DEF rolt verder - in versnelling - op steile helling
- Erno
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 218
- Contacteer:
DEF rolt verder - in versnelling - op steile helling
Wat is er mis ????
Wanneer ik de DEF (TD4) stilleg op een steile helling (bv inrit ondergrondse garage) op een vaste ondergrond gebeurt het volgende :
- In 1ste versnelling : heel zachtjes beweegt hij en springt dan telkens een beetje naar beneden
- In 2de versnelling : gebeurt alles iets sneller ... het springen (lees met schokken naar beneden rollen) gebeurd tot de helling niet steil genoeg meer is.
Het lijkt er dus op dat de motor het gewicht van de wagen niet afremt
Was even verschieten wanneer ik erachter kwam, ... , Nu dus telkens de handrem op wanneer de wagen acthergelaten wordt op een helling.
Ondertussen ben ik dus op zoek naar de oorzaak. Zal hem binnenkort binnenbrengen in garage voor nazicht.
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is ? Ik ging ervan uit dat de compressie van de motor ervoor zorgt dat deze voor voldoende remming zorgt.
Alvast bedankt voor de reacties.
Wanneer ik de DEF (TD4) stilleg op een steile helling (bv inrit ondergrondse garage) op een vaste ondergrond gebeurt het volgende :
- In 1ste versnelling : heel zachtjes beweegt hij en springt dan telkens een beetje naar beneden
- In 2de versnelling : gebeurt alles iets sneller ... het springen (lees met schokken naar beneden rollen) gebeurd tot de helling niet steil genoeg meer is.
Het lijkt er dus op dat de motor het gewicht van de wagen niet afremt
Was even verschieten wanneer ik erachter kwam, ... , Nu dus telkens de handrem op wanneer de wagen acthergelaten wordt op een helling.
Ondertussen ben ik dus op zoek naar de oorzaak. Zal hem binnenkort binnenbrengen in garage voor nazicht.
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is ? Ik ging ervan uit dat de compressie van de motor ervoor zorgt dat deze voor voldoende remming zorgt.
Alvast bedankt voor de reacties.
- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
Re: DEF rolt verder - in versnelling - op steile helling
volgens mij is dat heel normaal: op die manier duw je een auto toch ook in gang (alleen vertrek je dan niet van stilstand.)
Al een geluk dat je contact niet aan staat of hij was weg.
Je gaat hier toch niet vertellen dat je je wagen altijd zo parkeert op een steile helling??? (zonder handrem op en in 1ste,2de als hij met de neus omlaag staat???)
50j. geleden zei mijn pa al: zet hem in achteruit als je bergaf parkeert en in 1ste als je bergop staat)
Al een geluk dat je contact niet aan staat of hij was weg.
Je gaat hier toch niet vertellen dat je je wagen altijd zo parkeert op een steile helling??? (zonder handrem op en in 1ste,2de als hij met de neus omlaag staat???)
50j. geleden zei mijn pa al: zet hem in achteruit als je bergaf parkeert en in 1ste als je bergop staat)
- Erno
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 218
- Contacteer:
@ Wolf , ... akkoord , maar had de indruk dat hij vroeger een veel grotere helling nodig had om vanzelf in beweging te komen.
Is het omdat ik hij mij alleen nog maar ziet in het onverhard , terwijl de bazin des huizes er de week mee doorbrengt ...
Is het omdat ik hij mij alleen nog maar ziet in het onverhard , terwijl de bazin des huizes er de week mee doorbrengt ...

- uncas
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 0
Tja gewoon veiliger als ik ermee rijd... Bij mij doet die nooit zo'n dingen...
En dan zegt hij eerst tegen mij : 'das de koppeling hè en als die kapot is...(is t uw schuld)' ... (eerder omgekeerd... Al 3x geopereerd aan linkerknie lol)

En dan zegt hij eerst tegen mij : 'das de koppeling hè en als die kapot is...(is t uw schuld)' ... (eerder omgekeerd... Al 3x geopereerd aan linkerknie lol)
groetjes, Uncas
http://onelifeliveit.skynetblogs.be ... ONE LIFE LIVE IT blog... een beetje culinair en een snuifje Land Rover
Java Black 110 DCPU 'Bonavonture'
http://onelifeliveit.skynetblogs.be ... ONE LIFE LIVE IT blog... een beetje culinair en een snuifje Land Rover
Java Black 110 DCPU 'Bonavonture'
- Basil
bij moderne dieselmotoren wordt de compressie lager tegenover oudere motoren hierdoor heb je minder motorrem tijdens het rijden/uitbollen, misschien telt dit ook in uw gevalErno schreef:@ Wolf , ... akkoord , maar had de indruk dat hij vroeger een veel grotere helling nodig had om vanzelf in beweging te komen.
voor een Td5 vind ik op internet 19.5/1 voor een Ford Tdci 17.5/1 misschien maakt dit het verschil al?
TEAM garage "DE SCHUUR"
- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Lijkt mij ook gewoon de motor die door de compressie draait. Ne cilinder te weinig he.
Koppeling kunt ge testen door in 4e of 5e te proberen vertrekken, alternatief kunt ge (in gecontroleerde omstandigheden!) het kruipen uitlokken, met iemand erin om te remmen indien nodig en iemand die door de geopende motorkap kijkt of de motor inderdaad meedraait (wat waarschijnlijk wel het geval zal zijn).

