Brandstof(pomp)probleem TD5
- Friedrich
Brandstof(pomp)probleem TD5
Vanavond heeft de Defender me in de steek gelaten. Kort naverteld: ik kwam rustig met een nog relatief koude motor van een rond punt gereden. Plots hoor ik een klik, hij reageert niet meer op het gaspedaal, oliedruksignaallampje springt aan en de motor valt stil.
Stap één: oliepeil. Alles OK. Stap twee, zekeringen nagekeken. Nr. 6 stuk, die van de motorbeveiliging. Vervangen, maar hij start nog steeds niet. Startmotor draait, maar hij krijgt blijkbaar nog steeds geen diesel.
Touring komt, en die man ziet dat de stekker van de luchtmassameter los is. Terug ingestoken, zelfde resultaat. Startmotorspuitbus, hij loopt en paar seconden en valt terug uit. Verdict, allicht is een brandstofpomp stuk. Weggetakeld.
Nu vraag ik me af wat er gebeurd is. Want er moet toch een verband zijn tussen die zekering, de brandstoftoevoer en - misschien - die luchtmassameter.
Iemand hetzelfde meegemaakt? Inspiratie? Want ik heb een beetje schrik dat nu de dieselpomp vervangen gaat worden terwijl het probleem misschien ergens compleet anders ligt ...
Stap één: oliepeil. Alles OK. Stap twee, zekeringen nagekeken. Nr. 6 stuk, die van de motorbeveiliging. Vervangen, maar hij start nog steeds niet. Startmotor draait, maar hij krijgt blijkbaar nog steeds geen diesel.
Touring komt, en die man ziet dat de stekker van de luchtmassameter los is. Terug ingestoken, zelfde resultaat. Startmotorspuitbus, hij loopt en paar seconden en valt terug uit. Verdict, allicht is een brandstofpomp stuk. Weggetakeld.
Nu vraag ik me af wat er gebeurd is. Want er moet toch een verband zijn tussen die zekering, de brandstoftoevoer en - misschien - die luchtmassameter.
Iemand hetzelfde meegemaakt? Inspiratie? Want ik heb een beetje schrik dat nu de dieselpomp vervangen gaat worden terwijl het probleem misschien ergens compleet anders ligt ...
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Re: Brandstof(pomp)probleem TD5
Druk eerst de "inertia" switch eens in.Zwart vierkant doosje met rubber tutterke..Dit staat achteraan de motor naast de luchtfilter tegen de bulkhead.Probeer nu te starten.
Dit is een beveiliging van de pomp.
Het is mogelijk dat de pomp "vastzit"......ik heb het al voorgehad met een spiksplinternieuwe.Na tien minuten pok vast.
Luchtmassameter heeft alleen te maken met de EGR klep.
Rob
Dit is een beveiliging van de pomp.
Het is mogelijk dat de pomp "vastzit"......ik heb het al voorgehad met een spiksplinternieuwe.Na tien minuten pok vast.
Luchtmassameter heeft alleen te maken met de EGR klep.
Rob
- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Weinig kans dat het de brandstofpomp is, want de pompverstuivers van nen TD5 zijn voldoende zelfaanzuigend om te blijven draaien en rijden, weliswaar met sterk verminderd vermogen.
De MAF kan wel degelijk effect hebben bij zwaardere belastingen, maar is inderdaad niet nodig om de motor te laten draaien.
Inertia-switch is een mogelijkheid, verder is de CKP (krukaspositiesensor) zowat de enige sensor die de motor volledig kan lamleggen.
De MAF kan wel degelijk effect hebben bij zwaardere belastingen, maar is inderdaad niet nodig om de motor te laten draaien.
Inertia-switch is een mogelijkheid, verder is de CKP (krukaspositiesensor) zowat de enige sensor die de motor volledig kan lamleggen.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Ik heb twee weken terug voor de allereerste keer een kapotte ECU gehad.
110 2004.
Motor draaide perfect...totdat gaspedaal half was ingedrukt.Dan plots sloeg hij af...precies of ge draaide contact af.Onmiddelijk terug proberen te starten..noppes.Niet aanslaan.Twee minuten wachten totdat het gloeispiraaltje terug mee oplichte in het dashboard.Van de eerste slag in gang.
