daktent ervaringen / advies gevraagd

Hier kun je je eens goed laten gaan
pief
lrocb_lidnr: 1261

daktent ervaringen / advies gevraagd

Ongelezen bericht door pief »

hoi,
heb op vakantie enkele defs met daktenten gezien en nu begint het weer te kriebelen.
de kinderen (6/8/10) zijn ondertussen groot genoeg om op een "andere" manier te gaan kamperen
ik zit echter met een hoop vragen :
is dit makkelijk op te stellen, af te breken
wat als de tent nat ingepakt moet worden, is dan binnen ook alles nat
kan je slaapgerief in de tent blijven of moet dat in de auto
wij zijn een gezin met 3 kinderen, kunnen er 2 tenten op een 110 ?
bestaan er "ondertenten" die kunnen blijven staan ?
is de kwaliteit van een "namaak" (primetech bv) ok of niet?

kortom, wie wil zijn ervaringen hier eens neerzetten ?
of waar kan ik meer concrete, gebruikers info vinden ?
mijn voorkeur gaat uit naar de niet-skibox modellen :-)

alvast bedankt,

Pief
Geert_DCPU
lrocb_lidnr: 812
Contacteer:

Re: daktent ervaringen / advies gevraagd

Ongelezen bericht door Geert_DCPU »

pief schreef:hoi,
heb op vakantie enkele defs met daktenten gezien en nu begint het weer te kriebelen.
de kinderen (6/8/10) zijn ondertussen groot genoeg om op een "andere" manier te gaan kamperen
is dit makkelijk op te stellen, af te breken ja / max 5 minuten en alles staat er
wat als de tent nat ingepakt moet worden, is dan binnen ook alles nat nee, maar of dat altijd zal lukken is een andere vraag
kan je slaapgerief in de tent blijven of moet dat in de auto kan blijven liggen
wij zijn een gezin met 3 kinderen, kunnen er 2 tenten op een 110 ? ja, mits aangepast roofrack. let wel: je hebt in volle belasting minstens 200 kg die kan wiebelen bovenop je dak
bestaan er "ondertenten" die kunnen blijven staan ? noemt jumbo-kit, is een onderaan te monteren zeil, dat de drie overblijvende open zijdes dichtmaakt
is de kwaliteit van een "namaak" (primetech bv) ok of niet? hangt van je budget af, en ook hoeveel jaar lang je ze wil gebruiken, maar de dag van vandaag is er toch geen brol meer op de markt? :lol:

kortom, wie wil zijn ervaringen hier eens neerzetten ?
of waar kan ik meer concrete, gebruikers info vinden ? doe eens een klapke tijdens een weekendevenement en een andere wereld gaat voor je open!
mijn voorkeur gaat uit naar de niet-skibox modellen :-)

alvast bedankt,

Pief
Mijn daktent staat bovenop een kleine (aangepast) remorque, inhoud remorque = 2x lade (inhoud: toebehoren daktent, stoeltjes, kampeergerief,... - bagage in auto / rest op roofrack in grote zakken).
Bijkomend: iglootje voor snelle kampeer, bungalowtent voor langere periode (2 kinderen in daktent, wij in gewone tent.)
Penguin
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1396
Contacteer:

Ongelezen bericht door Penguin »

Niet skibox modellen, zijn naar mijn ervaring (ongeveer 4 jaar gehad) in het begin ok, na een tijd een even pain in the ass als een gewone grond tent.

Als je in stoffig gebied zit, en je smorgens bij al een temp van 25gr de tent toe klappen om ff naar de bakker te kunnen, dan mag je je terug ergens gaan wassen, is alles nog wat vochtig van de dauw, ben je z..knat
Bij sommige, zoals de eezi-awn is het makkelijk kussens en slaapzakken er in te laten, bij anderen is dit lastiger omwille van de bache die met een rits gesloten moet worden.
Meeste matrassen zijn te dun (voor mij toch, ik slaap op mijn zij)
Enige voordeel is dat je als ze open staat iets meer plaats hebt om bv een rugzak er in te laten staan tijdens het slapen.

Nat toeklappen kan, doch asap terug openzetten en laten drogen (geld voor alle).

