krekels onder de motorkap
-
krekels onder de motorkap
Mijn Def 110 TD5 produceert een licht tsjirpend geluid vooraan het motorgedeelte, precies ne nest krekels. Lijkt van rond de ventilator te komen, maar kan het niet precies lokaliseren. Het is geen schuren of knarsen, echt tsjirpen. Binnen nauwelijks hoorbaar maar telkens als ik uitstap om mijn poort open te duwen valt het me op...
Iemand dit ook al voorgehad?
T
Iemand dit ook al voorgehad?
T
Interactive trip reports on www.i-spog.com 

- eL Tee
- lrocb_lidnr: 538
Re: krekels onder de motorkap
Riem slipt door? Riem die over krukaspoulie, alternator en ventilator loopt. Een beetje meer spanning erop zetten dmv. de alternator wat te verplaatsen...
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
- Basil
- lrocb_lidnr: 0
tsjirpen niet, krijsen wel vanaf 2000tr/min -> studs van de uitlaatcollector bleken afgebroken
bij een Td5 kan dit het lager van de spanrol zijn die begint te tsjirpen
bij een Td5 kan dit het lager van de spanrol zijn die begint te tsjirpen
TEAM garage "DE SCHUUR"
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 349
eL Tee schreef:Riem slipt door? Riem die over krukaspoulie, alternator en ventilator loopt. Een beetje meer spanning erop zetten dmv. de alternator wat te verplaatsen...
Denk niet dat dit gaat bij een Td5, heeft deze geen automatische riemspanner
-
Kan dat kwaad, behalve dat dat geluid een beetje op mijn zenuwen werkt zo nu en dan?Basil schreef: bij een Td5 kan dit het lager van de spanrol zijn die begint te tsjirpen

- Basil
zoals elk lager dat piept wilt dat zeggen dat het versleten is, ik denk dat je eens kan proberen om er wat kruipolie achter te spuiten en horen of het geluid weg isdemito schreef:Kan dat kwaad, behalve dat dat geluid een beetje op mijn zenuwen werkt zo nu en dan?Basil schreef: bij een Td5 kan dit het lager van de spanrol zijn die begint te tsjirpen
vervangen is de boodschap want ooit zal dat lager het opgeven en vastlopen met riembreuk tot gevolg vermoed ik (door wrijvingswarmte)
TEAM garage "DE SCHUUR"
- Roelandrover
Om bepaalde dingen te kunnen uitsluiten, kan je ook de multiriem er is afhalen en starten.
tsjierpt 'm dan nog dan zou ik al wat ongerust worden.
Is het getsjierp dan weg, dan kan je is voelen of er speling zit op 1 vd poulies.
(kan ook een lager van de alternator zijn natuurlijk)
WD40 achter de poulies spuiten kan inderdaad soms helpen, soms heeft het echt niet veel meer nodig.
Als het de riem zelf is dat piept, (en hij is nog goed) kan je er ook wat parafine opwrijven. (kaarsvet).
tsjierpt 'm dan nog dan zou ik al wat ongerust worden.
Is het getsjierp dan weg, dan kan je is voelen of er speling zit op 1 vd poulies.
(kan ook een lager van de alternator zijn natuurlijk)
WD40 achter de poulies spuiten kan inderdaad soms helpen, soms heeft het echt niet veel meer nodig.
Als het de riem zelf is dat piept, (en hij is nog goed) kan je er ook wat parafine opwrijven. (kaarsvet).
Series-III 88 4X4 2.25P Deep bronze green "The moaning minnie"
Land Rover 110 ex-MOD 3.5V8 Lybian sand " Belgian rattlesnake"
Land Rover 110 TD5 stawag. (in restauratie)
Land Rover 110 ex-MOD 3.5V8 Lybian sand " Belgian rattlesnake"
Land Rover 110 TD5 stawag. (in restauratie)
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Bij td5.Als ge goed gas geeft en het sjirpt......is er (minstens) één draadstud van de uitlaatcollector gebroken waardoor er druk ontsnapt tussen uitlaatcollector /cilinderkop die niet door de turbo word benut.
Dit is een zeer veel voorkomend probleem bij td5.
Als het gewoon piepen is op stationair toerental ...is de multi v-riem vervangen meestal al genoeg om van het gepiep verlost te zijn.
Rob
Dit is een zeer veel voorkomend probleem bij td5.
Als het gewoon piepen is op stationair toerental ...is de multi v-riem vervangen meestal al genoeg om van het gepiep verlost te zijn.
Rob
-
Hij tsjirpt bij stationair toerental. Het lijkt me ook niet echt een versleten lager geluid.De Rob schreef: Als het gewoon piepen is op stationair toerental ...is de multi v-riem vervangen meestal al genoeg om van het gepiep verlost te zijn.
Rob
Riem ligt er nu 80k km op. Ik ga sebiet eentje bestellen. Baat het niet dan schaadt het niet. Hopelijk ben ik er dan vanaf.
Ondertussen nekeer overal een straaltje WD40 tussen en we zien wel.
Merci allemaal voor het advies,
T