Alles omgewisseld met andere td5's..gaspedaal...alle sensors één voor één...kabelboom motor (zat olie in ecu).Zelfs de koper ringen en O-ringen vervangen.
Nanocom gaf ook steeds aan dat de vijfde injector niet meewerkte.Dat was hoegenaamd niet waar want motor draaide perfect tot halve gas.
Uiteindelijk mee naar Peeters op de aanhanger.. terwijl ik er bij was,daar aan hun testkas met groot scherm gekoppelt ....Deze gaf ook vijfde cilinder als niet werkend aan.
Wat de hoofdmekanieker ook probeerde,probleem bleef steeds hetzelfde.Uiteindelijk heb ik dan een tweedehands ecu gegeven....ingelezen en alles o.k
Rob
110 2004.
Motor draaide perfect...totdat gaspedaal half was ingedrukt.Dan plots sloeg hij af...precies of ge draaide contact af.Onmiddelijk terug proberen te starten..noppes.Niet aanslaan.Twee minuten wachten totdat het gloeispiraaltje terug mee oplichte in het dashboard.Van de eerste slag in gang.
Alles omgewisseld met andere td5's..gaspedaal...alle sensors één voor één...kabelboom motor (zat olie in ecu).Zelfs de koper ringen en O-ringen vervangen.
Nanocom gaf ook steeds aan dat de vijfde injector niet meewerkte.Dat was hoegenaamd niet waar want motor draaide perfect tot halve gas.
Uiteindelijk mee naar Peeters op de aanhanger.. terwijl ik er bij was,daar aan hun testkas met groot scherm gekoppelt ....Deze gaf ook vijfde cilinder als niet werkend aan.
Wat de hoofdmekanieker ook probeerde,probleem bleef steeds hetzelfde.Uiteindelijk heb ik dan een tweedehands ecu gegeven....ingelezen en alles o.k
Rob
- Friedrich
Aha, dat zijn al schitterende tips!!!
- nielsc
- lrocb_lidnr: 0
Die luchtmassameter zal wel afgekoppelt geweest zijn omdat 'm dan beter gaat. Die rijdt perfect zonder.
Dus dat heeft er volgens mij niks mee te maken.
Dus dat heeft er volgens mij niks mee te maken.
- Friedrich
Intussen toch wat stress gehad, want mijn garagist had verlof ... dus kon ik hem niet bereiken en wist ik niet waar de auto heen was. Blijkbaar bij de takeldienst. Gelukkig hebben we nog een Passat, da's handig, maar ermee rijden herinnert me er constant aan waarom ik per sé een Defender wou
Dus daar ga ik met een vriend morgen eens op de inertieschakelaar duwen. Werkt dat niet, dan wordt het garagist en kijken of de brandstofpomp geblokkeerd is.
Morgenmiddag dus even duimen gentlemen

Dus daar ga ik met een vriend morgen eens op de inertieschakelaar duwen. Werkt dat niet, dan wordt het garagist en kijken of de brandstofpomp geblokkeerd is.
Morgenmiddag dus even duimen gentlemen

- Friedrich
Jammer maar helaas. De mensen van takeldienst Viaene waren zo vriendelijk me nog eens te laten proberen, maar het was toch de inertieschakelaar niet. Dus waarschijnlijk toch een brandstofpompprobleem. Ge kunt niet altijd chance hebben!
Nu afwachten wat de garagist zegt maandag ...
Nu afwachten wat de garagist zegt maandag ...
- eL Tee
- lrocb_lidnr: 538
En toch geloof ik niet dat 't de brandstofpomp is die je het leven zuur maakt.
Heb je de beschikking over, of toegang tot een Nanocom of Hawkeye? Daarmee kan je jouw pomp 'commanderen', om zo te zien of ze werkt/draait.
Kijk eens naar de achterste twee pipetjes aan de de brandstoffilter. Deze tegen het chassis aan kan eventueel een rubber tuutje hebben. Haal dat er af, 't is overbodig (de latere modellen hebben het niet meer). In het andere pipetje steekt de ontluchtingsklep. Deze vervangen kan geen kwaad en heeft bij mijn D2 de start- en stilvalproblemen opgelost... De pomp giert niet meer, zelfs niet de allereerste seconde na het contact op te zetten (ja, 'k heb een fles champagne open getrokken!).