Als je echt met gemak wil kamperen met een daktent kan ik maar 1 aanraden:
autohome columbus: Zonder problemen kussens en slaapzakken er in, open en toe op 30s, zonder zelf aan te tent te moeten prutsen en bij regen of wind kan je ze makkelijk met te punt in de wind zetten en je slaapt zalig. (Dikke matras)

Mijn volgorde van handig camperen met een daktent:
Autohome Columbus (Kijk uit voor copy's, sommigen zijn ok, anderen zijn ronduit slecht - slotjes, scharnieren, bevestiging zeil)
Autohome Maggiolina
Eezi-awn
Howling-moon
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Yohani
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 64
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yohani »

pief schreef:hoi,
is dit makkelijk op te stellen, af te breken De koffermodellen zijn makkelijker opte zetten en op te bouwen dan de tentmodellen

wat als de tent nat ingepakt moet worden, is dan binnen ook alles nat Mijn ervaring daarmee is dat de koffermodellen droger blijven dan de tentmodellen, bij die laatste heb ik wel een keer een vochtige slaapzak en matras gehad (door de regen voor de plezantste thuis :lol: )

kan je slaapgerief in de tent blijven of moet dat in de auto Ja zowel bij de koffermodellen als de tentmodellen

wij zijn een gezin met 3 kinderen, kunnen er 2 tenten op een 110 ? Ingeval van een koffermodel niet, de tentmodellen wel (zie hieronder)

Pief
Wat betreft comfort en handigheid gaf ik de voorkeur aan mijn Magiollina kofferdaktent, qua ruimte hebben de vouwtenten het voordeel. In jouw geval ben je in elk geval aangewezen op de tentmodellen indien je er 2 wil meenemen.

Zoals hier reeds werd gezegd, 1 of 2 daktenten op de auto brengt met zich mee dat het zwaartepunt heel wat hoger komt te liggen en er dus voorzichtiger moet gereden worden, maar dat is een kwestie van gewenning.

Klik op de foto's voor een grote versie:
Afbeelding Afbeelding

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
christiaan
lrocb_lidnr: 7

Ongelezen bericht door christiaan »

Een daktent ... zou ik ook nog zien zitten maar dan wel (2 stuks) gemonteerd op een trailer.
Momenteel doen we het nog steeds met een grote familietent maar sinds onze reis naar Corsica in 2009 hebben we ondervonden dat 3 weken op dezelfde camping toch wel te lang is en dat dus meerdere campings aandoen de vakantie nog fijner zou maken. Sinds het jaar daarop doen we nu 2 campings aan, maar een derde of vierde lijkt ons ook wel interessant.

Daarom rijpt hier ook het idee om een trailer te gebruiken met 2 daktenten op. Op m'n wagen zou zelf zou ik ze nooit leggen. Met die trailer kan je een mooie plek op de camping innemen én de ganse tijd tijdens je verblijf behouden. Alles kan ook rustig blijven staan wanneer je 's morgen naar de bakker moet. Als je het daar bekeken hebt, ben je ook weer relatief snel ingepakt om te verkassen... nu verliezen we daar toch een kleine dag mee.

Ook voor korte weekendtripjes zie ik die trailer wel zitten. Alles staat altijd gereed om te vertrekken. Je hoeft enkel nog wat kleren bij elkaar te zoeken en 't spel aan te pikken... nu lijkt het telkens op een volksverhuis en of je nu voor een weekend gaat of 3 weken, dat maakt eigenlijk weinig verschil uit.

Als je natuurlijk niet op campings wil staan en elke dag verder trekt, is die trailer misschien minder noodzakelijk, maar zulke vakanties wil onze kinderen (10 en 11j) niet "aandoen" (mogelijk te zwaar uitgedruk). Die vinden het voorlopig nog fijn om contacten te leggen met de andere kinderen op de camping, zelfs al moet dat met gebarentaal.

Een vriend-LR-rijder is momenteel bezig met de constructie van zo'n trailer. De verwachtingen zijn hoog gespannen! Er wordt ook gewerkt aan een ontwerp van een groter model waar 2 daktenten op kunnen.
Mogelijk hoor je daar nog van ...
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

christiaan schreef: Een vriend-LR-rijder is momenteel bezig met de constructie van zo'n trailer. De verwachtingen zijn hoog gespannen! Er wordt ook gewerkt aan een ontwerp van een groter model waar 2 daktenten op kunnen.
Zo heb ik eentje kant en klaar staan ;)
Kunnen wel 2 klaptenten op denk ik en ruimte zat om spullen in kwijt te kunnen ;)
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
christiaan
lrocb_lidnr: 7

Ongelezen bericht door christiaan »

