Bedoel je met terreinbanden een setje banden die je enkel plaatst als je gaat offroaden of een band die zowel baan als terrein aankan en constant onder de disco staat?
Finn 2,5 jaar:
ziet een gesluierde dame en zegt "kijk papa een heks"
reageert op mijn "ik zie geen kloten" met "maar papa, waar zijn die kloten dan?"
Mijn advies: leg gewoon baanbanden op de 18 inchers.
En wanneer er eens een setje tweedehands terreinbanden op 16 inch velgen passeert, je laten verleiden.
Ik heb voor onze D2 General Grabber UHP op 18 inch velgen voor dagelijks (zomer) gebruik en een setje 16 inchers met Michelin Alpins als winterband. 'k Heb dit weekend de winterbanden gemonteerd. Amper 15 minuutjes werk (met luchthamer).
Onze D2, Mme. eL Tee's daily driver, wordt slechts sporadisch eens gebruikt voor greenlaning/soft roadbooks, maar heeft wel al 25.000 kms gebold (waarvan 99,9% op verharde weg) op 6 maanden tijd.
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Basil schreef:Als dagelijkse band zou ik geen opgegoten band gebruiken, ik kan mis zijn maar mij boezemt dat geen vertrouwen in.
Dito...
Hoeveel vrachtwagens en bussen rijden er rond met opgelegde banden denk je?
En dan hoor ik je denken " al eens gezien hoeveel vrachtwagenbanden er langs de autostrade liggen!"
En dan zeg ik " klopt maar vergelijk het gewicht en de afgelegde kilometers eens."
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
en als er dan eens een loopvlak loskomt van t karkas, is t meestal een gevolg van
lang met te lage bandenspanning te rijden .
altans dat is wat een kerel die in de jaren 80 in de vrachtwagenbandensector actief was als monteur , me over loskomende loopvlakken bij vrachtwagenbanden vertelde.
ik had vroeger op mijn disco blackstar guyane staan als off road band.
Heb er ongeveer een 40.000km mee gereden.
Ook regelmatig langere ritten (+250km)
Nooit problemen mee gehad.
Ikke dus content over blackstar.
grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Wat telt voor de control is de snelheidsindex en die ligt in het algemeen iets lager voor 'réchappé's'.
Met een stickertje 'winterbanden' zichtbaar op je dashbord kun je dat omzeilen.
Zie je gelijkvormigheidsattest welke maten mogen en welke index ze moeten hebben
Op één as moet je ook 2 zelfde model banden hebben
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)
Henk schreef:Wat telt voor de control is de snelheidsindex en die ligt in het algemeen iets lager voor 'réchappé's'.
Met een stickertje 'winterbanden' zichtbaar op je dashbord kun je dat omzeilen.
Zie je gelijkvormigheidsattest welke maten mogen en welke index ze moeten hebben
Op één as moet je ook 2 zelfde model banden hebben
als het dan geen gekeurde winterbanden zijn zal dat stickertje niet tellen
Basil schreef:Als dagelijkse band zou ik geen opgegoten band gebruiken, ik kan mis zijn maar mij boezemt dat geen vertrouwen in.
Dito...
Hoeveel vrachtwagens en bussen rijden er rond met opgelegde banden denk je?
En dan hoor ik je denken " al eens gezien hoeveel vrachtwagenbanden er langs de autostrade liggen!"
En dan zeg ik " klopt maar vergelijk het gewicht en de afgelegde kilometers eens."
snelheid ligt dan ook veel lager van die voertuigen en net dat is cruciaal voor banden (kijk maar eens naar het prijsverschil van dezelfde band een snelheidsklasse hoger)
allé mrgreen's eronder ge zijt er precies mee aan't lachen ...
Eerlijk gezegd vind ik de combinatie van 18" velgen met laagprofielbanden geen goed idee voor terreinbanden, je gaat veel gemakkelijker je velgen beschadigen of kapot rijden als je een keer onverwacht een steen raakt.
Met 16" velgen heb je veel meer keuze en meer lucht en rubber tussen je velgen en de grond.
Eerst en vooral iedereen zeer wel bedankt voor de vele suggesties!
Heb besloten om nu eerst General Grabbers AT (nieuwe profiel) 255 55 R18 te plaatsen aangezien ik toch ook nog redelijk wat km's doe op de openbare weg.
Wanneer ik een mooi occasiesetje tegenkom op 16 duims zal ik deze kopen als 2e set.
Ik laat jullie weten wat ik van het profiel vind van de nieuwe grabbers.