Iedereen zei me ook de brandstofpomp te vervangen. 'k Heb dat gedaan, zonder enig soelaas. Ondertussen zit de originele pomp er weer in... Dan was 't de FPR. Vervangen zonder soelaas. De originele steekt er weer in (doch zal nu moeten vervangen worden, want ze lekt...
), dan was dit, dan was dat. Alles al gedaan... Enkel dat ontluchtingsklepje heeft me 100% van de problemen opgelost.
Indien gewenst, kan ik je aan m'n Nanocom hangen. Tenzij Herzele te ver van je vandaan is...
Heb je de beschikking over, of toegang tot een Nanocom of Hawkeye? Daarmee kan je jouw pomp 'commanderen', om zo te zien of ze werkt/draait.
Kijk eens naar de achterste twee pipetjes aan de de brandstoffilter. Deze tegen het chassis aan kan eventueel een rubber tuutje hebben. Haal dat er af, 't is overbodig (de latere modellen hebben het niet meer). In het andere pipetje steekt de ontluchtingsklep. Deze vervangen kan geen kwaad en heeft bij mijn D2 de start- en stilvalproblemen opgelost... De pomp giert niet meer, zelfs niet de allereerste seconde na het contact op te zetten (ja, 'k heb een fles champagne open getrokken!).
Iedereen zei me ook de brandstofpomp te vervangen. 'k Heb dat gedaan, zonder enig soelaas. Ondertussen zit de originele pomp er weer in... Dan was 't de FPR. Vervangen zonder soelaas. De originele steekt er weer in (doch zal nu moeten vervangen worden, want ze lekt...

Indien gewenst, kan ik je aan m'n Nanocom hangen. Tenzij Herzele te ver van je vandaan is...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
- Friedrich
Da's reuzevriendelijk El Tee, maar ik zit nu in de Touring-logica hé. Misschien had ik hem beter door een vriend die paar straten tot thuis laten slepen, maar ja, ik dacht dat hij op een wip en een gauw weer aan de praat te krijgen was.
Maar ik noteer jullie suggesties en neem desnoods een have dag om dat allemaal met m'n drieletteraar te overlopen. Da's toch een goede vriend, die vindt dat prima. En dan hebben we ineens alle materiaal in de buurt!
Nog eens bedankt ;-)
Maar ik noteer jullie suggesties en neem desnoods een have dag om dat allemaal met m'n drieletteraar te overlopen. Da's toch een goede vriend, die vindt dat prima. En dan hebben we ineens alle materiaal in de buurt!
Nog eens bedankt ;-)
- Friedrich
Even vertellen hoe het verder gelopen is ... welnu, niet zo goed. om te beginnen bleek te opvoerpomp om zeep. Reden daarvoor blijkt dat ik die jarenlang onder overbodige stress gezet zou hebben door mijn tank steeds bijna leeg te rijden. Dan zou dat pompje kunnen oververhitten omdat het normaal in de diesel ligt en daardoor min of meer gekoeld wordt. OK, jammer dat ik dat niet wist, dan zal ik het ook niet meer doen!
Maar er zat ook verlies op de stroomkabel ernaar. De garagist had een nieuw stuk kabel gestoken, en de wagen werd genezen verklaard.
Tot drie dagen later de zekering terug sprong. Met een nieuwe zekering ben ik terug thuis geraakt, maar dan was die ook stuk. Opnieuw vervangen (dom, maar ik hoopte op eigen kracht terug in de garage te raken), en hij start opnieuw niet meer. Hij is nu terug binnen en morgen weet ik hopelijk wat het verdict is. Als ik die pomp maar niet terug om zeep geholpen heb
Maar er zat ook verlies op de stroomkabel ernaar. De garagist had een nieuw stuk kabel gestoken, en de wagen werd genezen verklaard.
