verwarming Defender TD5
-
verwarming Defender TD5
Vandaag op en af naar Dinant met 4 personen in de 110 SW TD5. Vriestemperaturen en natte sneeuwschoenen om maar even de context te schetsen.
Op de snelweg had ik voortdurend last van zijruiten die aan de binnenkant aanvriezen (constant met de ijskrabber aan de binnenkant). Voorruit was wel helder. Echt lekker warm werd het in de Def ook niet echt. Dat blazerke geeft op max stand wel warme lucht, maar het blaast niet echt goed door om het even eufemistisch uit te drukken. Standen minder dan max zijn al helemaal hopeloos.
Klinkt dit bekend in de oren? Valt hier iets aan te doen?
Merci voor jullie advies,
T
Op de snelweg had ik voortdurend last van zijruiten die aan de binnenkant aanvriezen (constant met de ijskrabber aan de binnenkant). Voorruit was wel helder. Echt lekker warm werd het in de Def ook niet echt. Dat blazerke geeft op max stand wel warme lucht, maar het blaast niet echt goed door om het even eufemistisch uit te drukken. Standen minder dan max zijn al helemaal hopeloos.
T
Interactive trip reports on www.i-spog.com 

- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
Re: verwarming Defender TD5
Zijuiten aanvriezen komt doordat je de warme lucht niet naar de zijruiten kan leiden. Ik had daarvoor iets gemaakt maar dan bedampte de voorruit te snel.
Bij temperaturen onder nul zette ik steevast mijn Eberspacher op.
Er bestaat een systeem dat de verwarmingsradiator vervangt en dat "zou veel beter moeten zijn".
Ik heb dat ooit eens gezien toen Luc DVL dat meehad voor een LROCBer op een praatcafe.
Ik heb nooit het resultaat geweten.
Bij temperaturen onder nul zette ik steevast mijn Eberspacher op.
Er bestaat een systeem dat de verwarmingsradiator vervangt en dat "zou veel beter moeten zijn".
Ik heb dat ooit eens gezien toen Luc DVL dat meehad voor een LROCBer op een praatcafe.
Ik heb nooit het resultaat geweten.
-
- lrocb_lidnr: 968
bij vriesweer verwijder ik mijn visco motor komt sneller op temperatuur en geeft zo beter verwarming,anders de gril afdekken ook een optie.
Alain
Alain
- Guy
- lrocb_lidnr: 485
Ik had vorig jaar het zelfde probleem.
Van alles geprobeerd en uiteindelijk een "Webasto airtop" geplaatst.
... een van de betere investeringen die ik gedaan heb
(Plaatsen is makkelijk zelf te doen als je wat handig bent.)
Guy.
Van alles geprobeerd en uiteindelijk een "Webasto airtop" geplaatst.
... een van de betere investeringen die ik gedaan heb

(Plaatsen is makkelijk zelf te doen als je wat handig bent.)
Guy.
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 349
Hier ook een standverwarming in de 130 (Eberspacher) zowel cabine als koffer verwarmt
En zoals hier boven bescheven een stuk karton voor de grill en je zal het verschil wel merken, lekker old school
En zoals hier boven bescheven een stuk karton voor de grill en je zal het verschil wel merken, lekker old school

