisen, ontvetten enz, zowel chemisch als mechanisch)
Wat bedoeld ge met "PUR" Is dat PU schuim?.....goe bezig zou ik dan zeggen.Daar kruipt de roest juist achterdoor......en begin dan maar eens te slijpen of te lassen later.
Rob
Peter Puma
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1062
Contacteer:

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Met PUR opvullen zou ik ook nooit doen, ook al bestaat er PUR die geen water opneemt (closed cell).
Zie maar dat de binnenkant van die balken kan ademen, want anders gaat de roestduivel nog veel sneller te werk.
Er zijn toch altijd microscopisch kleine scheurtjes, en eens het begint te roesten kan je er met PUR binnen in de balken nooit meer aan.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
olav

Ongelezen bericht door olav »

Ik ben een tijdje geleden naar een Td5 gaan zien waarvan de deurkaders met PU schuim opgevuld waren... man man man, dat roest sneller als het licht en je kan er idd amper nog iets aan doen.
De Rob
LROCB-Member
Contacteer:

olav schreef:Ik ben een tijdje geleden naar een Td5 gaan zien waarvan de deurkaders met PU schuim opgevuld waren... man man man, dat roest sneller als het licht en je kan er idd amper nog iets aan doen.
Just ...opspuiten met schuim is het lompste wat ge kunt doen.Is geen herstellen meer mogelijk.Ge moet daar de slijpschijf eens inzetten....man man man, :eh: :problem:
pieterjano
Contacteer:

Ongelezen bericht door pieterjano »

ronnydef90 schreef:Beste,

Binnen enkele weken als het wat warmer is en niet meer regent,dan
ben ik van plan om een chassibalkenclien weekend te doen,dan er iets
in spuiten.Nee geen dinitrol,iets da ge hier ni kunt krijgen.
Bij interesse,hoor ik het wel.
grtn ronny.
en wat spuit je daar dan in?
heb de mijne 1,5 jaar geleden ook helemaal schoon gemaakt met stale borstel.
daar waar roest was tot op het staal gegaan en die plekken behandeld met menie.
en dan routex er over, nadeel van die routex is dat die oplost met diesel en olie.
gevolg is dat door lek aan pont voor de balk in het midden al rode plekken krijgt van de menie die onder die routex zit.
zijn er andere dingen die waarmee je de binnenkant van je chassis kan behandelen?
wat word er dan allemaal gedaan als uw zoon zo een chassis behandelt? @ ROB

pj
Defender 90 met een 200 TDi van 1992
De Rob
LROCB-Member
Contacteer:

Kom eens kijken,zou ik zeggen....
Ik ben nu aan een 110SW bezig waar alles vanonder ligt.....Ik heb alles ontroest in een bad met Soda kristallen en batterijlader.......Dan proper gezandstraald in een zo een cabineke....Geschilderd met zinkfosfaat verf (7kg) en nu gisteren volledig met Holle ruimten bescherming ingespoten(Geen Wax).
Zoals pu schuim...ook nooit bitumen tegen uw chassis spuiten.Dit oogt wel mooi, maar bevorderd ook onderhuidse roest.Gewoon met industrieele kwaliteitsverf op basis van zinkfosfaat schilderen.
.Rob
Mr Arnold
lrocb_lidnr: 1195

Ongelezen bericht door Mr Arnold »

Dat pu verhaal heb k mij dan ook goed laten wijsmaken
Toch al nen defender gezien met nen opgespoten chassisbalk, heeft het wel laten doen door soudal zelf
dus specs en dergelijke weet ik ook niet
echter wel volgende tekst gevonden (die raadt het ook af):
http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... 38,quote=1
Polyurthaanschuim (in de volksmond PUR-schuim) is geen goed oplossing.
Niet omdat het vocht vast zou houden want het houdt namelijk geen vocht vast.
De reden dat dit geen goed idee is zit is de schuimende werking.
Als je het schuim inspuit komt het in contact met zuurstof, wat een chemische reactie veroorzaakt.
Door deze chemische reactie vult het schuim uit.
Echter in de holle ruimte van een chassis kan er niet voldoende lucht bijkomen en zal de PUR zichtzelf insluiten.
Gevolg is dat het binnendeel van het schuim niet uitvult.
Na verloop van tijd vergast het niet uitgevulde schuim en zal het ontstane blok krimpen.
Hierdoor ontstaat een kleine vrije ruimte tussen het chassis en het schuim.
De rest kun je raden.

Als je zeker wilt zijn dat jou chassis van binnenuit niet meer kan gaan roesten is er maar 1 mogelijkheid:
Volledig vol laten lopen met warme waxoil en afsluiten. Vervolgens om de paar jaar het chassis verwarmen en de waxoil bijvullen.
Iemand ervaring met Waxoyl antiroest?? mijne garagist had iets dergelijks ook al aangeraden ma da ziet er wel een vetzakkerij uit :think: (ni da we iets anders gewoon zijn :mrgreen: )

http://www.waxoyl.be/pages/products.html?CatID=448
Hanging on in quiet desperation is the English way
Plaats reactie