Tot drie dagen later de zekering terug sprong. Met een nieuwe zekering ben ik terug thuis geraakt, maar dan was die ook stuk. Opnieuw vervangen (dom, maar ik hoopte op eigen kracht terug in de garage te raken), en hij start opnieuw niet meer. Hij is nu terug binnen en morgen weet ik hopelijk wat het verdict is. Als ik die pomp maar niet terug om zeep geholpen heb

- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Friedrich schreef:Even vertellen hoe het verder gelopen is ... welnu, niet zo goed. om te beginnen bleek te opvoerpomp om zeep. Reden daarvoor blijkt dat ik die jarenlang onder overbodige stress gezet zou hebben door mijn tank steeds bijna leeg te rijden. Dan zou dat pompje kunnen oververhitten omdat het normaal in de diesel ligt en daardoor min of meer gekoeld wordt. OK, jammer dat ik dat niet wist, dan zal ik het ook niet meer doen!
De Fuel word toch opgewarmd door het koelwater om steeds dezelfde viscositeit te hebben.U moet maar eens voelen na een al wat langere trip....Uw fueltank/filter voelt redelijk warm aan.
Maar steeds te ver leeg rijden is inderdaad niet aan te raden.
Rob
- gLObetrotter
De Rob schreef:Friedrich schreef:Even vertellen hoe het verder gelopen is ... welnu, niet zo goed. om te beginnen bleek te opvoerpomp om zeep. Reden daarvoor blijkt dat ik die jarenlang onder overbodige stress gezet zou hebben door mijn tank steeds bijna leeg te rijden. Dan zou dat pompje kunnen oververhitten omdat het normaal in de diesel ligt en daardoor min of meer gekoeld wordt. OK, jammer dat ik dat niet wist, dan zal ik het ook niet meer doen!
De Fuel word toch opgewarmd door het koelwater om steeds dezelfde viscositeit te hebben.U moet maar eens voelen na een al wat langere trip....Uw fueltank/filter voelt redelijk warm aan.
Maar steeds te ver leeg rijden is inderdaad niet aan te raden.
Rob
Vreemd...... rij de diesel tank ALTIJD tot bijna leeg (tank gewoonlijk steeds >73 liter), héél af en toe zelfs helemaal leeg

- Friedrich
Tja, ik meende dat dat vooral een probleem was wanneer je bezinksel in je tank had, dus verving de filters na de eerste keer dat ik heb nagenoeg droog reed. Daarna dacht ik, OK, alles is eruit, daar gaan we geen problemen mee krijgen.
En die leiding, die zou kapotgeschuurd zijn door woestijnzand. De vorige eigenaar heeft er stevig mee in Noord-Afrika gebold. Ik hoop maar dat die kortsluitingen nu niks extra hebben stukgekregen ...
En die leiding, die zou kapotgeschuurd zijn door woestijnzand. De vorige eigenaar heeft er stevig mee in Noord-Afrika gebold. Ik hoop maar dat die kortsluitingen nu niks extra hebben stukgekregen ...
- Escape
- Contacteer:
Waarschijnlijk dus niet de pomp, denk eerder aan een verstopping in de leiding waardoor de pomp teveel weerstand ondervindt, teveel stroom trekt en de zekering doet springen.
TD5 start en rijdt zonder opvoerpomp, tenzij de leidingen niet volledig vrij zijn!
TD5 start en rijdt zonder opvoerpomp, tenzij de leidingen niet volledig vrij zijn!
- eL Tee
Ik volg Escape's gedachtengang: de kapotte brandstofpomp is een symptoom, niet de oorzaak.
Een nieuwe pomp steken zal tijdelijk wel het symptoom, maar niet de oorzaak wegnemen.
Alle leidingen met perslucht doorblazen.
Nieuwe brandstoffilter volledig vullen met Total Diecyl Plus (weekt aankoeking los), dit nadat je de pipetjes van de brandstoffilter hebt gecontroleerd (zoals eerder beschreven) en voorzien hebt van een nieuwe ontluchtingsklep alsook 't eventuele rubberen terugslagklepje hebt verwijderd.
Alles terug aansluiten. Contact op maar niet starten: de brandstofpomp zal dan de Total Diecyl Plus in de brandstofleidingen pompen.
Contact af, en de wagen idealiter een paar dagen niet starten zodat de Diecyl z'n ding kan doen.
Na het gebruik van de Diecyl zal de wagen niet zo goed rijden. Dit verdwijnt na een paar tankbeurten...