-
- lrocb_lidnr: 0
Ha, er zijn dan toch defenders met eberspachers en webasto's op het forum. had de technische rubriek en archief al doorzocht zonder resultaat.
Ben ook bezig met de installatie van een tweedehands uit een mercedes vito in mijn 130 td5 maar moet nog de sturing instaleren en aansluiten (incl. zelf kabelboom maken) Zou natuurlijk al stuk leuker rijden momenteel (-10) maar zoals altijd gaan de problemen van de familie voor dus rij ik momenteel rond met dikke muts en vest.
Wegens de droge koude heb ik momenteel geen last van aangevroren ruiten. (enkel gladde mat)
De vuile zoutruiten moet ik wegens te weinig antigel in ruitensproeiers momenteel wel met krantenpapier verwijderen. (goede tip vant vrouwken deze morgen)
Ben ook bezig met de installatie van een tweedehands uit een mercedes vito in mijn 130 td5 maar moet nog de sturing instaleren en aansluiten (incl. zelf kabelboom maken) Zou natuurlijk al stuk leuker rijden momenteel (-10) maar zoals altijd gaan de problemen van de familie voor dus rij ik momenteel rond met dikke muts en vest.
Wegens de droge koude heb ik momenteel geen last van aangevroren ruiten. (enkel gladde mat)
De vuile zoutruiten moet ik wegens te weinig antigel in ruitensproeiers momenteel wel met krantenpapier verwijderen. (goede tip vant vrouwken deze morgen)
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
-
hoi,
Ondertussen is de eberspacher ingebouwd en functioneert hij.
Voor het voorverwarmen van de motor heel interessant. Motor is warm na ongeveer 35 a 40 minuten bij buitentemperatuur van - 5°c.
Interieur is echter niet warm te krijgen. hooguit wat frisse, in plaats van warme lucht aan de voorruit, net voldoende om ruiten te ontdooien en te drogen.
Wat kan het probleem zijn ?
Is de warmtewisselaar te klein/zwak om de doorstromende ijskoude lucht warm te krijgen ?
Kan er lucht in de warmtewisselaar blijven hangen zijn ?
Is er mogelijkheid om binnenlucht aan te zuigen voor de verwarming?
Mvg.
Stefaan
Voor het voorverwarmen van de motor heel interessant. Motor is warm na ongeveer 35 a 40 minuten bij buitentemperatuur van - 5°c.
Interieur is echter niet warm te krijgen. hooguit wat frisse, in plaats van warme lucht aan de voorruit, net voldoende om ruiten te ontdooien en te drogen.
Is de warmtewisselaar te klein/zwak om de doorstromende ijskoude lucht warm te krijgen ?
Mvg.
Stefaan
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
- Kris
- LROCB-Member
Perfect - zelfs in een defender - om de zijruiten te ontwasemen is de airco full speed aanzetten en de voorruitverwarming gebruiken.
Kris
- Waldorf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 501
Bultneus kopen. Daar zit dus een echte chauffage in. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
- Wolf
- LROCB-Member
- Contacteer:
Daarom heb ik mijn webasto met water vervangen door een Eber met lucht maar hij gaf toch wel wat meer dan frisse lucht.stefaan beaumont schreef:hoi,
Mvg.
Stefaan
- Wat bedoel je met "motor is warm." 40° 50° of 79° of ... dat maakt al een serieus verschil voor de chauffage.
De Eber zal zeker niet boven de 80° gaan want anders gaat je thermostaat open en dat zou oerdom zijn.
- zijn de waterdarmen in de juiste stroomrichting aangesloten op de Eber?
-je verwarming staat toch "op" ?
Ik had eraan gedacht om wat byoassen t emaken zodat ik kon kiezen tussen;
- motor verwarmen
- alleen radiator van chauffage verwarmen.
- of kiezen wie prioriteit kreeg
Maar dat zou teveel ingrijpen zijn in het koelcircuit van de motor en daar Murphy soms meereed met mij, heb ik dat niet gedaan.
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 156
Net terug van italie, al gaan kreeg ik ook de cabine niet op temperatuur zelf op de hoogste stand,het was -5 buitendemito schreef:Vandaag op en af naar Dinant met 4 personen in de 110 SW TD5. Vriestemperaturen en natte sneeuwschoenen om maar even de context te schetsen.
T
Op terugweg bij het vertrek had ik helemaal geen verwarming en dit heeft geduurd tot in duitsland daarna had ik terug verwarming zoals het hoort

" Go Beyond "
___
___
- Peter Puma
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1062
- Contacteer:
Ik ben net terug uit Frankrijk (Valmeinier), absoluut geen klagen gehad van motorverwarming.
De Webasto heeft onderweg zelfs niet opgestaan.
Akkoord, de chauffage van mijn bultneus is pakken beter, doch die in de Td5 kon het eigenlijk net baas, zelfs de hoogste stand was niet nodig
.
Toch opmerkelijk die verschillen, niet ?
De Webasto heeft onderweg zelfs niet opgestaan.
Akkoord, de chauffage van mijn bultneus is pakken beter, doch die in de Td5 kon het eigenlijk net baas, zelfs de hoogste stand was niet nodig

