lagers vooras 130

Hier kun je je eens goed laten gaan
leo vleugels
lrocb_lidnr: 0

lagers vooras 130

Ongelezen bericht door leo vleugels »

ik heb mijn lager aan de binnenzijde stuk. ondertussen de fusé-lagers al vervangen en nu moet ik de twee andere lagers nog vervangen. het lijkt mij ook niet al te moeilijk maar ik ben toch niet 100% zeker. hoe zit het met het aandraaimoment van de grote moer. welke functie heeft die losse ring?
kan er mij iemand op weg zetten; ik kan eventueel ook telefonisch contact opnemen, misschien makkelijker om uit te leggen
alvast bedankt
Filip DG 110
lrocb_lidnr: 734

Re: lagers vooras 130

Ongelezen bericht door Filip DG 110 »

Waarchijnlijk TD5? Losse ring is afstandsring, moer mag zo vast mogelijk wel een nieuwe moer gebruiken.

Veel succes,

Filip
steven 90

Ongelezen bericht door steven 90 »

Filip DG 110 schreef:Waarchijnlijk TD5? Losse ring is afstandsring, moer mag zo vast mogelijk wel een nieuwe moer gebruiken.

Veel succes,

Filip

Ik dacht dat je een andere afstandsring moest nemen en de moer mocht herbruiken ;)
Filip DG 110
lrocb_lidnr: 734

Ongelezen bericht door Filip DG 110 »

Afstandringen heb ik nog nooit vervangen :? en nog nooit problemen mee gehad :thumbup: , moeren daarin tegen, soms kan je deze ook nog wel eens gebruiken. Lagers moeten goed onderhouden worden zeker bij off road rijden. VET moet er in zitten!!!!!!! :evil:

Groeten, :wave:

Filip
nielsc

Ongelezen bericht door nielsc »

Die afstandsbus is een bus die samen gepitst wordt door de dikke moer vast te zetten. Deze moet ge altijd vervangen... De moer eigelijk ook want anders kunt ge de rand niet meer omkloppen.

Vervang dat systeem best door het systeem van een tdi, is vele makelijker en dat werkt beter
Escape
lrocb_lidnr: 532
Contacteer:

Ongelezen bericht door Escape »

nielsc schreef:Die afstandsbus is een bus die samen gepitst wordt door de dikke moer vast te zetten. Deze moet ge altijd vervangen... De moer eigelijk ook want anders kunt ge de rand niet meer omkloppen.

Vervang dat systeem best door het systeem van een tdi, is vele makelijker en dat werkt beter
Da wil ik nog wel eens zien gebeuren, die afstandsbus samenpitsen! :o
Dat is een vrij dikke ring, verkrijgbaar in (ik dacht 5) verschillende breedtes, om in functie van de tolerantie op de naaf de voorspanning van de lagers te regelen. Die ring moet dus niet vervangen worden, de moer in principe wel, om zeker te zijn dat de rand nog goed genoeg is om de borging te garanderen.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Ongelezen bericht door De Rob »

Ik zal er nog iets aan toe voegen....
Ik slijp altijd van de borgmoer td5, de platgeslagen kant bijna volledig weg vooraleer de moer los te trekken....dit om te vermijden dat de schroefdraad van de stubaxle beschadigd word.Want dan zit ge pas te vodden om de moer er tot de laatste schroefdraad af te krijgen en nog een nieuwe stubaxle te moeten monteren.
Ik raad dan ook altijd aan om het oude systeem met twee moeren te mogen plaatsen....Je moest maar eens ergens in de vreemde staan met kapotte schroefdraad.
???Een shimmring platdrukken tussen twee rollagers...zal chinees staal zijn inplaats van Zweeds :roll:
Rob
steven 90

Ongelezen bericht door steven 90 »

De Rob schreef:Ik zal er nog iets aan toe voegen....
Ik slijp altijd van de borgmoer td5, de platgeslagen kant bijna volledig weg vooraleer de moer los te trekken....dit om te vermijden dat de schroefdraad van de stubaxle beschadigd word.Want dan zit ge pas te vodden om de moer er tot de laatste schroefdraad af te krijgen en nog een nieuwe stubaxle te moeten monteren.
Ik raad dan ook altijd aan om het oude systeem met twee moeren te mogen plaatsen....Je moest maar eens ergens in de vreemde staan met kapotte schroefdraad.
???Een shimmring platdrukken tussen twee rollagers...zal chinees staal zijn inplaats van Zweeds :roll:
Rob

Dat klinkt logisch, bij de niels zijne ging die moer er zo met wat tegenzin terug op, dit zal dan de reden zijn.
Escape
lrocb_lidnr: 532
Contacteer:

Ongelezen bericht door Escape »

Nog nooit problemen gehad met beschadigde draad. In de uitsparing voor de borging past ook een doorslag of dergelijks, daarmee kan je het ingedeukte stuk mooi terug uitdeuken zodat de moer er vlot afkomt.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Ongelezen bericht door De Rob »

Escape schreef:Nog nooit problemen gehad met beschadigde draad. In de uitsparing voor de borging past ook een doorslag of dergelijks, daarmee kan je het ingedeukte stuk mooi terug uitdeuken zodat de moer er vlot afkomt.

Ik weet het allemaal wel maar als ge er twee drie per week moet doen......maar één keer voorgehad...en sindsdien slijpschijfje plat op het geborgde gedeelte en geen gewring meer bij het losdraaien.
Rob
nielsc

Ongelezen bericht door nielsc »

Ik bedoel niet dat ge die bus bijeen plat pitst he ... Ik bedoel dat de lagers daarop pitsen om de juste spanning te hebben. Ja hoe moet ik het uitleggen ... Ge weet wel wat ik bedoel he ...
Escape schreef:Nog nooit problemen gehad met beschadigde draad. In de uitsparing voor de borging past ook een doorslag of dergelijks, daarmee kan je het ingedeukte stuk mooi terug uitdeuken zodat de moer er vlot afkomt.
+1 zo doe ik het ook altijd
Plaats reactie