Breek ook eens jouw hoofd over hoe het komt dat de brandstofleidingen zijn kunnen dichtslibben. Dan weet je wat je kan doen om in de toekomst dit niet/minder snel voor te hebben. Enkele mogelijke denkpistes:
* Minderwaardige brandstof getankt bij den Turk net om het hoekje? Of altijd bij een A-merk?
* Altijd er zeer lang overdoen om een brandstoftank leeg te rijden wegens altijd korte afstandjes rijden?
* Veel in zeer stoffige omstandigheden rijden?
* ...
Een nieuwe pomp steken zal tijdelijk wel het symptoom, maar niet de oorzaak wegnemen.
Alle leidingen met perslucht doorblazen.
Nieuwe brandstoffilter volledig vullen met Total Diecyl Plus (weekt aankoeking los), dit nadat je de pipetjes van de brandstoffilter hebt gecontroleerd (zoals eerder beschreven) en voorzien hebt van een nieuwe ontluchtingsklep alsook 't eventuele rubberen terugslagklepje hebt verwijderd.
Alles terug aansluiten. Contact op maar niet starten: de brandstofpomp zal dan de Total Diecyl Plus in de brandstofleidingen pompen.
Contact af, en de wagen idealiter een paar dagen niet starten zodat de Diecyl z'n ding kan doen.
Na het gebruik van de Diecyl zal de wagen niet zo goed rijden. Dit verdwijnt na een paar tankbeurten...
Breek ook eens jouw hoofd over hoe het komt dat de brandstofleidingen zijn kunnen dichtslibben. Dan weet je wat je kan doen om in de toekomst dit niet/minder snel voor te hebben. Enkele mogelijke denkpistes:
* Minderwaardige brandstof getankt bij den Turk net om het hoekje? Of altijd bij een A-merk?
* Altijd er zeer lang overdoen om een brandstoftank leeg te rijden wegens altijd korte afstandjes rijden?
* Veel in zeer stoffige omstandigheden rijden?
* ...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
- Friedrich
Verdorie, wanner jullie gelijk hebben is het seffens nog niet noodzakelijk opgelost.
Nee, ik heb er niet veel mee door stof gereden, en beroepshalve weet ik maar al te goed de gevaren van goedkope / gemengde / ontkleurde / minderwaardige diesel dus ik tank uitsluitend grote merken En ik rij om de twee weken naar de Ardennen en terug, een volle tank leeg, bij gevolg tank ik gemiddeld meer dan één keer per week.
Ik weet wel dat hij bij de vorige eigenaar enorm veel heeft stilgestaan, en het leek erop alsof hij op 38.000 km nog de originele, of toch in ieder geval heel oude, filters had. Misschien is daar het probleem ontstaan. Hoewel hij het intussen al 66.000 km doet zonder problemen op dat vlak!
Heel bizar. aha, wanneer hij zonder opvoerpomp moest werken had hij eigenlijk in de eerste plaats niet mogen stilvallen! I see ...
Nee, ik heb er niet veel mee door stof gereden, en beroepshalve weet ik maar al te goed de gevaren van goedkope / gemengde / ontkleurde / minderwaardige diesel dus ik tank uitsluitend grote merken En ik rij om de twee weken naar de Ardennen en terug, een volle tank leeg, bij gevolg tank ik gemiddeld meer dan één keer per week.
Ik weet wel dat hij bij de vorige eigenaar enorm veel heeft stilgestaan, en het leek erop alsof hij op 38.000 km nog de originele, of toch in ieder geval heel oude, filters had. Misschien is daar het probleem ontstaan. Hoewel hij het intussen al 66.000 km doet zonder problemen op dat vlak!
Heel bizar. aha, wanneer hij zonder opvoerpomp moest werken had hij eigenlijk in de eerste plaats niet mogen stilvallen! I see ...
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Friedrich schreef:Verdorie, wanner jullie gelijk hebben is het seffens nog niet noodzakelijk opgelost.
Ik heb deze avond tegen sluitingstijd bij Peeters eens met de hoofdmekanieker geklapt over een td5 motor kunnen laten draaien met kapotte opvoerpomp in de tank.
