Keuring
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Re: Keuring
En de laatste weken is het weer van "aandacht besteden bij 4x4 's ....verhogingen ,bandenmaat,brandstoftanks die de actieradius verhogen......"
Verleden week ene gehad...... afgekeurt extra fueltank.Ik zeg tegen de eigenaar ..Ik schrijf wel aan attest dat deze tank is gemaakt volgens de regels van vakmanschap en overnacht is afgeperst op een druk van 0,7 bar.Dergelijk attest mag /mocht....want dat waren de woorden van een keurder enkele jaren terug.Ik had er zo al wel enkele geschreven.Nog één over een maand terug.Geen probleem toen.Toen ik verleden Donderdag met mijn Ford Transit naar de control ging ......ik onmiddelijk naar die bewuste keurder en hem de vraag gesteld van hoe zit dat nu.Dat mag niet meer,zelf een attest schrijven.Alleen nog de fabrikant of zijn mandataris.Bij een benzine motor die omgebouwd is naar lpg en een klein benzinetankje heeft omdat de lpg tank op die plaats is gekomen ,mag men zelf nog een attest schrijven .Maar niet meer bij diesels.
Ik Zeg tegen die keurder...begin dan al maar met alle trekkers inrternationaal transport af te keuren.Die komen ook af de fabriek met één dieseltank en hangen er ook een extra bij aan.Daar zou u wel eens een punt kunnen hebben zei hij.
Rob
Verleden week ene gehad...... afgekeurt extra fueltank.Ik zeg tegen de eigenaar ..Ik schrijf wel aan attest dat deze tank is gemaakt volgens de regels van vakmanschap en overnacht is afgeperst op een druk van 0,7 bar.Dergelijk attest mag /mocht....want dat waren de woorden van een keurder enkele jaren terug.Ik had er zo al wel enkele geschreven.Nog één over een maand terug.Geen probleem toen.Toen ik verleden Donderdag met mijn Ford Transit naar de control ging ......ik onmiddelijk naar die bewuste keurder en hem de vraag gesteld van hoe zit dat nu.Dat mag niet meer,zelf een attest schrijven.Alleen nog de fabrikant of zijn mandataris.Bij een benzine motor die omgebouwd is naar lpg en een klein benzinetankje heeft omdat de lpg tank op die plaats is gekomen ,mag men zelf nog een attest schrijven .Maar niet meer bij diesels.
Ik Zeg tegen die keurder...begin dan al maar met alle trekkers inrternationaal transport af te keuren.Die komen ook af de fabriek met één dieseltank en hangen er ook een extra bij aan.Daar zou u wel eens een punt kunnen hebben zei hij.
Rob
- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
Ik verdedig hier absoluut het systeem van de keuring niet, maar dan gaat het toch altijd over "niet standaard" en/of 'niet door de constructeur aanvaarde" aanpassingen, of niet soms?Escape schreef: De grootste ergernis, 't is een loterij, ze kijken na waar ze goesting in hebben en zijn te streng als ze goesting hadden maar hun vrouw/minnares/schaap niet.
zoals verhogingen, remmen ,bullbars, zetels, ophangingen, veringen, lichten, banden ed.
Daarvoor moet je dan vooral schieten naar LRbelux die geen (of praktisch geen attesten geven voor aanpassingen.
Eens je zo'n attest hebt, dan zie ik ze op de keuring dat nog niet afkeuren.
En als het in andere landen beter is, daar bestaat een oplossing voor hé

- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Wolf schreef:Ik verdedig hier absoluut het systeem van de keuring niet, maar dan gaat het toch altijd over "niet standaard" en/of 'niet door de constructeur aanvaarde" aanpassingen, of niet soms?Escape schreef: De grootste ergernis, 't is een loterij, ze kijken na waar ze goesting in hebben en zijn te streng als ze goesting hadden maar hun vrouw/minnares/schaap niet.
zoals verhogingen, remmen ,bullbars, zetels, ophangingen, veringen, lichten, banden ed.
