Ik heb gisteren de master cilinder van mijn koppeling vervangen.
Reeds geruime tijd had ik af en toe een oliedruppeltje onderaan het pedaal hangen, een gekend teken dat de cilinder lekt

Het uithalen en weer terug steken van het behuizing met eronder het koppelingspedaal is nogal een lastige klus.
Door de remcilinder wat opzij te duwen lukte het net, pffff.
Het vervangen van de cilinder zelf stelt niks voor, tot daar alles goed.
Het afstellen daarentegen doet me toch de wenkbrauwen fronsen

Zoals het LR handboek voorschrijft heb ik de buitenste moer op de cilinderstang netjes afgesteld zodat de onderkant van het pedaal ca 140mm boven de metalen vloer komt.
Vanuit deze stand kan ik ook het pedaal met +/- 6mm bewegen voordat ik meer weerstand voel.
Wat me echter zorgen baart is de maximale slag van het pedaal.
Dit wordt namelijk begrensd door een grote bout (M10 of zo) die onderaan de "box" zit met de cilinder in.
Deze afregeling lijkt nergens beschreven te staan


't Is duidelijk dat je hiermee bepaald hoe diep de master cilinder ingedrukt kan worden vanuit de rustpositie.
Feit is in elk geval dat mijn pedaal bij volledig ingedrukte koppeling nog steeds een flink eind boven de vloer hangt.
Ik ga seffens eens meten hoeveel millimeter de stang van de master cilinder eigenlijk beweegt.
Heeft er iemand een idee hoe dit precies moet afgesteld worden

Alvast bedankt.