Ik schrijf hier maar wat hij zegt.....Bij een Defender met kapotte pomp ...no way ...Dit is wat ik ook tegen hem zei,Ik heb ook nog nooit een td 5 motor hier kunnen laten draaien waar de pomp van geblokkeerd was.
Bij een Disco td5 is het mogelijk ...aaaaals de tank nog redelijk vol is....aldus die man van Peeters.
Voorts al die toestanden met rubber tutterkes en terugslagklepjes(zijn er die wel) tussen de leidingen......;heb ik hier bij mij nog nooit of te nooit enige miserie mee gehad.
in het partsbook is er ook nergens sprake van "non return valves".....Adaptor fuel line staat er bij.Dat opklik systeem zoals vooraan aan de fueldispencer.
Rob
- eL Tee
Rob, de allereerste Td5s hadden een precies langs één kant dicht genepen rubberen buisje in de pipet achteraan tegen het chassis.
Vrij snel kwamen daar problemen mee, en werd het fabriek af niet meer gemonteerd.
Bij mij zat 't er niet in. Initieel dacht ik dat dit de oorzaak was van mijn startproblemen en ben ik er naar op zoek gegaan, doch niet te vinden. Nergens. Maar wel op bovenstaande informatie gebotst op een Duitse site.
Mijn startproblemen werden pas volledig opgelost door het ontluchtingsklepje die in het pipetje zit achteraan weg van het chasis te vervangen. 9 € of zo... En enkele maanden gevloek daarvoor
Vrij snel kwamen daar problemen mee, en werd het fabriek af niet meer gemonteerd.
Bij mij zat 't er niet in. Initieel dacht ik dat dit de oorzaak was van mijn startproblemen en ben ik er naar op zoek gegaan, doch niet te vinden. Nergens. Maar wel op bovenstaande informatie gebotst op een Duitse site.
Mijn startproblemen werden pas volledig opgelost door het ontluchtingsklepje die in het pipetje zit achteraan weg van het chasis te vervangen. 9 € of zo... En enkele maanden gevloek daarvoor

- Escape
- Contacteer:
Rob, kom gerust es af, ge moogt zelf de zekering uittrekken en dan zal ik mijnen Def TD5 wel starten en er nog mee rijden ook als't moet.
In mijne partscatalogue staan die non-return-valve ook duidelijk vermeld, VUB503950.
Maar eigenlijk boeit de discussie mij niet, blijkbaar zijn er mensen die graag brandstofpompen vervangen, ze doen maar, ik vind dat een laatste optie.
Goe weekend,
Filip
In mijne partscatalogue staan die non-return-valve ook duidelijk vermeld, VUB503950.
Maar eigenlijk boeit de discussie mij niet, blijkbaar zijn er mensen die graag brandstofpompen vervangen, ze doen maar, ik vind dat een laatste optie.
Goe weekend,
Filip
- Stefan daniëls
Rob, wat betreft afgesloten ERG-klep. Je hebt dan geen luchtmassameter meer nodig wanneer ik het goed begrijp?
- eL Tee
Toch wel.Stefan daniëls schreef:Rob, wat betreft afgesloten ERG-klep. Je hebt dan geen luchtmassameter meer nodig wanneer ik het goed begrijp?
Mijn D2 is EGR-loos. Tijdje gereden met de luchtmassameter losgekoppeld: rijden geen probleem, doch er zit een pak minder pit in dan wanneer de LMM zijn data kwijt kan aan de ECU...
- nielsc
Jawel, de luchtmassameter meet de hoeveelheid aangezogen lucht(gram/uur, gr/h). Adh van dit berekent de computer zijn inspuiting. Als ge die afkoppelt gaat de computer voor de luchtmassameter een vervangwaarde pakken, ik dacht 4gr/h, en gaat die op een soort noodprogramma draaien waarbij de inspuiten op lage toerentallen meer is en op hogere toerentallen minder. Hierdoor trekt 'm beter op lager toerental. Een beetje zoals chiptuning/remappen. Zet dan nog eens 0.2 bar turbodruk bij en hij gaat al een pak beter dan standaard.Stefan daniëls schreef:Rob, wat betreft afgesloten ERG-klep. Je hebt dan geen luchtmassameter meer nodig wanneer ik het goed begrijp?