Daarvoor moet je dan vooral schieten naar LRbelux die geen (of praktisch geen attesten geven voor aanpassingen.
Dat is het hem juist Willy.LR Belux geeft geen enkel attest voor een verandering....integenstelling Toyota....die geeft voor alles één.
Ik heb deze morgen er nog over gesproken bij Peeters.Ik was eerst gaan zien bij de Def van "Den Baas"Daar hing ook een extra tank onder.Ik nam hem apart en vertelde hem het verhaal van verleden week.g...miljaar en nog wat leuke woorden.Ik vroeg hem nog...Alléé kunnen of willen ze daar nu echt niks aan doen bij Belux.Die moeite doe ik niet meer zei hij....ik zal wel naar een ander station als Geel laten gaan.
Rob
- Waldorf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 501
Toyota geeft ook geen attesten meer, dacht ik.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
- wodan
- Vaste Waarde
Inderdaad, bij Toyota is het ook gedaan met de attesten...
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Nee, 't gaat mij niet alleen over aanpassingen, da's inderdaad iets dat van 2 kanten komt.Wolf schreef:Ik verdedig hier absoluut het systeem van de keuring niet, maar dan gaat het toch altijd over "niet standaard" en/of 'niet door de constructeur aanvaarde" aanpassingen, of niet soms?Escape schreef: De grootste ergernis, 't is een loterij, ze kijken na waar ze goesting in hebben en zijn te streng als ze goesting hadden maar hun vrouw/minnares/schaap niet.
Echter ook binnen de 'normale' keuring gebeuren er veel onregelmatigheden:
- tweedehandskeuring is een joke en geldklopperij, ze zetten kruiskes waar ze willen
- zagen en blijven zagen over demperrubbers achteraan met minimale speling en dan geen goesting meer hebben en dus de ernstige speling op de lagers vooraan niet zien
- remtest niet uitvoeren omdat ze moeten uitstappen om de bank aan te passen voor permanent 4wd
- lichten en emissie den ene keer muggeziften, den andere keer niet eens naar kijken
...
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
-
- lrocb_lidnr: 0
Het is toch belachelijk dat ik een tweedehandskeuring moet laten uitvoeren op een voertuig dat ik al gekocht heb, dat bij verkoop niet gekeurd kon worden omdat de motor defect was en ik er zelf een andere motor ingelegd heb,en dan ook nog aankruisen dat er lichtmetalen velgen opliggen terwijl een kind nog zag dat er gewoon metalen velgen oplagen........................
Waartoe zijn wij op aarde ?
- Kris
- LROCB-Member
Wat is daar belachelijk aan ? Je had een ongekeurd voertuig gekocht voor de onderdelen ;-)seriesfan schreef:Het is toch belachelijk dat ik een tweedehandskeuring moet laten uitvoeren op een voertuig dat ik al gekocht heb, dat bij verkoop niet gekeurd kon worden omdat de motor defect was en ik er zelf een andere motor ingelegd heb,en dan ook nog aankruisen dat er lichtmetalen velgen opliggen terwijl een kind nog zag dat er gewoon metalen velgen oplagen........................
Alle gekheid op een stokje : Als'm de leeftijd voor oldtimer heeft (25 jaar voor PW, 30 jaar voor LV) dan mag je nog naar de keuring voor een oldtimerkeuring met de platen van je dagelijks voertuig. Daarna ga je met de O-plaat terug om 'm normaal gekeurd te krijgen. 't Kost je een oldtimerkeuring en een 0-plaat (20€) doch je spaart een Z-plaat keuring uit en een gewone keuring is goedkoper dan die stomme tweedehandskeuring.
Kris
-
Dus eigenlijk is het nog het makkelijkste om de wagen als oldtimer te keuren en dan als dagelijkse wagen? Moet je dan nooit een keuring voor verkoop doen? Of zijn er bepaalde voorwaarden?
