Deze Defender wordt stapsgewijze uitgebouwd zodat de wagen ook gebruikt kan worden als mini-camper.
Het gaat voortaan altijd lekker warm zijn in deze Td5

De Eberspächer Airtronic D2 was een mogelijk alternatief, met als interessant voordeel dat het stroomverbruik op de laagste stand merkelijk lager is dan dat van de Webasto 2000 ST.
De Webasto heeft dan weer de mogelijkheid om volledig traploos geregeld te worden.
Zo hebben beide producten een aantal kleine verschillen.
Voorafgaand de eigenlijke inbouw heb ik contact opgenomen met enkele verdelers van standkachels in de regio en dit heeft mede mijn uiteindelijke keuze bepaald.
De ervaringen zullen wel uitwijzen of het de juiste keuze geweest is

Tot nu toe ben ik echter zeer tevreden over de kwaliteit van het geleverde product. Alle materialen zijn van uitstekende kwaliteit.
De inbouwhandleiding mocht een tikkeltje duidelijker zijn doch moeilijk is het allemaal niet, dus dat liep wel vlot.
De Webasto kachel zoals geleverd:

Initieel speelde ik met de idee om de Webasto onder de linker achtervleugel te monteren, daar is nog een hoop ruimte die ongebruikt blijft.
De inbouw vereist dan wel het maken van een volledig waterdicht compartiment.
Een dergelijke inbouw stond vroeger beschreven op het LROC.be forum (door Big Al).
Omwille van de complexiteit en beperkte service vriendelijkheid van die oplossing koos ik uiteindelijk voor een plaatsing onder de achterbank, vlakbij het linker portier.
De eerste inbouwstap, na het nodige passen en meten, was het verwijderen van de binnenbekleding en aanbrengen van de meegeleverde boormal.
Men dient er rekening mee te houden dat de Webasto niet gemonteerd kan worden op plaatsen met een oneffenheid groter dan 1mm.
Dat houdt men dus best ook even in't oog.

Een ander inbouwvoorschrift van Webasto schrijft voor dat de kachel voldoende boven de maximale doorwaaddiepte geplaatst moet worden.
Op de gekozen plaats staat de onderzijde van de kachel 300mm hoger dan de 500mm die Land-Rover specifieert. Er is dus nog enige marge.
Voor het boren van de grote gaten heb ik een stapboor gebruikt. Super handig en mooie ronde gaten


Eens de gaten geboord en de kachel geplaatst ziet het er aan de onderzijde zo uit:

Merk op dat de brandstofleiding hier reeds aangesloten is.
Het brandstofpompje werd geplaatst aan de binnenzijde van de rechter chassisbalk.
Hierdoor zit het goed afgeschermd tegen spatwater afkomstig van de achterwielen.

Ik heb hiervoor bestaande gaten door de chassisbalken gebruikt (en een RVS bout).
Eens de tank aansluiting gemaakt was heb ik de volledige leiding met diesel gevuld voordat
deze op de Webasto aangesloten werd.
Dit heb ik gedaan door het pompje aan te sluiten op een zelfgemaakt 12V pulsgevertje.
Dit heeft twee voordelen:
- Ik was zeker dat de leiding en het pompje OK was.
- De Webasto was bij de eerste poging reeds in werking, herhaalde mislukte startpogingen
kunnen leiden tot een permanente storing die een bezoek aan een service center nodig maken om
de stuurelektronica te resetten.
De aansluiting van de Webasto wordt onder het voertuig vervolledigd met de slangen voor de luchtinlaat
(naar de verbrandingskamer toe) en de uitlaat.

Ook de waterdichte stekkers voor de sturing van het pompje worden hier gemonteerd.
Al dit materiaal wordt in de basiskit meegeleverd.
De thermostaat knop heb ik op de schuine voorzijde van de cubby box gemonteerd.

Alle electrische bedrading is netjes weggewerkt achter de kunststof panelen die rond de achterdeur zitten.
Langs de deurstijl naast de chauffeurszetel komen de twee kabelbundels terug naar beneden en
verdwijnen daar via een rubber doorvoer in de batterijbak.

Op deze foto zie je de twee kabelbundeltjes, eentje moet verlengd worden om tot aan de thermostaat
te geraken die in de cubby box gemonteerd wordt.
De andere kabelboom gaat naar het nieuwe zekering kastje.
Alle verbindingen zijn gesoldeerd.
Merk ook op dat ik een verdeelblokje gemaakt heb voor de massa aansluiting van een aantal accessoires.

Om vanuit het batterijvak naar de cubby box te gaan heb ik enkele gaten gemaakt in de aluminium plaat die
onder de cubby box zit en afgewerkt met plastic randjes zodat er geen scherpe kanten overblijven
die later de kabels kunnen beschadigen.

Er zijn 4 gaten voorzien omdat hier ook nog twee bijkomende 12V leidingen komen (voor o.a. een DC-AC omvormer)
en ook de kabelbundel voor de Cruise-Control.
Alle kabels worden overal weggewerkt in geribbelde soepele kabelbuisjes.
Afgewerkt ziet de kachel er dan zo uit.

De Webasto heeft de mogelijkheid om te kiezen langs welke kant de stuurkabels er uit komen.
Deze zitten dus langs de achterkant waardoor ze goed beschermd zijn tegen beschadiging.
Zoals te zien is op de foto laat de installatie onder de achterbank nog voldoende ruimte tussen de bank en de kachel
zodat de ontwikkelde warmte goed weg kan (links op de foto, naar het midden van de wagen toe).
Mogelijks zal ik de uitstroomopening nog (een beetje) verlengen en een Y-stuk monteren om de warme lucht zowel naar
voor als naar achter te dirigeren.