Koppeling kunt ge testen door in 4e of 5e te proberen vertrekken, alternatief kunt ge (in gecontroleerde omstandigheden!) het kruipen uitlokken, met iemand erin om te remmen indien nodig en iemand die door de geopende motorkap kijkt of de motor inderdaad meedraait (wat waarschijnlijk wel het geval zal zijn).
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Penguin
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1396
- Contacteer:
Onze TD5 had daar indertijd toch ook last van zulle
- Bely90
Hier heeft de 300tdi er ook last van.
Had er vroeger op't dit forum al eens een vraag over gesteld. Ik dacht toen dat er een probleem was met de afstelling van de kleppen, niet genoeg afsluiten ofzo. Maar heb er niet mee verder gewerkt.
De helling waar mijn def op staat is niet zo steil als die van een garage in de kelder, maar toch als ik thuis kom, def achteruit op oprit zet hik hij af en toe een paar slagen bergaf.
Had er vroeger op't dit forum al eens een vraag over gesteld. Ik dacht toen dat er een probleem was met de afstelling van de kleppen, niet genoeg afsluiten ofzo. Maar heb er niet mee verder gewerkt.
De helling waar mijn def op staat is niet zo steil als die van een garage in de kelder, maar toch als ik thuis kom, def achteruit op oprit zet hik hij af en toe een paar slagen bergaf.
A dirty mind is a joy forever
- Wolf
- LROCB-Member
- Contacteer:
Natuurlijk als je die in 1ste of 2de zet zeker?Bely90 schreef: maar toch als ik thuis kom, def achteruit op oprit zet hik hij af en toe een paar slagen bergaf.
- Bely90
In 1e...maar is dat zo natuurlijk?
- Wolf
- LROCB-Member
- Contacteer:
Voor mij(*) wel. Als ik bij het afstellen van de kleppen bv. de motor met een sleutel kan ronddraaien, dan ben ik niet verwonderd dat die motor ook begint te draaien als het gewicht van de hele LR in de goede richting duwt.Bely90 schreef:In 1e...maar is dat zo natuurlijk?
(*) ik ben maar een amateurke in mechaniek, maar toch lijkt me dit logisch..
- Bely90
Daar zit idd logica in.
Alleen, als je de sleutel gebruikt om uwe motor te draaien zit er geen versnellingsbak in 1e, tussenbak en 2 diffs achter.
Die resem tandwielen en hun verhoudingen zouden mss het gewicht van de auto wel kunnen tegenhouden.
Ik ben zelf ook wel geen grote artiest
Alleen, als je de sleutel gebruikt om uwe motor te draaien zit er geen versnellingsbak in 1e, tussenbak en 2 diffs achter.
Die resem tandwielen en hun verhoudingen zouden mss het gewicht van de auto wel kunnen tegenhouden.
Ik ben zelf ook wel geen grote artiest
- Wolf
- LROCB-Member
- Contacteer:
Daarom zetten we best de auto in achteruit als we bergaf staan.Bely90 schreef: Ik ben zelf ook wel geen grote artiest

- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Ne motor kan ook in de verkeerde draairichting door de compressie gaan he.Wolf schreef:Daarom zetten we best de auto in achteruit als we bergaf staan.Bely90 schreef: Ik ben zelf ook wel geen grote artiest
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Het is volledig normaal als u de handrem niet mee optrekt dat hij één of tweemaal door zijn compressie hikt.
Het is daarom ook aangeraden bij parkeren in de bergen om de wielen steeds naar de bergwand of stoeprand te draaien.
Zet hem eens in "low gear" ...hij zal dan wel blijven staan
Met een benzine motor zou hij nogal rap beneden staan.
Rob
Het is daarom ook aangeraden bij parkeren in de bergen om de wielen steeds naar de bergwand of stoeprand te draaien.
Zet hem eens in "low gear" ...hij zal dan wel blijven staan
Met een benzine motor zou hij nogal rap beneden staan.
Rob
- Frank Td5
- lrocb_lidnr: 110
Bij mijn ex Defender Td4 , mocht ik bij steile afdalingen, ook serieus meeremmen, of die hing over zijn toeren, motorrem trok op niks ,een Td5 had daar minder last van , zal bij die 2.2 nog erger zijn volgens mij, Landrover gaat er echt niet op vooruit.
Freelander 2 , 2.2 eD4
Defender 90 Td5 "S" van 2006
Defender 90 Td5 "S" van 2006