aantrekkracht wielflens Al-ko ?
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Ik ben bezig met de wiellagers te controleren van een Al-ko chassis en krijg zeeeer tegenstrijdige berichten over de aanspankracht voor de wielflensmoer.
De ene zegt "handvast" en ik vind ergens gegevens over 280NM(! - amaai).
Dit is och wel een enorm verschil.
Zit er hier een specialist?
(het zijn conische lagers en de moer wordt vastgezet met een splitpen.)
De ene zegt "handvast" en ik vind ergens gegevens over 280NM(! - amaai).
Dit is och wel een enorm verschil.
Zit er hier een specialist?
(het zijn conische lagers en de moer wordt vastgezet met een splitpen.)
avatar = Hammerite-user.
- wodan
- Vaste Waarde
- Berichten: 464
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2005 16:52
- Woonplaats: O-VL
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Ik zou dat eerst goed vast zetten, wiel draaien, dan los en weer hand vast.
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
ja, totdat ik in de manual van AL-ko vind:
Flange nut torque: 280-300Nm
Dat kan toch niet

Flange nut torque: 280-300Nm
Dat kan toch niet


avatar = Hammerite-user.
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Zit misschien nog een ring over zodat je de lager niet kan vastspannen
Blijkbaar toch niet abnormaal:
Blijkbaar toch niet abnormaal:
http://lasersailing.ch/newpage/LSB3_Anh ... 0Guide.pdfUnitised bearings - lightly smear the stub axle thread with oil, refit the drum/bearing unit, fit a NEW flange nut and tighten using a torque wrench to the manufacturer's torque figure. N.B. with these units the required torque figures are very high and will require the use of a specialised torque wrench. (AL-KO: 290 Nm/214 lbs Ft ; Ifor Williams: 350 Nm/260 lbs Ft ; Avonride: 280 Nm/200 lbs Ft ) The action of tightening automatically provides the correct adjustment.
- Penguin
- LROCB-Member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
- lrocb_lidnr: 1396
- Woonplaats: Hoele
- Contacteer:
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Willy,
Conishe lagers alleen handvast hé......tenminste als er geen shimmbush tussenzit zoals bij de Defs sinds invoering td5.
Rob
Conishe lagers alleen handvast hé......tenminste als er geen shimmbush tussenzit zoals bij de Defs sinds invoering td5.
Rob
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen.Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.

Rob
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Bedankt, het zal dan handvast worden.
(eerst eens goed aanspannen om alles op zijn plaats te zetten, natuurlijk)
(eerst eens goed aanspannen om alles op zijn plaats te zetten, natuurlijk)
avatar = Hammerite-user.
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Maar zet er niet bij of het 2 losse lagers zijn dan wel of ze in een gemeenschappelijke behuizing zitten. Moer en splitpen hebben daar nie veel mee te maken.De Rob schreef:Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen.Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.![]()
Rob
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Escape schreef:Maar zet er niet bij of het 2 losse lagers zijn dan wel of ze in een gemeenschappelijke behuizing zitten. Moer en splitpen hebben daar nie veel mee te maken.De Rob schreef:Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen.Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.![]()
Rob
Gemeenschappelijke behuizing is toch met ronde kogels?Aléé ik heb er nog nooit gezien met " tonnekes."
Rob
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Sorry Escape: 't zijn 2 losse lagers; die in de wieltrommel zitten.
Deachterste wordt op haar plaats gehouden door een dichting.
De voorste door 1 rondel en een moer met splitpen.
Schijnbaar waren mijn gegevens (over die 280*300Nm voor een andere configuratie, vandaar mijn vraag hier voor de specialisten.)
Deachterste wordt op haar plaats gehouden door een dichting.
De voorste door 1 rondel en een moer met splitpen.
Schijnbaar waren mijn gegevens (over die 280*300Nm voor een andere configuratie, vandaar mijn vraag hier voor de specialisten.)
avatar = Hammerite-user.
- Escape
- Berichten: 528
- Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
- lrocb_lidnr: 532
- Woonplaats: Holsbeek
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
Dan hebt ge nog nooit die van ne Range Rover P38a gezien.De Rob schreef: Gemeenschappelijke behuizing is toch met ronde kogels?Aléé ik heb er nog nooit gezien met " tonnekes."
Rob

Da zijn 2 kegellagers in 1 gemeenschappelijke behuizing, inclusief spacer die de voorspanning regelt. Ifor Williams heeft er zo ook.
@Wolf, geen sorry nodig, ge hebt uw antwoord he.

For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?
De moer is bevestigd, de storm is voorbij en de zon schijnt. 

avatar = Hammerite-user.