Ik ben bij de serie bezig met de vooras, nu zou ik de homokineten verangen.
Bij het demonteren zie ik dat de metalen bol ,waar het kineet op zit, beschadigingen heeft van roest ed.
Nu is de vriaag als er zoveel beschadigingen op zitten, vervang ik dan best die bol? Of overleeft het kineet zulke beschadigingen?
graag info en tips
Al bedankt
Tim
beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet
- bachus
- Berichten: 50
- Lid geworden op: za 30 mei, 2009 15:15
- lrocb_lidnr: 1265
- Woonplaats: Lede
- elbekko
- Berichten: 111
- Lid geworden op: di 15 jul, 2008 14:29
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Boutersem
- Contacteer:
Re: beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet
Door die beschadigingen hebt ge meer kans dat er vuil in den bol (en dus de CV) binnenkomt, wat natuurlijk niet goed is. Maar als het maar roest is zou ik eerst is proberen van diene wat op te schuren ipv direct ne nieuwe te steken.
Ben
Range Rover P38a '99, 4.6 HSE
Range Rover P38a '99, 4.6 HSE
- Henk
- Berichten: 3579
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet
Als er echt puttekes in de bol zitten, zou ik ze vervangen.
Vuil kan makkelijker binnenkomen maar de olie/vet kan er ook veel sneller uitlopen.
Een Series heeft echter geen homokineten maar kruisjes
Vuil kan makkelijker binnenkomen maar de olie/vet kan er ook veel sneller uitlopen.
Een Series heeft echter geen homokineten maar kruisjes
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet
Als de cromé er af is van de bol, best vervangen.Nieuwe grote oilseals monteren is dan niet veel gekort.Olie komt er dan toch nog tussen uit.Meestal bij het reviseren van deze onderdelen van een SIII komt er nog meer slijtage te voorschijn.Bvb de rollagers op de steekas en de lagerring waar de oliekeerring op draait,Swivelbussen en swivelpins,Ring op de stubaxle waar de oliekeerring van de wiellagers op draait.........
Kruiskoppelingen raar maar waar(u zegt homokineet) op de steekassen is meestal niets mis mee.
Rob
Kruiskoppelingen raar maar waar(u zegt homokineet) op de steekassen is meestal niets mis mee.
Rob
- bachus
- Berichten: 50
- Lid geworden op: za 30 mei, 2009 15:15
- lrocb_lidnr: 1265
- Woonplaats: Lede
Re: beschadigingen op bolgewrichten vs levensduur homokineet
ik bedoel de oilseals, blijkbaar noemt dit andersDe Rob schreef:Als de cromé er af is van de bol, best vervangen.Nieuwe grote oilseals monteren is dan niet veel gekort.Olie komt er dan toch nog tussen uit.Meestal bij het reviseren van deze onderdelen van een SIII komt er nog meer slijtage te voorschijn.Bvb de rollagers op de steekas en de lagerring waar de oliekeerring op draait,Swivelbussen en swivelpins,Ring op de stubaxle waar de oliekeerring van de wiellagers op draait.........
Kruiskoppelingen raar maar waar(u zegt homokineet) op de steekassen is meestal niets mis mee.
Rob

In de bol zijn er putjes van 2 a 3 mm diep en dit over het gehele oppervlak.
Doordat de serie al zolang stilgestaan heeft, is er zelf een groef in de bol geroest... Tzal vervangen worden dan...
Alle lagers en dichtingen van de as worden vervangen... Dat ligt allemaal klaar

Allemaal bedankt voor de reacties