Penguin schreef:
christiaan schreef: Een vriend-LR-rijder is momenteel bezig met de constructie van zo'n trailer. De verwachtingen zijn hoog gespannen! Er wordt ook gewerkt aan een ontwerp van een groter model waar 2 daktenten op kunnen.
Zo heb ik eentje kant en klaar staan ;)
Kunnen wel 2 klaptenten op denk ik en ruimte zat om spullen in kwijt te kunnen ;)
Weet ik. Er staan er trouwens vrij veel te koop. Maar zoals ik al zei "de verwachtingen zijn hoog gespannen". De tekeningen zien er veel belovend uit! De ontwerper is een gediplomeerde ontwerper en een verwoed greenlaner. De constructeur is een vakman-lasser, ex-motorcrosser en terreinrijder die al aardig wat aanhangwagens voor diverse doeleinden in elkaar gelast heeft.

Als de prijs nu ook nog interessant blijft ... staat de familie tent binnenkort te koop :D
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
0502398
lrocb_lidnr: 0

Ongelezen bericht door 0502398 »

ik heb nen prime tech (die namaak) en zen er toch heel content af
en al regelmatig gebruikt, overlest nog 2 weken in schotland er mee rond gebold en geslapen en nog nooit geen problemen gehad
is zijn geld waard vind ik,
ben nogal nen redelijk lange mens en in zon skibox model pas ik nie in en in zo'n tent hebt ge meer as 2 meter plaats en ge kunt er gemakkelijk met 3 in slapen
wa ook goe is, is de ge der er alles in kunt laten liggen in a tent as ge ze op plooit,
en van nattig heid nie te veel last, maar behandel tent wel regelmatig, beter voor de tent en de naden en als ze nat is moet ik just een paar keer met bovenste zeiltje wapperen en alles is er af, en tot nu toe nog geen natte slaapzak gehad dus
Didifender

Ongelezen bericht door Didifender »

ivm daktentmatrassen .. in ikea verkopen ze een 1m40 op 2m00 dunne matras SULTAN
Leg die bovenop uw originele matras en je slaapt heel comfortabel.
Toeklappen met 2 matrassen lukt goed, bij ons blijven daarop nog hoofdkussens en slaapzakken liggen bij toeklappen.

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/produ ... /80180808/

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/produ ... /90156025/
zeerover
lrocb_lidnr: 548

Ongelezen bericht door zeerover »

Ik heb ook 2 primetech tenten en 16 dagen lang nagenoeg elke dag altijd nat opgeborgen en altijd droog geslapen, je moet wel veel ventilatie laten openstaan tijdens het slapen anders heb je condens. 2 tenten is wel wat zwaar op het dakrek ( ongeveer 135kg) maar het is wel doen, voorzichtig rijden. ;)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
eL Tee
lrocb_lidnr: 538

Ongelezen bericht door eL Tee »

zeerover schreef:2 tenten is wel wat zwaar op het dakrek ( ongeveer 135kg) maar het is wel doen, voorzichtig rijden. ;)
'k Heb het gemerkt vorige week vrijdag toen ik achter je reed en bijna niet kon volgen met m'n Beemerke :roll:
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
zeerover

eL Tee schreef:
zeerover schreef:2 tenten is wel wat zwaar op het dakrek ( ongeveer 135kg) maar het is wel doen, voorzichtig rijden. ;)
'k Heb het gemerkt vorige week vrijdag toen ik achter je reed en bijna niet kon volgen met m'n Beemerke :roll:
Laster!
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
eL Tee
lrocb_lidnr: 538

Ongelezen bericht door eL Tee »

't Zal aan m'n Beemerke liggen :lol:
George S. Patton schreef:If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Aad
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aad »

Hoi,

Er zijn hier boven al goede tips. De merktenten zijn erg goed, maar prijzig. Ik heb zelf ook 3 kinderen en 2 Overland tenten van 1,85 breed op een aanhanger. Overland is een goed merk en zeer windvast. Van de meeste daktent eigenaren hoor ik weinig of geen kritiek op deze tenten.

Ik heb ze bij http://www.topsleeper.nl gekocht. Zit net over de grens in Nederland. Kijk maar eens op zijn website. Kun je leuke ideeen vinden. Zo heeft hij voor een klant 2 Overland daktenten geleverd op een 110 en daarbij op maat een soort gang/tunnel als verbinding tussen de tenten gemaakt.

Ook voor mijn 2 tenten wordt een verbindingsstuk gemaakt, zodat je een hele grote tent krijgt.

Zeker de moeite waard om even op de site te kijken.