Toch opmerkelijk die verschillen, niet ?
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Wolf
- LROCB-Member
- Contacteer:
De luchttoevoer naar het radiatorke kan ook gedeeltelijk wat verstopt zijn door dennenaalden, berkenboomzaadjes en andere rommel.
Even dat roosterke van de wing afvijzen en checken.
Als je van Italie tot Duitsland geen verwarming hebt en daarna wel, kan dit voor mij toch maar alleen zijn dat er lucht in het systeem zit, dan uiteindelijk via het reservoirke ontsnapt is.
Ik zie geen andere zinnige uitleg.
Als je van Italie tot Duitsland geen verwarming hebt en daarna wel, kan dit voor mij toch maar alleen zijn dat er lucht in het systeem zit, dan uiteindelijk via het reservoirke ontsnapt is.
-
Hoi Wolf en anderen,
-Wat de temperatuur juist is heb ik nog niet gemeten maar de motor voelt goed warm aan en de temperatuurmeter staat mooi recht omhoog (identiek aan de aanwijzing voor motor op bedrijfstemperatuur na een uurtje autosnelweg) dus mag ik veronderstellen dat het water dan wel bedrijfstemperatuur bereikt heeft.
Over 79 a 80 graden zal de eber niet gaan want die is zo volgens de technische gegevens zo "geprogrameerd" dat de brander naar halve kracht of zelfs uitvalt bij 80 graden. Zover ben ik echter nog niet gegaan om hem tot het einde te puschen zonder te rijden.
-Stroomrichting klopt ook. De eber is aangesloten voor de warmtewisselaar en daar staat de richting met een pijl op aangeduid.
Dus volgorde = aan uitgang motor elektrische waterpomp die samen met eber aanslaat en 2 minuten na eber afslaat, eber zelf en dan naar de linkeraansluiting van de warmtewisselaar voor binnenverwarming (met ingaande pijl aangeduid) en dan terug naar motor.
-wat de bediening van de verwarming betreft, met blazer op halve of volle kracht aan geeft niet veel verschil. de hendels links staan naar ruit en op warm. Zal nog eens controleren of deze hendels wel werken en aan de warmtewisselaar effectief iets verzetten.
-Roosterke is vrij, heb ik losgevezen om de aanvoer van de eber in aan te sluiten. Ga in Billingen wel eens zoeken om dit te vervangen door een militaire inlaat om dat eventueel probleem op te lossen/voorkomen.
De montage van een airtop staat nog op mijn verlanglijstje voor vééél later om de achterbak en/of eventueel de daktent te verwarmen bij koude nachten. (tenzij hier ergens een sponsor voor zou zijn kan dat veel vroeger natuurlijk)
groeten en alvast dank voor de reacties.
Stefaan
-Wat de temperatuur juist is heb ik nog niet gemeten maar de motor voelt goed warm aan en de temperatuurmeter staat mooi recht omhoog (identiek aan de aanwijzing voor motor op bedrijfstemperatuur na een uurtje autosnelweg) dus mag ik veronderstellen dat het water dan wel bedrijfstemperatuur bereikt heeft.
Over 79 a 80 graden zal de eber niet gaan want die is zo volgens de technische gegevens zo "geprogrameerd" dat de brander naar halve kracht of zelfs uitvalt bij 80 graden. Zover ben ik echter nog niet gegaan om hem tot het einde te puschen zonder te rijden.
-Stroomrichting klopt ook. De eber is aangesloten voor de warmtewisselaar en daar staat de richting met een pijl op aangeduid.
Dus volgorde = aan uitgang motor elektrische waterpomp die samen met eber aanslaat en 2 minuten na eber afslaat, eber zelf en dan naar de linkeraansluiting van de warmtewisselaar voor binnenverwarming (met ingaande pijl aangeduid) en dan terug naar motor.
-wat de bediening van de verwarming betreft, met blazer op halve of volle kracht aan geeft niet veel verschil. de hendels links staan naar ruit en op warm. Zal nog eens controleren of deze hendels wel werken en aan de warmtewisselaar effectief iets verzetten.
-Roosterke is vrij, heb ik losgevezen om de aanvoer van de eber in aan te sluiten. Ga in Billingen wel eens zoeken om dit te vervangen door een militaire inlaat om dat eventueel probleem op te lossen/voorkomen.
De montage van een airtop staat nog op mijn verlanglijstje voor vééél later om de achterbak en/of eventueel de daktent te verwarmen bij koude nachten. (tenzij hier ergens een sponsor voor zou zijn kan dat veel vroeger natuurlijk)
groeten en alvast dank voor de reacties.
Stefaan
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
- Wolf
- LROCB-Member
- Contacteer:
-
- LROCB-Member
He wolf ,heb je raad opgevolgd en even gekeken , dennenaalden of iets dergelijks zitten er niet inWolf schreef:De luchttoevoer naar het radiatorke kan ook gedeeltelijk wat verstopt zijn door dennenaalden, berkenboomzaadjes en andere rommel.
Nu ze marcheert terug ik zie wel of we later terug met ijskegels aan de neus zitten.
" Go Beyond "
___
___
- Wolf
- LROCB-Member
- Contacteer:
Volgens mij was het dan lucht.
Aan het koelcircuit gewerkt voorheen?
Aan het koelcircuit gewerkt voorheen?
-
- LROCB-Member
neen totaal niet,heeft zomaar 3 jaar stilgestaan,
heb al van alles mogen fixen maar kdoet zo graag
heb al van alles mogen fixen maar kdoet zo graag

" Go Beyond "
___
___
- jokerdefender
Vind het toch raar. Mijne td5 (def 90) zijn chauffage werkt zeer goed eens de motor op temperatuur is. In de hoogste stand stookt ge u zelfs buiten. Bij mij moet het daar voor nu wel niet heel warm zijn, maar zelfs (vrouwelijke) passagiers vragen of de chauffage niet wat minder kan.
Motor op temperatuur duurt bij mij max 15 minuten, en dan moet hij al een dikke week bij permanent vriezen buiten gestaan hebben. Vanaf dan ook lekker warme lucht.

Motor op temperatuur duurt bij mij max 15 minuten, en dan moet hij al een dikke week bij permanent vriezen buiten gestaan hebben. Vanaf dan ook lekker warme lucht.
-
hoi,
Overlaatst met paar vrienden een offroadtripje van ongeveer 40 km gedaan met veel schok en shake en wonder bij wonder heb moeten vaststellen dat verwarming nu in orde is. Zal waarschijnlijk dan toch lucht geweest zijn die niet volledig uit circuit was.
tot later voor volgend item.
Overlaatst met paar vrienden een offroadtripje van ongeveer 40 km gedaan met veel schok en shake en wonder bij wonder heb moeten vaststellen dat verwarming nu in orde is. Zal waarschijnlijk dan toch lucht geweest zijn die niet volledig uit circuit was.
tot later voor volgend item.
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'