-
Iets gelijkaardigs is gebeurd met mijn Def voor ik 'm kocht, ook de reden waardoor ik hem kon kopen...Renaat schreef:
Allemaal goed en wel.
Ik begrijp perfect dat de vering niet kan.
Maar mijn punt is dat wanneer het voertuig voor verkoop is aangeboden op de keuring, de beamte had moeten vaststellen dat er iets niet klopte met de vering en het proces-verbaal.
Het probleem is dat de keuringen nooit maar dan ook nooit voor hun fouten aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Zolang iedereen maar braaf ja blijft knikken gaat dit nooit veranderen.
zij trekken hun paraplu open en daarmoet je het mee doen.
Eerste eigenaar laat hem keuren voor verkoop (LV) met 3de zitje in plaats van cubby box. Niet reglementair, want niet het vereiste aantal cm. Wél volledig goedgekeurd voor verkoop. (Ook niet in orde: bevestigingspunten zetels achteraan nog aanwezig).
Volgende koopt 'm, wil absoluut een Def met 3de zitje om madam en de zoon te kunnen meenemen. Bij controle/weging na aankoop: afgekeurd op 3de zitje.
(En zo heeft die mens hem dan direct aan mij doorverkocht. Hij had zelf al de cubbybox teruggezet. De bevestigingspunten achteraan heb ik eerst zelf nog verwijderd.)
Misschien gewoon een kwestie van "brute pech", maar toch een merde als je dat voorkrijgt.
Lead me, follow me, or get out of my way.
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
-
Daarnet nieuwste mop van de keuring gehoord van een vriend.
zijn auto is afgekeurd voor de nummerplaat. hij rijd nu al 20 jaar met da plak en voor zijn vorige auto 8 jaar geleden waren de gaten in het plak niet gepast dus snel de garagist een gat in geboord en nu dus na 8 jaar plots kan jet niet meer. er zitten "niet originele gaten" in het plak.
jaja ze gaan ons wel verplichten om allemaal met zo een nieuwe (veel te lange en lelijke) nummerplaat rond te rijden.
zijn auto is afgekeurd voor de nummerplaat. hij rijd nu al 20 jaar met da plak en voor zijn vorige auto 8 jaar geleden waren de gaten in het plak niet gepast dus snel de garagist een gat in geboord en nu dus na 8 jaar plots kan jet niet meer. er zitten "niet originele gaten" in het plak.
jaja ze gaan ons wel verplichten om allemaal met zo een nieuwe (veel te lange en lelijke) nummerplaat rond te rijden.
Def one-ten Santorini Black
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Thieu schreef:Daarnet nieuwste mop van de keuring gehoord van een vriend.
Ja,
Maar voor "niet originele gaten " in de nr platen keuren ze al jaaaaren af.Dit geval komt weer bij het verhaal.....Eens ziet het er ene op de keuring.Zeggen;ik rij er zo al jaren me rond dat telt niet.
Rob
- Erwin
- Contacteer:
Enkele weken geleden met mijn vader zijn wagen naar de keuring gegaan.De Rob schreef:Maar voor "niet originele gaten " in de nr platen keuren ze al jaaaaren af.
Die heeft ook een oude (5 karakters) nummerplaat met verschillende gaten.
De wagen is goed gekeurd maar heeft wel een opmerking voor "niet originele gaten" in de nr plaat.
Vreemd dat het ene station afkeurd en het andere een opmerking geeft.

- elbekko
- Contacteer:
Alleen achteraan of ook vooraan?De Rob schreef:Thieu schreef:Daarnet nieuwste mop van de keuring gehoord van een vriend.
Ja,
Maar voor "niet originele gaten " in de nr platen keuren ze al jaaaaren af.
Ben
Range Rover P38a '99, 4.6 HSE
Range Rover P38a '99, 4.6 HSE
- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
Volgens mij alleen achteraan; vooraan zijn geen "officiële" gaten.elbekko schreef:Alleen achteraan of ook vooraan?