Succes

Adriaan
Niets is zo permanent als tijdelijk.
zeerover

Aad schreef:Hoi,

Er zijn hier boven al goede tips. De merktenten zijn erg goed, maar prijzig. Ik heb zelf ook 3 kinderen en 2 Overland tenten van 1,85 breed op een aanhanger. Overland is een goed merk en zeer windvast. Van de meeste daktent eigenaren hoor ik weinig of geen kritiek op deze tenten.

Ik heb ze bij http://www.topsleeper.nl gekocht. Zit net over de grens in Nederland. Kijk maar eens op zijn website. Kun je leuke ideeen vinden. Zo heeft hij voor een klant 2 Overland daktenten geleverd op een 110 en daarbij op maat een soort gang/tunnel als verbinding tussen de tenten gemaakt.

Ook voor mijn 2 tenten wordt een verbindingsstuk gemaakt, zodat je een hele grote tent krijgt.

Succes

Adriaan
Waarom die 2 tenten aaneen zetten, je kunt er niet in zitten eten, voor een orgie? 8)
Afbeelding
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

Je hebt duidelijk geen jonge kids waarmee je op reis wil :)
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
Kris
LROCB-Member

Ongelezen bericht door Kris »

eL Tee schreef:
Moteurke van dat Beemerwagentje stond waarschijnlijk in noodloop.
Kris
zeerover

Penguin schreef:Je hebt duidelijk geen jonge kids waarmee je op reis wil :)
tieners. ;)
Afbeelding
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

Die kunnen hun plan al trekken als ze snachts es uit de tent moeten.

en dan wil je die tent idd niet naast de jouwe ;)
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
discojo
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1421
Contacteer:

Ongelezen bericht door discojo »

heb je deze al gezien ? Ax Basecamp RTT
IGOR
Contacteer:

Ongelezen bericht door IGOR »

Hey Pief,

Ik reis (woestijn, Ijsland, Polen...) al 8 jaar met 2 hannibals op m'n dak. Het zaakje wiegt wel wat meer....heb daar niet echt last van.
Als ik maar één daktent bij heb gooi ik er gewoon een extra reservewiel bij ;-)
Indien je naar een terrein gaat om eens lekker extreem te doen moet je wel oppassen. Je kan gewoon minder dan een 90 softtop ofzo....

Ik ben 1 jaar op reis gegaan met mn 2 daktenten op een aanhanger (zonder zijpannelen). Gewoon een plank dus.
Ideaal! Maar.....alles hangt vol met roet...een echte pest! Neem daarbij dan nog een heerlijke spray van transferbakolie....mmmm, een picknick on the road bovenop je gesloten daktentjes kan je wel vergeten. Jou handen, en die van je kinderen die toch niets beters vinder van op die daktenten te spelen zien zo zwart als roet :-)

Mijn tenten zijn zijn nog steeds prima! Ik moet stilaan wel eens de mousse in de matrassen gaan vervangen. Voorbije zomer in Ijsland ben ik toch wel een paar keer uit mijn daktent gekropen met rugpijn....of is het de leeftijd?

Het is voor mij het ideale materiaal om mee te zwerven / wildkamperen (een week op camping is miserie). Droog, warm!!!, veilig en relatief fris in de zomer door die dikke canvas.

Regen? Zoals bij elke tent moet je ze laten drogen.
Tip! Bovenop zo'n canvastent 'spant' soort zeiltje van nylon ofzo. Hou dat waterdicht met een imperméable pray voor kleding. Goed afschudden 's ochtens en dicht die handel.

Susses ermee!

Igor
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

Hier se Igor ;)

Hoe is het er mee? Toch nog steeds aan het bollen met de 300tdi?
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
IGOR
Contacteer:

Ongelezen bericht door IGOR »

200 tdi :)
401 000 km and counting!
Bakske is mechanisch tiptop maar het carosserieken zal ik toch eens een couche met de slijpschijf moeten geven....
Maar ach, is gene porche he :-), dient om trekken, sleuren en te reizen he.
Spannie

Ongelezen bericht door Spannie »

Aad schreef:Hoi,

Succes

Adriaan
En zo'n Overland heeft 420 grams K200 stof, het betere werk in stevigheid - waterdichtheid - ademend vermogen.
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

IGOR schreef:200 tdi :)
401 000 km and counting!
Bakske is mechanisch tiptop maar het carosserieken zal ik toch eens een couche met de slijpschijf moeten geven....
Maar ach, is gene porche he :-), dient om trekken, sleuren en te reizen he.
Da kan al tellen ;)

:D
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
Plaats reactie